A tüntetők elhagyták az M0-s budakalászi lehajtóját, megszűnt a több kilométeres dugó

2023. június 9. – 15:55

Másolás

Vágólapra másolva

Pénteken 15 órától lezárta az M0-s autóút Szentendre felé kanyarodó lehajtóját a Megyeri hídnál a budakalászi 2011 Egyesület. Mint közölték: a demonstráció célja, hogy felhívják a figyelmet Budakalász és környékének közlekedési gondjaira, valamint az M0-s autóút folytatásának szükségességére. A tüntetést délután fél ötkor a tervezettek szerint befejezték, a forgalom megindult a lezárt szakaszon, az M0-áson tapasztalható dugó pedig 17 óra után nagyjából teljesen megszűnt.

Már a tüntetés 15 órai megkezdése előtt a rendőrség lezárta az érintett szakaszt. A kialakult kilométeres torlódás miatt tulajdonképpen maguk a demonstrálók is 15-20 perces késéssel tudtak eljutni a lezárt útszakaszra. A lehajtónál lévő körforgalom előtt több kilométeres dugó alakult ki, ami már átnyúlik a Megyeri hídon egészen a pesti hídfőig.

A kép bal felső részén lévő piros négyszög mutatja a lezárt részt, a Megyeri híd Pestről Budára vezető szakasza pedig azért piros színű a Google Maps forgalomfigyelője szerint, mert több kilométeres dugó alakult ki az érintett útszakaszon már 16 óra előtt is
A kép bal felső részén lévő piros négyszög mutatja a lezárt részt, a Megyeri híd Pestről Budára vezető szakasza pedig azért piros színű a Google Maps forgalomfigyelője szerint, mert több kilométeres dugó alakult ki az érintett útszakaszon már 16 óra előtt is

A tüntetők abban reménykednek, hogy a kormány biztosítja a forrásokat az M0-s autóút 10-es számú főútig történő meghosszabbításához szükséges tervek elkészítéséhez.

A Telex helyszínen lévő újságírója szerint a kialakult több kilométeres dugóban néhány autós nehezményezte, hogy még a szokásosnál is sokkal nagyobb a torlódás. Páran csak dudálással fejezték ki elégedetlenségüket, egy hófehér, kabrió Mercedest vezető férfi viszont a középső ujját mutatta a tüntetők felé.

Fotók: Tenczer Gábor / Telex
Fotók: Tenczer Gábor / Telex

Az egyesület közleményében az áll, hogy Budakalász és a környék települései fuldokolnak az átmenőforgalomtól. A helyzet javítása érdekében már sokakkal tárgyaltak, egyeztettek, a környező települések polgármestereivel leveleket írtak és aláírást is gyűjtöttek, de az M0-s északi szektorának meghosszabbítása semmit sem haladt.

„Az M0-s autóút 10-es számú főútig történő meghosszabbítása sokáig élvezte a kormány támogatását. A legfrissebb fejlemények azonban aggasztóak. Most, amikor a tervezési munka indításához konkrét cselekvésre lenne szükség, eddig nem látott kételyek kerülnek elő. Néhány nappal a határidő előtt nem maradt más eszközünk, minthogy demonstrációt szervezzünk az M0-s folytatásáért” – írták. Megjegyzik, hogy Lázár János építési és beruházási miniszter a napokban a nyomvonal újragondolását és a beruházás szükségességét feszegette.

Az egyesület azt is írta, hogy a tervek elkészítésére tavaly decemberben megkötötték a megállapodást, de az csak akkor lép életbe, ha a kormány pénzt ad rá. „Nincs szükség tíz- vagy százmilliárdokra, hiszen csupán a tervekről beszélünk, a jelentős költségigény leghamarabb öt év múlva jelentkezne. Mostanra elfogytak az érveink, ezért június 9-én pénteken, 15 órától 17 óráig, a Megyeri híd után (a turbó körforgalom előtt), a Budakalász-Szentendre felé kanyarodó forgalmi sáv lezárásával figyelemfelhívó demonstrációt szervezünk” – közölték. A rendezvény biztosítását a 2011 Egyesület szervezői a rendőrséggel együttműködve végzik.

Mi az az M0 északi szektor, és miért kell a budakalásziaknak?

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2022-ben írta ki a tervezési közbeszerzési eljárást az M0 északi szektor részletes tervezésére. A nyomvonal és a koncepció már rendelkezésre áll.

A 11-es és a 10-es főút közötti mintegy 8 kilométeres szakasz a kiírás szerint a 2x2 sáv+leállósávos lesz, a fizikai elválasztású főpálya három külön szintű csomópontot tartalmaz, és az útvonal egy 2 kilométeres és egy 3,2 kilométeres alagútpárban vezet majd.

A győztes tervezőirodával 2022. december 14-én aláírták a szerződést, ám az csak akkor lép hatályba, ha a fedezet (3,9 milliárd forint) hat hónapon belül rendelkezésre áll. A hat hónap épp a napokban ketyeg le. Ha meglenne rá a fedezet, a tervezés akkor is eltartana 2026-ig, ha nem lesz meg, akkor a pályáztatást újra kell kezdeni.

A budakalásziak várakozása szerint az M0 északi szektor jelentős forgalmat vesz majd át a 11-es útról, megkönnyítve ezzel a település lakóinak életét. Az M0-s északi, 10-es és 11-es utakat összekötő szakaszára 2021 májusban is kiírtak egy közbeszerzést, erre azonban csak egy ajánlat érkezett, ráadásul az is érvénytelennek bizonyult.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!