Ha nem Szájerről van szó, a Fidesz-közeli média egy cseppet sem fogja vissza magát

2020. december 08. – 14:08

frissítve

Ha nem Szájerről van szó, a Fidesz-közeli média egy cseppet sem fogja vissza magát
A TV2 Tények 2016 november 14-i adása – Forrás: TV2

Másolás

Vágólapra másolva

Szájer József politikai pályafutása bánta azt, hogy a kijárási korlátozásokat idején egy csupa férfiakból álló szexbuliból menekülve, ecstasyval a táskájában találtak rá a rendőrök Brüsszelben. A kormányoldal láthatóan abba az irányba próbálja terelni a közbeszédet, hogy Szájer szexuális beállítottsága és életvitele magánügy, ahhoz sem a Fidesznek, sem senki másnak nincs köze. A gond csak az, hogy amíg a Fidesz pártként igyekezett kerülni az állásfoglalást mások magánügyeivel kapcsolatban, addig a kézi vezérlésű pártpropaganda évek óta könyékig turkál az aktuális ellenfelei magánéletében, és van, hogy törvénytelen húzásoktól sem riadnak vissza.

Deutsch Tamás a Szájer-ügyről azt nyilatkozta, hogy

ma Magyarországon a Fidesz az a párt, aki nem kíván senkinek a hálószobájában kutakodni, aki mindenkinek meg akarja védeni a személyes élete szabad alakításával kapcsolatos döntését.

Deutsch nyilatkozata technikailag talán még meg is áll, valóban nincsenek olyan Fidesz-közlemények, amelyben konkrét emberek magánéletét kommentálnák, igaz, Kövér Lászlónak azért belefért pár olyan mondat, amellyel a homoszexuálisokat a földbe döngölte, és emlékezetes Boldog István kólabojkottja is azután, hogy a Coca-Cola homoszexuálisokkal reklámozta a termékét.

Nem így van ez viszont a Fidesz-közeli médiával. Összeszedtük azokat az ügyeket, amikor a pártközponttal jó kapcsolatot ápoló tévéknek, újságoknak nem okozott gondot mások magánéletében vájkálni, ráadásul sokszor hamis állításokkal.

Kilövési engedély a Jobbikra

A 2018-as választások előtt a Fidesz mindent megtett annak érdekében, hogy az akkor legerősebbnek gondolt ellenzéki pártot, a Simicska Lajos támogatását élvező Jobbikot ott hiteltelenítse, ahol a legjobban fáj, tehát Vona Gábor személyén keresztül. Az egész ügy a Ripostnál (ez később visszatérő elem lesz) kezdődött, Ómolnár Miklós újságja egy Bendegúz Hírek nevű portál 2012-es sztoriját vette elő, miszerint Vona Gábor takargatja a szexuális beállítottságát, erre pedig Terry Black a bizonyíték. A Ripost újra előásott sztoriját aztán elkezdte felfújni a kormánymédia, a Tényekben már szinte tényként közölték, hogy Vona meleg, és Terry Blacket is behívták a műsorba vendégnek, illetve a szabadulása óta a Fidesszel feltűnően egyetértő Zuschlag Jánost is bevonták a történetbe. Ebben a cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy a Fidesz-média heteken át igyekezett közbeszédben tartani azt az állítást, hogy Vona meleg.

Vona végül hatmillió forint kártérítést kapott becsületsértés és a jó hírnév megsértése miatt a TV2-től, a Riposttól, a Pesti Srácoktól, a Lokáltól és az Origótól. A Pesti Srácok kivételével mindegyik médiafelület a kormány által nemzetstratégiai fontosságúvá minősített KESMA médiakonglomerátumhoz tartozik. Vona később azt nyilatkozta: nem hagyhatta, hogy hazugsággal sározzák be, de egyébként ha tényleg meleg lenne, már bevallotta volna. Azt is elmondta később, hogy egy fideszes politikusnál végrehajtást kellett kérni az ügyben, mert a bírósági ítélet ellenére sem akarta kifizetni a büntetését.

A kormánymédiában a témában megjelenő cikkek mind név nélkül jelentek meg, és sok esetben tényként állították, hogy Vona melegorgiákra járt. Itt egy példa az Origo 2018 márciusi cikkéből, amelynek az a címe, hogy „11 tényállítás: voltak Vona Gábornak meleg kapcsolatai”.

Tavaly ősszel derült ki a TV2 Tények című hírműsorából, hogy a visszataszítóan homofób „gondolatokat” megfogalmazó Jobbik-elnök valójában melegpartikra járt éveken át. Olyan, úgymond értelmiségi találkozókra, ahol az est egyfajta melegorgiákba torkollott.

Az egyik legsúlyosabb részlete az egésznek egyébként az volt, amikor a kormánysajtóban körbefutott egy fotó, amelyen Vona egy másik férfival áll szemben, és ugyan semmilyen testi kapcsolat nincs közöttük, a Fidesz-média ezzel a képpel illusztrált minden ilyen témájú cikket, ezzel is azt sejtetve, hogy Vona a férfiakhoz vonzódik. Még Orbán Viktor is megengedett magának egy Vona melegségére vonatkozó beszólást a parlamentben, amikor úgy reagált Vonára, hogy „nem én szoktam más férfiak szoknyája mögé bújni”. Ha valaki beírja a Google-ba, hogy „vona meleg”, a kereső máig több tucat propagandacikket talál a témában.

Ugyan ma már a kormánymédia kedvence, a jobbikos időkben Volner János is megtapasztalhatta, milyen amikor a Fidesz nem foglalkozik mások magánéletével. Ahogy az ilyeneknél mindig, úgy itt is a Ripost hozta le a sztorit álneves szerzővel, miszerint

Meghökkentő fotókat kaptunk a [email protected] email címre. Néhány napja tettük közzé a Légy a Ripost olvasóriportere! – felhívásunkat és máris szenzációs képek birtokába jutottunk!

Azóta kiderült, hogy lesifotósokkal (hasonlóra később is lesz példa) követték Volnert, akiről „egy Ripost-olvasó” számolt be, miszerint egy nővel hetyegett egy bokorban házas ember létére. Körbe is járt a Fidesz-médiában, hogy Volner szeretője Jobbik-alkalmazott, sőt, még a nevét is lehozták a portálon.

Hogy mennyire rá volt állva egy ideig a Fidesz médiagépezete a jobbikosok szexuális életére, azt jól mutatja az a Tények-riport, amikor három percen keresztül, bármilyen aktuális kapcsolódási pont nélkül egyszerűen csak elkezdték felsorolni a híradóban a Jobbikhoz köthető kellemetlenebb magánéleti sztorikat Kabai Zoltán pornós múltjától Jeszenszky Sándor rúdtáncos akciójáig, és mindehhez meghívták szakértőnek a Pesti Srácok főszerkesztőjét.

Politikai aktivisták magánélete sem szent

Az elmúlt évek talán legsötétebb propagandakampánya azonban nem politikusok ellen, hanem egyszerű politikai aktivistákkal szemben történt.

Szintén a Ripost írta meg azt, hogy a 2018-as választásokra az összellenzéki koordinációt sürgető Gulyás Márton a szabadidejében meleg társkeresőt használ. Gulyás nem tagja egy politikai pártnak sem, ez azonban nem akadályozta meg abban a Fidesz médiáját, hogy nyakig elmerüljenek a magánéletében. A szintén a KESMA-hoz tartozó 888 odáig ment, hogy az alábbi címmel élesítette az egyik vele kapcsolatos cikkét:

Addig jár a köcsög a kútra, amíg el nem törik: felfüggesztett börtönbüntetést kaphat Gulyás Márton az ÁSZ épületének megrongálásáért.

Gulyás pert indított, és nyert az Origo és a Ripost ellen, 800 ezres, illetve 3,5 milliós büntetés mellett arra kötelezte a két portált a bíróság, hogy szedjék le a vonatkozó írásokat a felületeikről. A két cikk azóta valóban el is tűnt a netről, de a kormánypropaganda legmélyebb bugyraiban, például a 888-on vagy a Pesti Srácokon még mindig találni ezzel kapcsolatos írásokat, például az idézett köcsögös cikket.

Gulyás Márton mutatja az ügy tárgyalásán a róla nyilvánosságra hozott képet a telefonján – Forrás: Partizán Facebook

Nem csak Gulyás és Vona volt az, akiről a Fidesz-média azt próbálta sugallni, hogy a saját neméhez vonzódik. 2019-ben a Ripost (ki más?) „egy fiatal lányra” hivatkozva írta meg Donáth Anna momentumos EP-képviselőről, hogy a megszólalót szexuálisan zaklatta a Sziget Fesztiválon. Az „egy fiatal lány” olvasói levele a Riposthoz pont azután érkezett egy nappal, hogy a kormánymédia megírta, szexuálisan zaklatás miatt feljelentést tettek édesapja, az MSZP-s Donáth László ellen. Donáth Anna később pert nyert a Riposttal szemben, a portál újságírója pedig a tárgyaláson elmondta, hogy ő beszélt az állítólagos fiatal lánnyal, és az alapján írta meg a cikket úgy, hogy a története valóságtartalmának semmilyen módon nem járt utána. Az ezzel kapcsolatos cikkek továbbra is elérhetők a Ripost vagy az Origo felületein.

Mégis mi köze ehhez a Fidesznek?

Miközben a Fideszben nagyon ügyelnek arra, hogy magánéleti ügyekben a képviselőik ne reagáljanak, ezt a munkát elvégzi a központosított propaganda. Ahogy a cikkből is látszik, az elmúlt években mindig olyan politikusokkal vagy közéleti szereplőkkel kapcsolatban jelentek meg magánéleti cikkek, akik éppen a kellemetlenek voltak a kormánypártnak. Ami különösen feltűnő, hogy miközben Magyarországon egyáltalán nincs hagyománya a paparazzifotózásnak – sokkal szigorúbb személyiségjogi törvények vonatkoznak rá, mint nyugaton –, addig a műfajtól általában ódzkodó bulvárlapok valahogy mindig akkor nyúltak lesifotósokhoz, amikor épp a Fidesznek egy kellemetlen figurát kellett leleplezni.

Az is látszik, hogy a piszkos munkát főleg Ómolnár Miklós, a Ripost főszerkesztője végezte el, hogy aztán onnan vegye át a komplett kormánysajtó a TV2-től az Origón át a propaganda legsötétebb sarkaiig. Ezeket az általában kitalált vagy törvénytelenül közzétett magánéleti információkat aztán napokon, heteken át pörgették különböző beszélgetős műsorokban vagy publicisztikákban, ezzel folyamatosan tematizálták a közbeszédet, és az elvesztett sajtóperek ellenére elültették a köztudatban a gondolatot, hogy a Fidesz éppen aktuális ellensége meleg, veri az élettársát vagy éppen bokorban csalja a feleségét.

Ráadásul ezeket a felületeket maga a kormány legitimálja két módon is. Az egyik az állami hirdetések rendszere, amelynek kiemelt kedvezményezettjei a KESMA-hoz tartozó médiafelületek. 2016-ban a Ripost reklámbevételének 96%-át adták kormányhirdetések. Ennek ellenére 2020-ban 583 millió forintos veszteséggel szűnt meg a Ripost kiadója, ami úgy különösen nagy bravúr, hogy az impresszum szerint egyetlen egy ember dolgozik az újságnál (Ómolnár Miklós), és csak 2016-ban 588 millió forintot költött hirdetésekért a kormány a bulvárlapnál. A központi narratívát szintén folyamatosan utánközlő Lokál már 2018-ban ott tartott, hogy az újságban már mindössze csak egy-két cikk tudott megjelenni, annyi állami hirdetést tartalmazott a nyomtatott verzió.

Az is beszédes adat, hogy 2018-ban a nyomtatott lappiacon az állami hirdetések 87 százaléka a három legkisebb olvasottsággal rendelkező újsághoz került. Ez a Figyelő, a Magyar Idők és a Magyar Hírlap voltak, ezek azóta mind bekerültek (a Magyar Idők azóta Magyar Nemzetként) a KESMA-ba. Hogy mennyire legitimálja ezeknek az újságoknak a működését a Fidesz, az mutatja talán a legjobban, hogy maga a Fidesz minősítette nemzetstratégiai jelentőségűnek a KESMA létrehozását, így sem a GVH, sem az NMHH nem tudta megakadályozni, hogy egy kézben összpontosuljon ma már közel 500 médiafelület. A KESMA-t egyébként a Fidesz-közeli Alapjogokért Központ igazgatója, Szánthó Miklós vezeti. Ennek a politikai kutatóintézetnek a tagjai azok, akik rendszeresen szakértőkként jelennek meg például a köztévé műsoraiban is.

A másik, hogy maguk a fideszes politikusok és pártfunkcionáriusok is legitimálják ezeket az újságokat. Demeter Szilárd például rendszeresen publikál az Origón, bár legutóbb ennek nem volt túl nagy sikere. Orbán Viktor pedig alkalmanként felbukkan a Tények stúdiójában, ahogy egymásnak adják a kilincset a fideszesek a Pesti Srácok tévécsatornáján, a Pesti TV-ben is. És mennyire nem zavarja a Fideszt a Ripost, arra egy 2018-as cikk a legjobb példa.

„Nagy harc lesz vasárnap, senki ne maradjon otthon! Két X a FIDESZ-re!” Exkluzív interjú a RIPOST-on Orbán Viktorral

Ez a címe annak a Ripost-interjúnak, aminek az egyik különlegessége, hogy az anyagnak van szerzője (Ómolnár Miklós) sőt, még képek is vannak arról, ahogy Orbán Viktor kedélyesen beszélget azzal az Ómolnárral, akinek az újságja az elmúlt években valahogy mindig a Fidesz politikai ellenfeleinek a magánéletében találta magát. Idéznénk is Ómolnár első „kérdését”, amelynek hangneme tökéletesen rávilágít arra, hogy a Fidesz nélkül Fidesz-média sem lenne:

Mintha nem is egy kampány lenne ez az egész, inkább mint amikor az ember meglátogatja az ismerőseit, a barátait…