5+1 tipp, hogy ne tréleren végződjön az autós nyaralás

2021. július 17. – 11:57

5+1 tipp, hogy ne tréleren végződjön az autós nyaralás
Fotó: Shutterstock

Másolás

Vágólapra másolva

Váratlan akkumulátorhalál, rejtélyes elektronikai hibák, túlmelegedő motor, folyadékszivárgások – csupán néhány azok közül a gyakori műszakihiba-lehetőségek közül, amelyek miatt idén is embermilliók robbannak le Európa-szerte autóikkal. Zách Dániel összegyűjtötte a főbb tudnivalókat felkészüléshez és megelőzéshez, hogy ne autómentéssel végződjön a nyaralás. Mielőtt ezekben elmélyül, olvassa el a Telex összeállítását arról, hogy mely vakcinával hová, illetve milyen feltételekkel utazhat! A cikkből kiderül az is, hogy mire való az uniós Covid-igazolvány és hogyan lehet beszerezni.

Érvényes jogsi, érvénytelen műszaki?

Ellenőrizzük az autó forgalmi engedélyének és a vezető jogosítványának érvényességét. A Miniszterelnökség közlése szerint a 2020. szeptember 1. és 2021. június 30. között lejárt vezetői engedélyek, az ezeken szereplő lejárati dátumhoz képest további tíz hónapig érvényesek. A rendelkezés az Európai Parlament és a Tanács rendeletével is összhangban áll, ezért minden európai uniós tagállamban hatályos. Az okmány új lejárati dátumát nem kell feltüntetni, vagyis egyelőre nincs további teendője annak, akinek a fenti időszakban járt le a jogsija, és az EU-n belül vezetne.

Az autók műszaki vizsgájának érvényességét először négy, idősebb autók esetében kétévente kell megújítani az időszakos vizsgálaton, mostanra mégis rengeteg lejárt műszakis autó közlekedik Magyarországon, mert ha a vizsga a 2020. március 11. és 2020. július 3. közt vagy a 2020. november 4-től fennálló veszélyhelyzetek idején járt le, az a veszélyhelyzet megszüntetésének napja után további 120 napig szintén érvényes marad. Kis zavart okozhat az értelmezésben, hogy a jelenleg hatályos rendelkezés szerint 60 nappal hosszabbodik a fenti időszakban lejárt vizsgák érvényessége, de a jogalkotó szándéka, hogy a vészhelyzet megszűnésekor meghosszabbítja a türelmi időt, ezért szerepelhet ez a kormányhivatalok oldalán. A könnyítés kizárólag Magyarország területére és a magyar forgalmi engedélyekre vonatkozik, tehát lejárt műszaki vizsgával nem szabad külföldre indulni, ahogy itthon is megbüntetheti a rendőr azt az autóst, aki a köztes időszakban közlekedik lejárt műszakival.

Kérheti a rendőr, de ingyenes a biztosítási igazolás

Külföldi út előtt szerezzük be az autó kötelező biztosításáról szóló nemzetközi igazolást, ha még nem rendelkezünk vele. A biztosítók ezt manapság kérés nélkül postázzák az autó üzembentartójának, de az ingyenes, többnyelvű (régebben zöld, egy ideje fekete-fehér) kivonatot a társaságok kirendeltségein is bármikor kiállítják. Ezt kell felmutatnunk más országok hatóságainak, ha igazoltatnak, illetve szükségünk lehet rá egy baleset után is. Bizonyos európai országokban elvileg a rendszám puszta megléte igazolja a biztosítási fedezetet, de a Magyar Biztosítók Szövetségének tájékoztatója szerint az erről szóló egyezmény ellenére jól jöhet a dokumentum, ha megállítanak az úton.

Előre hozott karbantartás, idő előtti javítások

Mivel Magyarországon a műszaki vizsga érvényessége sokszor nem áll szoros összefüggésben az autó valós műszaki állapotával, tehát tragikusan rossz állapotú autók is átmennek a műszakin, egy hosszabb utazás előtt elemi érdekünk alaposan átvizsgáltatni az autót egy szakszervizben, ahol ezért legfeljebb 10-20 ezer forintot kérnek. Mivel az itthon jellemző típusok kötelező szervizintervalluma 15 és 30 ezer kilométer közé esik, sokan úgy gondolják, hogy elég csupán a futásteljesítményre és a szervizintervallumok betartására figyelni. Tévednek.

Fotó: Shutterstock

Akár észlelünk hibát menet közben, akár nem, évente egyszer, esetleg éppen a nyaralás előtt nem árt lecseréltetni a motorolajat, az olaj-, illetve levegőszűrőt, illetve, ha ezt nem tettük meg a szezon elején, átvizsgáltathatjuk a klímaberendezést és kicseréltethetjük a pollenszűrőt is.

Ezenfelül ellenőriztessük az akkumulátor állapotát és indítási képességét, a világítást és a lámpák épségét, a gumiabroncsok, a fékrendszer és a futómű állapotát, valamint a hűtőfolyadékszintet, a folyadék állapotát, a rendszer szivárgásmentességét és a hűtőradiátorok épségét. Ez utóbbi egy tíz év körüli autón általában cserére szorul, főként ha sokat mentek vele autópályán, ahol nagy sebességnél pattantak rá a kavicsok és az autó gazdája sosem takarította le a lerakódott bogártetemeket.

Bármely, az autót mozgásképtelenné tevő műszaki hiba megelőzése sokkal olcsóbb lehet, mint autómentőt hívni egy ismeretlen országban, majd a közeli szervizben várni a javításra. A Német Autóklub, az ADAC 2020-as lerobbanási statisztikájából kiderült, hogy a 2020-ban összesen regisztált mintegy 3,4 millió eset 46 százalékát akkumulátorhiba okozta, vagyis e miatt a 10–70 ezer forintos alkatrész miatt hívtak a legtöbben autómentőt, míg a második leggyakoribb ok a motorhoz és a motorvezérlő elektronikához volt köthető, amely szintén küld hibajelzéseket és tárol hibakódokat, mielőtt végképp megáll az autó. Akkor is nehéz helyzet áll elő, ha nincs nálunk használható pótkerék, esetleg emelő és szerszámkészlet egy kerékcseréhez, ezért ezek meglétét is ellenőrizzük és fújjuk az előírt nyomásra a pótkereket. Ha nincs pótkerék, készítsünk be defektsprayt, amelyet megfelelően használva legalább az első gumis műhelyig folytatni tudjuk az utat.

Lerobbanás esetére: ennyibe kerülhet az autómentő

A műszaki hibákra alapvetően sem a CASCO, sem a kötelező biztosítás nem nyújt fedezetet. Fiatalabb, kevesebb mint tízéves autóknál igazán jól jön a gyári garancia, amely az Európai Unióban eladott új autók esetében már minimum három év, de például az új Kiákra régóta 7 év vagy 150 ezer kilométer a gyári garancia.

Az összes nagy márka működtet műszaki segélyszolgálatot, amely Európa bármely pontjára bármikor trélert és szerelőt küld, aki lehetőleg a helyszínen megjavítja az autót. Az idősebb típusoknál más a helyzet és nagyobb a kockázat, esetükben a használat módja és a karbantartások szakszerűsége eldönti a célba érési esélyeinket. Érdemes megkérdeznünk a biztosítónkat, hogy mennyibe kerül egy akár egy hónapos, utólagos asszisztenciabiztosítás, de fordulhatunk rögtön az egyik legnagyobb szolgáltatóhoz, a Europ Assistance-hoz is. A cég eltörölte az autó korára és a futásteljesítményre vonatkozó korlátozást, így most egy Magyarországra szóló, havi szolgáltatás 1700, az Európa nagy részét lefedő változat 4900 forintba kerül, ha pedig éves szerződést kötünk, nyolc-, illetve tizenegyezer forintot kell fizetnünk. A Magyar Autóklub belföldi segélyszolgálata a klubtagsággal együtt jár, az éves díj belépéskor 13 800 forint, de a segélyszolgálatnak és a mentésnek is vannak korlátai mindkét szervezet esetében. Fontos, hogy egyik sem javítja vagy javíttatja meg ingyenesen a biztosított autó bármely hibáját, de küldenek szerelőt, aki megpróbálja a helyszínen menetképes állapotba hozni az autót, súlyosabb esetben elszállítja a legközelebbi szervizig, esetleg szállást és csereautót is biztosítanak az utazóknak. A hagyományos utasbiztosítások naponta, fejenként akár pár száz forinttól elérhetők, de ezekről Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkuszcég munkatársa azt mondja, hogy érdemes alaposan megfontolni, hogy milyen szolgáltatási csomagot válasszunk, mert jelentős eltérések lehetnek az egészségügyi kiadásokra szóló fedezet összegében és akár a műszaki mentés feltételrendszerében is.

Összehasonlításként felhívtam Füzesréti Bálint autómentő vállalkozót, aki szerint Magyarországon körülbelül 15 ezer forint a vidéki autómentés alapdíja, ezen felül kilométerenként 250-300 forint a szállításé. A hibák jelentős részét nem lehet a helyszínen elhárítani, hiszen a segélyszolgálatok nem tarthatnak maguknál minden típushoz pótalkatrészt, ezért ahogy fogalmaz, hiába olvassa ki diagnosztikai eszközzel az autó vezérlőegységéből, hogy az üzemanyagrendszer egyik szelepének hibája miatt nem indul a motor, az alkatrészcserét csak szakműhely tudja megoldani. A helyzet tovább bonyolódik, ha nem old az elektronikus kézifék, vagy nem lehet kivenni fokozatból az automata váltót, esetleg sérülés miatt guríthatatlan az autó. Ilyenkor darus trélerre van szükség, ami emelheti a költségeket.

Fotó: Shutterstock

Kötelező és ajánlott tartozékok

Bizonyos országokban gyakran ellenőrzik a rendőrök a kötelező tartozékokat, ezért nem árt sorra venni, mire lehet szükségünk. Bár az újabb autókon nehéz, esetleg lehetetlen néhány mozdulattal fényszóróizzót cserélni, érdemes hiánytalan és bontatlan izzókészletet tartani az autóban és megkeresni a kezelési útmutatót, hogy ne youtube-os szerelési videókra kelljen hagyatkoznunk a döntő helyzetben. Az igazoltatások ellenőrizhetik, hogy van-e B típusú, tehát autóba való, bontatlan elsősegélycsomagunk, amelynek még nem járt le az érvényességi ideje. Szükségünk lesz elakadásjelző háromszögre is, amellyel lakott területen kívül meg kell jelölnünk a lerobbant autó helyét, hogy az érkezők ne rohanjanak bele hátulról. Mielőtt ilyen szélsőséges helyzetben szállunk ki az autóból, láthatósági mellényt kell húznunk, ahogy minden velünk utazónak is, ezért ezeket is be kell készítenünk, lehetőleg nem a csomagtartóba, ahonnan nem tudjuk elővenni kiszállás nélkül.

Bár az autópályás lerobbanás tényleg a poklok legmélyebb bugyra egy autós számára, nem árt tudni, hogy a háromszög kihelyezése után jobb azonnal a szalagkorlát külső oldalára lépni és onnan segítséget hívni, mert a gyorsforgalmi utak mentén mindenki közvetlen életveszélyben van. Nem csak ilyenkor jön jól egy erős fejlámpa, egy feltöltött powerbank a telefonokhoz és fejenként egy-egy liter ivóvíz, valamint némi nagy energiatartalmú étel, ha várakozni kell a szerelőre.

+1. Tudatos útvonalválasztás, tankolási stratégia

Aki az egyszerű szabályokat betartja és jó műszaki állapotú autóval, a megfelelő dokumentumokkal és a kötelező tartozékokkal indul útnak, sokkal nagyobb eséllyel ér célba, mert egy jól karbantartott autó lerobbanásának veszélye lényegesen kisebb, mint azé, amellyel a napi használat után ellenőrzés nélkül indulnak hosszabb útra. Az útvonaltervezés szintén praktikus lépés, nem árt legalább nagyjából tudni, hogy milyen gyakran számíthatunk benzinkutakra, legfeljebb hány kilométert tudunk megtenni két tankolás közt, majd lehetőleg kétóránként megállni egy rövid pihenőre, pótolni az elvesztett folyadékot és váltva vezetni, ha az utazás egész napon át tart.