A MÁV-Start szerint jogellenes a sztrájkfenyegetés, ellenkérelmet nyújtottak be a Fővárosi Törvényszékhez
2022. február 7. – 18:06
A MÁV-Start Zrt. szerint jogellenes a vasutasok sztrájkfenyegetése. Hétfői közleményében a vasúttársaság azt írja: jogszerűtlennek és felelőtlennek tartják a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését, emiatt ellenkérelmet nyújtottak be a sztrájk jogellenességéről dönteni jogosult Fővárosi Törvényszékhez. „A sztrájkfenyegetés felelőtlen hangulatkeltés, és nem szól másról, mint a kezdeményező szakszervezeti vezetők egyéni ambícióiról” – írják.
A MÁV-Start azért tartja jogellenesnek a sztrájkfenyegetés, mert szerintük a bérmegállapodás legutóbbi módosításakor a kollektív szerződést kötő szakszervezetek kijelentették, hogy a 2021. és 2022. évre vonatkozó bértárgyalásokat lezártnak tekintik. Szerintük valótlan a Mozdonyvezetők Szakszervezetének azon állítása, amely szerint tavaly nem történt többletkifizetés.
„2021-ben a MÁV-Start több más egyéb bérjellegű juttatás mellett alanyi jogon járó Szép-kártya juttatást, vagy a munkavállalók döntése szerint készpénzt utalt a munkavállalók részére, összesen 300 ezer forint értékben” – áll a közleményben. Emellett azt is kiemelik, hogy a mozdonyvezetők keresete 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett a tavalyi év végéig, a január 1-jétől megvalósított 10 százalékos béremelés pedig tovább növeli a járandóságukat.
„A mozdonyvezetők MÁV-Volán-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete tavaly meghaladta a 700 ezer forintot”
– írják. A MÁV-Start szerint a jelenlegi, hároméves bérmegállapodás fedezetet biztosít az inflációs hatásokra: „a bérfejlesztés és a béren kívüli juttatások nettó értéke jelentősen meghaladja a 2021-re megállapított és a 2022-re prognosztizált infláció együttes hatását”.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete február elején jelentette be, hogy ha március 10-én 0 óráig nem sikerül megállapodniuk a mozdonyvezetőknek a 2021. évi reálkereset kompenzálására, akkor sztrájkba lépnek. A sztrájkot határozatlan ideig tartanák. Barsi Balázs szakszervezeti elnök szerint sztrájk esetén akár minden második távolsági vonat kieshet a menetrendből. Barsi azt mondta, a sztrájk nem a 2022-es év bérfejlesztéséről szólna, hanem a 2021-es 0 százalékos emelésről, és a hozzá járó 7 százalékos inflációról, a kettő különbözetének kompenzációját követelik.