Józsefvárosban is jön a lakossági parkolás reformja

2020. december 02. – 05:07

frissítve

Józsefvárosban is jön a lakossági parkolás reformja
Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A VIII. kerületi önkormányzat is elkészítette az ingyenes lakossági parkolásra vonatkozó reformját. A lényeg: a többség esetében megszűnne az ingyenes parkolást lehetővé tevő 100 százalékos kedvezmény, az átlagos helyi lakos havi 900-1800 forintot fizetne az első autó utcai parkolása után.

Elkészült a józsefvárosi lakossági parkolási koncepció vitairata, amit a napokban kezdenek ismertetni a lakossággal. A tervezet abból indul ki, hogy most a háztartások negyedét támogatja az önkormányzat azzal, hogy ingyen parkolhassanak az utcákban, a háromnegyede viszont kénytelen eltűrni, hogy a parkoló autók miatt nem tudja rendesen használni a közterületet. Ezért az eddigi 100 százalékosan kedvezményes (azaz ingyenes) lakossági parkolási díjat 90%-osra vagy 80%-osra tervezik megváltoztatni. Ez egy átlagos, egy autóval rendelkező háztartás esetében havi 900-1800 forint pluszkiadást jelentene. Mint arról nemrég beszámoltunk, a főváros VII. kerületében is hasonló lépésre készülnek.

A vitairat először az adatokat és a problémákat ismerteti:

Jelenleg 10900 szabványos parkolóhely van Józsefvárosban. A kerületben 2020-ban 17600 magánszemély autójára vetettek ki gépjárműadót. Ebből több, mint 13000 autót regisztráltak 11400 lakásban, ezek ingyenesen parkolhatnak az egész Józsefváros területén. A többiek saját garázsban, parkolóházban állnak meg. Emellett 1550 lakáshoz egynél több autó van bejelentve, összesen 3300 „többedik autó” van. A 76000-es lakónépességgel és 44800 lakással rendelkező kerületben tehát a lakások egynegyedéhez regisztráltak parkolási kedvezményre.

Ez a következő problémákat okozza a kerület szerint:

  • A kedvezmény sokkal támogat keveseket.
  • Egy olyan tevékenységet erősít (városi autóhasználat), aminek a társadalmi költségei is magasabbak, és éppen hogy kevesebbre lenne belőle szükség.
  • Az ingyenesség miatt túlkereslet van a véges számú parkolóhelyekre.
  • Sok olyan autó is áll az utcákon, amelyeket alig (pl. csak hétvégente) használnak. Számos forgalomból műszakilag kivont, de rendszámmal rendelkező gépjármű is helyet foglal.
  • A jelentős kedvezmények és lakásonként korlátlan szám miatt a lakossági parkolási engedélyekkel magas arányban visszaélnek.
  • A lakossági túlkereslet és kapacitáshiány rontja a kereskedelem és a gazdaság helyzetét.

Végeredményben a közterek tele vannak parkoló autókkal, miközben az autóval érkezőknek, de a helyben lakóknak is nehéz parkolóhelyet találniuk. A forgalmasabb utcákon rendszeres probléma, hogy az áruszállítók csak a forgalom akadályozásával tudnak megállni, rendszeresek a dugók, miközben az egészségre káros a levegőminőség, valamint zajszint. Nincs hely fáknak, zöldfelületeknek, bringasávoknak, megfelelően széles járdáknak.

Parkoló autók Budapesten – Fotó: Bődey János / Telex

Ezért a vitairat szerint 2021. március 1-től indokolt bevezetni egy méltányos csökkentést a lakossági engedélyek támogatásában a közterületen-parkolás ellentételezésére.

Jogszabály szerint a kerületi lakossági kedvezményes alapdíj összege az adott zóna óradíjának 250-szerese. Egy tervezett belvárosi zónában ez például a tervezett 440 forintos óradíj mellett 110 ezer forint évente, azaz 9166 forint lenne havonta. Erre adhat a kerület kedvezményt.

Ha a kerület az első autók után 80 százalékos kedvezményt adna, akkor havonta 1800 forintos, ha 90 százalékosat, akkor havi 900 forintos lakossági díjat jelentene. Ezt azonban széles körű kedvezményrendszerrel egészítenék ki.

Ingyenes lenne a lakossági parkolás továbbra is:

  • a mozgáskorlátozottak és ellátóik számára
  • a nyugdíjas üzembentartók számára
  • a tartós betegséggel élők, tartós betegséggel élő felnőttet vagy gyermeket ápolók számára
  • a 3 vagy több 14 év alatti gyermeket nevelők számára
  • a rendszeres szociális segélyben részesülők számára
  • és az álláskeresési járadékban részesülők számára, meghatározott időszakban.

Egy háztartás második autója esetén egy moderáltan kedvezményes (20 százalékos = havi 7300 forint) engedély járna. Kivételt jelentene ez alól a 3, vagy több gyermeket nevelők nagyobb, pl. 50%-os kedvezménye, illetve szociális és egészségügyi okokból adható 100%-os kedvezmény (pl. tartós betegséggel élők és ellátóik). A céges autók elvileg hasonló elbírálás alá esnének, mint a lakossági autók, de van verzió a második autós kedvezmény, vagy fix 50 százalékos kedvezmény (havi 4600 forint) bevezetésére is.

A kerületben jelenleg mindenhol lehet parkolni a kiváltott lakossági engedéllyel. Ezt zónák váltanák fel. A változás csökkenti a parkolóhelyeken és a forgalmasabb helyeken a nyomást, ezáltal a helyben lakók helyzetét segíti.

A reform bevezetésével az önkormányzat minimum évi százmillió forintos bevételre számít. Ezt közterületi fejlesztésekre költenék:

  • közúti felújításokra, járdafelújításokra,
  • sebességküszöbökre
  • okos parkolórendszerek kialakítására
  • közlekedési hozzájárulásra – BKV bérletre és kerékpár-támogatásra
  • utcazöldítésre
  • utcai és udvari kerékpártárolókra.

Legfrissebb budapesti híreinkért kattintson ide >>>