Retróűrhajós-stílusúak lesznek a 3-as metró felújított állomásai

2022. április 8. – 15:34

Retróűrhajós-stílusúak lesznek a 3-as metró felújított állomásai
Deák Ferenc tér, munkaközi látványterv – Forrás: BKV

Másolás

Vágólapra másolva

Májusban már az utasok is birtokba vehetik a 3-as metró Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák felújított állomásait, áll a BKV lapunknak küldött közleményében, amihez látványterveket is mellékeltek. Az utolsó fázisban elkészülő Lehel tér, Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Deák Ferenc tér, Ferenciek tere, Nagyvárad tér metróállomások tervezett, még munkaközi látványterveivel együtt.

A látványterveken egyfajta retróűrhajós-stílus uralkodik, mint a régi tudományos-fantasztikus filmek díszletvilágában. A közleményhez csatolt videóban Csapó Balázs építész és Germán Tibor építész (Paragram Studio Kft.) beszél arról, hogy az ötven éve épített szakasz állomásainak világa a maga nyers ipari esztétikájával sikeres, jegyzett műnek tekinthető, amit megpróbáltak tovább vinni.

Forrás: BKV Forrás: BKV
Forrás: BKV

Érdekes lesz még az állomásokon, hogy sok helyen, lebontva a takarólemezeket, megmutatják az utazóközönségnek azokat az eredetileg bányászott szerkezeteket, amik eddig rejtettek voltak. Azaz lesz egy nyerseségük az állomásoknak, amit nagyon vidám, élénk színekkel, grafikailag rajzos felületekkel oldanak. Lesznek kapcsolódási pontok is a korábbi állomásokkal, figyeltek rá, hogy a korábbi színek tovább éljenek, de igyekeztek a színek, textúrák tekintetében bátrak is lenni, egyfajta játékos hozzáállással.

Budapest leghosszabb, kék metróvonalának belvárosi szakaszát ötven éve kezdték építeni, az eredeti állapot az ötvenéves viszonyokat tükrözte. A tervezők szerint rendkívül összetett feladat a teljes körű műszaki és építészeti felújítás egy föld alatti környezetben, ahol a terek, a szerkezetek csak korlátozottan alakíthatók.

Arról korábban számoltunk be, hogy Magyarországon a 3-as metró állomásain lesznek először ferde felvonók, az első hármat májusban adják át az első megújult állomásokon. Olyan kis helyre kellett besuvasztani őket, hogy a mozgólépcsők is szűkebbek lettek.

Arról is írtunk, hogy az orosz–ukrán háború súlyosan érinti a BKV-t, de egyelőre úgy tűnik, az alagút- és állomásfelújítás határideje is tartható a nehézségek ellenére.

Forrás: BKV Forrás: BKV
Forrás: BKV

A 3-as metró felújítása 2017. november 6-án kezdődött az északi szakasszal, amit 2019. március 30-ra fejeztek be. Ezután a déli szakasz következett, aminek a munkáit 2019. április 6-án kezdték, és 2020. október 22-én fejezték be. Jelenleg a középső szakasz felújítása folyik, valamint három további állomáson a liftek utólagos beszerelése.

A BKV Zrt. a 3-as metró alagút-rekonstrukciójára 48 milliárd forint értékben kötött szerződést 2017. szeptember 4-én a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel. A középső szakasz állomásfelújításai elhúzódtak, ezért változtatni kellett az ütemterven, emiatt pedig a szerződés díja és határideje is változott.

A szerződő felek akkor legfeljebb 9,1 milliárd többletköltségben és 5 százalék tartalékkeret elszámolásában állapodtak meg. Azóta újabb egyeztetések voltak a kivitelezőkkel, és megegyeztek a további követelések mértékében, valamint a tartható határidőkben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!