Bemutatták a mentősbicikliket a Városligetben, főleg elsősegélynyújtásra alkalmazzák őket

2022. augusztus 27. – 11:41

frissítve

Bemutatták a mentősbicikliket a Városligetben, főleg elsősegélynyújtásra alkalmazzák őket
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A magyarországi kerékpáros mentősök fő feladata az elsősegélynyújtás lesz, az egység jövő tavasztól működik rendszerszerűen a fővárosi sétálóutcákban, a Margitszigeten vagy a budai Várban – derült ki a Városligetben tartott mentőnapon. Itt bemutatták azt az elektromos biciklit is, amit majd használni fognak a kerékpáros mentőápolók. A kerékpáron szállított közel húsz kilós felszerelés nagyrészt minden olyan eszközt tartalmaz majd, ami ma egy mentőgépkocsi felszereléséhez is hozzátartozik. A kerékpáros mentősök speciális sisakján ütésérzékelő is lesz.

A program célja, hogy még gyorsabban odaérjünk a helyszínekre, mondta a mentősnap alkalmából a Városligetben felállított színpadon Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Szavai szerint az utóbbi években sokat fejlődött a mentőszolgálat informatikai szempontból is. Most már képesek például azt is megjósolni, hogy bizonyos események egy adott területen mekkora valószínűséggel következnek be. Ezek a szoftverek azt mutatták, hogy

vannak a fővárosban olyan területek, például a belváros sétálóutcái, a Margitsziget vagy a budai Vár, ahol nagy eséllyel fog történni valami baj, például rosszul lesz valaki. Ilyen helyek vidéken is azonosíthatók.

Ezeket a helyeket mentőautóval sokszor nehéz megközelíteni, ugyanakkor a kerékpáros mentősök hamarabb odaérnek és „pikk-pakk elkezdhetik az újraélesztést, ha arra van szükség vagy bármilyen más életmentő beavatkozást” – mondta Győrfi Pál. A terv az, hogy tavasztól-őszig ezeken a helyeken kerékpáros mentősök teljesítenek feladatot. Ha gyalogosan lennének, futniuk kellene a helyszínre a nehéz mentőtáskával. Azért kapnak biciklit, hogy pillanatok alatt odaérjenek a beteghez. Az egységben nem orvosok, hanem tapasztalat mentőápolók vagy mentőtisztek szolgálnak majd.

Az egység elektromos kerékpárt fog használni, amit tekerni sem nagyon kell, az elektromos rásegítés különösen hasznos segítség lesz például a budai vár kemény emelkedőin. A kerékpárnak öt fokozatú váltója van, az elektromos hajtás több fokozatban állítható az eco-módtól egészen a sport- vagy turbó fokozatig, amivel már szabályosan száguldani lehet.

A színpadon bemutatták Kramarics Tamást, aki elsőként jelentkezett a kerékpáros szolgálatra. Ő azt mondta, mentőápolóként a belvárosban szolgál egy mentőgépkocsin, és bizony sok olyan helyre mennek, amelynek a közelében nem tudnak megállni. Előfordul, hogy a nehéz mentőtáskákkal kell gyalogolniuk vagy futniuk akár nyolc utcát is. A kerékpárral sokkal könnyebb lesz megközelíteni az ilyen helyszíneket, mondta Kramarics Tamás.

Fotó: Németh Sz. Péter / Telex Fotó: Németh Sz. Péter / Telex
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

A biciklin szinte minden megtalálható lesz, ami egy mentőgépkocsi felszereléséhez tartozik.

Lesz rajtuk újraélesztéshez használható félautomata defibrillátor, motoros szívó, oxigén, légútbiztosításhoz használt eszközök, lélegeztető maszk, szülés levezetéséhez szükséges szett, kihűlés elleni melegítő takarók, gumikesztyű, szájmaszk, fertőtlenítőszerek. A csomagban olyan különleges fúró is van, amelyet akkor használnak, ha a sérültnél nem találnak vénát, és ilyenkor a páciens sípcsontjába kell tűt bevezetni.

A mentőstáska egy közel 20 kilós nagy zöld hátizsák. Többen azt kérdezték, hogy ezt a mentősnek kerékpározás közben is a hátán kell-e viselnie, de erről természetesen nincs szó. Ezt a biciklire erősítve viszi, és csak akkor veszi a hátára, ha még gyalog kell felmenni egy lakásba, vagy megközelítenie a sérültet/beteget.

A kerékpáron figyelmeztető hangjelzést kiadó kék villogó is van. A kerékpáros mentősök felszereléséhez tartozik egy nyáron viselhető rövidnadrág, a napszemüveg, a biciklis kesztyű és egy speciális bukósisak. Ezen ütésérzékelő van, így ha a kerékpáros mentőst baleset éri vagy elesik, akkor a sisak üzenetet küld a mentésirányító központba, hogy valami baj történt.

A kerékpáros mentősök külön képzésen vesznek részt. Bár az egységbe csak tapasztalt mentőápolók, mentőtisztek jelentkezhetnek, ők azt szokták meg, hogy a mentőgépkocsin vagy a rohammentőn ketten-hárman is vannak és közösen dolgoznak a mentésen. Feladatuk újdonsága most az, hogy teljesen egyedül kell helytállniuk nehéz helyzetekben.

Győrfi Pál azt mondta: a kerékpáros mentést tavasztól őszig működtetik majd bizonyos helyszíneken. A cél az, hogy jövő tavaszra összeálljon a teljes program, akkortól működik majd rendszerszerűen a kerékpáros életmentés Magyarországon

A Mentőszolgálat augusztus elején kezdett el tapasztalt mentőápolókat, mentőtiszteket toborozni a kerékpáros egységbe. Ebben a mentősök önként vállalt túlmunka keretében, pluszpénzért dolgoznak majd. A tesztüzem heteken belül megkezdődhet.

A kerékpárosok feladata nem az, hogy helyettesítsék a mentőautókat. A legfőbb cél a gyors helyszínre érkezés és az életmentő ellátás megkezdése, írta korábban kérdésünkre az Országos Mentőszolgálat.

Kramarics Tamás és Györfi Pál – Fotó: Németh Sz. Péter / Telex
Kramarics Tamás és Györfi Pál – Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

A kerékpáros mentősökről komoly vita indult. A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége például úgy látja: a biciklis elsősegélynyújtás jó ötlet, de ha az amúgy is túlterhelt budapesti mentősök közül toboroznak most embereket a kerékpáros egységbe, akkor az aligha fog javítani a helyzeten. A helyzet ugyanis az, hogy Budapesten eleve nincs elég mentős, így túlterhelés esetén a környékről kell vezényelni egységeket az esetekhez.

Pedig Európa több országában alkalmaznak biciklis felcsereket kiegészítő, főként elsősegélynyújtó feladatokra. Nagyobb városokban a dugók, a szűk, egyirányú utcák, sétálóövezetek miatt bizonyos helyekre gyorsabban oda lehet érni motorral, kerékpárral, mint egy mentőautóval. Az elv az, hogy a kerékpáros mentős így hamarabb meg tudja kezdeni a sérült vagy a beteg ellátását, és utána át tudja adni az ellátást a helyszínre érkező mentőautó személyzetének (amennyiben erre szükség van). Ma egyébként évente közel 30 ezer olyan esethez mennek ki mentőautók, amely után a beteget vagy a sérültet egyébként nem kell kórházba szállítani. A mai bemutatón kiderült, hogy a magyar kerékpáros mentősök feladat nem ezeknek az egyszerűbb eseteknek az ellátása lesz, hanem elsődlegesen az életmentés megkezdése.

Mint megírtuk: az Egyesült Királyságban több mint 25 éve használnak kerékpárokat Londonban és más nagyvárosok központjaiban. Az angol egészségügyi szolgálat (NHS) honlapján olvasható adatok szerint a kerékpáros elsősegélynyújtók évente 16-17 ezer hívásra érkeznek elsőként, átlagosan hat perc alatt ott vannak a bajba jutottaknál. A riasztások több mint felében a biciklis mentősök helyben el tudták látni a pácienseket, nem kellett mentőautót hívni a helyszínre.

Az Országos Mentőszolgálat nem titkoltan a brit modellt szeretné átvenni, de tanulmányozták az amerikai és a kanadai hasonló szolgálatok gyakorlatát is.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!