Minden tizedik matekóráról hiányzik egy matektanár az általános iskolákban

2023. szeptember 10. – 17:25

Másolás

Vágólapra másolva

Nem egyik napról a másikra fog összeomlani az oktatási rendszer a tanárhiány miatt – hanem egyszer csak azt vesszük észre a gyerekeken, hogy nem tanultak semmit az iskolában. Erre lehet legalábbis következtetni a trendekből, a G7 ugyanis szemlézett egy tanulmányt Varga Júliától, az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének kutatójától.

Eszerint ugyanis a tanárhiány jelensége nyilvánvaló, és egyre súlyosabb lett az elmúlt években, ugyanis egyre több esetben fordul elő, hogy egyes szaktárgyakat szakos képesítés nélkül tanítanak az osztályokban. Persze erre a kormány mondhatja, hogy a tanár bent ült a teremben a diákokkal együtt, de ha egy 10.-es matekórára hetekig egy német szakos tanár, vagy a 8.-os irodalomórára egy biológia–kémia szakos tanár jár be helyettesíteni, akkor a gyerek számára hozzáférhető tudás mértéke egyre inkább közelíteni fog a nullához.

A szaktanári képesítéssel ellátott pedagógusok aránya 2016 óta folyamatosan csökken, a trend pedig látványos: míg a 2010-es évek első felében 2-4 százalék körül mozgott a szaktárgyakat szakos képesítés nélkül tanítók aránya az általános iskolákban, 2016-tól folyamatosan nő ez az arány az összes szakos tárgy esetében.

A G7 kiemelte a változást az idegen nyelveket, a természettudományi tárgyakat és a matematikát oktatóknál:

  • idegen nyelvek esetén mára több mint 8 százalék a szakos képesítés nélkül tanítók aránya;
  • a matekórákon már szinte minden tizedik általános iskolai óraadónak nincs képesítése (9,56 százalék);
  • a természettudományos tárgyaknál pedig még súlyosabb, 10,3 százalékos a képesítés nélküli tanárok aránya.

Azaz 2020-ra kétszer-háromszor annyi tanár hiányzott átlagosan ezekről az iskolai órákról, mint a Fidesz kormányzása előtt.

A hiány leggyorsabban a fővárosi általános iskolákban nőtt, de a kutatás szerint 2010 és 2020 között minden településtípusban – község, város, megyei jogú város, Budapest – és minden képzési típusban – óvoda, általános iskola, szakképzés, gimnázium – nőtt a tanárhiány.

2019-ben Budapesten az iskolák 40 százalékában volt betöltetlen legalább egy pedagógusi álláshely,

országosan pedig a szakképzést adó iskolák közel 60 százalékában volt foghíjas a tantestület.

Nógrád megyében a legmagasabb a betöltetlen tanári állások aránya mind az általános iskolákban, mind a gimnáziumokban, mind pedig a szakképzésben.

A kutatás szerint az egyre növekvő tanárhiány oka az, hogy az eleve alacsony tanárbérek folyamatosan veszítettek értékükből – miközben sorra nyíltak új munkalehetőségek más szektorokban a diplomás munkaerő számára.

Sok iskolában a pedagógusok, diákok már a tanév végén a saját bőrükön érzékelték a tanárhiányt. Ez abból is látszik, hogy volt olyan iskola, ahol már a nyár elején vészforgatókönyvet készítettek a pedagógushiány kezelésére. Az országos tanárhiányról ebben a cikkben írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!