Megjelent Budapesten az indexszel, féklámpával felszerelt elektromos bérroller

2021. szeptember 09. – 15:22

frissítve

Megjelent Budapesten az indexszel, féklámpával felszerelt elektromos bérroller
A Tier bérrollere – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Egyelőre 150 darab elektromos rollerrel, három kerületben indítja el szolgáltatását a német hátterű Tier rollermegosztó cég, jelentették be sajtótájékoztatón. Ezzel a Lime, a Breezy és a Bird után már a negyedik rollermegosztó jelenik meg a magyar fővárosban (igaz, a Breezy jelenleg szünetel).

Miközben az elektromos rollerekre vonatkozó kaotikus szabályozás rendezése egy tapodtat se halad előre, egyre több elektromos bérroller jelenik meg Budapest utcáin. Csütörtökön a német hátterű Tier jelentette be, hogy 150 elektromos rollerrel megkezdik a szolgáltatást a VIII., a IX. és a XI. kerületben.

Mint Lendvai Tímeától, a Tier budapesti city menedzserétől megtudtuk, azért ebben a három kerületben, mert itt található a legtöbb egyetemista, akik szívesen használják a rollereket. Ettől függetlenül a Tier hamarosan megjelenhet a VI.-VII. és az I. és V. kerületben – tájékoztatott. A 150 flottalétszám pedig heteken belül megduplázódik.

Az átlag budapestinek az elektromos bérrollerekről egyből a szétdobált Lime-ok jutnak eszébe, erre a Tiernek a következő a stratégiája: úgynevezett street patrol (utcai járőr) járja majd rollerrel az utcákat, és ahol felborult rollereket lát, rendbe szedi őket. Egy másik embere a cégnek (az úgynevezett ranger) furgonnal mozgolódik, főleg éjszaka és délután, és tölti a rollereket, valamint szétteríti a körzetben, hogy egyenlő mennyiségben legyenek. A cég vezetése szerint a rendes használat közös érdek, és csak néhány renitens borogatja a rollereket.

A jelenlegi KRESZ szerint minimum kérdéses, hogy a rollerrel, mint segédmotorral meghajtott közlekedési eszközzel szabad-e kerékpársávban vagy járdán közlekedni, valamint fel kell-e szerelni indexszel, féklámpával, bukósisakkal. A rollerszolgáltatók sokszor az uniós szabályozásra hivatkoznak, ami viszont elég szerteágazó. Mindenesetre az biztos, hogy az idejétmúlt magyar szabályozást frissíteni kellene. Addig is a bérrollerek vígan elgurulgatnak a szürke zónában.

A Tier részéről úgy kezelik ezt a kérdést, hogy rollereik eleve indexszel, féklámpával vannak felszerelve, valamint várják az aktuális KRESZ keretrendszert, és majd ha lesz igazodnak hozzá, tudtuk meg. (Például, ha kötelező lesz a bukósisak, alkalmazzák a Párizsban megszokott sisaktartós megoldást.)

Fent: telefontöltő a kormány alatt, lent: bogyóindex és miniféklámpa – Fotó: Tenczer Gábor / Telex
Fotó
Fent: telefontöltő a kormány alatt, lent: bogyóindex és miniféklámpa – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

A harmadik rendszeresen visszatérő kérdés a felelősségbiztosítás ügye. Mint Lendvai Tímea elmondta, a Tier rendelkezik felelősségbiztosítással, de némi faggatózás után kiderült, hogy baleseti kárt csak akkor fizetnének, ha bebizonyosodik, hogy a roller műszaki hibája miatt történik baleset. Ha a rolleres hibázik, és a rendőrség megkeresi a céget, akkor kiadják a felhasználó adatait.

Frissítés: a cég a cikk megjelenése után jelezte, hogy minden esetben állják a baleseti kár költségeit, kivéve, ha ittas vezetésről van szó.

Mint megtudtuk, a kerületekkel zajló tárgyalásokon szó van arról, hogy a rollerek egyes gyalogos zónákban automatikusan lelassítsanak, nem lehet egy bizonyos sebesség fölé gyorsítani velük. Mint korábbi, más rollercégekkel lezajlott tárgyalásokon kiderült, az V. kerület például 8 km/óra alá szeretné lekorlátozni a rollerek sebességét, de az már megkérdőjelezné a használat értelmét. Addig is, ha valaki a három jelenleg szerződött kerület zónájából kitéved, egyelőre figyelmeztetést kap, később pedig szállítási díjat kell fizetni majd a zónán kívül leparkolt Tier rollerekért – csakúgy, ahogy a Bubinál tervezik.

A Tier hasonló árakkal dolgozik, mint a konkurens rollercégek, a Lime vagy a Bird. Mint fentebb írtuk, az Okai gyártotta Tier-rollerek felszereltsége jobb mint a vetélytársaké, ráadásul olyan mobiltartó van rajta, ami tölti menet közben a telefont, így az nem merülhet le. A roller 25 km/órás sebességre lett kalibrálva, de erős akkumulátora többet is tudna ennél. A súlya elég brutális: 36 kilogramm, ezzel a tömeggel várhatóan kevesebb fog belőlük a Dunába repkedni, mint könnyebb társaikból.

Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás ügyében keressük Révész Máriusz kormánybiztost, ha választ kapunk, hol áll a szabályalkotás, frissítjük a cikket.