Másodjára is elbukta a környezetvédelmi engedélyét a Déli körvasút, megcsúszhat a több száz milliárdos projekt
2023. május 2. – 16:05
Ismét megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék a Déli körvasút környezetvédelmi engedélyét – számolt be keddi posztjában a bírósági ügyet kezdeményező Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (Popék). Vitézy Dávid szerint ezzel „a projekt a maga komplexitásában azért még nincs veszve”, szerinte technikai korrekciók után újból meglehet az engedélye a beruházásnak.
A Déli Körvasút kapacitásbővítési tervei ellen azért tiltakoznak a civilek és az újbudai önkormányzat is, mert közel ezer fát vágnának ki és több ezer négyzetméter zöldfelületet túrnának fel miatta a XI. kerületben. A beruházást már egyszer megtámadta a bíróságon Újbuda önkormányzata civilekkel az oldalán közigazgatási per keretében, a keresethez csatlakozott a fővárosi önkormányzat és Ferencváros is. Ennek nyomán 2022 februárjában elveszítette környezetvédelmi engedélyét, új eljárás kezdődött, melynek végén a Pest Megyei Kormányhivatal újból megadta a környezetvédelmi engedélyt.
Most ugyanez a történet zajlott le másodjára a Popékkal, a törvényszék megint megsemmisítette az engedélyt. A perre menő egyesület az ítéletről beszámoló posztjában azt írta, „a hat semmisségi pont közül most csak kettőt fogadott be a bíró (zaj és egészségi hatások, amelyet a beruházó egyáltalán nem vizsgált), így könnyen lehet, hogy az ügy folytatódik magasabb ítélethozatali szinten.”
A beruházás pártáján álló Vitézy Dávid közlekedési és város-mobilitási szakértő, korábbi közlekedésért felelős államtitkár Facebook-posztban reagált a fejleményre. Mint írja, a bíróság „különböző technikai és eljárási hibákat azonosított” csak, ebből kifolyólag a beruházás egészében nem lehetetlenült el, ugyanakkor szerinte sok pénzt bukhat miatta Magyarország:
„A bíróság döntését nyilván mindenkinek el kell fogadni, de ez sajnos jó eséllyel azt jelenti, hogy a beruházás – még ha viszonylag gyorsan korrigálja is a beruházó és a hatóság a bíróság által kifogásolt nagyrészt technikai hiányosságokat – jelentősen csúszhat és komoly esélye van annak is, hogy a beruházás és akár Magyarország elveszít végül több száz milliárd forint uniós forrást” – írja Vitézy, aki szerint „vasútellenes tiltakozók” az indítványt kezdeményező civilek. Az exállamtitkár szerint az ilyen döntések miatt maradunk le egyre jobban a régióban vasúti fejlesztésekkel.
„Továbbra is határozottan nyitottak vagyunk a szakszerű, megfelelően előkészített és a helyi társadalom szempontjait is figyelembe vevő megoldásra” – közölte kedden Újbuda önkormányzata. A kerület álláspontja szerint a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani, hogy az Újbudán áthaladó városi vonalszakasz fejlesztésére valóban csak az elővárosi személyforgalom érdekében, a meglévő környezeti elemeket nem károsító módon kerülhessen sor.
Újbuda Önkormányzata a civilekkel közösen (Védegylet, Popék) korábban már több alkalommal is bemutatta a Déli Körvasúttal és a V0 vasútvonallal kapcsolatos konstruktív műszaki javaslatait a beruházó minisztériumnak. „Indítványainkra hónapok óta nem reagált a szaktárca, annak ellenére, hogy az ügyben eddig illetékes miniszterhelyettes erre határozott ígéretet tett” – olvasható a XI. kerület közleményében.
A Déli körvasút kialakítása a Budapesti Fejlesztési Központ Agglomerációs Vasúti Stratégiájának fő, városon belüli eleme. A beruházás, ami újabb vágányokkal és új vasúti megállókkal segítené a főváros déli részén keresztül a keleti és nyugati agglomerációs települések egymással és a központtal való közlekedési kapcsolatát. Az építkezésnek a szerződés szerint 2023 és 2027 között kellene történnie, minden jel szerint ez fog most csúszni a projekt számára kedvezőtlen bírósági ítélet miatt. Az I. ütem kivitelezési összege 370 milliárd forint (uniós támogatás). A kivitelezés legfontosabb elemeit Mészáros Lőrinc vasúti érdekeltségei végzik majd 337 milliárd forintos áron.