Eljött az idő, amikor olcsóbb mélygarázsban parkolni Budapesten, mint az utcán

2022. november 14. – 10:13

Eljött az idő, amikor olcsóbb mélygarázsban parkolni Budapesten, mint az utcán
Utcán parkoló autók a VI. kerületben – Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Budán és Pesten, főleg a Kiskörút és a Nagykörút közötti sávban már olcsóbb mélygarázsban vagy parkolóházban parkolni, mint az utcán – erre jutott lapunk, miután átnéztük több mint egy tucat belvárosi fedett parkoló díjait, és beszéltünk több üzemeltetővel. A kocka azután fordult, miután a Fővárosi Önkormányzat szeptemberben megemelte a közterületi parkolás tarifáját.

A Nemzeti Múzeum mögötti, Pollack Mihály téri mélygarázs lényegében a város centrumában van, mégis az olvasható a bejáratánál egy táblán, hogy a parkolási díj mindössze 400 forint óránként, szemben a környék 600 forintos utcai, közterületi parkolási tarifájával. Először azt gondoltuk, véletlen kivételt látunk, de kiderült: a belvárosi mélygarázsok, parkolóházak jelentős része tényleg olcsóbb, mint az utca, és a közeljövőben ezen változtatni sem terveznek.

220 százalékkal is emelkedett a tarifa

A fordulat szeptemberben következett be, amikor a Fővárosi Önkormányzat jelentősen megemelte a közterületi fizetős parkolás díját. A zónák egységesítése miatt a drágulás nem volt egyforma: a belvárosban 15–90, kijjebb 15–100 százalékkal emelkedett a tarifa. Például míg az A zónába kerülő Belváros-Lipótváros és Lipótváros körzeti díjai nem nőnek nagyot: 525 forintról 600 forintra, addig a szintén A zónás Belső-Erzsébetváros, Belső-Terézváros, Belső-Józsefváros és Belső-Ferencváros körzetei már 440 forintról ugranak 600 forintra.

Még jelentősebb az emelkedés a Nagykörúton kívüli szektorok A zónás részeinél, ahol 350 forintról szöknek fel 600-ra az árak. Van néhány terület, például a józsefvárosi Népszínház utca, József utca, Práter utca környékének jelentős része, ahol a drágulás még ennél is nagyobb mértékű, hiszen 265 forintról 600 forintra változott az egyórás tarifa.

Mivel a szűkebb belvárosban (a pesti Kiskörúton belül) eleve kevés a parkoló és nagy a kereslet, valamint a fizetős parkolás is alig drágult, mind itt található az a pár mélygarázs, amelyben meghaladja a díj az utcai parkolásért fizetendőt. A Vörösmarty téri mélygarázsban 700, a Reáltanoda utcai garázsban 700, a Bazilika garázsban 800 forint egy óra parkolás, szemben az utcai 600 forinttal, az Erzsébet téri parkolóban pedig 900 forint.

Akár 300 forint különbség is lehet

A Kiskörúton túl azonban egészen Újpestig, Zuglóig vagy a Ferencvárosig, Budával egyetemben a parkolóházak, mélygarázsok túlnyomó többségének árai alacsonyabbak az utcai árnál.

  • A Rákóczi téri mélygarázsban 300 forint/óra a tarifa, míg közterületen 600 forint/óra.
  • A Palace mélygarázsban (Rákóczi út) 550 forint, kint 600 forint.
  • Budán a Millenáris és a Széllkapu mélygarázsban 400 forintot kell fizetni óránként, a felszínen 600 és 450 forintot.
  • A bel-budai Krisztina mélygarázsban (Kosciuszkó Tádé u.) 400 forint az órás tarifa, az utcán 450 forint.
  • A XIV. kerületi Dózsa György úti mélygarázsban óránként 400 forint, szemben a 450-es közterületi tarifával.
  • A RaM parkolóban óránként 500 forint, szemben az utcai 600 forinttal.

Három helyet találtunk, ahol a benti ár teljesen a kintihez igazodott: a Baross téri Keleti mélygarázsban, az Osvát utcai O7 mélygarázsban, és a Várkert Bazár mélygarázsában ugyanannyit kell fizetni, mint az utcán, de egy fillérrel sem többet. A díjak összehasonlításakor azonban még mindig a mélygarázsok felé billenti a mérleg nyelvét az a tény, hogy a díjfizetések túlnyomó többsége mobiltelefonon történik, ami a kényelmi díjjal, plusz 50 forinttal tovább növeli a közterületi parkolás árát.

Megugrott a kereslet, nehéz helyet találni

A Várkert Bazárnál ki is írják, hogy a növekvő kereslet és a kialakult telítettség miatt heti, havi bérletet már nem adnak. Ugyanezt erősítették meg lapunknak a RaM mélygarázsnál, amely szintén gyakorlatilag tele van, bérletet már nem tudnak kiadni. Annak az 5-8 autósnak, aki reggel korán érkezik, van hely, azután a parkoló megtelik. A kereslet megugrása nem húzza felfelé az árat, mint megtudtuk, a RaM-ban nemrégiben emeltek, továbbit egyelőre nem terveznek.

Az aránylag új Millenáris és Széllkapu mélygarázsnál még szokott lenni hely, a tájékoztatás szerint emelés ott sem várható. Itt ha valaki egész nap parkolna, még jobban jár, mert az utcán 5175 forintot kellene fizetnie a teljes fizetős időszakra (8 és 20 óra között), míg a mélygarázsban a napi 12 órás bérlet csak 3000 forint.

A Dózsa György úti Múzeum Mélygarázs 2020 decemberében – Fotó: Balogh Zoltán / MTI
A Dózsa György úti Múzeum Mélygarázs 2020 decemberében – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Nem terveznek emelést a mélygarázsok

Valamennyire nőtt a forgalom a Budapesten hat mélygarázst és parkolóházat üzemeltető BOE Parkingnál az elmúlt hónapokban, de nem jelentősen – tájékoztatta lapunkat Vajda Márta, a cég ügyvezetője. Ennek okát abban látja, hogy az energiaköltségek emelkedése miatt több cég is inkább home office-ban foglalkoztatja az alkalmazottait, ezért kevesebben járnak be dolgozni a belvárosba autóval, de ezt a hatást kiegyenlíti az, hogy az alacsonyabb díjak miatt többen már a mélygarázst választják az utca helyett.

A cég garázsaiban szeptemberben volt parkolásidíj-emelés, de több helyen még így sem érik el az utcai parkolás árszintjét. Mint Vajda Márta elmondta, nem tudja, hogy a jövőben mikor emelnek a díjakon, ezt az áramár alakulása jelentősen befolyásolhatja, úgy tűnik azonban, hogy a jelenlegi árakat nyárig tartani fogják.

A fővárosi fizetős parkolás díjainak emelése után fordult a trend, onnantól lett olcsóbb sok budapesti mélygarázs a közterületi parkolásnál, mondta lapunknak Lading Zoltán, a számos zárt parkolót és mélygarázst üzemeltető Park and Go Kft. ügyvezetője. Hozzátette, hogy eddig sem szenvedtek ügyfélhiányban, de most erősödött a kereslet, ezért egyensúlyozni kell valamennyire a bérletesek és a napi ad hoc parkolók között.

Lading közölte, egyelőre nem terveznek díjemelést, kiélvezik, hogy olcsóbbak az utcai díjaknál. Arra a kérdésre, miként fordulhat elő, hogy az önkormányzati tarifánál jóval alacsonyabb díjakkal is rentábilisan működtethető egy többet kínáló, zárt parkolási rendszer, Lading nem tudott válaszolni.

Az önkormányzat bezáratta a konkurenciát

Mint lapunk az egyik garázsüzemeltetőtől megtudta, egy önkormányzat nemrég azzal kereste meg őket, hogy adjanak kedvezményt a helyi lakosoknak, miközben ugyanaz az önkormányzat meg felemelte a parkolási díjakat. Két kerületben pedig azzal szembesültek az üzemeltetők, hogy az önkormányzat bezáratta a parkolóikat, mert konkurenciának számítottak a közterületi parkolással szemben.

A viamichelin.com autós útvonaltervező gyűjtése szerint mintegy 700 parkolóház vagy mélygarázs várja az autósokat Budapesten, igaz, ezek jelentős része szállodához vagy irodaházhoz tartozik, és csak részben nyitott.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!