Szakértők Lázár javaslatáról: A MÁV kasszája feneketlen kút, beletenni könnyű, de pénzt találni benne nehéz

2023. szeptember 1. – 10:13

Másolás

Vágólapra másolva

Két kőkemény mondattal úgy helyretette a MÁV-ot szerdán Lázár János építési és beruházási miniszter, hogy a cégre rálátó forrásaink szerint a társaság vezetői teljesen lefagytak. De vajon tényleg olyan könnyű-e hirtelen 32 milliárd forintot előrántani a MÁV kasszájából, ahogy a miniszter mondja? Erről kérdeztünk civil szakértőket. A lényeg: nem, de ha mégis, annak ára lesz.

„Ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket. Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”

mondta Lázár János szerdán egy sajtótájékoztatón, miután a Szabad Európa arról kérdezte, hogy a MÁV vezetése kérte őt: szerezzen pénzt a Pénzügyminisztériumtól a rossz állapotú 1-es vasúti főút helyreállítására.

Tényleg ilyen egyszerű volna pénzt találni a MÁV-nál, ahogy a miniszter gondolja? – erről kérdeztünk civil szakértőket.

A MÁV költségvetését, üzleti tervét a miniszter hagyja jóvá, így tudnia illene, hogy a cég működését hitelből előfinanszírozza a társaság. A pályaműködtetés költségéért csak utólag fizetnek az igénybe vevő társaságok, valamint az állam ehhez képest is sokkal később ad költségtérítést a bevétellel nem fedezett, indokolt költségekre – mondta lapunknak Andó Gergely, vasúti szakújságíró, közlekedésmérnök. Szerinte ez alapján a MÁV menedzsmentjének a pénzügyi mozgástere minimális, a bérek és a szerződések alapján szükséges kifizetések, rezsiszámlák után nem marad a kasszában az állapot szinten tartására vagy fejlesztésére.

Andó hozzátette: egy elmosott patakhíd helyreállítása is egy évig tarthat, elsősorban a források hiánya miatt, másodsorban meg a beépíthető anyagok hiánya, és az építőgépek lekötött kapacitása miatt. Ezek egyikére sincs hatása a MÁV menedzsmentjének. A vasúttársaság nem gyárt betonaljakat, síneket, sínrögzítő elemeket, és nem ő építi át a gépeivel az ország vasúthálózatát, például Mészáros Lőrinc cégei igen. Őket csak közbeszerzés útján lehetne bevonni a projektbe, magyarázta Andó.

Érdekes díszítésű tehervonat a MÁV vonalán, Dél-Budapesten – Fotó: Vörös Attila / iho.hu
Érdekes díszítésű tehervonat a MÁV vonalán, Dél-Budapesten – Fotó: Vörös Attila / iho.hu

Mint Andó Gergely elmondta: az éves (kb. 25 milliárdos) karbantartási kereten belül lehet átcsoportosítani. Ha minden más, szintén sürgős beavatkozást félretesznek, a szükséges forrás talán tizede kaparható össze innen. Kivéve, ha az állam garanciát vállal legalább 30 milliárd forint többlethitelre, és ha Mészáros Lőrinc odaadja a belgrádi vasutat fektető gépet, valamint ha a betonaljakat gyártó cég is éjjel-nappal termel a meglevő rendeléseket félretéve.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint ember nem volt még, aki megmondja, hogy a MÁV miből és mennyiből működik. A magyar vasúttársaság nem a svájci vasút, a működési adatait még közérdekű adatkikérésre sem lehet kikényszeríteni, tette hozzá. Dorner szerint így azt sem tudni hogy a feneketlen kútba öntött pénzből éppen ásványvízkészleteket vagy síneket vásárolnak.

Arra a kérdésre, hogy van-e egyáltalán olyan kerete a MÁV-nak, amiből át tudna csoportosítani, a VEKE elnöke azt mondta: idén év elején elvettek 50 milliárd forintot a MÁV-tól, és azon logika alapján, hogy ha azt ki tudta gazdálkodni, akkor ki tud még 32 milliárdot, akkor így igen. Természetesen más vonalfejlesztések, bérfejlesztés kárára, de meg lehet csinálni.

Viszont a helyzet Dorner szerint az, hogy nominálisan ennek a 32 milliárdnak a sokszorosát kellene költeni a szerelvények és a pálya szinten tartására. Valamit pénzt most nyilván ráköltenek a hegyeshalomi vonalra, kijavítgatják majd a pályát, de a nyilatkozatok a felelősség áthárításáról szólnak leginkább, hiszen ki tudja, hogy jövőre hol lesznek a mostani vezetők, tette hozzá.

A felelős miniszter Dorner szerint már hagyta egyszer megvezetni magát a mávosoktól a mellékvonalak bezárásával, de most érzékelte, hogy ez hasonló akna, és inkább eltolta magától, oldja meg a MÁV – ez érződik ki a legutóbbi nyilatkozatából. Hozzátette: az 1-es vasúti fővonal most előkerült gondja egy évek óta ismert műszaki probléma és érthetetlen, hogy a miniszter csak most találkozik vele, itt valami nincs rendjén, az biztos.

Korábban írtuk meg, hogy olyan rossz állapotban vannak a sínek a Bécsbe tartó Budapest–Győr–Hegyeshalom vasúti vonalon, hogy korlátozni kellett a vonatok sebességét, a menetidő 5-10, esetenként akár 10-20 perccel is nőhet. Lázár elrendelte a szakasz azonnali felújítását: már csak az volt a kérdés, honnan lesz minderre forrás.

A vonal 25 kilométeres szakaszán 32,5 milliárd forintba kerülhet az elrendelt munka, a MÁV-nak ugyanakkor a teljes vasúti pályahálózat több mint hétezer kilométerének karbantartására és a szükséges felújításokra 42 milliárd forint áll rendelkezésére jövőre. A Szabad Európa információi szerint Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója azt kérte Lázár Jánostól, hogy mindent latba vetve szerezzen forrást a pénzügyminisztertől a felújításokra. Erre a kérésre érkezett a kemény miniszteri kioktatás.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!