A Fidesznek a meseháború a lételeme, és most eléggé meglepte az igazi
2022. február 27. – 13:38
Újra eltelt egy hét, újra jelentkezik a Lájkbajnokság itt a Telexen. Bár a háború árnyékában a facebookos lájkvadászat szánalmas bohóckodásnak tűnhet (és valljuk be: esetenként tényleg az is), ezzel együtt nagyon tanulságos, hogy egy ilyen helyzetben, a választási kampány közepén hogyan és miről kommunikálnak a politikusok a közösségi médiában, és milyen üzenetekre mennyire vevők a követőik.
Néhány nappal ezelőttig úgy tűnt, csak egy újabb, felfokozott hangulatú kampányhetet taposunk, némi külpolitikai feszültséggel a háttérben. A dolgok a szokásos mederben zajlottak, kedélyeket leginkább az Iványi Gáborhoz kivonult NAV-kommandó, illetve a tanárok sztrájkja borzolta fel.
Aztán csütörtök hajnalban minden megváltozott.
A háborús helyzetre kommunikációs szempontból az ellenzéknek volt könnyebb reagálnia, elvégre az ő narratívájuk eddig is az volt, hogy ők az EU/Nyugat pártján vannak az oroszbarát Fidesszel szemben, és Orbán = Mini Putyin. Ehhez most csak annyit kellett hozzátenniük, hogy lám, kibújt a szög a zsákból, Orbán már nem egyszerűen egy diktátorral haverkodik, hanem egyenesen egy háborús bűnössel.
A Fidesz ehhez képest sokkal kínosabb helyzetbe került az orosz támadással. Alapban váratlanul érte a kommunikációs gépezetet az egész, elvégre az egyik fő üzenetük eddig az volt, hogy Orbán február elején „békemisszión” volt Moszkvában, és ha nem lesz semmi az ukrajnai háborús feszültségből, hát azért nem lesz, mert ő elintézte. Ez pedig arra utal, hogy Orbán úgy jött haza Putyintól, hogy meggyőződése volt: nem lesz háború. Hogy hogy navigált ki ebből a helyzetből a fideszes kommunikáció, arra mindjárt rátérünk, de előbb jöjjön a szokásos toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink:
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 448 000 | ≡ |
2. | Márki-Zay Péter | 284 000 | ≡ |
3. | Szijjártó Péter | 240 000 | ≡ |
4. | Varga Judit | 164 000 | ≡ |
5. | Szabó Tímea | 155 000 | ▲ |
6. | Dúró Dóra | 154 000 | ≡ |
7. | Donáth Anna | 128 000 | ▲ |
8. | Jakab Péter | 124 000 | ▼ |
9. | Németh Zsolt | 118 000 | ▲ |
10. | Hadházy Ákos | 116 000 | ▼ |
11. | Zsigmond Barna | 113 000 | ▼ |
12. | Karácsony Gergely | 106 000 | ▲ |
13. | Kocsis Máté | 92 000 | ▲ |
14. | Gyurcsány Ferenc | 85 000 | ▲ |
15. | Dobrev Klára | 85 000 | ▲ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a február 18. és 25. péntek reggel 9:28-tól péntek reggel 9:28-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Harc a háború ellen a békéért
Szóval ott tartottunk, hogy csütörtök hajnalban megindult az orosz támadás Ukrajna ellen, a fideszes kommunikáció meg ott állt bénultan. Reggel, amikor már órák óta a konfliktus folyt a csapból is a teljes nemzetközi médiában, az Origón – ami mindig hajszálpontosan igazodik a fideszes kommunikációhoz – focis hírek, busójárás és Európa legszebb strandjai szerepeltek a címlap vezető pozícióin. A fideszes politikusok Facebook-oldalai hallgattak. Aztán valamikor délelőtt egyszer csak életre kelt a kommunikációs gépezet, és minden csatornán, tévében, Facebook-falon, kommentben elkezdte az új mantrát ismételgetni:
Magyarországnak ki kell maradnia a háborúból
És egy Márki-Zay nyilatkozat kifacsarásával meglett az ellenpont is: bezzeg az ellenzék magyar katonákat küldene a halálba. Pár órán belül ez már tényállításként, mint a baloldal programja jelent meg a kormányzati tájékoztatási központ hivatalos kommunikációjában is.
Ha jobban belegondolunk, ez egészen bravúros mutatvány, több szempontból is.
A Fidesz lételeme a fiktív háború. Orbán tíz éve háborús metaforákban beszél gyakorlatilag a karácsonyi bejgliről is, harcostársak, katonák, portyázók, fürkészek, ütközetek, csaták, összecsapások potyognak minden mondatából. Minden nap egy új háború, és mivel ezeket a háborúkat mind egy szálig meg is kell nyerni, a leghatékonyabb olyan ellenségekkel megvívni őket, amik egyébként nem harcolnak. Vagy akár nem is léteznek. LMBTQ-lobbi, háttérhatalom, Soros György, „oltásellenes baloldal”, Brüsszel, a sor sokáig folytatható. Évek óta erről szól a magyar közélet, politikusi nyilatkozatokban, óriásplakátokon, százmilliókkal fűtött Facebook-csatornákon zajlik a fiktív háború fiktív ellenségekkel szemben. Annyira hozzászokott már a közönség, és maga a fideszes agytröszt is a meseháborúkhoz, hogy egészen megzavarta az igazi kitörése. Bámulatos hogy pár óra leforgása alatt átbrandelték saját magukat a béke nagyköveteivé, és rajzoltak a rajongók számára egy új ellenséget, a háborúpárti ellenzéket. Akiket lehet gyűlölni és harcba szállni velük azért, hogy béke legyen. Ez olyan nyaktörő mentális manőver, hogy legfeljebb Salvador Dali lenne képes vizuálisan megfogalmazni, de talán még ő se.
Néhány random megfigyelés a hétről
- Ezer éve (oké: 48 hete) járt utoljára a toplistánkon Donáth Anna, érdemes lesz figyelni, hogy a mostani csak egy egyszeri kiugrás, vagy sikerül megkapaszkodnia
- Szinte minden szereplő növelte, vagy legalább tartotta a múlt heti lájkjainak számát, Varga Judit és Zsigmond Barna bukott látványosabb mennyiséget, illetve Varga Mihály, aki 100 ezret hozott múlt héten, de most kiesett a toplistáról
- Vagyis az élmezőny változatlan, de mögöttük enyhe fideszes visszaesés látszik
Come on, come on, love me for the money
Rátaposott a fékre a Megafon (mondjuk így is elhirdetett 17 millió forintot), viszont rákapcsolt a pénzszórásra a kormánybarát Mediaworks-birodalom, Gattyán, és az Ezalényeg-környéki ellenzéki propagandahálózat – nagyjából így foglalható össze a szponzorált posztokra költött pénz toplistája. Az adatok itt késésben vannak, szóval az még nem látszik a listán, hogy a háború híre hogyan forgatja fel a marketinges büdzséket és terveket.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Mediaworks | 23 600 000 |
2. | Megafon | 17 500 000 |
3. | Megoldás Mozgalom | 12 000 000 |
4. | Fidesz | 10 500 000 |
5. | Ezalényeg | 7 100 000 |
6. | Erősítő | 5 500 000 |
7. | Origo | 5 100 000 |
8. | Röviden.info | 3 300 000 |
9. | Ez Van | 3 200 000 |
10. | Vélemény Klub '22 | 2 700 000 |
A politikusokra szűkített lista fő érdekessége, hogy a mezőny nagy része behúzta a kéziféket, úgy tűnik, komolyan veszik a kampányköltési limiteket. Mármint azt, hogy legalább nem a legtranszparensebb platformon, mindenki szeme előtt kéne túllépni a törvényileg kijelölt határokat.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Márki-Zay Péter | 12 800 000 |
2. | Orbán Viktor | 3 800 000 |
3. | Dúró Dóra | 2 300 000 |
4. | Hollik István | 900 000 |
5. | Zsigmond Barna | 700 000 |
6. | Varga Judit | 600 000 |
7. | Varga Mihály | 600 000 |
8. | Novák Előd | 400 000 |
9. | Deutsch Tamás | 300 000 |
10. | Dorosz Dávid | 200 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a február 15. és 21. közti időszak költéseit mutatják.)
All we are saying is give peace a chance
A hét legnépszerűbb posztjainak listája jól mutatja, hogy az Orbán-rajongó kemény magot nem igazán zavarják a narratív hajtűkanyarok, és totálisan vevők az új, minden csatornán sugárzott üzenetre. Bár, tulajdonképpen ha a miniszterelnök stábja reggel-délben-este egy-egy random mássalhangzót posztolna ki magyar zászló emojikkal, arra is szemrebbenés nélkül rátolnának 10-15 ezer lájkot.
- Orbán: „Magyarországnak ebből a katonai konfliktusból ki kell maradnia!” – 40 ezer interakció
- Orbán: „Számunkra a magyar emberek biztonsága a legfontosabb” – 38 ezer
- Orbán: „Magyarország biztonsága a legfontosabb” – 30 ezer
- Kocsis Máté eposzi méretben, elsöprően szenvedélyesen és forrón gyurcsányozik – 28 ezer
- Orbán: „Nem engedjük, hogy Magyarországot belesodorják ebbe a háborúba!” – 28 ezer
Alapvetés, hogy háborús helyzet fenyegetésében az embereknek megnő az igényük a biztonságra, és a fideszes kommunikáció most láthatóan óriási energiákkal fordult rá erre az igényre. A rajongóknál ez a jelek szerint működik, az ellenzékiek számára nyilván teljesen hiteltelen, a nagy kérdés az, hogy csapódik majd le a bizonytalanoknál (erről egyébként itt írtunk bővebben).
Nem fáj? Csak ha nevetek!
Az egyes reakciótípusokból ezek a posztok gyűjtötték be a legtöbbet a héten:
- A legtöbb megosztás: Orbán sok „Számunkra a magyar emberek biztonsága a legfontosabb” posztja közül az egyik
- A legtöbb komment: Orbán, még a háború kitörése előtt: „A választás tétje, hogy marad-e az új magyar gazdaság, vagy vissza fogunk menni a régi gazdaságba.”
- A legtöbb mérges emoji: Jámbor András jelentkezik be az Iványi Gábornál zajló NAV-razziáról
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy posztja a pécsi buszperről, ahol váratlanul meghalt az elsőrendű vádlott, aki egyébként Bánki Erik fideszes politikust akarta a bíróság elé idézni, mert szerinte ő a 800 millió forintos csalás főszereplője
- A legtöbb szomorú emoji: Dobrev Klára fotója a légi riadó alatt a kijevi metróban menedéket kereső helyiekről
- A legtöbb szívecske: Dobrev Klára fotója Iványi Gáborral
- A legtöbb nevető emoji: Ujhelyi István Bencsik András Demokrata-főszerkesztő szavait idézi, miszerint „Orbán és Szijjártó akadályozta meg az orosz-ukrán háború kitörését”
A legtöbb nevetős reakciót kapott posztok top10-ében egyébként a héten 7:3 arányban van körberöhögött fideszes sikerpropaganda (elsősorban Orbán és Hollik István), illetve valóban viccesnek szánt posztok – ezúttal csupa ellenzéki.
A legtöbb megosztás
A nagy kérdés itt az volt, hogy Orbán az antiháborús pszichózis spammel meg tudja-e előzni a kategória hagyományos bajnokát, Hadházy Ákost. Nos: nem tudta. Váratlanul jó szerepel most ezen a listán Szijjártó Péter, de több fideszesnek most sem sikerült a top10-be kerülnie.
Heti megosztások | |||
---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 31 400 | ≡ |
2. | Orbán Viktor | 23 500 | ▲ |
3. | Szabó Tímea | 20 600 | ▲ |
4. | Márki-Zay Péter | 19 900 | ▼ |
5. | Szijjártó Péter | 15 500 | ▲ |
6. | Jakab Péter | 14 300 | ▼ |
7. | Dobrev Klára | 10 600 | ▲ |
8. | Ujhelyi István | 10 200 | ▼ |
9. | Dúró Dóra | 8 800 | ▼ |
10. | Gyurcsány Ferenc | 8 800 | ▲ |
Ahol nincs háború
A virális posztok toplistáján egyáltalán nem látszik, hogy közben kitört volna a háború Ukrajnában. Ezek a bejegyzések futottak arányaiban a legnagyobbat:
- Novák Előd bejelenti, hogy a „világ legerősebb embere”, Fekete László a Mi hazánk képviselőjelöltje lesz – 50x szorzó
- Kunhalmi Ágnes, „10-ből 7 ember kíváncsi lenne egy Márki-Zay Péter-Orbán Viktor vitára.” – 22,2x szorzó
- Bencsik János szerint jó ötlet lenne az egynapos autópálya-matrica – 16,7x
- Jámbor András beszédet mond az Iványi Gábor melletti demonstráción – 16,4x
- Orosz Anna a tanárok polgári engedetlenségi mozgalmát támogatja – 14,3x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)
Instagramon továbbra sincs változás, egy örökkévalóság óta változatlan a dobogó állása. Annál érdekesebb, hogy ki nincs a listán. Például Novák Katalin, aki korábban stabilan ott volt a középmezőny elején, de mióta köztársasági elnöknek készül, teljesen eltűnt. Vagy Donáth Anna, aki a héten váratlanul jól szerepelt a facebookos listán. Annál is furább, hogy Instán meg nem, mert fiatal, új generációs politikusként ez a platform papíron sokkal jobban passzolna hozzá, mint a boomerbirodalom Facebook. És végül a teljes fideszes új hullám, akik tavaly ősszel törtek be a lájkbajnokság facebookoz mezőnyébe. Németh Zsolt – nincs Instagramja. Zsigmond Barna – egészen érthetetlen módon privátra van állítva. Aradszki András – az elmúlt három hónapban két posztja volt összesen. Potápi Árpád – ő elég aktív, de 17 posztból 1100 lájk azért nagyon halvány teljesítmény.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 87 000 | ≡ |
2. | Márki-Zay Péter | 31 600 | ≡ |
3. | Varga Judit | 10 000 | ≡ |
4. | Hadházy Ákos | 8 700 | ▲ |
5. | Jakab Péter | 8 000 | ▲ |
6. | Dúró Dóra | 6 700 | ▲ |
7. | Szijjártó Péter | 5 800 | ▼ |
8. | Nagy István | 5 100 | ≡ |
9. | Szentkirályi Alexandra | 4 300 | ▼ |
10. | Németh Szilárd | 4 100 | ≡ |
The night is dark and full of terrors
A propagandavilág még a politikánál is sokkal élesebben került szembe azzal a problémával, hogy mit kezdjen a háborúval. Ezeket a szereplőket ugye azért tartja a politika, hogy kimondassa velük az olyan, szalonképtelen dolgokat is, amikre mutatkozik igény, de azért direktben mégis csak ciki lenne. A reakció kétféle volt: akadtak, akik elkezdték utólag kozmetikázni a kínossá vált nagy mondásaikat (egy hete ugye még azon ment a gúnyolódás, hogy az egész háború csak a nyugat hisztije – na, ilyen posztok tűnnek most el utólag például megafonos influenszerek falairól), míg mások totálisan beleállnak az orosz propagandába. Egészen vérfagyasztó még olvasni is, hogy a Vadhajtások értelmezésében Zelenszkij „kislányként sír”, vagy hogy a Számok az orosz zászló színeire pingált szívecskékkel küld „tisztelet és hála” üzenetet Putyinnak az invázióért.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Vadhajtások | 228 000 | ▲ |
2. | Deák Dániel (Megafon) | 210 000 | ≡ |
3. | Nyugati fény | 172 000 | ▼ |
4. | Gond-olkodó | 127 000 | ▲ |
5. | Elemi | 113 000 | ▲ |
6. | Bohár Dániel (Megafon) | 111 000 | ▼ |
7. | Fidesz KDNP 2022 | 99 000 | ▲ |
8. | Számok | 97 000 | ▲ |
9. | Patrióta Európa | 81 000 | ▼ |
10. | Ellenszél | 79 000 | ≡ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)