Ha nem megyek be tanítani, mit tehetnek velem?
2023. április 28. – 19:29
A tanárok munkaügyi státuszának várható változásáról, a pedagógushiány leplezésére szolgáló átirányításról, a meglebegtetett béremelés mögötti valós számokról, vagyis a „bosszútörvény” részleteiről tartottak fórumot a győri tanároknak. Csaknem két és fél órán át beszéltek az előadók, az érintettek többsége vidéki tanárként most először halott konkrétumokat, és még mindig maradtak kérdőjelek.
„Csak halkan kérdezem, melyik intézményből tetszett érkezni? Nem kell hangosan mondania, ha nem akarja…”
– egy idősebb hölgy, nyilván a szervezők egyike, kérdezte ezt a győri pedagógusfórumra érkezőktől. A szocialisták helyi székházában kötött ki végül a rendezvény, eredetileg valamelyik iskolában szeretették volna megrendezni, hisz mégiscsak a pedagógusokról szól a fórum. De nem kaptak helyet, csak itt, a Herman Ottó úti klubházban, amelyről minden győri tudja, hogy az az MSZP központja is egyben. A meghívóban ugyanakkor csupa nagybetűvel írták ki, hogy PÁRTSEMLEGES rendezvény lesz és szakmai kérdéseket vitatnak meg a státusztörvényről.
„Én például jövőre nyugdíjba megyek, nagyon nem mindegy, hogy megkapom-e akkor azt, amit most még megkapnék” – mondta egy óvodapedagógus. Kezdésre már teltház fogadta az utolsó pillanatban beesőket, a pótszékeken is ültek, a résztvevők átlagéletkora pedig hű lenyomata volt a pedagógustársadalomnak: voltak ugyan fiatalok, de inkább ötveneseket lehetett látni.
A mostani telt ház mutatta meg, hogy vidéken, Győrben legalábbis biztosan, a pedagógusok alig valamit tudnak a „bosszútörvényről”, legfeljebb annyit, amit a sajtóból ismerhetnek.
Két dolgot kértünk, ezt kaptuk
Neubauer Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) megyei elnöke volt a szervező, nevét országosan másfél éve ismerhettük meg, amikor videós posztban üzente meg az illetékeseknek: három pedagógusdiplomával a zsebében nem fog portfóliót készíteni, az egész procedúra ugyanis „megalázó és humbug”. Ezen a fórumon nem az övé volt a főszerep, hanem Petróczi Gábor tanügy-igazgatási szakértőé, ennek megfelelően Neubauer csak hárommondatos köszöntőt mondott:
„Két dolgot kértünk a kormánytól: olyan munkakörülményeket, amelyek mellett érdemes dolgozni. Illetve olyan bért, ami mellett meg tudunk élni. Mit kaptunk? Egy státusztörvényt.”
A reakciókból ítélve a törvénytervezet legfájóbb pontjai ezek:
- Bevezetésével megszűnik a közalkalmazotti, helyette köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyba kerülnek a tanárok.
- Az ígért fizetésemelésnek eddig nyomát sem látják („Ez csak pótlékemelés volt, kezitcsókolom.”); az emelés csak papíron kecsegtető, a valóságban jóval kiábrándítóbbak a számok.
- A felmondási időt 2-ről akár 6 hónapra is kihúzhatják.
- A tankerületi központ átvezényelheti a pedagógusokat tetszés szerinti iskolába vagy óvodába.
- A tanárok heti maximum kötött munkaideje 26-32 óráról 40-48 órára nőne.
Petróczi Gábor másfél órán át, feszes tempóban sorolta a legfontosabb tudnivalókat, nagy részük valóban új információ volt a résztvevők számára. A legfontosabb tanulság, amellyel a fórum után a pedagógusok elhagyták a termet, így hangzik: ha a státusztörvény életbe lép, a helyi vezetők jóindulatán/kényszerhelyzetén is múlik, hogy a törvény betűjéből a „tól”-t vagy az „ig”-et tartatják-e be velük; egyik tanár halkan így fogalmazott: „vagyis mennyire csicskáztatnak majd.”
Keménykedsz? Fizetsz.
Itt van mindjárt a felmondási idő, ami két hónaptól akár a tanítási félév utolsó napjáig, tehát hat hónapig is tarthat. Életszerű helyzet, amit példaként mondott a szakember: a család egyik felnőtt tagja (jó eséllyel az apa) lehetőséget kap az ország másik részében egy új munkára. Mindenki költözne vele, de a tanár anyát nem engedik el az iskolából, ki kell töltenie a több hónapos felmondási időt. „És mi van akkor, ha én azt mondom, hogy nem megyek be tanítani, hanem megyek a családom után?”- kérdezte a padsorokból valaki. „Visszafizetési kötelezettség vonatkozik akkor rád, vagyis kártérítést fizettetnek veled” – válaszolta Gosztonyi Gábor a PSZ alelnöke, aki szintén felszólaló vendég volt a győri fórumon.
És ott van az átirányítás is: elvileg a tankerületen belül bármely iskolába átvezényelhetők lesznek a tanárok, kivéve azokat, akiknek alsó tagozatos, vagy annál kisebb a gyereke. „Csak azt nem mondják ki, hogy ugyanolyan hiánygazdaság van, mint régen volt, amikor tévét akartunk vásárolni. Csak most nem tévéből van hiány, hanem…?” – szólt a költői kérdés, a választ meg nyilván tudjuk. Az is kiderült a fórumon, hogy a győri tankerület két végpontja között nagyjából 60 kilométer van – ennyit ingázhat az a tanár, aki bekerül a kalapba.
A státusztörvény-tervezet – nem feltétlenül szándékosan – olyan, sok éve létező problémákat is felszínre hozott, mint a szaktanárok elkótyavetyélése. „Fizika, kémia, biológia szakos tanárt egyes iskolákban nem is látnak 3D-ben a diákok, máshol meg ezeknek a pedagógusoknak nincs elég órájuk, hogy a kötelező keretet kitöltsék. Ezért leküldik őket az alsóba napközizni. Pedig ha rendesen megfizetnék, elmennének helyettesíteni másik iskolába, és szaktanár tartaná ott is a kémiát.”
Letétbe helyezett felmondások
A béreket nem lehetett megkerülni, előjött most is:
Ócska kormányzati propaganda, hogy eléri majd az egymillió forintot a havi bér. Egy ezerfős intézmény igazgatójánál legfeljebb… El ne higgyétek!
– mondja Gosztonyi, aki szerint egyetlen esélyük van, „ha most harmincezren azt mondjátok, ezt így nem csináljátok tovább, akkor a rendszer tényleg összedől. Ha nincs tanító, nem lesz, aki a jövő generációját felnevelje, annyi távol-keleti munkás pedig nincs, amennyit ide lehet helyettük hozni.” A PSZ szerint tényleg sokan vannak, akik már letétbe helyezték a felmondásukat, „ami a legdrámaibb, hogy olyanok is, akiknek két-három évük van a nyugdíjig, és az egész életüket a tanításra tették fel”.
A Pedagógusok Szakszervezete ezekkel a fórumokkal nyilván azt (is) szeretné elérni, hogy meglegyen a 10 százalékos taglétszámi határ – ebben az esetben ugyanis a kormánynak kötelezően le kell ülni velük tárgyalni. De tanulság és fontos üzenet a szintén a fórumon elhangzó kérdés az egyik győri tanártól: „Miért nem fognak össze a PDSZ-szel, mennyi az esélye, hogy összeolvadnak?” A PSZ vezetői szerint pont az a jó, hogy a több szakszervezet versenyhelyzetet teremt, „miért kellene központosítani ezt is, amikor épp ellene küzdünk?”.
A kérdés ugyanakkor üzenettel felér: vidékről nézve logikusabb lenne egy erős, egységes szervezet.
Mikor vezetik be?
Két és fél órával a kezdés után a tanárok abban biztosak lehettek, hogy a sorsuk – szemben a kormányzati hatástanulmánnyal – nem lesz jobb. A Pedagógusok Szakszervezete nem is titkolja: az EU erejében bízik, amely „a csúnya szövetségesünk”, és „mi vagyunk azok a mocskok, akik tájékoztatjuk őket” – fogalmazott nyíltan a PSZ-alelnök.
A törvény lehetséges hatályba lépését sem tudják, mint ahogy azt sem, hogy ha a nyár folyamán elfogadja az Országgyűlés az előterjesztést, akkor visszarendelhetik-e őket a szabadságukról? Ebben a bizonytalanságban kell befejezni az évet, és elkezdni egy újat – annak, aki a pályán marad.
Hogy miért van a státusztörvényre egyáltalán szükség, arra két magyarázatot is hallottunk. Gosztonyi Gábor szerint másfél éve folyamatosan rálépnek a kormányzat tyúkszemére (a pedagógustüntetésekkel is nyilván), ez fáj, és most visszakapják ezt a státusztörvény formájában.
Az összeesküvés-elméleteket egyébként elutasító Neubauer Tamás előállt egy másik verzióval: „ha valóban ígéretet tettünk arra, hogy a kisiskolákat bezárjuk, akkor ezt meg is kell tenni. De melyik kormány vállalná fel ennek az ódiumát? Senki. Hacsak… úgy nem, hogy előtte hoz egy olyan törvényt, amely elkergeti a pedagógusokat a pályáról, s majd lehet rájuk mutogatni: Miattuk kell bezárni az iskolákat, mert nincs már, aki tanítson.”
Budapesten a hét elején tüntettek a státusztörvény ellen, a demonstrációnak dulakodás és könnygáz lett a vége. Győrben nem volt hasonló megmozdulás, de a pedagógusok ettől még követik, figyelik az eseményeket, így azt a nyilatkozatot is ismerik, amelyet az egykori Orbán-kormányban dolgozó miniszterek, államtitkárok, tudósok, értelmiségiek is aláírtak.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.