Megvan, miért gyulladnak ki a dízel-BMW-k
2021. szeptember 18. – 15:57
Közlekedési hatósági vizsgálat nem indult, és pontos statisztika sem készült a magyarországi dízel-BMW-tüzekről, ezért megjósolhatatlan, hogy mikor és milyen következményekkel zárul majd az utóbbi évek legsúlyosabb autós fogyasztóvédelmi ügye. A világszerte összesen 1,6 millió potenciálisan érintett autó percek alatt semmisülhet meg, a gyártó mégsem cseréli ki automatikusan az összes kockázatos alkatrészt, és nem árulja el azt sem, hogy milyen módszerekkel vizsgálják a roncsokat, amikor a kártérítésről döntenek.
Ez az egész olyan, mint egy Black Mirror-epizód. Ülsz az öt–tizenöt millió forintos autódban, mögötted a gyerekek, hátul a csomagok, melletted a feleséged. Majd váratlanul megtörténik, amitől világszerte joggal tartanak a 2011 és 2017 közt gyártott dízel-BMW-k gazdái. Június 25-én, majd július 21-én és 31-én is kiégett egy-egy négy-, illetve hathengeres dízel-BMW Magyarországon, pedig 2018 ősze óta a gyár által meghirdetett műszaki akcióban ellenőrzik a problémás példányokat, feltéve, hogy a tulajdonosok idejében értesülnek a kockázatról. Amikor a szerelők hibásnak találják a motorok kipufogógáz-visszavezető rendszerének (röviden EGR – exhaust gas recirculation) hűtőjét, azt ingyen kicserélik. A művelet amúgy körülbelül 300 ezer forintba kerülne.
A három éve zajló akció eddigi fejleményeiről néhány hete a Telexen is olvashattak, ám időközben tovább szaporodtak az esetek, és több lett a kérdés. Augusztus 19-én megkeresett olvasónk, Rico, akinek előző nap, az M0-s autóúton gyulladt ki 2011-es évjáratú, 300 ezer kilométert futott BMW 535xd Touringja. A tűzről nem csak ő készített videót és fotókat, de kérésemre a Magyar Közút Zrt. szintén elküldte térfigyelő kamerás felvételeit. Az autó gazdája jó ideje tudott a szervizkampányról és a kockázatokról, ezért az autó kiválasztásakor igyekezett mindent megtenni a megelőzésért.
Engedélyezik az ingyenes javítást
A tízéves BMW előző gazdája Muha Mihály autószerelő volt, aki 2019 márciusában vitte EGR-ellenőrzésre az autót az egyik budapesti márkaszervizbe. Az ezt igazoló munkalap szerint hűtőfolyadék-fogyás miatt indokolt volt a tűzveszélyt okozó alkatrész cseréje, valójában viszont nem fogyott a hűtőfolyadék, de a gyár ezzel az indokkal engedélyezi az ingyenes javítást. Mivel a probléma akár az ellenőrzés után is kialakulhat, úgy látom, a kegyes hazugság az egyetlen célravezető taktika, ha valaki nem akar a gyártó hibája miatt fizetni a javításért, vagy rettegni, hogy kiég az autója.
Az M0-son megsemmisült BMW-n korábban mindig minden kötelező karbantartást elvégzett az előző tulajdonos, erről naplót is vezetett, sőt, felújította a motort, amely eleve nem tartós konstrukció. Ennél is érdekesebb, hogy az utolsó 140 ezer kilométer során összesen négyszer tisztította ki a szívórendszerből a korom- és olajlerakódást, hogy ezzel is csökkentse a tűzveszélyt. Az 535xd pontosan ugyanúgy végezte, mint a korábbi autók, típustól és futásteljesítménytől függetlenül. Hogy pontosan mi történhetett, arra később visszatérünk, hiszen a Muha Mihály udvarán álló roncsot megmutattuk Ozsvár Zoltán igazságügyi járműszakértőnek, aki kifejezetten gépjárműtüzekkel foglalkozik, így több ilyen kiégett BMW-t megvizsgált már.
Az előző cikkben bemutatott, a 85-ös főút kónyi szakaszán történt július végi ügy érintettje időközben levelet kapott a BMW Leier márkaszerviztől, ahová autója, egy X3 35d maradványait szállították. Ezt az autót korábban többször szervizelték a Leiernél, ezért jogilag sem lényegtelen, hogy a tüzet okozhatta-e szerelési, illetve ellenőrzési hiba, vagy sem. A szervizeket a polgári törvénykönyvben rögzített szavatossági jogok is kötik, ezért a bizonyított műhibákból keletkező károkért is felelősek.
Csakhogy a cég vizsgálata szerint nem a kipufogógáz-visszavezető rendszer hibája miatt gyulladt ki, ahogyan az X3 gazdájának írták:
„Valószínűsíthető, hogy a tüzelőanyag-rendszer tömítetlensége, illetve a turbók meghibásodása esetén a kenőolaj szivárgása okozhatta (a tüzet). További vizsgálatok nem szükségesek, az esetet biztosítási esetként kell kezelni.”
Mivel ezen az autón nem volt Casco biztosítás, kártérítésre sem számíthat a gazdája, ezért jogi lépéseket fontolgat a BMW-vel szemben.
Szeptember 6-án kiégett egy újabb BMW a soroksári Auchan parkolójában. Azonnal fel akartam venni a kapcsolatot a gazdájával, mert mostanra egyértelművé vált, hogy ezeknek az autóknak a sorsát lényegében eldöntheti, hogy használóik idejében értesülnek-e az erősen ajánlott EGR-ellenőrzésekről. Mire a fentebb említett, az M0-s autóúton kiégett autó tulajdonosa Soroksárra ért (mindenképpen meg akarta nézni a sorstársat), a tűzoltók már megfékezték a tüzet.
Teljesen új helyzet, hogy az Auchan parkolójában nem csak egy BMW X6 30d égett ki, miután a megállást követően lángra kapott a motortere, hanem körülötte négy további autó és a szupermarket bevásárlókocsi-tárolója is. A X6 gazdája megkapta az emailcímemet, de amíg vártam a jelentkezését, a rendszám alapján megkerestem az autót az állami Jármű Szolgáltatási Platformon. A nyilvántartás szerint 2017 márciusában gyártották, Magyarországon helyezték először forgalomba, és két éve alig több mint százezer kilométer volt csak benne, amikor eredetiségvizsgálatra vitték. Nem volt elhasznált vagy régi, esetleg bizonytalan előéletű autó.
Foglaljon online szervizidőpontot!
Az eredetiségvizsgálatokon lefotózzák a alvázszámait, ezt megadva a gyár saját felületén ellenőriztem, hogy az X6 érintett volt-e a kipufogógáz-visszavezető rendszerrel kapcsolatos szervizkampányban. Fontos, hogy a BMW eddig mindig úgy nyilatkozott, hogy a 2011 és 2017 közt gyártott 1,6 millió dízelmotoros példánynak csak egy része problémás, nem feltétlenül az összes. A gyári oldal egy visszahívási kódot és egy műszakiakció-kódot dobott az X6 alvázszámára, de nem részletezi, hogy pontosan mit és miért kellene, vagyis kellett volna ellenőrizni. A második bejegyzés most fontosabb, idézem:
„A jármű nyitott műszaki akcióban érintett. Kérjük, ide kattintva, a »szükséges szervizbeavatkozás«️ (service as required) lehetőséget kiválasztva foglaljon online szervizidőpontot a járművéhez, vagy további információkért vegye fel itt a kapcsolatot márkakereskedőjével. Műszakiakció-kód: 0011580500”
Ezen a ponton felhívhattam volna egy márkaszervizt, hogy megkérdezzem, mit jelent a 0011580500 kód. Sőt, ha akár a Belügyminisztérium, akár az Innovációs és Technológiai Minisztérium magas szinten foglalkozna a BMW-tüzek ügyével, évekkel ezelőtt kialakíthattak volna egy bővebb magyarázatokat adó felületet az összes ilyen szerviz- és visszahívási akcióval kapcsolatban, de itt még nem tartunk.
Azért probléma ez, mert Németországban éppen a közlekedési hatóság, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) felügyeli a folyamatot. Ha a KBA hatósági visszahívási akciókról szóló pofonegyszerű honlapján kiválasztjuk a BMW-t a márkalistáról és megkeressük az EGR (németül AGR) rendszerrel kapcsolatos bejegyzést és ezt a kódot, megtudjuk, hogy az itthon műszaki akciónak nevezett ellenőrzés-sorozat Németországban ellenőrzött visszahívási akciónak számít. Megkértem egy ott élő autókereskedő ismerősömet, hogy hívja fel az oldalon megadott telefonszámot.
A KBA munkatársa elmondta neki, hogy az országban több mint 500 ezer autót érinthet a dízelügy, és mivel ellenőrzött visszahívásról van szó, a hatóság követi az eseményeket. Kezdetben a cég értesítette az autók gazdáit saját címlistája alapján (ahogy Magyarországon is), ám később már a hatóság próbálja felvenni a kapcsolatot azokkal, akiket nem ért el a gyártó. Amennyiben a tulajdonos az értesítések ellenére nem viszi el ellenőrzésre autóját, kap egy általában 30 napos határidőt és ha ezt is átlépi, kitilthatják a forgalomból.
Magyarországon a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság eddig nem vizsgálta részletesen a dízel-BMW-k kigyulladásának okát, mert a tűzoltósági törvény szerint általában csak akkor rendelnek el ilyen vizsgálatot, ha valaki megsebesül, életét veszti, vagy ha jelentős anyagi kár keletkezik. Amikor rákérdeztem a soroksári Auchan-parkolóban történt eset várható folytatására, azt válaszolták, hogy az öt személyautót érintő tűzeset után a tűz pontos keletkezési helyének, idejének és okának feltárására a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzvizsgálati eljárást indított, amely jelenleg is zajlik. Szomorú mellékszál, hogy a BMW X6-os az oltás után ismét kigyulladt az autómentő platóján, ezért ismét tűzoltókat kellett hozzá hívni. Gazdájával végül sikerült beszélnem, de egyelőre nem kívánt nyilatkozni a cikkben az ügyről, így arról sem, hogy a tűz előtt tudott-e a potenciális veszélyről.
Az importőr elzárkózott
Sem a hatósági vizsgálat részleteiről, sem a 85-ös úti eset után a Leier márkaszervizbe beszállított BMW x3 35d átvizsgálásának menetéről nem tudhattam meg többet, pedig nagyon fontos volna tudni, hogy mi alapján állapítják meg egy szénné égett autóról, hogy miért gyulladt ki. Amikor a BMW-importőrnél érdeklődtem, elzárkóztak attól, hogy beavassanak a módszereikbe, amelyek alapján kizárták a szerviz és a gyár felelősségét:
„A kérdéses jármű esetében az alapos és előírások szerinti vizsgálatok zajlanak. Mind a BMW AG, mind a BMW Group Magyarország megtesz mindent az ügy érdekében, és szorosan együttműködik az ügyféllel, valamint a biztosítótársasággal. Szíves megértésed kérjük, de a vizsgálat részleteit nem áll módunkban rendelkezésre bocsátani.”
Két nappal a BMW elzárkózó levele után Muha Mihály autószerelő udvarán állunk az M0-s autóúton kiégett 535xd Touring roncsainál. Ozsvár Zoltán igazságügyi gépjármű-közlekedési műszaki szakértőre várunk az autó egykori és későbbi gazdájával, illetve Méhes Dávid ügyvéddel.
Végül megérkezik a szakértő, aki a beszélgetés elején elmondja, hogy ezúttal nem hivatalos megállapításokat hallunk tőle, csupán előzetes véleményt az autóroncs megbontás nélküli szemrevételezése alapján. Ahhoz pusztán a helyszíni videókat is elég volt megnézni, hogy lássuk, a motortérben keletkezett a tűz, viszont az alapján, hogy a bal első könnyűfém felni nagyobb hányada égett el, mint a jobb oldalié, valamint abból, hogy a motorblokk bal oldalán tűnt el a horganyzás a fém alkatrészekről, illetve hogy az itt található futóműrugó jelentősen megrövidült a hőterheléstől, a szakértő arra következtet, hogy a tűz a motor bal oldalán keletkezett.
Ilyen könnyen gyulladhatnak ki a dízel-BMW-k
Készítettem néhány közeli képet az EGR-hűtőről. Hosszúkás, ezüstös fémkazetta, amelyben a motor rendes működése során kipufogógáz áramlik át. Hogy a visszahűtés előtt több mint 400 Celsius-fok hőmérsékletű gáz veszítsen hőmérsékletéből, mielőtt a motor ismét beszívja, hűtőfolyadékot keringetnek az EGR-hűtő fémpalástjában. Végzetes helyzet akkor alakul ki, amikor ez a hűtőköpeny a kipufogóoldalon átreped, így a hűtőfolyadék közvetlenül érintkezik a forró kipufogógázzal, ugyanis, és ez a lényeg: a hűtőfolyadékban etilénglikol található (köznapi nevén fagyálló), amelynek lobbanáspontja zárt csészében 111 Celsius-fok, a gyulladáspontja pedig körülbelül 400 fokra tehető.
Amikor tehát az EGR-hűtő szivárogni kezd, és a motor hűtőfolyadéka a több száz fokos kipufogógázzal érintkezik, azonnal begyullad. A nyomás alatt lévő szívórendszerben gyorsan terjednek a lángok a műanyag szívócső felé, majd a motortér más részeire. Rengeteg éghető anyag van a motortérben, a végeredményt pedig hetente látjuk a hírekben. Bár mindez a bizonyításhoz kevés, valamelyest megmagyarázza, hogy miért gyulladhatott ki az utóbbi évek eseteivel teljesen azonos körülmények között az 535xd Touring.
Egy hivatalos igazságügyi szakértői véleményhez közjegyzői megbízásra van szükség, mert anélkül a bíróság csak magánszakértői véleménynek tekinti a leírtakat. Hogy a kedvünkért átnézett autó gazdája kezdeményezi-e a roncs megbontásával járó vizsgálatot, illetve vállalja-e annak körülbelül 300 ezer forintos költségét, az cikkünk befejezésekor még kérdés, ahogy az is, hogy mit állapítanak majd meg a BMW emberei, ha megnézik az autót.
Arra a kérdésre viszont maga Ozsvár Zoltán válaszolt, hogy a karosszéria égési és deformációs nyomain kívül mi alapján sejthető, hogy ez a példány is az EGR-hiba miatt gyulladt ki. A válasz viszonylag egyszerű: a tűz a nyomokat látva a motor tetején, a bal oldalon keletkezett, itt láthatók azok égésnyomok és oxidációs foltok, amelyek nagyobb hőterhelésre utalnak. A teljes bizonyításhoz le kell szerelni az EGR-hűtőt, hűtőfolyadék-csatlakozóin keresztül a hűtőköpenyt magasnyomású levegővel megfújni, majd víz alá kell meríteni. Ha légbuborékok jelennek meg, akkor szakértői bizonyossággal ki lehet jelenteni, hogy ezt az autót is az végezte ki, ami a 2011 és 2017 közt gyártott dízel-BMW-k zömét.
Ellenkező esetben máshol kéne keresni a tűz forrását, akár a turbófeltöltőknél, amelyeken a legutóbbi beavatkozás történt ezen az autón, egy elektronikai alkatrész hibája miatt. Csakhogy Ozsvár szerint a tűz nem onnan indult, hanem a sokszor emlegetett EGR-hűtő környékéről. Azt 2019. március 20-án kicserélték, hogy olvasónk autója ne gyulladjon ki, de a tűzben elégett a cseredarab azonosító címkéje is, pedig az alapján kiderülhetett volna, hogy módosított változat került-e az autóra.
A hivatalos szakértői jelentés előtt nehéz bármit mondani arról, hogy pontosan miért égnek ki sorra a dízel-BMW-k. Az viszont már most is biztos, hogy ez egy teljesen új helyzet Magyarországon, amire senki nem volt felkészülve.
Az Alapjárat alábbi videójában egy újabb, de szintén dízelmotoros BMW X5 tesztje látható.