Tizenéves kompakt autókból hozunk be legtöbbet külföldről, a nagyobb és drágább autók visszaesőben
2021. május 1. – 17:30
Az elmúlt időszak eseményei rendesen megtépázták a világ autópiacait, és ez alól sajnos Magyarország sem kivétel. Az Alapjárat.hu most a Datahouse adatai alapján összegyűjtötte, hogy mely autómárkák mely autótípusaiból importálják a legtöbbet hazánkba.
2021 első negyedévében összesen 30 971 külföldről származó használt autót helyeztek itthon forgalomba, ami 18 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év hasonló időszakában mért érték és egészen jelentős, 21,3 százalékkal marad el 2019 első három hónapjának teljesítményétől. Ha a trend nem változik, akkor 2021 összességében valószínűleg messze nem éri majd el a 2020 előtti időszak eredményeit.
A visszaesés ellenére bátran ki lehet jelenteni, hogy az autóimport relatív népszerűsége továbbra is töretlen, hiszen idén eddig az újautó-piacon is csupán 32 194 autó talált gazdára itthon (ami 6,2%-kal kevesebb, mint 2019-ben), tehát darabszámban nincs nagy különbség a két piaci szegmens között. Igaz, a járvány kihirdetése előtt még az autóimport volt a jelentősebb, ami hosszabb távon újra megvalósulhat, ha az országok közötti szabadabb mozgás ismét lehetővé válik.
A külföldről származó autók iránti keresletet generálja, hogy a hazai magánvásárlók zöme nem új autót vesz magának, hanem használtat, ám a hazai használtautó-park nem feltétlenül képes ezt a mennyiségű és minőségű igényt kielégíteni, egész egyszerűen szükség van a Nyugat-Európából érkező autókra. Elsősorban Németországból, Ausztriából és Olaszországból származnak a gépkocsik, ám Hollandiából és Franciaországból is szép számmal érkeznek hazánkba autók.
A márkák népszerűségi sorrendjében 2019 óta csekély változások vannak, az első három helyen konstans a Volkswagen, az Opel és a Ford autói vannak ebben a sorrendben. Az első tíz helyezettet vizsgálva az azonban rögtön feltűnik, hogy a prémiummárkák iránti kereslet (Audi, BMW, Mercedes-Benz) csappant meg a legjobban, bár még így sem kell félniük attól, hogy kiszorulnának a top tízből.
A típusokat vizsgálva 2021 első negyedévének slágermodellje az Opel Astra (1034 db), a második helyezett a Ford Focus (1019 db), míg a harmadik helyen a Volkswagen Golf (928 db) található. Itt a sorrend jelentős mértékben változott 2020-hoz képest, mert ugyan egy évvel ezelőtt is az Opel Astra volt a legkelendőbb (1256 db), a második helyen a Golf (1251 db) volt, a harmadik helyen pedig a Volkswagen Passat (1197 db). 2021-re a wolfsburgiak középkategóriás autója visszacsúszott a negyedik helyre, ahol tavaly még a Ford Focus tanyázott.
Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy a top típusok között melyek a legnépszerűbb konkrét modellek generációra lebontva, akkor az derül ki, hogy az Opel Astrák esetében a H generációból érkezett a legtöbb hazánkba 2021 első három hónapjában, összesen 516 darab, az eggyel újabb J-ből már csak 341, K-ból 94 és G-ből már csak 83. A Ford Focusnál 630 példányt importáltak a második generációból és 288-at a harmadikból, 72 darabot az első generációból és 29-et pedig az aktuális modellből. A harmadik helyezett Volkswagen Golf 5-ös szériája a legkeresettebb, abból 308 darab lett forgalomba helyezve, a 6-osból 251 darab, a 7-esből 192 darab és a koros Golf IV is jól tartja magát a maga 161-es darabszámával.
Szigorúan véve tehát messze földön az MK2-es Ford Focus a legkelendőbb importautó 2021 első negyedévének adatai alapján, a második helyen az Opel Astra H zár, ezt követi harmadik helyen a J Astra. Az Opel kompaktjának összesített első helyezése persze így sem került veszélybe az első három hónapban, mindazonáltal a népszerűségi lista élén akár trónfosztás is várható az év további részében, ha a Ford Focus harmadik generációja is keresettebbé válik.