Mit tehet meg és mit nem egy nagy hirdetési portál, ha ő az úr a piacon?

2021. december 19. – 19:07

Mit tehet meg és mit nem egy nagy hirdetési portál, ha ő az úr a piacon?
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Vizsgálat folyik a Használtautó.hu és a Jófogás.hu hirdetési oldalakat üzemeltető céggel szemben, mert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a portálokon az autókereskedőknek kínált kedvezményrendszer alkalmas lehet a versenytársak kiszorítására a piacról. Mire számíthat az online hirdetési piacot uraló cég? Mit mond egy autókereskedő, aki figyelmen kívül hagyta a kizárólagosságra vonatkozó szerződési feltételt és miről szól a GVH kérdőíve, amelyben alaposan kitérnek a hirdetési szokásokra.

A magyar használtautó-piac legnagyobb intézménye a Használtautó.hu (Hahu) hirdetési portál elég ellentmondásos monolit: nehéz mellőzni a használatát, hiszen százezrek pörgetik álmodozva és vásárlási szándékkal, olykor csaló nepperek is legelésznek rajta, és most felmerült, hogy üzemeltetője visszaélt piaci erőfölényével, hogy kiszorítsa versenytársait a hirdetési piacról. Nem kérdés, hogy például a Kocsi.hu-nak, vagy a 2017-óta létező Jóautók.hu-nak egyelőre nincs esélye megelőzni Hahut, az viszont igen, hogy mit talál a piaci erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt vizsgálódó Gazdasági Versenyhivatal, illetve mit mondanak a kereskedők, akik megkapták a hivatal kérdőívét.

A Használtautó.hu-t huszonegy éve magyarok alapították, később viszont a norvég Schibsted vásárolta fel és azóta Jófogás.hu-val párhuzamosan üzemelteti, ahol szintén van autós és motoros rovat. Az előbbin magánszemélyek egy autót ingyen hirdethetnek, a kereskedőknek fizetniük kell, a Jófogáson viszont nincs ingyenes lehetőség. A Hahu erejét jól szemlélteti, hogy a szakmában általánosan elfogadott Gemius mérése szerint novemberben közel 1,5 millió egyéni látogatót (RU) fogadott, míg a Jóautók oldalt ugyanekkor 308 ezren keresték fel. A két portál közt fontos különbség, hogy Hahura szinte korlátlanul, a Jóautókra viszont összetett feltételrendszer mellett regisztrálhatnak a kereskedők. Ellenőrzik céges hátterüket, illetve autóikat is az alapján rangsorolják, hogy milyen előéleti információkat adnak meg róluk. Ez a Totalcar.hu autós portál partnereként alapított Jóautók megkülönböztető tulajdonsága, hiszen a magyar piacon, így Használtautó.hu-n hirdetett autók közt is mindig voltak kilométeróra-visszatekerésen átesett, korábban súlyosan sérült, mégis jó állapotúnak mondott, illetve rejtett hibás autók. (Disclaimer: A szerző 2021. júniusig a Totalcar munkatársa volt, a cikk tartalmában ez semmilyen szerepet nem játszik.)

A Használtautó.hu nyitóoldala
A Használtautó.hu nyitóoldala

A látogatottsággal párhuzamosan a Használtautó.hu-n a legnagyobb a kínálat is. A mostani keserves piaci helyzetben, amikor számos külső tényező miatt nehezebb autót vásárolni és az átlagárak körülbelül 20 százalékot emelkedtek egy év alatt, nem a korábban megszokott százezer körüli darabszámot látjuk az oldal szűretlen személyautó-keresőjében, hanem mindössze 70 ezret, néha kevesebbet, míg a Jóautókon ez a szám kicsit több mint 12 ezer.

A Gazdasági Versenyhivatal augusztus eleje óta vizsgálja a piacvezető tevékenységét a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt. De hogyan élhet vissza egy internetoldal a gazdasági erőfölényével? A hivatal kérdésünkre nem kívánt további részleteket megosztani a vizsgálat kapcsán, ám több mint valószínű, hogy azért adtak ki közleményt, hogy a nyilvánosság ne azokon az autókereskedőkön keresztül értesüljön az eljárásról, akiktől december eleje óta kérdőíven gyűjtik tapasztalataikat az oldal 2018. február 27-óta érvényes kedvezményrendszere és szolgáltatásai kapcsán.

A Használtautó hirdetési csomagjai közt az Exkluzív és Exkluzív+ a két legérdekesebb. Ezekben olyan előnyöket kínálnak a hosszabb idejű szerződésekhez, mint az úgynevezett top-kiemelés, amellyel a találati lista elején rögzítik az eladó autókat vagy a Jófogás autós rovatában történő párhuzamos megjelenés. Csakhogy kérnek valamit cserébe: aki a legtöbb kedvezményt kínáló csomagot választja, annak tiltják, hogy a konkurenciánál is hirdessen.

A tatabányai Ber-Car Bt. autókereskedés egyelőre nem kapott kérdőívet a GVH-tól, pedig a cég 2003-óta jelen van a legnagyobb oldalon. Bereczki Gábor kereskedése néhány éve élt az exkluzív lehetőséggel, majd akkor került összeütközésbe a Hahu üzemeltetőjével, amikor a tiltás ellenére máshol is elkezdte hirdetni az autóit. Végül a portál visszafizettette a csomagra vonatkozó kedvezmények összegét, körülbelül 150 ezer forintot. Bereczki szerint a Használtautó.hu a piaci helyzetéből adódóan a kereskedéseknek kevésbé megfelelő szerződéseket köt, a kizárólagosság szerinte ellehetetlenítette az egészséges árverseny kialakulását a piacon, a Jófogásra áttöltött hirdetésekkel pedig nem volt elégedett. Az ügyvezető azt mondja, onnan sokszor olyan autóvásárlók jelentkeztek a hirdetésekre, akikkel „nehéz volt szót érteni”.

A Hahu legutóbb idén nyáron emelt árat. Június 1-óta a legolcsóbb, öt autóra vonatkozó havi előfizetés 14200 forintba kerül, míg 150 autó esetén ez az ár akár 114,5 ezer forint is lehet, de az ehhez tartozó megállapodás egyéb részleteiben szintén eltér az alapszolgáltatástól. Ettől egy kisebb autókereskedés hirdetési kiadásai is jelentősen, akár a korábbi összeg duplájára emelkedhettek, így sokan több százezer forintot hagynak a portálnál.

A Használtautó.hu csomagárlistája
A Használtautó.hu csomagárlistája

Versenyjogász: ez egy furcsa vizsgálat

Bassola Bálint versenyjogra specializálódott ügyvéd leszögezi: önmagában az erőfölény létét nem tiltja a versenyjog, sőt, elfogadja azt az előfeltételezést, hogy egy vállalkozás az erőforrásait hatékonyan felhasználva, adott esetben innovációkat létrehozva jut ilyen piaci pozícióba. A visszaélést viszont mind a magyar, mind az Európai uniós normák tiltják, de Bassola szerint a mostanihoz hasonló ügyekben kulcsfontosságú, hogy a GVH hogyan határozza meg az úgynevezett releváns piacot. Minél szűkebben definiálja azt, annál nagyobb a valószínűsége, hogy az adott vállalkozást erőfölényesnek minősíti.

Bassola Bálint arra is felhívja a figyelmet, hogy a versenyjogi joggyakorlat alapján az erőfölényben lévő vállalkozás fokozott felelősséggel tartozik piaci magatartásáért. Ez azt jelenti, hogy a törvény különösen körültekintő üzletpolitikát vár el az ilyen helyzetben lévő cégektől. Nem tehetik meg ugyanazt, mintha versenyző piacon tevékenykednének, ahol nyitott a helyzet és nincs megközelíthetetlen előnye senkinek. Ennek megfelelően a kedvezményeik rendszerét is nagyon körültekintően kell kialakítaniuk, nem alkalmazhatnak például úgynevezett „cél rabattot”, amely az előző évi vásárlások mennyiségéhez köti a jövőbeli kedvezmények mértékét.

Exkluzivitás = röghöz kötés?

Az exkluzív csomagokkal elvárt kizárólagosság egy erőfölényben lévő vállalkozás esetében felvethet versenyjogi aggályokat, de Bassola Bálint különösnek találja, hogy a GVH a használtautós-portálok piacán erőfölényes helyzetet feltételez. Ezt a piacot a szakértő rendkívül támadhatónak érzi, ami azt jelenti, hogy viszonylag rövid idő alatt be lehet rá lépni. Hozzáteszi, első ránézésre az is furcsa, hogy a Versenyhivatal nem a vertikális versenykorlátozó megállapodásokra vonatkozó versenyjogi elvek alapján vizsgálja a helyzetet. Az ügyvéd szerint jelen esetben ugyanis van egy kizárólagossági szerződéses kikötést tartalmazó megállapodás bizonyos kereskedők és a portál közt, ezért logikusabb lett volna ebből a szögből vizsgálni a portál szerződéses rendszerét.

A Hahu együttműködik, a Jóautók panaszkodik

Megkerestem a Használtautó.hu-t és a Jófogás.hu-t üzemeltető Adevinta Classified Media Hungary Kft-t is, mert szerettem volna megtudni, hogy mely hirdetési konstrukcióikra, illetve kezdeményajánlataikra összpontosít a vizsgálat és arra is kíváncsi voltam, hogy hány kereskedőpartner szerződött az exkluzív csomagokra. A cég nem kívánt válaszolni ezekre a kérdésekre, illetve nem fejtette ki jogi álláspontját sem, de válaszában leszögezi, hogy minden esetben a jogszabályoknak megfelelően működtetik szolgáltatásaikat és a vizsgálat során szorosan együttműködnek a Gazdasági Versenyhivatallal.

A Jóautók.hu portált üzemeltető cég ügyvezetője, Halász Bertalan szerint az exkluzív szerződésekkel önmagában nem lenne gond egy többpólusú, kiegyensúlyozott erőterekkel működő piacon, de magyar nem ilyen. Halász úgy látja, a hálózati hatások miatt egyébként is gyorsan polarizálódó online hirdetési felületeken a hirdetők és látogatók kölcsönös gravitációs hatása könnyen betonoz be piaci szereplőket bizonyos pozíciókba. Hozzáteszi, rengetegen próbálkoztak piacra lépni az első tizenhét évben és szinte mindenki elbukott a fentiek miatt.

A Jóautók.hu nyitóoldala
A Jóautók.hu nyitóoldala

Az ellenőrzött hirdetések portáljaként piacra lépő Jóautók.hu-t nem érte váratlanul a kizárólagosságot tartalmazó szerződési feltételek bevezetése a Használtautó.hu-n és a Jófogáson. Mint Halász mondja, akkorra világossá vált, hogy az Adevinta (illetve jogelődje, a Schibsted) minden eszközt megragad az új szereplők hátráltatására. Ez számára másfél hónappal a Jóautók.hu indulása után egyértelművé vált, amikor a Schibsted domainbejegyzési kérelmet adott be a JobbAutók.hu webcímre. A kérelem később meghiúsult és a domain most szabadon regisztrálható.

Halász Bertalan szerint nem gyakorolt azonnali hatást a hirdetési piacra a Használtautó.hu és a Jófogás.hu Exkluzív hirdetési csomagjainak bevezetése, inkább lassú átrendeződést okozott. Hiába érintett havonta csupán néhány autókereskedés a csomag kapcsán, a bevezetése óta eltelt évek alatt a Jóautók üzemeltetőjének becslése szerint már bőven százas nagyságrendűre duzzadt az érintett cégek száma. A Jóautók vezetője azzal árnyalja a képet, hogy cégük eleve nem kíván 600-650 autókereskedésnél többel szerződést kötni, hiszen a bekerülés összetett folyamat, ám ennek ellenére a fenti nagyságrendű „fojtást” ez a portál is bőven megérzi ugyanúgy, ahogy a teljes piacon dolgozó kisebb szereplők is, akik körül sokkal gyorsabban el tud fogyni a levegő.

A cikk befejezése előtt megkaptam azt a tíz oldalas kérdőívet, amelyet a Gazdasági Versenyhivatal küldött ki több mint kétszáz autókerekedésnek. A kérdéssor nem csak a Használtautó.hu üzleti szolgáltatásainak hatásait méri fel, de részletekbe menő kérdéseket tartalmaz a Jóautók.hu és a Kocsi.hu portálokkal szerzett tapasztalatokról is. A kérdések zöme mégis a legnagyobb játékosra koncentrál, látszik, hogy összeállításakor kifejezetten kíváncsi volt a GVH, hogy mennyire befolyásolja a kizárólagosság követelménye azokat a kereskedéseket, akik a Használtautó.hu és a Jófogás.hu oldalak Exkluzív csomagjait rendelték meg.

A vizsgálat akár egy évig is eltarthat, de a tét elég nagy, hiszen vadonatúj helyzetet eredményezhet, ha a Versenyhivatal végül jogsértőnek találja a legnagyobb autóhirdetési portál üzleti gyakorlatát és üzemeltetője kénytelen törölni a kereskedőket magához láncoló megkötéseket. Elmarasztaló döntés esetén a büntetés akár a teljes cégcsoport éves nettó árbevételének legfeljebb tíz százaléka lehet, persze a büntetés alacsonyabb, ha a weboldalak üzemeltetője együttműködik a Versenyhivatallal. A nyilvánosan elérhető céginformációk szerint az Adevinta esetében az árbevétel 2020-ban, Magyarországon 4,1 milliárd forint volt, de tulajdonosa nemzetközi játékos, sok országban jelen van, így rengeteget veszíthet az ügyön.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!