Eljött az idő, amikor olcsóbb mélygarázsban parkolni Budapesten, mint az utcán
2022. november 14. – 10:13
Budán és Pesten, főleg a Kiskörút és a Nagykörút közötti sávban már olcsóbb mélygarázsban vagy parkolóházban parkolni, mint az utcán – erre jutott lapunk, miután átnéztük több mint egy tucat belvárosi fedett parkoló díjait, és beszéltünk több üzemeltetővel. A kocka azután fordult, miután a Fővárosi Önkormányzat szeptemberben megemelte a közterületi parkolás tarifáját.
A Nemzeti Múzeum mögötti, Pollack Mihály téri mélygarázs lényegében a város centrumában van, mégis az olvasható a bejáratánál egy táblán, hogy a parkolási díj mindössze 400 forint óránként, szemben a környék 600 forintos utcai, közterületi parkolási tarifájával. Először azt gondoltuk, véletlen kivételt látunk, de kiderült: a belvárosi mélygarázsok, parkolóházak jelentős része tényleg olcsóbb, mint az utca, és a közeljövőben ezen változtatni sem terveznek.
220 százalékkal is emelkedett a tarifa
A fordulat szeptemberben következett be, amikor a Fővárosi Önkormányzat jelentősen megemelte a közterületi fizetős parkolás díját. A zónák egységesítése miatt a drágulás nem volt egyforma: a belvárosban 15–90, kijjebb 15–100 százalékkal emelkedett a tarifa. Például míg az A zónába kerülő Belváros-Lipótváros és Lipótváros körzeti díjai nem nőnek nagyot: 525 forintról 600 forintra, addig a szintén A zónás Belső-Erzsébetváros, Belső-Terézváros, Belső-Józsefváros és Belső-Ferencváros körzetei már 440 forintról ugranak 600 forintra.
Még jelentősebb az emelkedés a Nagykörúton kívüli szektorok A zónás részeinél, ahol 350 forintról szöknek fel 600-ra az árak. Van néhány terület, például a józsefvárosi Népszínház utca, József utca, Práter utca környékének jelentős része, ahol a drágulás még ennél is nagyobb mértékű, hiszen 265 forintról 600 forintra változott az egyórás tarifa.
Mivel a szűkebb belvárosban (a pesti Kiskörúton belül) eleve kevés a parkoló és nagy a kereslet, valamint a fizetős parkolás is alig drágult, mind itt található az a pár mélygarázs, amelyben meghaladja a díj az utcai parkolásért fizetendőt. A Vörösmarty téri mélygarázsban 700, a Reáltanoda utcai garázsban 700, a Bazilika garázsban 800 forint egy óra parkolás, szemben az utcai 600 forinttal, az Erzsébet téri parkolóban pedig 900 forint.
Akár 300 forint különbség is lehet
A Kiskörúton túl azonban egészen Újpestig, Zuglóig vagy a Ferencvárosig, Budával egyetemben a parkolóházak, mélygarázsok túlnyomó többségének árai alacsonyabbak az utcai árnál.
- A Rákóczi téri mélygarázsban 300 forint/óra a tarifa, míg közterületen 600 forint/óra.
- A Palace mélygarázsban (Rákóczi út) 550 forint, kint 600 forint.
- Budán a Millenáris és a Széllkapu mélygarázsban 400 forintot kell fizetni óránként, a felszínen 600 és 450 forintot.
- A bel-budai Krisztina mélygarázsban (Kosciuszkó Tádé u.) 400 forint az órás tarifa, az utcán 450 forint.
- A XIV. kerületi Dózsa György úti mélygarázsban óránként 400 forint, szemben a 450-es közterületi tarifával.
- A RaM parkolóban óránként 500 forint, szemben az utcai 600 forinttal.
Három helyet találtunk, ahol a benti ár teljesen a kintihez igazodott: a Baross téri Keleti mélygarázsban, az Osvát utcai O7 mélygarázsban, és a Várkert Bazár mélygarázsában ugyanannyit kell fizetni, mint az utcán, de egy fillérrel sem többet. A díjak összehasonlításakor azonban még mindig a mélygarázsok felé billenti a mérleg nyelvét az a tény, hogy a díjfizetések túlnyomó többsége mobiltelefonon történik, ami a kényelmi díjjal, plusz 50 forinttal tovább növeli a közterületi parkolás árát.
Megugrott a kereslet, nehéz helyet találni
A Várkert Bazárnál ki is írják, hogy a növekvő kereslet és a kialakult telítettség miatt heti, havi bérletet már nem adnak. Ugyanezt erősítették meg lapunknak a RaM mélygarázsnál, amely szintén gyakorlatilag tele van, bérletet már nem tudnak kiadni. Annak az 5-8 autósnak, aki reggel korán érkezik, van hely, azután a parkoló megtelik. A kereslet megugrása nem húzza felfelé az árat, mint megtudtuk, a RaM-ban nemrégiben emeltek, továbbit egyelőre nem terveznek.
Az aránylag új Millenáris és Széllkapu mélygarázsnál még szokott lenni hely, a tájékoztatás szerint emelés ott sem várható. Itt ha valaki egész nap parkolna, még jobban jár, mert az utcán 5175 forintot kellene fizetnie a teljes fizetős időszakra (8 és 20 óra között), míg a mélygarázsban a napi 12 órás bérlet csak 3000 forint.
Nem terveznek emelést a mélygarázsok
Valamennyire nőtt a forgalom a Budapesten hat mélygarázst és parkolóházat üzemeltető BOE Parkingnál az elmúlt hónapokban, de nem jelentősen – tájékoztatta lapunkat Vajda Márta, a cég ügyvezetője. Ennek okát abban látja, hogy az energiaköltségek emelkedése miatt több cég is inkább home office-ban foglalkoztatja az alkalmazottait, ezért kevesebben járnak be dolgozni a belvárosba autóval, de ezt a hatást kiegyenlíti az, hogy az alacsonyabb díjak miatt többen már a mélygarázst választják az utca helyett.
A cég garázsaiban szeptemberben volt parkolásidíj-emelés, de több helyen még így sem érik el az utcai parkolás árszintjét. Mint Vajda Márta elmondta, nem tudja, hogy a jövőben mikor emelnek a díjakon, ezt az áramár alakulása jelentősen befolyásolhatja, úgy tűnik azonban, hogy a jelenlegi árakat nyárig tartani fogják.
A fővárosi fizetős parkolás díjainak emelése után fordult a trend, onnantól lett olcsóbb sok budapesti mélygarázs a közterületi parkolásnál, mondta lapunknak Lading Zoltán, a számos zárt parkolót és mélygarázst üzemeltető Park and Go Kft. ügyvezetője. Hozzátette, hogy eddig sem szenvedtek ügyfélhiányban, de most erősödött a kereslet, ezért egyensúlyozni kell valamennyire a bérletesek és a napi ad hoc parkolók között.
Lading közölte, egyelőre nem terveznek díjemelést, kiélvezik, hogy olcsóbbak az utcai díjaknál. Arra a kérdésre, miként fordulhat elő, hogy az önkormányzati tarifánál jóval alacsonyabb díjakkal is rentábilisan működtethető egy többet kínáló, zárt parkolási rendszer, Lading nem tudott válaszolni.
Az önkormányzat bezáratta a konkurenciát
Mint lapunk az egyik garázsüzemeltetőtől megtudta, egy önkormányzat nemrég azzal kereste meg őket, hogy adjanak kedvezményt a helyi lakosoknak, miközben ugyanaz az önkormányzat meg felemelte a parkolási díjakat. Két kerületben pedig azzal szembesültek az üzemeltetők, hogy az önkormányzat bezáratta a parkolóikat, mert konkurenciának számítottak a közterületi parkolással szemben.
A viamichelin.com autós útvonaltervező gyűjtése szerint mintegy 700 parkolóház vagy mélygarázs várja az autósokat Budapesten, igaz, ezek jelentős része szállodához vagy irodaházhoz tartozik, és csak részben nyitott.