Az új vagy a használt autó éri meg jobban anyagilag? Kiszámoltuk!

2021. január 30. – 10:31

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Telex és az Alapjárat csapata ugyanannak a modellnek öt különböző évjáratát hasonlította össze, hogy kiderüljön, melyik autót érdemes megvenni hosszabb távon, ha csak a pénztárca számít, más nem. Meglepő eredmény született.

Elképzelt alapjáratos tesztünkben öt különböző évjáratú Opel Astrát veszünk alapul, ezután öt éven keresztül használjuk, szervizeljük és tankoljuk azokat, fizetjük az adót és a biztosítást. A példa kedvéért évente 20 ezer kilométert megyünk velük, majd a kijelölt periódus végén eladjuk az autókat.

Hogy hogyan számoltunk, mikor milyen összegeket vettünk alapul, és miért épp annyit, azt részletesen elolvashatják a cikk második felében, a végeredmény után.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy anyagilag melyik forgatókönyvvel járunk a legjobban. Vajon a legolcsóbb és legöregebb autót tényleg fillérekből üzemeltethetjük, míg egy új, „nullkilométeres” autó vagyonokba fog kerülni az értékvesztés miatt? (Az Opel klasszikus és sportos modelljeiről az alábbi videóban tudhatsz meg többet.)

A 20 éves aggastyán – Opel Astra G 1.6 16V Comfort

Évjárat: 2001

Futásteljesítmény: 300 000 km

Vételár: 437 000 Ft

Opel Astra G. – Forrás: Guastiauto

Értékvesztés

A húsz év körüli járművek értékvesztése meglehetősen alacsony, a 437 000 forintért vásárolt, 20 éves Astrát öt évvel később még mindig el lehet majd adni 320 000 forint körüli összegért.

Várható költség: 117 000 Ft

Üzemanyagköltség

Az 1,6 literes, 101 lóerős szívó benzinmotor átlagos felhasználási igények mellett 7,4 litert simán legurít száz kilométerenként.

Várható költség: 2 886 000 Ft

Szerviz

A régi G Astrák legendásan megbízható típusok hírében állnak, és ha kicsit is vigyáznak rájuk a tulajdonosaik, akkor kimennek a világból. Azonban egy 20 éves autónál, amelyet további 5 évig használunk, bármikor bármilyen hiba előfordulhat még akkor is, ha egyébként egy viszonylag problémamentes típusról beszélünk. Az autó korából fakadóan sok szervizlátogatással számoltunk, ám minden esetben az alacsony minőségű alkatrészeket választottam, ahogyan azt a valóságban is tenné a kevés pénzből gazdálkodó tulajdonos. Az olcsó szerelő munkadíjára az alkatrészárak 10%-át számoltam.

Várható javítások (alkatrészek ára+szervizköltség):

Kötelező szervizek (5 alkalom): 79 000 Ft, komplett vezérléscsere: 48 600 Ft, új vízhűtő: 24 400 Ft, komplett kuplungcsere: 86 000 Ft. hengerfejtömítés-csere: 15 400 Ft, gyújtótrafó-csere: 102 800 Ft, új termosztát: 13 500 Ft, komplett fékfelújítás: 98 800 Ft, alapjárati motor-csere: 8100 Ft, új akkumulátor: 19 900 Ft, üzemanyagszivattyú-csere: 20 200 Ft, lengéscsillapító csere: 59 500 Ft, új téli gumik: 48 100 Ft, új nyári gumik: 64 100 Ft.

Várható költség: 688 400 Ft

Biztosítás és adó

A gépjárműadó 10 360 forint egy évre, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás pedig 40 766 forint. CASCO-biztosítással egy ilyen idős autónál nem kalkuláltam.

Várható költség: 255 630 Ft

Teljes költség 5 évre és 100 ezer kilométerre: 3 947 030 Ft

A 15 éves, nem mai csirke – Opel Astra H 1.6 Enjoy

Évjárat: 2006

Futásteljesítmény: 250 000 km

Vételár: 934 000 Ft

Opel Astra H. – Forrás: Opelpro

Értékvesztés

A 15 éves korában 934 ezer forintért vásárolt H Astráért öt évvel később körülbelül 520 ezer forintot lehet remélni, azaz az értéke közel felét elveszíti ez idő alatt.

Várható költség: 414 000 Ft

Üzemanyagköltség

Az átdolgozott, 1,6 literes, 105 lóerős szívó benzinmotor minimálisan javult elődjéhez képest, 100 kilométerenként átlagosan 7,3 liter benzinnel éri be.

Várható költség: 2 847 000 Ft

Szerviz

A H Astrák sem számítanak megbízhatatlan típusnak, amelyet az egyszerű és ebből következően tartós konstrukciójuknak köszönhetnek. Viszont a 15 év az 15 év, és mire betölti a huszadik életévét is az autó, bizonyára sok apró, de valószínűleg nem túl költséges hibát produkál majd. Hogy minél közelebb kerüljünk a valós költségekhez, ennél a modellnél is az olcsóbb és kevésbé minőségi alkatrészekkel számoltam, viszont a kicsit jobb autószerviz munkadíja az alkatrészek 20%-a forintban.

Várható javítások (alkatrészek ára+szervizköltség):

Kötelező szervizek (5 alkalom): 127 400 Ft, komplett vezérléscsere: 90 800 Ft, ékszíjcsere feszítővel: 25 500 Ft, féktárcsa- és fékbetétcsere: 95 200 Ft, új kuplungtárcsa: 129 500 Ft, új akkumulátor: 22 300 Ft, új stabilizátor rudak: 11 600 Ft, új téli gumik: 47 700 Ft, új nyári gumik: 65 700 Ft

Várható költség: 615 700 Ft

Biztosítás és adó

A gépjárműadó 14 245 forint egy évre, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás pedig 40 992 Ft. Ennél a 15 éves autónál sem számoltam CASCO-biztosítással.

Várható költség: 276 185 Ft

Teljes költség 5 évre és 100 ezer kilométerre: 4 152 885 Ft

A 10 éves, jól karbantartott darab – Opel Astra J 1.4 Enjoy

Évjárat: 2011

Futásteljesítmény: 170 000 km

Vételár: 1 731 000 Ft

Opel Astra J. – Forrás: TXAutonet

Értékvesztés

A J Astra esetében már jelentősebb értékvesztésre kell számítani, öt év használat és 100 ezer kilométer megtétele után reálisan 980 000 forintért lehet ismét eladni.

Várható költség: 751 000 Ft

Üzemanyagköltség

A 100 lóerős, 1,4 literes ecoFLEX benzinmotor vegyes használatban 7 litert fogyaszt száz kilométerenként.

Várható költség: 2 730 000 Ft

Szerviz

Egy tízéves gépkocsi esetében jellemzően még nem kell sűrű szervizlátogatással számolni, ám a szokásos kopó-fogyó alkatrészek mellett azért előfordulhatnak hibák. Az alkatrészárakat úgy kalkuláltam, hogy a tulajdonosa mindig igyekszik a közepes minőséget választani, a munkadíj pedig a H Astrához hasonlóan az alkatrészárak 20%-a.

Várható javítások (alkatrészek ára+szervizköltség):

kötelező szervizek (5 alkalom): 190 900 Ft, fékbetétcsere: 50 600 Ft, új kuplungtárcsa: 101 600 Ft, új felső lambdaszonda: 35 900 Ft, új légtömegmérő: 68 300 Ft, új akkumulátor: 43 900 Ft, új téli gumik: 105 000 Ft

Várható költség: 596 200 Ft

Biztosítás és adó

A gépjárműadó 17 020 forint egy évre, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás pedig 33 127 Ft. CASCO-biztosítással nem kalkuláltam.

Költség: 199 675 Ft

Teljes költség 5 évre és 100 ezer kilométerre: 4 276 875 Ft

Az 5 éves, ami olyan, mint az új – Opel Astra K 1.4 Selection

Évjárat: 2016

Futásteljesítmény: 120 000 km

Vételár: 3 019 000 Ft

Opel Astra K. – Forrás: Wikiwand

Értékvesztés

Nem meglepő, hogy minél fiatalabb egy autó, annál magasabb az értékvesztése a következő években. Egy 3 millió forintba kerülő, 5 éves K Astra tízéves korában már csak 1 850 000 forintot ér.

Várható költség: 1 169 000 Ft

Üzemanyagköltség

Az ismert, 1,4 literes benzinmotor ebben a karosszériában is 7 litert fogyaszt a felhasználók valós tapasztalatai szerint.

Várható költség: 2 730 000 Ft

Szerviz

Egy ötéves autó esetében, amelyet további öt évig kíván használni a tulajdonosa, jó eséllyel alig lesz valami javítanivaló hiba. Éppen ezért a kötelező szervizeken felül itt csak néhány aprósággal számoltam. Ezt az autót viszont a tulajdonosa márkaszervizbe hordja, így a munkadíjakra az alkatrészárak 30%-át számoltam, és a legjobb minőségű alkatrészekkel kalkuláltam.

Várható javítások (alkatrészek ára+szervizköltség):

kötelező szervizek (5 alkalom): 240 000 Ft, fékbetétcsere: 107 200 Ft, új akkumulátor: 54 600 Ft

Várható költség: 401 800 Ft

Biztosítás és adó

A gépjárműadó 22 200 forint egy évre, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás pedig 35 124 Ft. Egy ilyen fiatal autóra már illik teljeskörű CASCO-biztosítást kötni, ezért azzal is számolok: ennek éves díja 40 584 Ft.

Költség: 489 540 Ft

Teljes költség 5 évre és 100 ezer kilométerre: 4 790 340 Ft

A nullkilométeres – Opel Astra K 1.2t Best

Évjárat: 2021

Futásteljesítmény: 0 km

Vételár: 5 899 000 Ft

Opel Astra K. – Forrás: Alapjárat

Értékvesztés

Szokták mondani, hogy egy új autó már akkor veszít az értékéből, amikor kiállunk vele a szalon elé. Ez a mondás nem áll messze a valóságtól, egy közel 6 milliós új Opel Astra K 5 éves korára várhatóan 3 250 000 forintot fog érni, azaz több millió forintot veszít az értékéből, ami a tulajdonosa számára komoly költséget jelent.

Várható költség: 2 649 000 Ft

Üzemanyagköltség

Az új fejlesztésű, 110 lóerős, 1,2 literes turbós benzinmotor mindössze 5,7 liter fogyaszt az adatok alapján, aminek köszönhetően 100 ezer kilométerre vetítve itt kapjuk a legkedvezőbb számokat.

Várható költség: 2 223 000 Ft

Szerviz

A józan ész szerint egy vadonatúj autó esetében a kötelező szervizeken felül semmilyen egyéb javítás nem várható, ha bármi felmerül, az jellemzően még garanciális, hiszen kiterjeszthető 4-5 évre a garancia. A kötelező éves szervizeket természetesen márkaszervizben végzik el, és számoltam egy garnitúra minőségi téli gumival is, miután az új autókat jellemzően egy szett gumiabronccsal adják.

Várható javítások (alkatrészek ára+szervizköltség):

kötelező szervizek (5 alkalom): 240 000 Ft

új téli gumi: 125 700 Ft

Várható költség: 365 700 Ft

Biztosítás és adó

Gépjárműadó 27 600 forint egy évre, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás pedig 34 800 Ft. Egy új autóra szintén „kötelező” teljeskörű CASCO-biztosítást kötni, ezért itt is számolok vele: az éves díj 53 820 Ft.

Várható költség: 581 100 Ft

Teljes költség 5 évre és 100 ezer kilométerre: 5 818 800 Ft

Összegzés

Íme a végeredmény. Várható volt, hogy a legolcsóbb és legöregebb „válságautó” jön ki győztesként, és az sem okozott meglepetést, hogy az új autó fenntartása emészti fel a legtöbb pénzt. Előbbi a nagyon alacsony, míg utóbbi a különösen magas értékvesztésének köszönheti a helyezését. Látható, hogy a húszéves autó értékvesztése éppen meghaladja a 100 ezer forintot, az új Astráé pedig milliókban mérhető. Az értékvesztéseket vizsgálva szépen kirajzolódik, hogy minél fiatalabb egy autó, annál magasabb amortizációval kell számolnia a tulajdonosának.

A valós üzemanyagfogyasztások alapján is világos a tendencia: minél korszerűbb egy autó, annál kevesebb benzint kér száz kilométerenként, igaz, a hasonló teljesítményű motorok között nincs hatalmas különbség. Mindazonáltal a technológia fejlődése tetten érhető, ha a G Astra kissé lomha szívó benzinesét vetjük össze a sokkal virgoncabb, modern K Astra turbójával láthatjuk, hogy 650 ezer forinttal többet kér a régi konstrukció.

A szervizköltségek esetében sem tapasztalunk meglepő eredményeket, minél idősebb egy autó, várhatóan annál többet kell javításra költeni. Ez pedig azt is jelenti, hogy többet kell nélkülözni az autót, amely bosszúságot, idő- és pénzveszteséget okoz. Ennél a költségsornál meg kell említenünk, hogy a javításra fordított összeg széles skálán változhat annak tükrében, hogy milyen előéletű autót vásárolunk. Természetesen előfordulhat, hogy egy keveset futott és becsületesen karbantartott G Astra szervizelése olcsóbbra jön ki, mint egy 10 évvel fiatalabb, mégis leharcolt J Astráé, ám a gyakorlatban nem ez a jellemző.

A biztosítások és adók esetében az új autókra kell a legtöbbet költeni, amelynek oka a CASCO-biztosítás, ez a költség a régebbi autók esetében jellemzően nem jelentkezik. Az összehasonlítás legnagyobb tanulsága, hogy az összköltségeket vizsgálva nyilvánvalóvá válik, nincs számottevő különbség a 20, 15 vagy éppen 10 éves autó esetében. Ez meglepő eredmény, az első három helyezett közti különbség nagyjából 300 ezer forint öt éves távlatban. Sőt, az 5 éves K Astra összköltsége 5 évre alig 900 ezer forinttal több, mint az elavult G Astráé. Ez elgondolkodtató. Ennyi pénzt igazán megérhet az újabb autó által nyújtott extra kényelem, extra biztonság és magasabb felszereltség. Sokak dilemmája persze adott: van-e pénze az embernek megvenni az újabb autót, hiszen itt a vételár a legnagyobb kizáró tényező. Az azonban szintén nagy probléma Magyarországon, hogy a járműpark átlagéletkora 14-15 év között mozog, ezen jó lenne javítani, már csak környezetvédelmi szempontból is.

Így számoltunk

Az autók vételárainak meghatározásához az Alapjárat segítségével az EUROTAX jelenérték-kalkulátort használtuk, amely az autók életkora, futásteljesítménye és meghajtási rendszere, valamint a felszereltsége alapján a lehető legpontosabb adatokat szolgáltatja.

Az értékvesztés megállapítása jóval nehezebb feladat volt, hiszen annak mértékét komolyan befolyásolják a mindenkori gazdasági, politikai és társadalmi változások, például az elektromos autók térnyerése, a szívó benzinmotoros autók felértékelődése, a lehetséges dugódíjak, az öreg autók városokból való kiszorítása vagy egy esetleges újabb vírus megjelenése. Az ehhez hasonló tényezőket viszont senki nem látja előre.

Éppen ezért az értékvesztés mértékének kalkulálását matematikai alapokra helyeztük, és a hitelesség érdekében felkerestük Borka J. Balázst, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének kommunikációs igazgatóját, aki évtizedes autókereskedői tapasztalatával megerősítette az általunk meghatározott értékeket.

A fogyasztási adatoknál az üzemanyag literjét fixen 390 forintos átlagáron kalkuláltuk, az öt év és 100 ezer kilométer alatt elfogyasztott mennyiség megállapításához pedig a spritmonitor.de adatbázisában eltárolt, a valósághoz legközelebb álló fogyasztási adatokat vettük alapul a gyárak által megadott fogyasztás helyett.

A gépjárműadó esetében a 2021-es árakkal számoltunk a következő öt évben is, míg a biztosításoknál úgy kalkuláltunk, hogy az autó tulajdonosa egy 40 éves, budapesti lakos 20 éves vezetői tapasztalattal, aki B10-es bónusz-besorolással rendelkezik. Az árak megállapításához a biztoshely.hu kalkulátora volt a segítségünkre. Mindenkor a legolcsóbb ajánlatot választottuk és úgy számoltunk, hogy a biztosítási díj nem változik a következő öt évben sem.

A szervizköltségek meghatározása is összetett feladat volt. A lehető legpontosabb számadatok érdekében megkérdeztük egy több évtizede működő autószerviz tulajdonosát, hogy véleménye szerint milyen javítások várhatók a különböző korú modellek esetében. A javítási összegeket úgy határoztuk meg, hogy egy hazai, országos lefedettségű alkatrész-értékesítő hálózat listaárait vettük alapul, amelyhez hozzászámoltunk 10, 20 vagy 30 százalék munkadíjat attól függően, hogy az adott modellt milyen felkészültségű és munkadíjú szervizbe vinnénk. A kötelező szervizekkel úgy kalkuláltunk, hogy azokat minden évben elvégeztetjük valamennyi autón.

Ahol gumicserét is felszámoltunk, ott a gyári gumiméretet vettük alapul, és igyekeztük megkeresni a legolcsóbb ajánlatokat az interneten. Egyéb költségekkel, mint például parkolási díjak, autómosás és infláció az egyszerűség kedvéért most nem számoltunk (az inflációval azért nem, mert az minden esetetben ugyanannyival módosítaná a számítást).

Források:

Eurotax

Auto-Data.net

Biztoshely