Kevesebb baleset történt a vasúti átjárókban idén, mint amennyi ilyenkor szokott

2023. július 17. – 13:39

Másolás

Vágólapra másolva

Az idei baleseti statisztika szerint körültekintőbben és szabálykövetőbben közlekednek az autósok a vasúti átjárók közelében. 2023-ban vasúti átjáróban eddig 31 baleset történt, ezekben egy ember meghalt és ketten súlyosan megsérültek. Tavaly azonos időszak alatt 54 vasúti átjárós baleset történt, 19-en haltak meg. A MÁV-csoport honlapján azt írja: az esetszámok idei csökkenése a 2022-ben elindított vasútbiztonsági kampány sikerét igazolja.

A vasúttársaság 2022 áprilisában indította el az Érj haza biztonságban! című kampányát a vasútátjárós balesetek visszaszorítása miatt. A kampány alatt több helyen az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Július első felében az országos rádiók reklámsávjaiban is felhívták a figyelmet a körültekintő közlekedésre.

A balesetek számának csökkentését célozza az a törvénymódosítás is, amely 30 százalékkal megemeli a közúti közlekedés szabályait megsértőkkel szemben kiszabható közigazgatási bírságokat.

2023 szeptemberétől például a vasúti átjárón való áthaladásra- vagy a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó szabályok megszegését akár 390 ezer forintos közigazgatási bírsággal is járhat.

15 éve nem történt halálos baleset a vasút hibájából

Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúthasználó figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta – olvasható a MÁV-csoport honlapján.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

2021-ben rosszabb volt a helyzet

Idén januárban a Telexen is írtunk arról, hogy 2021-ben millió lakosra vetítve Magyarországon a második legmagasabb volt a vasúti balesetekben elhunytak aránya az EU-ban. A részstatisztikák szerint a magas magyarországi számokat az öngyilkosok számának növekedése és a vasúti átjárók szabálytalan használata okozta. 2021-ben 86 baleset történt vasúti átjáróban, 24-gyel több, mint 2020-ban.

A vasúttársaság arra is figyelmeztetett, hogy kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Veszélyes az is, ha közlekedés közben mobiltelefont vagy fülhallgatót használnak, kapucnis ruházatot viselnek, mivel így nem érzékelik a zajokat.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs arra, hogy az átjáróban megelőzze az ütközést. A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is vesztették életüket vagy sérültek meg az elmúlt években.

Korábban a vasúttársaság biztonság szakértőjével és egy közlekedési jogásszal is beszélgettünk a lehetséges megoldásokról.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!