Döntött a közgyűlés: drágul a parkolás Budapesten

2022. június 29. – 11:16

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az eredeti tervekhez képest módosításokkal elfogadta a fővárosi közgyűlés a parkolási rendelet módosítását szerdán.

A lényeg:

  • egységesebb parkolási zónák lesznek, 27 körzet helyett négy nagyobb zóna.
  • Emellett nagyot emelnek a parkolási díjakon: a belvárosban 15–90, a külsőbb városrészeken 15–100 százalékkal drágulhat a parkolás.
  • Budapest belső részein késő estig, 22 óráig kitolják a fizetős időszak végét.

A négy nagy zónához (A, B, C, D) négy tarifa tartozik: a belvárostól kifelé haladva 600, 450, 300 és 200 forint óránként. Azt, hogy melyik zóna hol húzódik, ezen, az eredeti térképhez képest többször módosított térképen lehet megnézni:

Forrás: a közgyűlés ülésén kiosztott, módosított, végső zónatérkép
Forrás: a közgyűlés ülésén kiosztott, módosított, végső zónatérkép

Mint arról beszámoltunk, a jelenlegi díjakhoz képest a drágulás nem egyenlő mértékű területileg, mert az egységesített zónákba olyan körzetek is belecsúsztak, amik korábban egy, sőt két fizetési kategóriával is lejjebb voltak. Így például míg az A zónába kerülő Belváros-Lipótváros és Lipótváros körzeti díjai nem nőnek nagyot: 525 forintról 600 forintra, addig a szintén A zónás Belső-Erzsébetváros, Belső-Terézváros, Belső-Józsefváros és Belső-Ferencváros körzetei már 440 forintról ugranak 600 forintra, sőt a Nagykörúton kívüli szektorok A zónás részei 350 forintról szöknek fel 600-ra. És van néhány terület, például a józsefvárosi Népszínház utca, József utca, Práter utca környékének jelentős része, ahol a drágulás még jelentősebb: 265 forintról nő 600 forintra az egyórás tarifa.

A B zónánál is hasonló mértékben eltérő a drágulás egyes területek között. Míg a körzetek zömében 350 forintos óránkénti parkolási díjról nő 450 forintra a tarifa, addig bekeveredett ebbe a zónába jelenleg 265 forintos (Külső-Józsefváros), sőt 175 forintos körzet is (Külső-Angyalföld egy része), ahol a tarifaemelkedés 100 százalékos. A C zónában általában elmondható, hogy az érintett körzetek zömét a 265 forintos területek teszik ki, ahol 300 forint lesz az új parkolási díj. Ám ide is besodródott néhány 175 forintos szektor, például Külső-Józsefvárosban, Kőbányán, vagy a III. kerületi lakótelepeken így nagyjából 70 százalékos díjemelkedéssel lehet számolni.

A negyedik zóna (D) eredetileg a ferencvárosi József Attila-lakótelepet és környékét tartalmazta, de a módosító indítványokkal kibővült további kőbányai, valamint lágymányosi területekkel. Itt a jelenlegi 175 forintos óradíjról 200 forintra változhat a tarifa. A közgyűlésen elhangzott, hogy Csepel és Soroksár is bevezetné a fizetős parkolást, mert „belefulladnak az agglomerációból érkező autók tömegébe”.

Hosszabb lesz a fizetős időszak

Az egységesítés jegyében és a helyi lakosok kényelmesebb parkolása érdekében sok helyen kitolják a fizetős időszak végét késő estig. Az A zónában, tehát lényegében belső-budapesti részeken este 10-ig lesz fizetős a parkolás, kijjebb, a B zónában este 8-ig, és csak a C–D zónákban marad a megszokott este 6-os zárás.

A Fidesz-frakció egy módosítást nyújtott be, hogy reggel 8 óra helyett reggel 8.30-tól kezdődjön az A, B, C övezetekben a fizetős parkolás, de a javaslatot a közgyűlés nem fogadta el.

Megváltozik, egységesül a várakozási időtartam is. Eddig ahány kerület, annyiféle szabályozás volt, előfordult az is, hogy 3 órát lehetett csak parkolni egy parkolóhelyen, de az is, hogy reggeltől estig parkolhatott valaki a parkolóban, ha fizetett. Mostantól a D zóna kivételével mindenhol csak maximum három órát lehet várakozni a fizetős parkolóhelyen (ennyi időre lehet megváltani a parkolójegyet).

A javaslat nem nyúlt hozzá a kerületi lakossági várakozási hozzájárulások rendszeréhez, így hiába változik a díjzónahatár, az ingyenes lakossági parkolás körzethatára nem esik azzal egybe, azaz a helyi lakosok abban a körzetben parkolhatnak ingyen, ahol eddig is.