3,3 millió forintba kerül egy budapesti mentőkerékpár

2023. május 13. – 08:37

3,3 millió forintba kerül egy budapesti mentőkerékpár
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Már két kerékpáros mentővel is lehet találkozni a fővárosban. Egyikük a Margitszigetet, másikuk a Városligetet és annak környékét járja – tudta meg a Népszava. Az OMSZ kommunikációs vezetője, Győrfi Pál közölte: eddig négy mentőkerékpárt szereztek be, darabonként 3 302 000 forintért.

Az elsőt az Országos Mentőszolgálat Alapítvány vásárolta meg és adta át a szervezetnek, további háromhoz pedig minisztériumi támogatással jutottak hozzá. Ezekből egyelőre kettőt állítottak napi szolgálatba.

A speciális bicikliket tavaly mutatták be egy rendezvényen, az eseményről lapunk is beszámolt. Az OMSZ korábban többször is hangsúlyozta: a kerékpárosok feladata nem az, hogy helyettesítsék a mentőautókat. A cél, hogy azokban a helyzetekben, amikor forgalmi torlódások, vagy a gyalogos területek és az emberek tömege megnehezítheti a beteg elérését, akkor ők gyorsan odaérjenek és kezdjék meg az életmentő ellátást, illetve maradjanak a bajbajutott mellett mindaddig míg a mentőautó oda nem ér.

A kerékpáros mentősök felszereléséhez tartozik egy nyáron viselhető rövidnadrág, a napszemüveg, a biciklis kesztyű és egy speciális bukósisak. Ezen ütésérzékelő van, így ha a kerékpáros mentőst baleset éri vagy elesik, akkor a sisak üzenetet küld a mentésirányító központba, hogy valami baj történt.

A kerékpáros mentősökről komoly vita indult. A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége például úgy látja: a biciklis elsősegélynyújtás jó ötlet, de ha az amúgy is túlterhelt budapesti mentősök közül toboroznak most embereket a kerékpáros egységbe, akkor az aligha fog javítani a helyzeten. A helyzet ugyanis az, hogy Budapesten eleve nincs elég mentős, így túlterhelés esetén a környékről kell vezényelni egységeket az esetekhez.

Pedig Európa több országában alkalmaznak biciklis felcsereket kiegészítő, főként elsősegélynyújtó feladatokra. Nagyobb városokban a dugók, a szűk, egyirányú utcák, sétálóövezetek miatt bizonyos helyekre gyorsabban oda lehet érni motorral, kerékpárral, mint egy mentőautóval. Az elv az, hogy a kerékpáros mentős így hamarabb meg tudja kezdeni a sérült vagy a beteg ellátását, és utána át tudja adni az ellátást a helyszínre érkező mentőautó személyzetének (amennyiben erre szükség van). Ma egyébként évente közel 30 ezer olyan esethez mennek ki mentőautók, amely után a beteget vagy a sérültet egyébként nem kell kórházba szállítani. A mai bemutatón kiderült, hogy a magyar kerékpáros mentősök feladat nem ezeknek az egyszerűbb eseteknek az ellátása lesz, hanem elsődlegesen az életmentés megkezdése.

Mint megírtuk: az Egyesült Királyságban több mint 25 éve használnak kerékpárokat Londonban és más nagyvárosok központjaiban. Az angol egészségügyi szolgálat (NHS) honlapján olvasható adatok szerint a kerékpáros elsősegélynyújtók évente 16-17 ezer hívásra érkeznek elsőként, átlagosan hat perc alatt ott vannak a bajba jutottaknál. A riasztások több mint felében a biciklis mentősök helyben el tudták látni a pácienseket, nem kellett mentőautót hívni a helyszínre.

Az Országos Mentőszolgálat nem titkoltan a brit modellt szeretné átvenni, de tanulmányozták az amerikai és a kanadai hasonló szolgálatok gyakorlatát is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!