A Zaha Hadid építésziroda is pályázik az új Nyugati pályaudvar tervezésére

2021. november 25. – 14:47

Másolás

Vágólapra másolva

Tizenkét építésziroda versenyez az új Nyugati pályaudvar tervezéséért – jelentette be Facebook-oldalán Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

A tervek szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és a környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, ami a felszínen megmaradó vágányokkal együtt több utast és vonatot tud majd fogadni. A műemléki Eiffel-csarnokból közösségi tér lesz, a Nyugati téri felüljárót pedig elbontják. Fürjes szerint a vágányok és az állomás föld alá helyezésével mintegy 23,5 hektárnyi terület fog felszabadulni.

A nyílt nemzetközi tervpályázatra több neves építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett, akik az elmúlt időszakban Európa több nagyvárosában is terveztek főpályaudvarokat. „Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban” – írta az államtitkár.

A kép forrása: BFK
A kép forrása: BFK

A Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központ 12 építészirodát választott ki a 36 jelentkező közül. A külföldi irodákkal összeállva öt magyar iroda is bejutott a tervpályázat második körébe. Eszerint az új Nyugati pályaudvar tervezője lehet:

  • A hollandiai Benthem Crouwel Architects. Az ő munkájuk a rotterdami és a hágai pályaudvar, és nemrég elnyerték az új brnói főpályaudvar tervezését.
  • A brit Grimshaw Architects tervei alapján újult meg a London Bridge pályaudvar.
  • A szintén brit Zaha Hadid Architects a magyar Finta és Társai Építészstúdióval, valamint az Abud Mérnökirodával együtt pályázik. A Finta és Társai Építészstúdió munkája a WestEnd City Center, a megújult Hungexpo, és az épülő Mol-toronynál is ők a magyar társépítészek.
  • A svéd Sweco Architects és a holland Gateways együtt pályázik. A Sweco tervezte például a malmői központi pályaudvar bővítését, a Gateways pedig az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, és működött közre az új állomások kiépítésében.
  • A francia AREP Group Architectes tervei alapján újult meg például a párizsi Gare de Lyon állomás.
  • A brit Ove Arup & Partners Internationalnek köszönhető a Sydney-i Operaház, valamint a londoni St. Pancras állomás megújítása.
  • A magyar Plant–Atelier Peterkis építésziroda a brit Gawkins Brown Architects-cel pályázik közösen. A brit iroda munkája a londoni Tottenham Courtnál lévő új Crossrail-állomás.
  • A pályázók közt van az osztrák Albert Wimmer iroda, akik az új bécsi, átmenő főpályaudvaron dolgoztak.
  • A japán KKAA Kengo Kuma & Associates a magyar M-Teampannonnal együtt pályázik. Az M-Teampannon partnereként részt vett a Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezésében.
  • A brit John McAslan + Partners tervezte a londoni King’s Cross pályaudvar fejlesztését.
  • A szintén brit Foster + Partners tervezte a Mol-tornyot, Londonban pedig a Millennium Bridge-et.
  • A spanyol Cruz y Ortiz Arquitectos a sevillai Santa Justa pályaudvarral került fel a vasúti fejlesztések térképére. Magyar partnerük a Szántó és Mikó iroda, akik többek közt a Rákóczi úti Athenaeum-palotán dolgoztak.

A tervezők feladata lesz az új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezése, a műemléki Eiffel-csarnok teljes újragondolása, az aluljárók megújítása, új közpark, középületek és kulturális funkciók kialakítása. Új gyalogos és kerékpáros kapcsolatok jönnek létre a Városliget irányába és keresztbe a VI. és a XIII. kerület között. A pályázatok beadási határideje 2022. március 1-je, a győztest várhatóan tavasszal fogják kihirdetni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!