Orbán tuti receptje és az 50 milliós kérdés

2021. október 10. – 10:11

Orbán tuti receptje és az 50 milliós kérdés
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Dobrev Klára nagyot ment, Karácsony Gergelynél elzárták a hirdetési pénzcsapot, Orbán Viktor kutyás fotója és vasárnapi ebédje pedig sokkal inkább megmozgatta a Facebook népét mint az ellenzéki előválasztást övező huzavona. Holnap megint új hét kezdődik, ezért itt a lájkbajnokság a 46. fordulója, amelyben ezúttal is a politikusaink közösségi médiás aktivitását és népszerűségét elemezzük.

Őrült tempót diktált a Facebook-politizálás az elmúlt hetekben, és aki azt várta, hogy az ellenzéki előválasztás első fordulója után ez egy kicsit csillapodik, annak furcsa módon igaza lett:

a top15-ben végző politikus egy hete 341 ezerrel több interakciót tudott összelapátolni, mint a mostani élmezőny.

Ez csak azért furcsa, mert az Orbán leváltására összeállt ellenzéki politikusoknak most is bőven akadt témája azzal, hogy a második forduló előtt egymás ellen bokszolva próbálták meg felállítani az új házon belüli sorrendet. (Igaz, ami igaz, ennek a már-már bohózat jelleget öltő taktikázgatásnak a csúcseseménye – Karácsony Gergely visszalépése – a lájkbajnokságok speciális, péntek reggeltől péntek reggelig tartó időszámítása miatt majd csak a következő forduló eredményeibe számít bele.) A facebookozókat ez viszont sokkal kevésbé érdekelte, mint az Orbán Viktor által megosztott kutyás/kajás képek és az aradi vértanúkról szóló kurta megemlékezés.

Orbán győzelme nem volt meglepő, hozzászokhattunk már az elmúlt két hónapban, hiszen ez volt zsinórban hetedik megnyert hete. Azt viszont érdemes kiemelni, hogy a miniszterelnöknek az e heti masszív előnyéhez elegendő volt napi átlagban 2-3 posztot közzé tennie, ami nem számít soknak. A második, akárcsak múlt héten, ezúttal is Jakab Péter lett, aki továbbra is látványosan több lájkot tud az előválasztás alakulásából kifacsarni azzal, hogy már nem miniszterelnök-jelöltként posztol.

A heti dobogónk harmadik fokára pedig Dobrev Klára állhatott fel, rá mindjárt vissza is térünk, csak előbb vessünk egy pillantást a heti toplistára, és nézzük meg, mennyi lájkot-kommentet-megosztást gyűjtöttek a politikusaink a héten a Facebookon:

Interakciók
1.Orbán Viktor307  000
2.Jakab Péter188  000
3.Dobrev Klára160  000
4.Varga Judit157  000
5.Karácsony Gergely138  000
6.Szijjártó Péter116  000
7.Hadházy Ákos101 000
8.Márki-Zay Péter78  000
9.Szabó Tímea71  000
10.Ujhelyi István71  000
11.Mesterházy Attila69 000
12.Dúró Dóra60 000
13.Kocsis Máté53 000
14.Gyurcsány Ferenc52 000
15.Novák Katalin45 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a október 1. és 8., péntek reggel 8:43-tól péntek reggel 8:43-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Dobrevnél csak megjött a Facebook-népszerűség

A DK miniszterelnök-jelöltje, Dobrev Klára egyéni rekordot döntött és ezzel a lájkbajnokságok történetében másodszor tudott a legjobb három között végezni. Július elején, amikor ezelőtt dobogós volt, épp 133 ezer interakció is elég volt ugyanehhez a pozícióhoz. A korábbi egyéni csúcsát pedig még április végén 159 ezer interakciót begyűjtve állította föl, de akkor csak negyedik lett összesítésben. Egy szó mint száz, Dobrev minden szempontból a legjobb hetét futotta a Facebookon. Úgy tűnik, kellett neki egy kis idő ahhoz, hogy az ellenzéki előválasztás első fordulója után a magabiztos győzelmét és az azzal szerzett momentumát lájkokká tudja konvertálni.

A DK-s politikus sokat posztolt, a napi átlaga 5 bejegyzés fölötti, de ez a múlthéten is így volt. A legjobban teljesítő posztjában most a lájkvadászat ősi receptje működött: a saját kisfiának mesét olvasva növelte a netes népszerűséget. Érdekes, hogy az állatok világnapján Orbánhoz hasonlóan ő is a saját kutyájáról osztott meg képet, de nála az állatos cukiskodás nem került be a legkedveltebb bejegyzések közé. Dobrev a múlt héten több mint 9 milliót költött Facebook-hirdetésekre, mégis csak a hetedik helyig tudott felkapaszkodni, ezúttal csak 115 ezer forintot szánt a posztjai promotálására, mégis lényegesen jobban ment neki. Ebben persze szerepe lehet annak is, hogy a DK viszont sokat költött a héten a Facebookon, javarészt Dobrevet promotáló posztokra, igaz, ezek nem közvetlenül a miniszterelnök-jelölt oldalára irányították az embereket, csak róla szóltak.

Az ellenzéki előválasztás első fordulójának másik nagy nyertese Márki-Zay Péter volt, aki az ott aratott sikert a való világban tovább tudta kamatoztatni: annak ellenére tudta rávenni Karácsony Gergelyt a visszalépésre, hogy eredetileg ő volt az, aki kevesebb szavazót tudott maga mögé állítani. Hódmezővásárhely polgármester ugyanakkor a Facebookon továbbra sem tarolt. Ugyan előrébb tudott lépni a 12.-ről a 8. helyre, de a begyűjtött lájkok-kommentek-megosztások számát nem tudta jelentősen megsokszorozni.

Visszaesők

A hét egyik legnagyobb visszaesője az élmezőnyben Kocsis Máté Fidesz-frakcióvezető volt. Ha csak a helyezését figyeljük, nem tűnik olyan jelentősnek a rontásnak az, hogy a múlt héten még a 9. helyen végzett, most pedig a 13. lett. De ha rápillantunk az interakcióinak a számára, máris látszik, hogy ezúttal fele annyi lájkot-kommentet-megosztást sem tudott összegyűjteni, mint az előző fordulóban. Pedig keményen dolgozott a lájkokért: pózolt Rúzsa Magdival és Görbicz Anitával is, sőt, a kézilabdázó legendával közös dekázós videót is posztolt. A nagy különbség oka lehet, hogy a múlthéten fullban tolt gyurcsányozásból jelentősen visszavett, csak egy Elk*rtuk filmrészlet és egy „Stop Gyurcsány! Stop Karácsony!”-poszt jelent meg az oldalán. A gyerek+kutya tuti kombónak tűnő sikerreceptre Kocsisnál nem igazán haraptak rá a követők, ez lett Fidesz frakcióvezetőjének legkevésbé népszerű bejegyzése.

Ha már visszaesés, meg gyurcsányozás, Gyurcsány Ferenc is messze volt attól, hogy reprodukálja az előző fordulóbeli eredményét, helyezésben és lájkszámban is nagyobbat rontott, mint Kocsis. Ami közös bennük, hogy valamivel mindketten kevesebbet posztoltak most, mint a múlt héten. Mellettük helyezés alapján látványosabb, interakciószámot tekintve kisebb, de így is jelentős visszaesést produkált még Szabó Tímea is, aki szintén kevesebb bejegyzést írt most, mint legutóbb. A párbeszédes politikusnál a múlt heti 128 ezres hatodik hely megszerzésében fontos szerepe volt egyetlen heves érzelmeket korbácsoló, óriásit futó posztnak, de az eredményén azért az látszik, hogy nemcsak az a 29 ezer reakció hiányzott neki most, amit a Széll Kálmán téri atrocitásról szóló bejegyzésével gyűjtött az előző fordulóban.

Karácsonynak nem nagyon hiányoztak a milliói

A Facebookon legtöbbet költők ezúttal több mint 90 millió forintot tapsoltak el egyetlen hét alatt, de ha a gyakorlott lájkbajnokság-olvasó most azt hiszi, hogy pontosan ugyanaz folytatódott, amit az elmúlt hetekben láttunk, akkor nagyobbat nem is tévedhetne, ugyanis a elmúlt hetek egyik csúcsköltője eltűnt a listáról:

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz30 400 000
2.Déri Stefi16 600 000
3.Aktuális13 100 000
4.Deák Dániel8 500 000
5.Magyarország Kormánya8  100 000
6.Rákay Philip7 900 000
7.KonVerzió7 200 000
8.Trombitás Kristóf7 000 000
9.Kötter Tamás3 600 000
10.Európai Parlament1 900 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a szeptember 29. és október 5. közti időszak költéseit mutatják.)

Karácsony Gergely az előválasztási kampányban több mint 104 millió forintot költött el csak Facebook-hirdetésekre, és augusztus eleje óta állandó szereplője volt ennek a listának. A főpolgármester a múlt héten még 30 millióból próbálta meg elérni a Facebook, ezúttal viszont már csak 30 ezer forintot szánt erre a célra, így nemhogy épp csak, hanem nagyon-nagyon lemaradt a listáról. Az, hogy ennyire elzárták Karácsonynál a hirdetési pénzcsapot, nem meglepő, még akkor se, ha csak a hét végén lépett vissza a miniszerelnök-jelöltségtől, hiszen a Facebook-kampányolásba beletolt kisebb vagyon az előválasztás első fordulója alapján nem bizonyult tuti taktikának a szavazatszerzéshez. Az viszont megjegyzendő, hogy hiába fizetett Karácsony alig látható összeget az előző fordulóhoz képest, most is az ötödik helyre futott be.

A Fidesz közben továbbra sem sajnálja a pénzt arra, hogy a „Gyurcsány Show” narratívát beleverje az emberek fejébe. A fizetett hirdetésként futtatott videóknak annyi újdonsága volt a héten, hogy már kevésbé a Karácsony Gyurcsány embere vonalra, sokkal inkább az összes ellenzéki miniszterelnök-jelölt összegyurcsányozására fókuszáltak, ezúttal több mint 30 millió forintos keretből. A legfigyelemreméltóbb a persze a Megafon eszeveszett, több mint 50 milliós összköltése, ők finanszírozták a fenti lista szereplőinek több mint felét, hogy milyen eredménnyel, arra mindjárt visszatérünk.

A hét legsikeresebb posztjai

A hét első és második helyezettje uralja a hét legjobban teljesítő bejegyzéseinek toplistáját is. A miniszterelnöknek a képes posztok jöttek be leginkább, Jakab Péternek pedig furcsamód attól vált lájkokban gazdag témává az ellenzéki miniszterelnökségért folytatott küzdelem, amikor kiszállt belőle:

  1. Orbán Viktor képe arról, ahogy Lázár Jánossal készíti a vasárnapi ebédjét;
  2. Jakab Péter „Ne játsszátok el az esélyt” feliratú képe, ahol Márki-Zay és Karácsony esetleges összefogásának tervét kritizálja;
  3. Orbán Viktor a vizslájával posztolt képet az állatok világnapján;
  4. Orbán Viktor megosztja az aradi vértanúk tablóját;
  5. Jakab Péter bejelenti, hogy a Jobbik nem áll be egyik versenyben maradt miniszterelnök-jelölt mögé sem az ellenzéki előválasztás második fordulója előtt

Orbán vitte a lájkolókat és a szívecskézőket is

Ezúttal nem volt olyan jolly joker poszt (mint legutóbb a megütött Szabó Tímeáról szóló bejegyzés), ami többféle heves érzelmi reakció kiváltására is kifejezetten alkalmasnak bizonyult volna, ezért kifejezetten hosszú a listánk:

  • A legtöbb lájk: Orbán Viktor képe arról, ahogy Lázár Jánossal készíti a vasárnapi ebédjét
  • A legtöbb komment: Jakab Péter „Ne játsszátok el az esélyt” feliratú képe, ahol Márki-Zay és Karácsony esetleges összefogásának tervét kritizálja
  • A legtöbb megosztás: Hadházy megoszt egy 17 éves, Orbánról szóló hírt és a miniszterelnök adópolitikáját kritizálja
  • A legtöbb dühös reakció: Szabó Tímea tweet-szerű posztja arról, hogy egy bélyegmúzeum 42 milliárdot kapott a gazdaságvédelmi alapból a járvány alatt
  • A legtöbb nevetős reakció: Ujhelyi István humorizál Orbán Viktoron, mint a Fidesz szerinti „legdemokratikusabb” európai vezetőn
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy megosztott egy neki szánt fenyegető üzenetet
  • A legtöbb sírós fej: Dobrev Klára Göncz Árpádra emlékszik vissza
  • A legtöbb szívecske: Orbán Viktor vizslás képe

A lista első pontja és utolsó persze nem lesz meglepő azoknak, akik eddig eljutottak a cikkben, de azok között akadnak érdekességek. Szabó Tímea például ismét bizonyította, hogy hiába nem dívik itthon a Twitter, a csattanósnak szánt rövid szöveges üzenetekkel ő bizony Facebookon is képes a követői feltüzelésére. Ujhelyi Istvánnak is visszatérő védjegye a feliratos képes poszttípus, amivel ezúttal a legtöbb facebookozót tudta megnevettetni az egész mezőnyből. A legnehezebb feladatnak ebben a fordulóban a meglepett reakció kiváltása bizonyult, ennek a kategóriának a megnyeréséhez alig több mint 800 WOW emojira volt szüksége Hadházynak.

Ingyen reklám

A megosztási toplista élén Hadházy Ákost látni olyan, mint amikor a top15 felsorolása Orbán Viktor szerepel: a lájkbanjokságot szorgosan követők számára már-már ez a természetes. Vagy mondhatjuk úgy is, az a hírértékű, mikor ez a papírforma borul, de most nem borult:

Megosztás
1.Hadházy Ákos25 200
2.Dobrev Klára16 600
3.Jakab Péter14 400
4.Mesterházy Attila13 900
5.Szabó Tímea11 800
6.Z. Kárpát Dániel11 200
7.Ujhelyi István10 000
8.Orbán Viktor9 600
9.Karácsony Gergely8 400
10.Szél Bernadett5 300

A megosztások tulajdonképpen a legjobb reklámfajtának számítanak a politikusok számára, hiszen az üzeneteik ingyen reklámként juthatnak el ebben a formában a saját követőiken kívüli Facebook-világba. Annak, hogy ebben a külön versenyben Dobrev Klára a második tudott lenni a héten, valószínűleg fontos szerepe volt a DK-s miniszterelnök-jelölt összetett sikerében is.

Virális posztok toplistája

A legerősebben túlteljesítő, azaz virális posztok toplistáját a héten ismét inkább az utánpótlás-liga jellegét mutatta, azaz javarészt olyan politikusnak sikerül a saját átlagához képest jól teljesítenie, akik a nagyok mellett azért nem rúgnak labdába:

  1. Szél Bernadett posztja arról, hogy a Külügynek ki kell adnia a Budapest-Belgrád hitelszerződést – 34,8x szorzó
  2. Pikó András köszönti a 70. szülinapján Iványi Gábort – 29,1x szorzó
  3. Gurmai Zita Göncz Árpádra emlékező posztja – 28,0x szorzó
  4. Gurmai Zita köszönti a 70. szülinapján Iványi Gábort – 17,0x szorzó
  5. Ujhelyi István feliratos képen közli, hogy ki lehet és ki nem lehet hazafi – 16,0x szorzó

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Szél Bernadett a lájkbajnokság indulása környékén még rendszerint a Facebook-politizálás élbolyához tartozott, de nyár eleje óta nem képes magát beverekedni a top15-be. Nem volt ez máshogy a héten sem ezúttal a 17. lett 30 ezer interakcióval, aminek több mint a harmadát (11 ezer reakciót) a fenti posztjával szedett össze. Pikó András, a 8. kerület polgármestere és Gurmai Zia, az MSZP alelnöke még sosem tudott bekerülni a legjobb 15 közé, Iványi Gábor felköszöntésére azonban mindkettejük közönsége jól reagált. Ujhelyi István az egyetlen, aki a top15-nek és ennek a listának is vissza-visszatérő szereplője szokott lenni mostanában.

Instagram

Orbán és Lázár közös vasárnapi ebédje és a miniszterelnök kutyája éppúgy uralta az Instagramot, mint a Facebookot:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor62 300
2.Varga Judit18 900
3.Karácsony Gergely14 500
4.Jakab Péter12 000
5.Márki-Zay Péter11 100
6.Szijjártó Péter7 400
7.Novák Katalin6 700
8.Szentkirályi Alexandra6 600
9.Hadházy Ákos6 200
10.Dobrev Klára5 200

Továbbra is nehéz mélyelemzést adni a politikusaink Instagram-stratégiájáról, mert a legtöbbjük esetében a stratégia azt jelenti, hogy ha képet osztanak meg a Facebookon, az kikerül ide is (valószínűleg ugyanazzal a gombnyomással), de azért van itt néhány érdekesség:

  • Lázár is kitette azt a közös vasárnapi ebédes képet, amivel Orbán mindenhol tarolt, de amíg a főnökénél 9200 szívecske és komment érkezett rá, addig Lázár 2600 interakciót tudott csak összeszedni vele,
  • Karácsony Gergely macskája volt az egyetlen, ami befért a legjobban teljesítő 10 poszt közé Orbán Viktor képein kívül,
  • ha a top20 posztot nézzük, akkor egy kicsit kevésbé nyomasztó az Orbán-fölény a múlthetihez képest: ide Varga Judit három, Karácsony Gergely, Gyurcsány Ferenc, Szijjártó Péter, Jakab Péter és Lázár János pedig egy-egy bejegyzéssel tudta beverekedni magát.

Az ötvenmilliós kérdés

A propagandaoldalak és propagandista influenszerek világáról is hosszan lehetne itt értekezni, de semmi nem annyira érdekes, mintha megnézzük azt, hogy a hardcore Fidesz-propagandát terjesztő Megafon mennyi költött a direkt erre tenyésztett influenszer-oldalaira, és hogy mire futotta ebből. Bár Déri Stefi, Deák Dániel, Rákay Philip, Trombitás Kristóf és Kötter Tamás és a KonVerzió is toplistás hirdető lett, és csak rájuk elment több mint 50 millió forintnyi hirdetési pénz, a Megafonos arcok a szürkezónás ligában közel sem teljesítettek ilyen erősen. A heti toplistára mindössze ketten fértek fel közülük:

Heti interakciók
1Nyugati Fény221 000
2Deák Dániel172 000
3Gond-olkodó138 000
4888.hu95 000
5Ellenszél82 000
6Számok77 000
7Juszt László73 000
8PestiSracok.hu57 000
9Elemi55 000
10Trombitás Kristóf53 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!