Minek a kétirányú kerékpárút mellé még egy biciklisáv is az úttestre?
2023. június 27. – 05:00
Több olvasónk is arra hívta fel a figyelmünket, hogy érdekes megoldással szembesültek a XIII. kerületi Röppentyű utcában, amit épp az elmúlt hetekben újítottak fel. Az utcában most már egyszerre fut az egyik oldalon (a Rákos-patak felé) egy kétirányú kerékpárút, miközben a belváros felé tartó szakaszon már egy kerékpársáv is van. A többség számára értelmetlennek tűnik a megoldás, de a BKK és Kerékpárosklub szerint is van logikus magyarázat erre.
A Röppentyű utca Róbert Károly körút és Rákos-patak közti, körülbelül 1,3 kilométer közti szakaszán már a felújítás előtt is majdnem végig vezetett egy egyoldali, kétirányú bicikliút, amin végig lehetett tekerni mindkét irányba. Ez a szakasz szépen el van különítve a parkoló autóktól és a gyalogosoktól is.
Arra viszont többen is felkapták a fejüket, hogy a kétirányú bicikliút ellenére a frissen felújított út egyik oldalára – a belváros felé – felfestettek egy biciklisávot is. Így a Róbert Károly körút irányából a Rákos-patak felé jelenleg végigfut egy 2x1 sávos bicikliút, a Rákos-patak felől a Róbert Károly körút felé pedig majdnem végig egy egysávos biciklisáv.
Így egyik irányba gyakorlatilag választani lehet a bicikliút és a biciklisáv közül.
A kivitelezés egyébként egy problémát részben orvosolt. A Röppentyű utca végénél a 2x1 sávos bicikliút eddig átvezetett a másik oldalra. Egy gyalogátkelő után az út másik oldalán folytatódott, amiből viszont az egyik sáv hirtelen véget ért. A másik oldalon, a hiányzó szakaszon viszont nemrég a Rákos-patak irányába is kijelöltek egy kerékpáros sávot.
A Rozsnyay utcai kereszteződésnél több szempontból is veszélyes helyzet ezzel megszűnt. Tehát aki a Róbert Károly körút felől jön, az az út jobb oldalán tekerhet tovább, a szemből érkezők pedig jelen állás szerint választhatnak, hogy melyik oldalon mennek tovább.
Azonban továbbra is ott van több száz méter, ahol a körút irányába válogatni lehet a biciklisáv és a bicikliút közül. Az egy mellékszál, hogy az eddigi kivételezés jelen állás szerint elég érdekesen néz ki, mivel a Frangepán utca előtt egész egyszerűen elfogy a friss biciklisáv, azt nem vezették fel sehova, nincs sehol semmilyen instrukció, a sávot egész egyszerűen „összehúzták”.
Miért volt szükség a biciklisáv felfestésére is? – kérdeztük meg a felújítást tervező Budapesti Közlekedési Központot (BKK), a XIII. kerületet és a Magyar Kerékpárosklub észak-pesti szervezetét is. A kerület a BKK-hoz irányított, kettejüktől kaptunk válaszokat is: szerintük van értelme a laikusként talán feleslegesnek tűnő megoldásnak.
A BKK a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpárúthoz hasonlította a Röppentyű utcai helyzetet: azt írták, hogy ott is problémát jelent az egyoldali kétirányú bicikliút, mivel az kerülőre kényszerít, illetve a „keresztutcáknál váratlan irányból érkező kerékpározók is konfliktusba kerülhetnek az onnan kihajtó autókkal” – írták. Hozzátették, hogy ezzel a megoldással szerették volna biztosítani a kétoldali kerékpáros infrastruktúrát, ami szerintük növeli az objektív biztonságot, illetve az utca másik oldalán elhelyezkedő funkciók elérését.
„Célunk, hogy a jövőben a Röppentyű utcában is a megfelelő oldalon lehessen kerülők nélkül kerékpárral is közlekedni a belváros irányában, akár csak az út folytatásában lévő Göncöl utcában”
Az új sáv előnyeként sorolták, hogy a sávon közlekedők azonos útfelületet használnak a belváros felé közlekedő autósokkal, ezért az ott biciklizők könnyebben is észlelhetők. Kiemelték, hogy már eddig is sokan inkább ott tekertek, mivel a kerékpárút elérése sok felesleges útkeresztezést jelentett.
Az ilyen fejlesztésekre a közlekedésszervező vállalat szerint azért van szükség, mert Budapest célja, hogy 2030-ra már az utazások 10 százaléka biciklivel történjen. Hozzátették, hogy hosszabb távon a kerékpárutat is fel kell majd újítani, hogy valóban kényelmes legyen a használata, mivel jelenleg irányváltoztatások és parkolásgátló oszlopok is akadályt jelentenek a szakaszon.
Megkerestük a Kerékpárosklub észak-pesti szervezetét is, ami hasonló álláspontot képvisel a BKK-val. A Klub mérnökével egyeztetett válaszukban azt írták, hogy a BKK álláspontja korrekt szakmai állásfoglalás, azzal egyet tudnak érteni. Hozzátették, hogy szerintük több helyen is hasonló megoldásra lenne szükség.
A Budapesti Közlekedési Központ terveinek fényében vélhetően egyre több helyen fogják a biciklis infrastruktúrát a leírtak mentén fejleszteni. Különösen a városi, forgalmas szakaszokon, ahol több helyen is kereszteződés vágja ketté ezeket az elsőre biztonságosnak tűnő bicikliutakat. Olyan helyeken, mint a kifejezetten széles Röppentyű utca, ahol kényelmesen elfér a pluszsáv, talán még az autósok és a biciklisek sem fognak ezen összekapni.