A szeretet ünnepén sem tartottak szünetet a politikai gyűlöletkampányok
2022. január 2. – 10:26
Karácsony a szeretet ünnepe, ilyenkor mindenkinek kicsit ünnepi díszbe öltözik a lelke, vagy legalábbis úgy csinál, mintha. Ez két területen különösen jól tetten érhető, az egyik a reklámok világa, ahol ilyentájt minden csupa angyalka, békesség és jókívánság, a másik a politikusok facebookos üzenőfala, tele áldással, meghittséggel, szeretettel.
Az ember azt gondolná, hogy a két halmaz metszetében, vagyis a politikai témájú facebookos hirdetésekben hatványozottan tapasztalhatja meg mindezt. Nos, az ember ennél nagyobbat nem is tévedhetne; a politikai kommunikációnál álszentebb dolog kevés van a tudomány által eddig feltérképezett univerzumban.
Mivel érzésre úgy tűnt, hogy a karácsonyi ünnepek alatt a szokásosnál is több politikai hirdetés jön szembe Facebookon, megnéztük a közösségi oldal hirdetési archívumában, hogy a magyar politika mit és mennyiért reklámozott december 24-26. között.
A három karácsonyi napon a statisztika szerint 33,6 millió forint ment el magyar nyelvű, politikai-közéleti témájú szponzorált posztokra. Mi most ebből csak a 100 legtöbbet költő hirdetőt vizsgáljuk, ők fizették ki a teljes összeg közel 95%-át. (Egyébként a három nap alatt 23 ezer forintnyi reklámköltés kellett a top100-ba jutáshoz.)
Lássuk először a 10 legtöbbet költő oldal listáját:
Hirdetésre költött pénz dec 24-26 között | ||
---|---|---|
1. | Trombitás Kristóf (Megafon) | 5 252 000 |
2. | Aktuális | 3 306 000 |
3. | Kötter Tamás (Megafon) | 2 739 000 |
4. | Budapest beszél | 2 638 000 |
5. | A kopasz oszt (Megafon) | 2 341 000 |
6. | Orbán Viktor | 2 181 000 |
7. | Megafon | 1 932 000 |
8. | Ezalényeg | 1 550 000 |
9. | Márki-Zay Péter | 1 363 000 |
10. | Erősítő | 1 220 000 |
(Megjegyzés: az Ezalényeg egy kb 80 oldalból álló hálózat, az ő költéseiket összegezve kezeljük.)
Akik követik Lájkbajnokság sorozatunkat, valószínűleg nem lepődtek meg a toplista összetételén, az ellenzéki előválasztás óta nagyjából ez a papírforma: a legtöbbet költő oldalak közé a Megafon által szponzorált, illetve a megafonos istállóhoz közel álló propagandisták és Orbán Viktor hivatalos oldala kerül be, illetve jócskán lemaradva Márki-Zay Péter, és az ellenzéki narratívát terítő propagandaoldalak.
De ha a top100-at nézzük, akkor is hasonlóan nyomasztó a kormányzati fölény, ide ugyanis bekerült:
- 41 fideszes politikus oldala
- 23 kormánybarát médiatermék
- 9 ellenzéki párt vagy politikus oldala
- 7 Fideszhez köthető szervezet (Fidelitas, Alapjogokért központ), vagy anonim, de fideszes narratívát közvetítő oldal
- 5 Megafon-oldal
- 4 független oldal vagy civil szervezet oldala
- 3 ellenzéki propagandaoldal
- 2 politikailag semleges nagy cég (MÁV, Tesco)
- 2 külső szereplő (amerikai külügy, EU)
- 1-1 oldallal a Mi hazánk, Gattyán György új mozgalma, a magyar kormány, illetve a budapesti önkormányzat)
Összességében az elköltött pénzek a politikai oldalak szerint szétbontva így néznek ki:
Jól látható, hogy a kormányt támogató oldalak messze több pénzzel lettek megtámogatva karácsonykor, mint az ellenzéki, vagy semleges szereplők. De vajon mik voltak a szponzorált üzenetek, amikről szerették volna, ha az ünnepek alatt minél több magyarhoz jutnak el? Itt már csak a top10 legtöbb pénzt költő oldal karácsonyi hirdetéseit néztük végig.
Mivel ezekre a posztokra ment a teljes reklámköltés 73%-a, vagyis háromszor akkora elérése volt ezeknek a hirdetéseknek, mint az összes többinek összesen, jó közelítéssel kimondhatjuk, hogy ezek dominálták a karácsonyi politikai reklámokat a Facebookon.
A lista felét elfoglaló megafonos és Megafon-közeli oldalaknál (Trombitás, Kötter, A kopasz oszt, Aktuális, Budapest beszél) abszolút egy kaptafára megy a játék, oldalanként egy, legfeljebb két szponzorált videó, ugyanazzal a tartalommal – Márki-Zay Péter gyalázása orbitális nagy csúsztatásokkal, valamint Gyurcsánnyal való összemosása – és a pénzeső miatt brutális nézettségi adatokkal.
Karácsony három napján ezeknek az oldalaknak a videói összesen 5 millió megtekintést produkáltak. A Reszkessetek, betörők a kanyarban sincs emellett.
Érdemes megjegyezni, hogy míg a szponzorált videók nézettsége olykor az egymilliót is eléri, ugyanezeken az oldalakon a pénzzel nem megsegített videók legfeljebb néhány tízezerig jutnak.
Érdekes, hogy maga a Megafon a központi oldalán nem száll be ebbe a politikai szőnyegbombázásba, a karácsonykor elköltött kétmillió forintjuk kizárólag az új fideszes influenszereket toborzó videójuk (550 ezer megtekintés) hirdetésére ment. Ami persze felveti a kérdést, hogy ha ez kell az új arcok felhajtásához, akkor talán mégsem olyan kirobbanó siker az egész projekt, mint állítják. Illetve továbbra is ott van a kínzó kérdés, hogy mindezt ugyan miből. A karácsonyi magyar politikai-közéleti hirdetésekre költött pénz több mint felével ugyanis a Megafon és környéke gazdagította a Facebookot.
Óriási a kontraszt ehhez képest Orbán Viktor hirdetéseinél, a miniszterelnöknél csak választási ígéretek és ezer százalékos sikerpropaganda megy, előre, nem hátra. Ez abszolút tudatos stratégiának tűnik, hogy Orbánnal a pozitív üzeneteket asszociálják az emberek, míg a piszkos munkát elvégzik a Fidesszel papíron semmilyen kapcsolatban nem levő (de azzal mindenben egyetértő) influenszerek.
Az ellenzéki oldalon meglehetősen vegyes a kép, és itt emeljük is ki rögtön, hogy az üzeneteik hangosítására ötödannyi pénz ment csak el, mint a kormányoldalon.
Márki-Zay Péternél nyomokban sem látszik olyan fókuszált stratégia, mint Orbánnál, a hirdetései között vannak választási ígéretek, a népszavazás népszerűsítése, Novák Katalin, mint államfőjelölt ekézése, és úgy általában a kormány támadása a szokásos szólamokkal: a Fidesz retteg a választási vereségtől és úgy lop, mintha nem lenne holnap.
Az Erősítő érdekes oldal, és megint egy újfajta hirdetési megközelítés. Míg a Megafon kizárólag videós szponzorált posztokban utazik, a két miniszterelnök-jelölt pedig jellemzően képes bejegyzésekben, itt inkább linkek vannak cikkekre. Ezek önmagukban általában korrekt anyagok, de a tendenciózus válogatás mégis a propaganda felé tolja az összképet. A megafonos „kevés hirdetésre sok pénz” hozzáállásnak is a fordítottját látjuk, aránylag sok szponzorált posztot, de egyenként kis költséggel, azaz szerény eléréssel. A fő karácsonyi téma a kormány járványkezelésének támadása volt.
Az Ezalényeggel pedig ízléstelenségben visszatérünk a Megafon szintjére, sőt, talán az alá: a véres szájú ellenzéki propagandaoldalnál Orbán nemzetiszín koporsóra fotosopolva üldögél vigyorogva, Novák Katalint a „csicskaváltás” és „bajszos szar” hashtagekkel üdvözlik.
Ez volt tehát a felhozatal az ünnepek alatt, és sokkal jobban 2022-ben sem reménykedhetünk, hiszen mint tudjuk, ha elmúlik karácsony, a szeretet lángja is halványabban ég.