Újra vasárnap, újra lájkbajnokság: a már-már jubileuminak nevezhető 25. alkalommal jelentkezik a politikusok közösségi médiás jelenlétét, aktivitását, népszerűségét elemző sorozatunk. Valószínűleg a mostani lesz a legfurább rész az összes eddigi közül, de talán éppen emiatt vonhatunk majd le nagyon érdekes tanulságokat a heti adatokból.
A lájkbajnokságot – valahogy történelmileg így alakult – péntek déltől péntek délig tartó fordulókban követjük, és aztán vasárnap számolunk be a történésekről. Eddig sose volt olyan, hogy ez a kis technikai csúszás gondot okozott, mert pont péntek este és szombaton történten volna olyasmik, amit teljesen felborogatják a magyar politikai életet. Most viszont beütött a ménkű: Karácsony Gergely szombaton jelentette be a miniszterelnök-jelölti indulását, a kormányoldal pedig azonnal reagált rá, méghozzá akkora gyurcsányozással, hogy alighanem a környékbeli szeizmológiai intézetekben is kilengtek a műszerek mutatói.
Na, ezeknek a hatása mind-mind a jövő heti lájkbajnokság-fordulóban jelenik csak meg majd, a mostani pedig amolyan pillanatkép a vihar előtti csendről.
Maga a verseny – vihar előtti csend ide vagy oda – rég nem látott izgalmakat és szoros befutót hozott. Múlt héten az anyáknapi és érettségis tematikával, plusz kismillió olcsó lájkvadász trükkel megtámogatva Jakab Péter és Orbán Viktor messze elhúzott a mezőnytől, de most mind a ketten erősen visszaestek. Orbántól nem szokatlan ez, a miniszterelnök facebookozási szokásai és lelkesedése minimum hektikusnak mondható. Jakabnál azonban merőben váratlan a jelenség. Az ő nagy nyerési sorozata február elején indult (erős a gyanúnk, hogy akkor állt össze a Jobbikban egy új közösségimédiás háttércsapat és/vagy stratégia), és most pont arra a szintre esett vissza, ahol a hagyományosan tőle jól lemaradó üldözőboly járt az elmúlt 2-3 hónapban.
Így aztán úgy alakult, hogy a hét nagy részében Jakab, Szijjártó, Hadházy és Karácsony előzgette egymást a dobogós helyeken, és még csütörtökön is 5-10 ezer lájkon belül álltak így négyen – amit ugye bármelyikük nagyjából egy darab gyerekes/kiskutyás/virslimustáros szelfivel meg tud termelni. (Oké, itt azért adjuk meg a pontot Hadházynak, aki szinte soha nem él ilyesfajta lájkdoppinggal). Akárhogy is, a befutóra azért kicsit szétszakadt a mezőny, célfotóra már nem volt szükség. Így áll a heti toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek be a héten a magyar politikusok a Facebookon:
interakciók | hirdetési pénz | |||
---|---|---|---|---|
1. | Karácsony Gergely | 152 000 | ▲ | 0 |
2. | Hadházy Ákos | 145 000 | ▲ | 0 |
3. | Szijjártó Péter | 136 000 | ▲ | 0 |
4. | Jakab Péter | 131 000 | ▼ | 0 |
5. | Szabó Tímea | 125 000 | ≡ | 61 000 |
6. | Orbán Viktor | 123 000 | ▼ | 0 |
7. | Varga Judit | 91 000 | ▲ | 248 000 |
8. | Z. Kárpát Dániel | 83 000 | ▲ | 62 000 |
9. | Gyurcsány Ferenc | 77 000 | ▲ | 0 |
10. | Szél Bernadett | 64 000 | ▼ | 21 000 |
11. | Fekete-Győr András | 62 000 | ▲ | 150 000 |
12. | Dobrev Klára | 58 000 | ▼ | 472 000 |
13. | Keresztes László Lóránt | 56 000 | ▲ | 70 000 |
14. | Vadai Ágnes | 41 000 | ▲ | 0 |
15. | Kálmán Olga | 41 000 | ▲ | 0 |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 7. és 14., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, a május 6. és 13. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
A top10 tanulság a top15-ről
1. Karácsony nyert, ráadásul úgy, hogy a verseny pont a miniszterelnöki ambíciói bejelentése előtt ért véget, szóval a jövő heti fordulóban valószínűleg alaposan fel kell kötnie a gatyát mindenkinek, ha utol akarja érni. A főpolgármesternek ez a 4. lájkbajnoki címe, emellett két-két alkalommal zárta a hetet a második és harmadik helyen. A puszta számokat nézve igazából nem termelt jobban a héten, mint mostanában szokott, vagyis valójában nem annyira ő nyerte meg a fordulót, hanem a mélyen az elmúlt hónapok átlaga alatt teljesítő Jakab Péter vesztette el.
De miért eshetett vissza Jakab? Úgy tűnik, a háttérben egyszerűen annyi van, hogy a szokásos lájkbomba posztjait (parlamenti felszólalás videón, a börtön belengetése Orbán számára kormányváltás utánra, személyes posztok parizerrel, paprikás krumplival, gyerekekkel stb.) átmenetileg hanyagolta, és főleg a Jobbik által támogatott előválasztási jelöltekkel, illetve az összefogás szükségességét hangsúlyozó, pozitív üzenetekkel foglalkozott. Egyszerűen nem volt elég konfrontatív és harcos ahhoz, hogy a szokásos tempóval indítsa be a lájkoló reflexet a követőiben. Az viszont egy erős tanulság, hogy még ez is elég neki 130 ezer lájkra egy héten.
2. Helyezzük ezt egy kicsit kontextusba. Mivel előzte meg a három dobogós versenyző Jakabot, mennyire dobtak be erős témákat, esetleg olcsó lájkvadász fogásokat?
- Karácsony a nagy szombati bejelentés mozis teaserekre emlékeztető előzetesével, a Fudan egyetem miatti felháborodással, és a nagy beismeréssel (miszerint „nem olyan jó” az angolja) aratott
- Hadházy a szokásos témái (mindenféle korrupciógyanús ügyek kiásása) mellett a dudálós tüntetésért kapott büntetése, a 38 nap közérdekű munka közvetítésével
- Szijjártó pedig a szokásos spammer-taktikáját női pilótás szelfivel, komáromi lokálpatriotizmussal és Mindszenty József bíborossal tetézte
Ebből nagyjából az látszik, hogy a jövő hetet ugyan Karácsony kezdi nagy lendülettel, Jakabnak olyan nagyon azért nem kell megerőltetnie magát, hogy a második helyet megfogja (és ha nagyon odalép, az első sem lehetetlen, ezt mutatta például a múlt heti teljesítménye is).
3. Új versenyző a toplistán a tévés személyiségből politikussá lett Kálmán Olga, aki valószínűleg már a múlt héten is befért volna a listára, de mivel előtte nagyon sokáig a radar alatt repült, elég alacsony facebookos aktivitással, egy kis fáziskéséssel pörgött csak be az adatbáziusunkba. A szupervirális posztokkal berobbant Varga-Damm Andrea viszont úgy tűnik, nem tudott megkapaszkodni az élvonalban.
Hiányzik még a korábbi stabil toplistások közül Novák Katalin (épp csak kicsúszott a top15-ből), Stummer János (valamiért elég inaktívvá vált mostanában), és Kocsis Máté. Utóbbi esete a legérdekesebb, mert egyrészt ő se posztol túl sűrűn mostanában, másrészt a központi témáját (a véres szájú gyurcsányozást) mintha egy az egyben átadta volna Menczer Tamás sportriporterből lett külügyi államtitkárnak. Menczer viszont ezzel a tartalommal éppen csak a top15 közelébe tudott navigálni. Pedig az ő karakteréhez, habitusához mintha jobban passzolna az ilyesmi, mint Kocsiséhoz, aki inkább egy intellektuális figura, nem egy beefekben utazó verbális agresszor.
4. Hirdetésre a héten hárman költöttek szabad szemmel is látható összeget. Dobrev Klára továbbra is a miniszterelnök-jelölti kampányát tolja a fiatalokra célozva (és az 55 felettieket teljesen kihagyva a szórásból), Feteke-Győr viszont érdekes módon pont ellenkezőleg: a „Pert nyertem Mészáros Lőrinc ellen, nem bűncselekmény hogy bűnözőnek neveztem” kampányát elsősorban az 55-65 év, és afeletti korosztályra célozta. Varga Judit leginkább általános image-hirdetéseket tolt a portói EU-csúcsról, konkrét üzenetként talán annyival, hogy ő mennyire sokat dolgozik a magyarokért – mindezt a megszokott fura célzással, a fiatalabb korosztályban csak férfiakat, az idősebbekben főleg nőket megszórva. A kormány a héten 7 millió forintot dobott be, oltásra bíztató, és az otthonteremtési programot hirdető posztokra.
A Megafon központ hirdetései a jövő héten lesznek igazán érdekesek: már most látszik, hogy irdatlan pénzeket lapátolnak bele a Karácsonyt Gyurcsánnyal összemosó reklámokba, nem csak Facebookon, de a jóval kevésbé transzparens Youtube-on is. A vihar előtti csend hetében azonban csak a Kopasz oszt oldalt dobták meg másfél millióval, egy ma már rémisztően oldschoolnak tűnő téma (Jakab Péter = bohóc) sulykolására. Ezt a videót egyébként végül el is távolította a Facebook a hirdetési alapelvek megsértéséért.
És hát továbbra sem lehet szó nélkül elmenni a KESMA-vezér Szánthó Miklós, egyébként minimális követőtáborral bíró oldala mellett, ahol most 31 különböző posztot szponzorált meg az Alapjogokért Központ összesen 280 ezer forinttal.
A gigantikus médiakonglomerátum, a KESMA vezetője Super Marionak öltözve „az eurokrata mentalitás által diktált halszagú gondolatokról”, „szellemi anarchiába merült Európáról” és „klozetkommunistákról” elmélkedik a Facebookon, és minden egyes posztját megtolja egy kis pénzzel a szintén általa vezetett, kormányközeli milliárdokkal kitömött Alapjogokért Központ.
Az abszurd humor kedvelőinek lelkében a Monty Python feloszlása óta tátongó űrt tölt be ez a jelenség, és tényleg elég nehéz nem instant rajongóvá válni.
6. Lássuk a hét legnépszerűbb posztjait!
- Orbán Viktor fotója Karikó Katalinnal (még az elhíresült disznósajtos megjegyzés előtt) – 37 ezer interakció
- Karácsony a Fudan egyetemmel kapcsolatban háborog – 29 ezer
- Karácsony belengeti, hogy szombaton valami nagyon izgalmas dolog fog a Facebook-oldalán történni – 27 ezer
- Karácsony elismeri, hogy nem túl jó az angolja, de dolgozik rajta, viszont „a miniszterelnök úr újsütetű kínaiját és oroszát nem tervezi behozni” – 27 ezer
- Dézsi Csaba András kissé zavarbaejtő videója a győri állatkertből, főszerepben Pihe, a kakas – 25 ezer
Itt elég jól látni, hogy Karácsonynak sikerült a legjobban megfogni az aktuális témákat a héten, plusz fontos megfigyelés, hogy rettentő régen volt olyan utoljára, hogy Jakab Péter ne szerepelt volna ezen a listán. Az is elég érdekes, hogy Karácsony beismerésére, hogy valóban gyenge az angolja, nagyságrendekkel jobban rezonált a Facebook népe, mint magukra a vádakra, hogy nem beszél angolul. A másik téma körülötte, amiből kormányoldalon próbáltak nagy balhét keríteni (Orbán lekövérezése) szintén nem lett virális.
Vagyis egyelőre úgy tűnik, Magyarországon, ahol az elhízás tömeges, és az idegennyelv-tudás sem éppen általános, nem igazán lehet az ilyesmiket össznépi felháborodássá felhabosítani.
7. A legtöbb megosztás heti toplistája következik, vagyis az, hogy melyik pokitikus üzeneteit terjeszti legaktívabban a követőtábora:
megosztás | ||
---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 32 000 |
2. | Szabó Tímea | 22 000 |
3. | Z. Kárpát Dániel | 22 000 |
4. | Karácsony Gergely | 17 000 |
5. | Keresztes László Lóránt | 12 000 |
6. | Gyurcsány Ferenc | 11 000 |
7. | Jakab Péter | 10 000 |
8. | Dobrev Klára | 9 000 |
9. | Szél Bernadett | 9 000 |
10. | Vadai Ágnes | 7 000 |
A szokásos módon nincs fideszes az élvonalban, szintén a szokásos módon Hadházy vezet. Viszont az már nem mondható szokásosnak, hogy Jakab mennyire le van maradva, és hogy Karácsony, ahhoz képest, mennyire népszerű posztjai voltak, itt nem fért fel a dobogóra. Vagyis inkább sima szimpátia-lájkokat aratott a héten, mint az őt igazán aktívan támogató megosztásokat.
8. Az egyes reakció-típusokból ezek a posztok gyűjtötték a legtöbbet a héten:
- A legtöbb megosztás: Gyurcsány felhívása arról, hogy „meg kell szüntetni az ukrán nyugdíjbizniszt”
- A legtöbb komment: Karácsony előzetese a szombati bejelentéshez
- A legtöbb mérges emoji: Szabó Tímea posztja arról, hogy a Fidesz testületileg kivonult a saját belügyminiszterük meghallgatásáról
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy bejegyzése arról, hogy „Valami bűzlik Zalaerdődön” (egy 540 milliós EU-támogatásból épült, és csúfosan lepusztult mezőgazdasági telep)
- A legtöbb nevető emoji: Varga Mihály bejelentése arról, hogy „A jövő évi költségvetésben jut forrás nyugdíjemelésre, nyugdíjprémiumra és a 13. havi nyugdíj visszaépítésére is.”
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony posztja a Fudan egyetemről
- A legtöbb szívecskés emoji: Orbán fotója Karikó Katalinnal
A tanulságok itt is számosak. Szabó Tímea és Hadházy megbízhatóan tapint rá a zsigeri érzelmeket megmozgató témákra; Jakab Péter erről a listáról is feltűnően hiányzik; és hát az semmiképpen nem jó jel egy pénzügyminiszter számára, ha a posztját a költségvetésről ilyen szinten körberöhögik az emberek.
9. Irány az Instagram! Sok újdonságot nem mutat a helyzet, Orbán továbbra is stabilan az élen, és továbbra sem látszik, hogy bármelyik politikus stábja különösebben odafigyelne az Instára, és nem csak copypastelne oda pár, alapban facebookra készült tartalmat. Kivéve Nagy István agrárminisztert, aki egy igazán exkluzív kerti kapálós videóval tért vissza a top10-be, külön bravúrként ezt is egy remekbe szabott háborús metaforával kommentálva, miszerint azért kell kapálni, hogy a haszonnövények nyerjék a csatát a gyommal szemben. És még csak nem is célzott arra, hogy a gyom valójában Gyurcsány lenne.
heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 46 900 | ≡ |
2. | Varga Judit | 13 900 | ▲ |
3. | Jakab Péter | 13 500 | ▼ |
4. | Novák Katalin | 11 500 | ≡ |
5. | Szentkirályi Alexandra | 9 800 | ▲ |
6. | Szijjártó Péter | 5 900 | ▲ |
7. | Hadházy Ákos | 4 700 | ▼ |
8. | Gyurcsány Ferenc | 4 100 | ▼ |
9. | Nagy István | 3 500 | ▲ |
10. | Fekete-Győr András | 3 000 | ▲ |
10. Végül a hagyományoknak megfelelően a propagandaoldalak szürkezónájába tekintünk be, ahol a legjellemzőbb téma mostanában az, hogy mindenki üvöltve kommunistázik: az egyik oldal gyurcsányozva, a másik a Fudan egyetemre mutogatva. Ez nem túl szórakoztató, szóval inkább nézzünk egy heti toplistát arról, hogy melyek a legnagyobb, legaktívabb és legsikeresebb oldalak ebben a bizarr univerzumban:
interakciók | követők | posztok | ||
---|---|---|---|---|
1. | Gond-olkodó | 155 000 | 230 000 | 246 |
2. | Fidesz-KDNP 2021 | 77 000 | 73 000 | 9 |
3. | Számok | 76 000 | 69 000 | 35 |
4. | Nyugati Fény | 71 000 | 93 000 | 156 |
5. | Vadhajtások | 70 000 | 12 000 | 281 |
6. | ELÉG | 33 000 | 153 000 | 22 |
7. | Mindenszo | 30 000 | 38 000 | 103 |
8. | JOBBoldali média hírei | 22 000 | 11 000 | 191 |
9. | Flag Polgári Magazin | 20 000 | 48 000 | 300 |
10. | Patrióta Európa Mozgalom | 17 000 | 206 000 | 136 |
Két kormányellenes (Gond-olkodó, Nyugati Fény) oldalt látunk nyolc kormánytámogatóval szemben. Bár az a kettő az interakciók számában elég magasan van, azt azért érdemes figyelembe venni, hogy ezt nagyon sok poszttal hozták össze – akárcsak a lista másik végén pár kormánytámogató oldal. Hasonlóképpen érdekes megfigyelés, hogy a Fidesz-KDNP 2021-nél milyen magas az egy posztra eső átlagos interakciók száma, a Vadhajtások milyen alacsony követőszámmal produkál milyen jó elérést, az ELÉG és a Patrióta Európa pedig éppen fordítva: hatalmas követőszám mellett nem muzsikálnak túl jól.
És ezzel rá is fordulhatunk a következő hétre, amikor minden bizonnyal el fog szabadulni a lájkpokol.
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)