Orbán személyi kultuszának semmi nem ér a nyomába

2021. augusztus 29. – 17:04

frissítve

Orbán személyi kultuszának semmi nem ér a nyomába
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra vége lett egy hétnek, és ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy jelentkezünk a Telex lájkbajnokságának aktuális fordulójával. Politikusaink közösségi médiás jelenlétének, aktivitásának és népszerűségének elemzése most is bőven szolgál tanulságokkal és rejtélyekkel egyaránt.

Ki gondolta volna, hogy augusztus 20 jobban megérinti a magyar néplelket (illetve annak facebookos kivetülését), mint a nőnap, anyák napja, vagy a történelmi ünnepeknél maradva, március 15? A huszadikai tűzijáték és parádé köré épített elsöprő kormányzati kampány aztán megtette a hatását, ahogy mindjárt látni fogjuk a számokon. Az ünnep újra megmutatta azt is, mennyire drámaian különböző, alternatív valóságokban él az ország két fele. Az egyik buborékban áhítat, a meghatottság könnyei, magasztos érzelmek, finoman ráhangolva a kormánypropaganda kedvenc üzeneteire. A nap ikonikus képe a tűzijáték egyik pillanata a Duna fölé vetített kereszttel, teliholddal-Parlamenttel, ami a fideszes kommentárok szerint akkora szimbolikus üzenet volt Brüsszelnek, hogy a fal adja a másikat. A túloldalon szörnyülködés és röhögés a felvonulás díszletein, szomorkodás azon, hogy milliárdos-rongyrázós ünneplés helyett a 30 ezer covid-halottat kellene gyászolni. A nap ikonikus képe a metálturult vontató félmeztelen férfiaké, a kommentárokban ízlés szerint gúnyos pride-os áthallásokkal, vagy célzásokkal a 30-as évek náci felvonulásaira.

Augusztus 20 tükrében különösen érdekes lesz majd október 23 alakulása a közösségi médiában és a közbeszédben – pláne hogy az közvetlenül az ellenzéki előválasztás, és azzal a közös miniszterelnök-jelölt megnevezése után lesz, bónusznak egy Gyurcsány- és Amerika-ellenes békemenettel. De ne szaladjunk ennyire előre, így alakult most a toplistánk, ennyi lájkot gyűjtött be a héten a politikai mezőny krémje:

Interakciók
1.Orbán Viktor398 000
2.Jakab Péter183 000
3.Karácsony Gergely155 000
4.Varga Judit136 000
5.Hadházy Ákos96 000
6.Szijjártó Péter95 000
7.Kocsis Máté84 000
8.Szabó Tímea76 000
9.Dobrev Klára69 000
10.Varga Mihály62 000
11.Z. Kárpát Dániel55 000
12.Márki-Zay Péter49 000
13.Mesterházy Attila44 000
14.Ujhelyi István43 000
15.Gyurcsány Ferenc43 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az augusztus 20. és 27., péntek reggel 9-től péntek reggel 9-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Ki nyer ma?

Orbán óriási fölénnyel húzta be a hetet, tulajdonképpen már augusztus 20-án este hátradőlhetett a 290 ezer (!) lájkot hozó nap után. A teljes heti, 400 ezerhez közeli eredmény az egész lájkbajnokság eddigi 40 hetének 4. legmagasabb száma – kétszer járt efölött Jakab Péter, és egyszer Orbán. Elég látványos, hogy mindezt úgy érte ell a miniszterelnök, hogy semmilyen politikai üzenete, közéleti mondanivalója, témája nem volt, csak nemzeti büszkeség, tűzijáték, légiparádé és új kenyér (meg szelfi Nagy Feróval). Ez persze egészen tudatos: azt mutatja a követőtábornak, hogy Orbán már rég felülemelkedett a politikán, egyfajta éteri, mítikus figura, talán épp Szent István reinkarnációja, akinek valahol a bokája magasságában zajlik a mindenkori politikai csetepaté. És a rajongótábor láthatóan vevő erre, a tűzijátékos fotóra beugró 80 ezer lájk szép illusztrációja ennek. Ennél nagyobb sikerű posztja idén csak négy volt a miniszterelnöknek: három focis, és egy a saját születésnapjáról – ez azért így összességében egészen súlyos személyi kultuszt mutat.

Augusztus 20 egyébként is a kormánypárti politikusok számait dobta meg jobban, nagyon kevésen múlt (kevesebb mint ezer lájkon), hogy Novák Katalin is beférjen a top15-be, és azzal hat fideszes legyen az élvonalban. Ilyen januárban fordult csak elő párszor, illetve egyszer a foci Eb csoportmeccsei alatt. Érdekesség, hogy a 16. helyezéstől egy csomó női politikus jön sorban a listán: Novák Katalin, Szél Bernadett, Dúró Dóra, Kálmán Olga, Vadai Ágnes, Szentkirályi Alexandra.

Szijjártó visszatért

Egyrészt a szabadságáról, másrészt ezzel szoros összefüggésben a toplistára is. Nem is ez az izgalmas, hanem az, hogy a követői számának alakulásán egyáltalán nem látszott az egy hetes kihagyás, és ez azért elég fura. Lássuk kicsit közelebbről az elmúlt pár hetet:

  • mostani hét: 33 poszt, 96 ezer interakció → 1300 új követő
  • múlt hét: 1 poszt, 3 ezer interakció → 1400 új követő
  • azelőtti hét: 9 poszt, 81 ezer interakció → 1500 új követő

Vagyis Szijjártó a szinte teljesen lenullázott hetén, amikor alig posztolt, nem hirdetett, gyakorlatilag nem volt elérése, nem volt miért odakattintani az oldalára, nagyjából ugyanannyi új követőt szerzett, mint előtte és utána, nagyságrendekkel erősebb aktivitás és sokszoros elérés mellett. Akárhonnan is nézzük, nem látszik igazán racionális magyarázat a jelenségre.

Szocialista klónháború

Már vagy két hónapja éles különversenyt folytat a toplistán a két állandó mszp-s szereplő, Mesterházy Attila és Ujhelyi István. Előbb június elején került be először a top15-be, és azóta előzgetik egymást oda-vissza a lájkbajnokság kezdete óta az élmezőnybe be-bekerülő Ujhelyivel. Most éppen ezer lájk különbséggel Mesterházy nyert, ahogy a múlt héten is, azelőtt 10 ezerrel Ujhelyi, azelőtt négyszer egymás után – de mindig csak egy-két hely különbséggel – Mesterházy. Azért különösen vicces ez, mert a posztjaik egyébként szinte tökéletes klónjai egymásnak, az égvilágon senki nem venné észre, ha kicserélnék őket (eltekintve Ujhelyi sűrűn adagolt gyerekes fotóitól persze).

Karácsony milliói

Múlt héten az állapítottuk meg a szponzorált posztokra költött pénzek toplistájából, hogy nagyon durva invázió indult Karácsony Gergely ellen (a legtöbbet költő öt oldal összes fizetett posztja őt támadta, összesen kb. 10 millió forint értékben). Úgy tűnik, Karácsony most felvette a kesztyűt ezen a pályán, mert ha nem is ennyire, de azért tőle szokatlanul súlyos összeggel tolja a saját hirdetéseit.

Hirdetésre költött pénz
1.Karácsony Gergely6 090 000
2.Magyarország kormánya3 100 000
3.Deák Dániel (Megafon)1 560 000
4.Momentum Mozgalom960 000
5.Very Important Planet920 000
6.Fidelitas780 000
7.Európai Parlament580 000
8.Nagy István460 000
9.Erősítő.hu430 000
10.Mandiner380 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a augusztus 18. és 24. közti időszak költéseit mutatják.)

Néhány érdekes megfigyelés a listáról:

  • Kicsoda-micsoda az a Very Important Planet? Ez egy környzetvédő magazin pár ezer követővel, a hátterében a Párbeszéd Magyarországért – ennek megfelelően a mostani reklámköltése is Karácsony miniszterelnök-jelölti kampányát támogatja
  • A Megafon most egyedül Deák Dániel posztjait tolta pénzzel, majd kicsit később látni fogjuk, hogy az influenszer-istállóból a támogatás nélkül maradt Bohár Dániel lájkjain ez egyáltalán nem látszik, Rákay Philipén annál inkább
  • A hagyományosan legmélyebb zsebű kormányellenes propagandaoldal Ezalényeg most sem került fel a költésével a listára, de a teljes hálózat (80 különböző helyi mutáció) 1,1 milliós számlájának azért ott lenne a helye
  • Ahogyan a kormánymédiának is, ami összesen 1,5 milliót dobott most be
  • Viszont a két, szinte kizárólag Karácsony gyalázására kitenyésztett újhullámos revolveroldal, a Budapest beszél, és az Aktuális a héten csendben maradt (múlt héten még 3 milliót költöttek együtt)

A hét legsikeresebb posztjai

Itt látszik igazán Orbán rajongótáborának puszta tömege és lelkesedése a napi politikai csatáktól elemelt, magasztos témák iránt:

  1. Orbán tűzijátékos fotója, 80 ezer interakció
  2. Orbán Nagy Feróval szelfizik, 57 ezer
  3. Orbán megszegi az új kenyeret, 54 ezer
  4. Varga Mihály Nagy Ferónak gratulál a Kossuth-díjhoz, 48 ezer
  5. Orbán augusztus 20-i légiparádés fotója – 47 ezer

A top10-be befért Orbán még két augusztus 20-i bejegyzéssel, Jakab Péter kettővel (a szokásos heti parizerposzting, illetve Gulyás Gergely leoltása), és Varga Judit, aki természetesen boldog augusztus 20-at is egy családi fotóval kíván.

A Nemzet Csótányának millió lájkja

Nagyon érdekes kép, és egy bizarr Hadházy-Nagy Feró duett rajzolódik ki az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok listájából:

  • A legtöbb megosztás, és a legtöbb mérges emoji: Hadházy légifotója az Orbán-család hatvanpusztai építkezéséről
  • A legtöbb komment és a legtöbb nevető emoji: Varga Mihály Nagy Ferónak gratulál a Kossuth-díjhoz
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy fotója egy másfél milliárd forintos szolnoki turisztikai fejlesztésről (egy rozoga fatákolmány)
  • A legtöbb szomorú emoji: Hadházy párhuzamai az augusztus 20-i felvonulás és az 1939-es Német Művészet Napja parádé között
  • A legtöbb szívecske: Orbán tűzijátékos fotója (itt egyébként az első 10-ből 7 Orbán-poszt)

Vajon miért indult be ennyire a Facebook népe éppen a pénzügyminiszter nagyferós posztjára, miközben ugyanezt több fideszes politikus (még maga Orbán is) megosztotta? Valószínűleg a kísérő szöveg miatt, amit akár maró öniróniaként is értelmezhetünk, bár Varga nyilván nem annak szánta:

„Ha negyven éve azt mondja valaki, Nagy Feró Kossuth-díjas lesz, biztos azt mondtuk volna: Ne igyál többet!”

Ebből aztán egész augusztus legtöbbet kommentelt posztja lett, 12 ezer hozzászólással, aminek a túlnyomó része azt pedzegeti, hogy nem csak 40 éve, de ma is ez az adekvát reakció erre a hírre.

A legtöbb megosztás

Harmadszor nyeri sorozatban Hadházy a legtöbb megosztás versenyét, de előtt volt már egy héthetes nyerő szériája is (a kettő között pedig egy váratlan Szabó Tímea-győzelem). A megosztást szokás a legértékesebb reakciótípusként számon tartani, ez növeli legjobban az adott politikus elérését. Hadházy úgy nyert meg ebben a versenyben az elmúlt tíz hétből kilencet, hogy közben a nagy toplistán csak kétszer sikerült a dobogóra kerülnie. Kicsit olyan ez, mint az okostelefonok piaca, ahol az Apple ugyan messze nem piacvezető, de kevesebb eladott iPhone mellett is ő teszi zsebre a legnagyobb nyereséget. Na de ha Hadházy az iPhone, akkor milyen telefon a Fidesz? Hajtogatós Samsung? Pár áttételen keresztül a kínai állam tulajdonában levő, középkategóriás Honor? Amerikával összeveszett Huawei? Súlyos kérdések ezek.

Érdemes megfigyelni, kinél mekkora hányadot tesznek ki a megosztások a posztokra érkező összes reakcióból. Ebben a tavasszal és kora nyáron szuperaktív, de azóta eltűnt Stummer János áll a legjobban (25%), aztán Z. Kárpát Dániel (22,6%), csak mögöttük jön Hadházy (20,9%), az LMP-s Keresztes László (19,6%), Vadai Ágnes (17,8%), majd az itt is klónháborút játszó Ujhelyi és Mesterházy (16,6, és 16,2%). Ebben a mérőszámban a legjobb fideszes az élmezőnytől messze lemaradva Rétvári Bence (11%), de az igazi kormánypárti nagyágyúk még gyengébben muzsikálnak: Kocsis Máté 6,5%, Orbán Viktor 4,5%, Szijjártó Péter 4,1%, Varga Judit 3,9%, Novák Katalin 3,2%. (Ezek nem az aktuális hét adatai, hanem a 2021-es év eddigi átlagai).

Megosztás
1.Hadházy Ákos24 400
2.Jakab Péter11 600
3.Karácsony Gergely10 800
4.Z. Kárpát Dániel10 300
5.Orbán Viktor8 900
6.Szabó Tímea6 500
7.Dobrev Klára6 500
8.Mesterházy Attila5 800
9.Ujhelyi István5 600
10.Szijjártó Péter5 400

Virális államalapítás

A virális, a szerzőjük átlagát leginkább túlteljesítő posztok között is az augusztus 20-tematika aratott a héten. Hol vannak már azok a daliás régi szép idők, amikor Németh Szilárd szürreális ételkölteményein vagy Varga-Damm Andrea összeesküvés-elméletein szörnyülködhettünk!

  • Varga Mihály és Nagy Feró, 30,8x szorzó
  • Hidvéghi Balázs és az augusztus 20-i „üzenet Európának”, 26x
  • Brenner Koloman, „Ha 2022-ben újra a Fidesz nyer, akkor hamarosan ismét útlevél kell ahhoz, hogy Ausztriába mehess. Ugye Te sem akarod ezt?”, 14x
  • Márki-Zay Péter arról, hogy Stummer jános kitűzte a korrupcióellenes kék szalagot, 10.9
  • Tordai Bence, „Az államalapítás ünnepén nincs okunk ünnepelni, hiszen éppen szétverik, leépítik, kiüresítik az államot”, 10.6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Pár heti lazsálás után Orbán visszavette az első helyet Instagramon, ami persze a facebookos toplista után nem nagy meglepetés, tekintve, hogy itt is ugyanazokkal a képes posztokkal nyomul (ahogy szinte minden politikus). Annál érdekesebb, és talán megmutatja a két platform közönsége közti különbséget, hogy melyik Orbán-fotók voltak a legnépszerűbbek itt és ott. A facebookos sorrendet ugye már részben láttuk pár bekezdéssel feljebb, de itt az összes aznapi Orbán-poszt: tűzijáték (80 ezer), Nagy Feró (57 ezer), új kenyér (54 ezer), légiparádé (47 ezer), összefoglaló videó (39 ezer), szentmise (31 ezer), Szent István-díjasok (21 ezer). Ugyanez Instagramon: légiparádé (16 ezer), Nagy Feró (14 ezer), tűzijáték (13 ezer), új kenyér (13 ezer), szentmise (6 ezer), összefoglaló videó (6 ezer), Szent István-rend (6 ezer).

Vagyis Instán erősen felülteljesítettek a légiparádés képek, és alul a tűzijáték, meg az új kenyér, és ugyanaz a tartalom Facebookon nagyjából a 4-6-szorosát hozta az Instagramhoz képest. Viszont: Orbán facebookos követőtáborának mérete pont a tízszerese az instagramosnak, vagyis végső soron a számok azt mutatják, hogy az instás követői – bármennyire csak a facebookos tartalom copy-paste maradékaira fanyalodnak –, valójában aktívabbak a facebookosoknál.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor81 000
2.Jakab Péter17 500
3.Karácsony Gergely15 600
4.Novák Katalin14 400
5.Varga Judit9 700
6.Gyurcsány Ferenc7 500
7.Szentkirályi Alexandra6 600
8.Kunhalmi Ágnes6 000
9.Hadházy Ákos5 500
10.Márki-Zay Péter4 900

Forradalom mocsár mélyén

A propagandaoldalak szürkezónájában rengeteg az aktuális történés, lássuk vázlatosan:

  • Kevésen múlt, hogy a Megafon két legnagyobb fordulatszámon pörgő propagandista-influenszere kettős győzelmet arasson, de végül a kormányellenes Nyugati fény nagy hajrával befért Deák Dániel és Bohár Dániel közé
  • Hatalmasat zuhant a hagyományosan legerősebb ellenzéki propagandaoldal, a Gond-olkodó, cserébe nagyjából ugyanennyit nőtt az ugyanezen az oldalon álló Ellenszél
  • Az Ujhelyi-Mesterházy párharchoz hasonló meccset láthatunk a nagyjából ugyanabból a háttérből indult, a futballhuligán kultúrát a fideszességgel ötvöző Vadhajtások és Elemi között, most éppen döntetlenre adtak egy fordulót
  • A listán a 62 ezer lájkkal elért 10. hely után hatalmas szakadék következik, és 20 ezer magasságában jön a a következő vonal. Köztük a mostanában nagyon halványan teljesítő harmadik megafonos arc, Rákay Philip, a nyáron meglehetősen összezuhant Orbán-rajongói közösség Fidesz KDNP2021, és a vicces nevű fideszes Only One Genius (O1G ugye). Még mélyebben van az egykor a fideszes underground propaganda szívcsakrájának számított Elég, a Megafon-istállóból Bayer Zsolt és a Kopasz oszt, illetve a másik oldalról a rengeteg pénzt költő Erősítő és Ezalényeg.
  • A fideszes propagandaoldalaknál egyébként továbbra is a habzó szájú karácsonyozás van műsoron, plusz az augusztus 20-i ünnepségek ájulásig meghatódott magasztalása (és persze a szembeállítása a Pride-dal). Eközben az ellenzékieknél a rettentő unalmas mesék arról, hogy ki mennyire alázta meg, verte péppé, törölte fel a padlót éppen Orbánnal, aki a teljes összeomlás előtti utolsó századmásodperceit éli (egyébként már évek óta).
  • Érdekes jelenség a propagandisták kardashianizálódása: a megélhetési politikai influenszerek úgy tolják a gyerekes-családos-nyaralós szelfiket, mintha nem lenne holnap. Mármint a fideszes oldalon, mert az ellenzéknél ez a kategória továbbra is teljesen hiányzik. (Persze, léteznek aránylag népszerű, kormánykritikus, vagy akár kormánygyűlölő tartalomban utazó influenszerek és oldalak a Diétás Magyar Múzsától az Egymillióan a Magyar Sajtószabadságért-ig, és Juszt Lászlótól Puzsér Róberten át Konok Péterig, de ők más ligában játszanak elérésben, és persze nem központilag irányítottak és finanszírozottak.) Ez azért különösen érdekes, mert az egész nem hivatalos kormányzati kommunikáció egyre inkább az arccal-névvel felvállalt propaganda irányába megy, és a Megafon alá sorakoztatja fel az épkézláb propagandistákat.
  • Amennyire jól fut a 888.hu ebben a versenyben, annyira harmatos magának az oldalnak az olvasottsága: napi 30 ezer olvasó átlagban a hivatalos adatok szerint. Kontextusnak: a 444.hu, aminek már a nevében is egyfajta ellenpontjaként indult a 888, ennek nagyjából a 12-szeresét hozza.
  • A másik, fiatalok megszólítására épített fideszes projekt, a Pesti srácok / Pesti tévé se muzsikál sokkal jobban (napi 40 ezres átlag, ezen belül a Pesti tévé online felülete napi 3 ezer) – viszont ők a közösségi médiában is gyengék: a Pesti srácok a héten 17 ezer, a Pesti tévé 7 ezer lájkot termelt. Viszont a pestitévés riporterből facebookos influenszerré átsminkelt Bohár Dániel számai ezt mind sokszorosan kenterbe verik – ez is arra utal, hogy logikus lenne a Megafon felé átcsoportosítani az erőforrásokat a pestisrácok-888 vonalról.
Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)122 000
2.Nyugati Fény117 000
3.Bohár Dániel (Megafon)115 000
4.888.hu107 000
5.Ellenszél87 000
6.Elemi.hu74 000
7.Gond-olkodó74 000
8.Vadhajtások74 000
9.Számok71 000
10.Patrióta Európa Mozgalom62 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!