Nem volt különösebb fennakadás a 3-as metró középső szakaszán elindult metrópótlás első napjának reggelén. Rengeteg busz forgott, jól eloszlott a metróból érkező tömeg, dugó is csak a Kiskörút egy részén volt, de ez a buszokat egyáltalán nem zavarta – így foglalható össze az első reggel.
Bár a hétvégi tapasztalatok alapján attól lehetett tartani, hogy a szombaton lezárt belvárosi metrószakasz metrópótlása nem lesz bökkenőmentes, az első hétköznapi forgalmi csúcsban alapvetően nem volt probléma helyszíni tapasztalataink alapján.
Ez valószínűen két dolognak köszönhető. Az egyik, hogy nagyon sok autós a borzasztó dugóktól tartva elkerülte a Váci út-Kiskörút-Üllői út tengelyt, ezért nem volt nagyon nagy a közúti forgalom – de még azt is két helyen rendőrök segítették. A másik, hogy a BKV-BKK rengeteg buszt állított be: összesen 76 csuklós busz keringett 7 kilométer hosszú útvonalon.
Ez számokban a következőt jelenti: ha a 76 darab 18 méter hosszú buszt egy sorba tennénk, az kiadná a pótlási útvonal (Lehel tér, Váci út-Kiskörút-Üllői út, Nagyvárad tér) egyötödét (1368 métert). Ha az útvonal egészén, oda-vissza egyenletes libasorban mennének a buszok, akkor 185 méterenként követnék egymást. A buszok jelentős része az újabb Mercedes Conectók közül került ki, mindössze két öregebb Volvót láttam.
A hétfő reggeli próbamenetet a Nagyvárad térről indítottuk. Az addig közlekedő metróból lökéshullámszerűen érkező utasokat elnyelték a 30-40 másodpercenként induló buszok. Nem volt tumultus, nem volt tülekedés, amihez az is kellett, hogy amikor szellősen megtelt egy busz, a többi utasnak volt türelme megvárni a fél perccel később induló következőt. Ugyan mindegyik csuklós busz szellősen megtelt (az ülőhelyek többségét elfoglalták, az álló utasok 1-2 méterre voltak egymástól), járványszempontból nem éreztem kellemetlenül magam.
Az Üllői úti buszsávon végig tempósan haladt a busz. A Kálvin térnél egy hosszabb pirosat kellett kivárni, a kiskörúti lámpánál külön közlekedési rendőr segítette a forgalmat. A reggeli csúcsban (8 óra körül) nem volt dugó a Kiskörúton, csak a Nyugatitól a Deák térig torlódtak az autók, de a buszsávot ez nem nagyon érintette. Lényegében átjött a metrópótlóbusz a szakasz legszűkebb keresztmetszetén, a Kiskörúton, mint kés a vajon. A tejes menetidő a Nagyvárad tér és a Lehel tér között 25 percet tett ki, ami ugyan majdnem a metró menetidejének (13 perc) a duplája ezen a szakaszon, de alig több, mint a hétvégi forgalomban mért 19 perc.
Visszafele úton, a Lehel tértől a Nagyvárad térig kevesebb utassal, és egy hajszállal még gyorsabban is haladt a metrópótló busz, 24 perc alatt megtéve a teljes távolságot.
Problémákra eddig olvasóink sem panaszkodtak. Ha azóta bárki bármilyen érdekességet, fennakadást tapasztal, kérjük írjon az ugyelet@telex.hu címre.
Frissítés bringásoknak:
Közben elkészült a BKK és a Kerékpárosklub közreműködésével a „metrópótló kerékpárok” javasolt útvonalait tartalmazó térkép. Mint a két szervezet leszögezi: a kerékpár télen is a legmegbízhatóbb, legolcsóbb és legszabadabb közlekedési eszköz, amellyel nemcsak a dugókat, hanem a fertőzésveszélyt is könnyen el lehet kerülni. Ennek fényében nagyon rossz ötletnek tűnik a BKK pár nappal ezelőtt tett bejelentése, miszerint november végétől hónapokra leállítják a Bubi közbringarendszert. A térkép: