A szeretet ünnepén sem tartottak szünetet a politikai gyűlöletkampányok

2022. január 02. – 10:26

Másolás

Vágólapra másolva

Karácsony a szeretet ünnepe, ilyenkor mindenkinek kicsit ünnepi díszbe öltözik a lelke, vagy legalábbis úgy csinál, mintha. Ez két területen különösen jól tetten érhető, az egyik a reklámok világa, ahol ilyentájt minden csupa angyalka, békesség és jókívánság, a másik a politikusok facebookos üzenőfala, tele áldással, meghittséggel, szeretettel.

Az ember azt gondolná, hogy a két halmaz metszetében, vagyis a politikai témájú facebookos hirdetésekben hatványozottan tapasztalhatja meg mindezt. Nos, az ember ennél nagyobbat nem is tévedhetne; a politikai kommunikációnál álszentebb dolog kevés van a tudomány által eddig feltérképezett univerzumban.

Mivel érzésre úgy tűnt, hogy a karácsonyi ünnepek alatt a szokásosnál is több politikai hirdetés jön szembe Facebookon, megnéztük a közösségi oldal hirdetési archívumában, hogy a magyar politika mit és mennyiért reklámozott december 24-26. között.

A három karácsonyi napon a statisztika szerint 33,6 millió forint ment el magyar nyelvű, politikai-közéleti témájú szponzorált posztokra. Mi most ebből csak a 100 legtöbbet költő hirdetőt vizsgáljuk, ők fizették ki a teljes összeg közel 95%-át. (Egyébként a három nap alatt 23 ezer forintnyi reklámköltés kellett a top100-ba jutáshoz.)

Lássuk először a 10 legtöbbet költő oldal listáját:

Hirdetésre költött pénz dec 24-26 között
1.Trombitás Kristóf (Megafon)5 252 000
2.Aktuális3 306 000
3.Kötter Tamás (Megafon)2 739 000
4.Budapest beszél2 638 000
5.A kopasz oszt (Megafon)2 341 000
6.Orbán Viktor2 181 000
7.Megafon1 932 000
8.Ezalényeg1 550 000
9.Márki-Zay Péter1 363 000
10.Erősítő1 220 000

(Megjegyzés: az Ezalényeg egy kb 80 oldalból álló hálózat, az ő költéseiket összegezve kezeljük.)

Akik követik Lájkbajnokság sorozatunkat, valószínűleg nem lepődtek meg a toplista összetételén, az ellenzéki előválasztás óta nagyjából ez a papírforma: a legtöbbet költő oldalak közé a Megafon által szponzorált, illetve a megafonos istállóhoz közel álló propagandisták és Orbán Viktor hivatalos oldala kerül be, illetve jócskán lemaradva Márki-Zay Péter, és az ellenzéki narratívát terítő propagandaoldalak.

De ha a top100-at nézzük, akkor is hasonlóan nyomasztó a kormányzati fölény, ide ugyanis bekerült:

  • 41 fideszes politikus oldala
  • 23 kormánybarát médiatermék
  • 9 ellenzéki párt vagy politikus oldala
  • 7 Fideszhez köthető szervezet (Fidelitas, Alapjogokért központ), vagy anonim, de fideszes narratívát közvetítő oldal
  • 5 Megafon-oldal
  • 4 független oldal vagy civil szervezet oldala
  • 3 ellenzéki propagandaoldal
  • 2 politikailag semleges nagy cég (MÁV, Tesco)
  • 2 külső szereplő (amerikai külügy, EU)
  • 1-1 oldallal a Mi hazánk, Gattyán György új mozgalma, a magyar kormány, illetve a budapesti önkormányzat)

Összességében az elköltött pénzek a politikai oldalak szerint szétbontva így néznek ki:

Jól látható, hogy a kormányt támogató oldalak messze több pénzzel lettek megtámogatva karácsonykor, mint az ellenzéki, vagy semleges szereplők. De vajon mik voltak a szponzorált üzenetek, amikről szerették volna, ha az ünnepek alatt minél több magyarhoz jutnak el? Itt már csak a top10 legtöbb pénzt költő oldal karácsonyi hirdetéseit néztük végig.

Mivel ezekre a posztokra ment a teljes reklámköltés 73%-a, vagyis háromszor akkora elérése volt ezeknek a hirdetéseknek, mint az összes többinek összesen, jó közelítéssel kimondhatjuk, hogy ezek dominálták a karácsonyi politikai reklámokat a Facebookon.

A lista felét elfoglaló megafonos és Megafon-közeli oldalaknál (Trombitás, Kötter, A kopasz oszt, Aktuális, Budapest beszél) abszolút egy kaptafára megy a játék, oldalanként egy, legfeljebb két szponzorált videó, ugyanazzal a tartalommal – Márki-Zay Péter gyalázása orbitális nagy csúsztatásokkal, valamint Gyurcsánnyal való összemosása – és a pénzeső miatt brutális nézettségi adatokkal.

Karácsony három napján ezeknek az oldalaknak a videói összesen 5 millió megtekintést produkáltak. A Reszkessetek, betörők a kanyarban sincs emellett.

Érdemes megjegyezni, hogy míg a szponzorált videók nézettsége olykor az egymilliót is eléri, ugyanezeken az oldalakon a pénzzel nem megsegített videók legfeljebb néhány tízezerig jutnak.

Érdekes, hogy maga a Megafon a központi oldalán nem száll be ebbe a politikai szőnyegbombázásba, a karácsonykor elköltött kétmillió forintjuk kizárólag az új fideszes influenszereket toborzó videójuk (550 ezer megtekintés) hirdetésére ment. Ami persze felveti a kérdést, hogy ha ez kell az új arcok felhajtásához, akkor talán mégsem olyan kirobbanó siker az egész projekt, mint állítják. Illetve továbbra is ott van a kínzó kérdés, hogy mindezt ugyan miből. A karácsonyi magyar politikai-közéleti hirdetésekre költött pénz több mint felével ugyanis a Megafon és környéke gazdagította a Facebookot.

Óriási a kontraszt ehhez képest Orbán Viktor hirdetéseinél, a miniszterelnöknél csak választási ígéretek és ezer százalékos sikerpropaganda megy, előre, nem hátra. Ez abszolút tudatos stratégiának tűnik, hogy Orbánnal a pozitív üzeneteket asszociálják az emberek, míg a piszkos munkát elvégzik a Fidesszel papíron semmilyen kapcsolatban nem levő (de azzal mindenben egyetértő) influenszerek.

Az ellenzéki oldalon meglehetősen vegyes a kép, és itt emeljük is ki rögtön, hogy az üzeneteik hangosítására ötödannyi pénz ment csak el, mint a kormányoldalon.

Márki-Zay Péternél nyomokban sem látszik olyan fókuszált stratégia, mint Orbánnál, a hirdetései között vannak választási ígéretek, a népszavazás népszerűsítése, Novák Katalin, mint államfőjelölt ekézése, és úgy általában a kormány támadása a szokásos szólamokkal: a Fidesz retteg a választási vereségtől és úgy lop, mintha nem lenne holnap.

Az Erősítő érdekes oldal, és megint egy újfajta hirdetési megközelítés. Míg a Megafon kizárólag videós szponzorált posztokban utazik, a két miniszterelnök-jelölt pedig jellemzően képes bejegyzésekben, itt inkább linkek vannak cikkekre. Ezek önmagukban általában korrekt anyagok, de a tendenciózus válogatás mégis a propaganda felé tolja az összképet. A megafonos „kevés hirdetésre sok pénz” hozzáállásnak is a fordítottját látjuk, aránylag sok szponzorált posztot, de egyenként kis költséggel, azaz szerény eléréssel. A fő karácsonyi téma a kormány járványkezelésének támadása volt.

Az Ezalényeggel pedig ízléstelenségben visszatérünk a Megafon szintjére, sőt, talán az alá: a véres szájú ellenzéki propagandaoldalnál Orbán nemzetiszín koporsóra fotosopolva üldögél vigyorogva, Novák Katalint a „csicskaváltás” és „bajszos szar” hashtagekkel üdvözlik.

Ez volt tehát a felhozatal az ünnepek alatt, és sokkal jobban 2022-ben sem reménykedhetünk, hiszen mint tudjuk, ha elmúlik karácsony, a szeretet lángja is halványabban ég.

Kövess minket Facebookon is!