A mentők évente 30 ezer olyan esethez mennek ki, amikor nem kell kórházba szállítani senkit
2022. augusztus 18. – 05:03
frissítve
A mentősök évente közel 30 ezer olyan esethez mennek ki, amely után a beteget vagy a sérültet nem kell kórházba szállítani – válaszolta a Telex kérdésére az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). Az OMSZ-t azért kerestük meg, mert mint megírtuk: jelenleg olyan mentőtiszteket keresnek, akik biciklis szolgálatot is vállalnának. Tudni szerettük volna, milyen eseteknél lehet feladata a kerékpáros felcsereknek.
A 112-es központi segélyhívóra tavaly összesen 1 633 094 hívás érkezett be a mentőkhöz. Ezek közül 1 261 457 esetben, tehát a hívások 77,24 százalékában volt szükség valamelyik mentőegység tényleges beavatkozására.
- Ezek közül az esetek 21 százalékában kellett rohamkocsit vagy esetkocsit küldeni. A legsúlyosabb esetek ellátására való, legjobban felszerelt rohamkocsin sürgősségi (oxyológus) orvos vagy más szakorvos, és mentőápoló dolgozik a sofőr mellett. Az esetkocsin magasabban képzett mentőtiszt és egy mentőápoló.
- A feladatok 79 százalékában elegendő volt mentőgépkocsit küldeni, amelyen egy mentőápoló megy ki a beteghez.
A mentősök nem minden esetben szállítják kórházba a sérültet vagy a beteget. Az OMSZ kérdésünkre azt közölte: „a helyszínen ellátott, kórházba szállításra nem szoruló esetek száma (a haláleseteket leszámítva) mintegy 30 000 eset/év.”
Külföldi példák alapján a magyar mentőszolgálat is fel akar állítani egy kerékpáros mentőegységet. A kerékpáros mentőtisztek vagy mentőápolók hamarabb ki tudnak érni az esetekhez a nagyvárosi dugókban vagy az autóval nehezen megközelíthető helyeken. Megkezdhetik a beteg ellátását, amíg megérkezik a mentőautó, vagy a beteg/sérült állapotát látva dönthetnek úgy is, hogy nincs szükség mentőre. Londonban a kerékpáros mentőtisztek a riasztások több mint felében helyben el tudták látni a betegeket, nem kellett mentőautót hívni a helyszínre. Ezzel sok üzemanyagot tudtak megspórolni, a mentőautókon dolgozó személyzet pedig a komolyabb esetekkel tudott foglalkozni.
Kerékpáros szolgálatra a jelenleg is aktív, szakképzett dolgozók jelentkezhetnek – válaszolta kérdésünkre az OMSZ. A részleteket most alakítják ki, a kerékpárosok riasztását protokoll fogja szabályozni. A tesztüzem heteken belül megkezdődhet, a rendszerszerű működést 2023 tavaszától tervezik. A legfőbb cél a gyors helyszínre érkezés és az életmentő ellátás megkezdése, írta kérdésünkre az Országos Mentőszolgálat.
Az OMSZ közben egy videóban be is mutatta az első hazai biciklis mentőst. Kramarics Tamás 7 éve dolgozik mentőápolóként az Országos Mentőszolgálatnál. A videón azt mondja: amint elindul Magyarországon a mentőbiciklis rendszer, önként vállalt túlmunkaként a szabadnapjain, extra pénzért cserébe Budapest sétálóutcáin fog kerékpáros szolgálatot is teljesíteni.