Elfogadhatatlannak tartják a pedagógusszervezetek és civilek a közoktatás tervezett átalakítását
2023. március 9. – 21:03
Elfogadhatatlannak tartják a szakmai és civil szervezetek a kormány javaslatait a közoktatás átalakításáról – erről több civil szervezet juttatott el közös közleményt a Telexhez. A Civil Közoktatási Platform, a Szülői Hang, a PDSZ, a PSZ és a TASZ szerint a törvénytervezet nem reagál érdemben az oktatás problémáira, az átalakítási tervek pedig nem védik, hanem még sértik is a diákok oktatáshoz való jogát.
Március 2-án jött ki a kormányban az oktatásért is felelős Belügyminisztérium egy olyan javaslatcsomaggal, ami szerint
- megszüntetnék a közalkalmazotti jogviszonyt, helyette köznevelési foglalkoztatotti jogviszony jönne,
- az iskolák pedagógiai programjairól a nevelőtestület csak véleményt mondhatna, a döntés az intézményvezetőké lenne, amit a tankerületi központtal kell jóváhagyatnia,
- akár július 15-ig is tarthatna a tanév,
- és ahol a tanárok munkabeszüntetése miatt nem lehet megfelelően oktatni, ott a fenntartó az érintett intézménytől eltérő feladatellátási helyet jelölne ki.
A közel 100 oldalas javaslatcsomagot nyolc napon keresztül, péntekig lehet véleményezni, ezzel kapcsolatban pedig csütörtökön össze is hívott egy egyeztetést a BM illetékes államtitkára, Maruzsa Zoltán. Bár a fent felsorolt pedagógiai és civil szervezetek közül csak a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) volt jelen a BM-es kerekasztalon, Maruzsa meghívta magához a Magyar Művészeti Akadémia, a történelmi egyházak, és a Magyar Rektori Konferencia képviselőit is.
A kerekasztalra nem meghívott Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) korábban küldött egy levelet Maruzsának, amiben arról írtak, hogy a jogszabálytervezet nemcsak az intézményi autonómiát korlátozná tovább, de számos szerzett jog elvesztésével is járna.
Csütörtöki közleményükben pedig a szervezetek arról írnak, hogy „a kormány úgy akar átfogó módosításokat bevezetni, hogy erről nem konzultált érdemben az érintettekkel, és nem vette figyelembe azokat a követeléseket, amelyeket a pedagógusok, a diákok és a szülők az elmúlt egy évben megfogalmaztak”.
„Nem új jogállási törvényre, benne az oktatásban dolgozók önállóságának csökkentésére, hanem széles társadalmi egyeztetésen alapuló oktatási reformokra van szükség”
– írják a közleményben. Elfogadhatatlannak tartják azt is, hogy a tervezet „nem kezeli a kritikussá vált pedagógushiányt, hanem törvénnyé emeli a káros gyakorlatokat”. Szerintük tovább növekedhet az óraadó pedagógusok száma, és lehetővé válna „a megfelelő képzettség nélküli pedagógushallgatók alkalmazása”.
Ráadásul a civil szervezetek szerint az új rendszer számos szabálya „kifejezetten retorzió jellegű válaszlépés az eddigi sztrájkfolyamatra és a szülői, tanulói kiállásokra”. Szerintük a tervezet „szankcionálja a sztrájkjog gyakorlóit, bünteti a tanulókat a tanítási év lehetséges elnyújtásával, és még kiszolgáltatottabbá teszi a pedagógusokat a teljesítményértékelés bevezetésével”.
Utóbbival kapcsolatban vádként merült fel az is, hogy az új státusztörvény ellenőrizné a tanárok magánéletét – erre a BM korábban úgy reagált, hogy ez csak „beteges hangulatkeltés”.
„A Civil Közoktatási Platform, a Szülői Hang, a PDSZ, a PSZ és a TASZ elvárja, hogy a kormány ebben a formában ne terjessze a tervezetet a parlament elé, hanem folytasson valós egyeztetést a szakmai és civil szervezetekkel, mielőtt bármilyen átfogó törvénymódosítást, illetve jogviszonyt érintő változtatást tervez”
– írja a civil szervezetek közleménye. „A pedagógusok béremelése megoldható jogállásváltozás nélkül is, indokolatlan a béremelés feltételeként kifejezetten munkavállaló-ellenes, munkaterheket tovább növelő szabályokat bevezetni.”
A közlemény zárásaként a Szülői Hang arra buzdítja a szülőket, hogy írjanak személyesen is levelet a BM-nek – erről bővebben itt olvashat.
Itt pedig arról írtunk bővebben, mit jelenthet az új pedagógiai státusztörvény a közoktatás számára.