Idén 2,6 havi jutalmat osztanak a győri Audiban, a márciusi fizetéssel kapják meg a dolgozók
2023. március 16. – 16:20
Az Audi Hungaria stabil évet zárt 2022-ben, az autógyártásban csúcsot döntött, és nyilvánvalóan készül az elektromos meghajtásokra való átállásra. A szokásos éves sajtótájékoztatón a számok mellett az akkumulátorgyártással kapcsolatos aggályoké volt a főszerep.
Tavaly nyár óta égető kérdés Győrben, hogy az ipari park bővítése nem azt jelenti-e, hogy Debrecenhez hasonlóan egy gigantikus akkumulátorgyár épül a város határában, Győrszentiván városrészben. Az aggódó hangok az elmúlt napokban felerősödtek, miután az Audi bejelentette: 2026-tól az új modellekbe már csak elektromos motorokat szerel be, 2033-ig pedig fokozatosan leállítja a belsőégésű motorral készülő modelljeinek gyártását.
A vállalat csütörtöki éves sajtótájékoztatóján a Telex arra kérdezett rá: a magyar Audi-gyár vezetése elképzelhetőnek tartja-e, hogy egy óriási akkumulátorgyár épüljön a város határában a Volkswagen konszern beruházásában.
Válaszában Alfons Dintner, az Audi Hungaria ügyvezetésének elnöke megismételte, hogy az Audi Hungaria nem fog akkumulátorgyárat építeni Győrben – ezt már korábban is tisztázták –, elismerte ugyanakkor, hogy a Volkswagen valóban telephelyeket keres. Négy ország kapott konkrét megkeresést, tette hozzá, de hogy melyik ez a négy, azt nem árulta el. A városban nagyon sokan kész tényként kezelik, hogy Magyarország, és ezen belül Győr is a jelöltek közt van.
Dintner annyit mondott, hogy a telephelyek elbírálása még zajlik, ráadásul a folyamat most lelassult. Azt is elmondta, hogy a következő akkumulátorgyárat Kanadában építi a konszern. „Sokan megkerestek engem is, hogy az Audi támogatja-e az ipari park bővítését. Mi ezt támogatjuk, de nemcsak a mi termelésünket, hanem a versenytársainkat is szolgálva” – mondta Alfons Dintner.
Rákérdeztünk arra is, hogy a Magyarországon letelepülő távol-keleti gyárak akkumulátoraira épít-e az Audi Hungaria? Patrick Heinecke pénzügyeket és a beszerzést vezető igazgatósági tag válaszából az derült ki, hogy a Volkswagen konszern brüsszeli gyárába már szállít a Samsung Gödről elektromos meghajtásokat, és hogy az akkumulátorok beszerzését a konszern szintjén kezelik és irányítják, nem Győrből.
Az Audi magyarországi gyárának termeléséről is szó volt a sajtótájékoztatón. Alfons Dintner egy mondatban úgy foglalta össze 2022-et, hogy:
Az Audi Hungaria egy válságálló vállalat.
És a számok, amik ezt alátámasztják:
- 1 677 545 motort gyártottak Győrben, ebből 300 ezer e-motor, 108 ezer elektromos hajtás.
- 171 134 autó gördült le a gyártósorokról, ami csúcsot jelent.
- Az Audi Hungaria árbevétele 8,436 milliárd euró volt, ebből 343 millió lett az adózott eredmény.
- A vállalat tavaly 220 millió euró értékű beruházást hajtott végre, a harminc évvel ezelőtti alapítás óta így már összesen 12,172 milliárd eurót fektetett be az Audi a magyar gyárba.
- Jelenleg 11 957 munkatárs dolgozik a győri Audiban,
- ahol 2024-ben egy új modell, a Cupra Terramar gyártása is elkezdődik.
Szó volt arról is, hogy a győri gyárban – ami idén harmincéves – még most is zajlanak az idei bértárgyalások, a feleknek az eredeti tervek szerint március végéig megállapodásra kellene jutniuk. A vállalatvezetés és a szakszervezet február óta hetente kétszer tárgyal, de az ajánlatok nem közelednek egymáshoz. Az éves sajtótájékoztatón erről Németh Kinga személyügyekért felelős igazgatósági tag azt mondta: bízik a határidő tartásában, vagyis abban, hogy március végére megszületik a bérmegállapodás.
Alfons Dintner még egyértelműbben fogalmazott: ebben az évben dől el, hogy a konszernen belül mely gyárak nyerik el az elektormotorok gyártásának jogát, hol készülnek majd a tisztán elektromos meghajtású autók. „Nyilván mindenki szeretné megnyerni a napi 2000 elektromos motor gyártásának a lehetőségét. A gyors megállapodás tehát cél. Nem átverni akarjuk a munkatársakat a pénzzel, hanem hosszú távra szóló döntéseket szeretnénk hozni.”
Ahogy megszokott, idén is az éves sajtótájékoztatón jelentették be az audis munkavállalók számára valószínűleg legfontosabb számot is. Azt, hogy – függetlenül a bértárgyalások alakulásától – mekkora éves jutalmat kap a győri vállalat csaknem tizenkétezer dolgozója. Idén minden dolgozó a havi bére 2,6-szorosát kapja meg a márciusi fizetésével.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.