Szombaton kezdődik a 3-as metró felújításának legzűrösebb része

2020. november 06. – 13:00

Szombaton kezdődik a 3-as metró felújításának legzűrösebb része
Metrópótló buszok a Nagyvárad téri metrómegállónál 2019. április 9-én – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva
  • A 3-as metró november 7-étől nem jár a Lehel tér és a Nagyvárad tér között
  • Helyette sűrűn járó pótlóbuszokkal vagy a lezárt szakaszt elkerülő alternatív járatokkal lehet utazni
  • A nemrég felfestett buszsávok miatt autóval is nehezebb lesz a belvárosban haladni
  • A buszsávokban nem lehet bringázni, helyette a szélső forgalmi sávban – a buszok és autók közötti szűk folyosóban – kerekezhetnek a bátrabb biciklisek

Metrópótló busz, metrópótló villamos

A metrópótló járatok között a közvetlen metrópótló (M3 jelű) busz lesz a legkihasználtabb. A busz szinte végig a metróalagút felett halad a Lehel tér és a Nagyvárad tér között, a Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Üllői út vonalon. A pótlóbusz a metró lezárt állomásait köti össze, és az eddig hétvégenként már alkalmazott rend szerint a Ferenciek tere állomás helyett az Astoriát érinti. A pótlóbuszok sűrűn, a reggeli csúcsidőszakban 45, napközben 90 másodpercenként indulnak, a lehető legtöbb szakaszon buszsávban haladva.

Észak felől a metróval a Lehel térre érkező és onnan a Nagykörút térségébe továbbutazókat segítik a metrópótló buszok mellett az M14 jelű sűrítő pótlóbuszok is a legforgalmasabb időszakokban, a Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között. Ezek a pótlóbuszok a 14-es villamossal érkező utasok belvárosba jutását segítve a Lehel téri villamosvégállomás melletti buszmegállóból indulnak.

Metrópótló és alternatív járatok a belvárosban – Forrás: BKK

Dél felől a metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem a 2M jelű új, metrópótló villamosjárattal (újabb nevén a pesti fonódó villamossal) is eljuthatnak közvetlenül a belváros felé. Az új 2M metrópótló villamosjárat – a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új vágánykapcsolaton – a Keleti pályaudvartól indul, és a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret, majd a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán, a pesti rakparton keresztül a Jászai Mari térig közlekedik.

Az alternatív tömegközlekedési kínálat: metrópótló troli

A korábbi metrópótlásokhoz hasonlóan most is bővíti a lezárt belvárosi metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát. Elképzelhető, hogy egy belvárosi úti célt ezekkel az alternatív járatokkal gyorsabban vagy kényelmesebben el lehet érni. Ilyen például a hétköznap is meghosszabbított útvonalon közlekedő 72M (Astoria-Podmanczky utca-Városliget), illetve az angyalföldi Vizafogón a Dagály utcáig meghosszabbított útvonalú 79M trolibusz. A belvárosban jól használható még a többi metróvonal, a 4-6-os villamos, a sűrűbben közlekedő 2-es villamos és a kiskörúti villamosok. Aki még jobban elmélyedne a lehetséges útvonalakban, az ezen a linken kattintson az Interaktív térkép gombra, és városrészre lebontott javaslatokat kaphat a BKK-tól.

Az autósok: kerülő vagy dugó

A legnagyobb torlódások a Váci út–Lőportár utca és az Üllői út–Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér–Károly körút–Astoria–Múzeum körút–Kálvin tér–Üllői út vonalon várhatók, főként az új buszsávokkal leszűkített úttest miatt. Ezért a BKK azt javasolja az autósoknak, hogy ezeken a vonalakon – különösen a Kiskörúton -, kerüljék el a belvárost. Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrűt javasolják, valamint az alsó rakpartokat.Ebből következik, hogy ott is hatalmas dugó várható nap mint nap. Arra is számítani lehet, hogy navigációs alkalmazásokat használókat az applikációk olyan helyekre vezérlik a lezárt metró környékén, ahol eddig szinte semmi forgalom nem volt.

Kerékpárosok: akrobatikázás az Üllői úton

Az Üllői út széles biciklisávjában „peckeskedő” bringásoknak befejeződik az aranyélet, a buszsávok miatt megszűnik a kerékpársáv. Jobb híján a BKK a szélső forgalmi sávot ajánlja, ahova – a buszok és autók közötti szűk folyosóba – bemerészkedhetnek a bátrabb biciklisek. Ehelyett azonban valószínűleg nyugalmasabban haladhatnak a párhuzamos ferencvárosi utcákban. A BKK szerint „jelentős komfortcsökkenésre kell számítani” a bringásoknak a Kiskörúton, főleg a Kálvin térnél, aminek nagy része építési terület lesz, és a Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávok kerékpározhatósága is megszűnik.

Felhívás az olvasóknak! Ha szombaton vagy hétfőn olyan dolgot tapasztal metrópótlózás, a környéken autózás vagy kerékpározás közben, ami érdekes lehet, ossza meg felünk tapasztalatait írásban, fotón vagy videón az [email protected] címen.

Mi történt eddig?

Mint arról korábban beszámoltunk, a BKK 2013-ban írt ki pályázatot a 3-as metró alagútjának és állomásainak felújítására is. Ekkor még úgy gondolták, 100 milliárd forintból kihozható a rekonstrukció. Ez az összeg egy-két éven belül 120 milliárd forintra emelkedett, majd 2016 végén már 160-180 milliárdnál tartott a mérnöki becslés. Végül a főváros 137,5 forintos uniós és kormányzati forrást kapott a felújításra. (Ezt utána többször meg kellett toldani, most 217,4 milliárd forintnál jár az összeg, amiből 172,7 milliárd forint az uniós támogatás)

A költségek csökkentése érdekében négy részre szedték a teljes infrastruktúra felújítását: az északi szakasz (Újpest-Lehel tér), a déli szakasz (Köki-Nagyvárad tér) és a középső szakasz (Lehel tér-Nagyvárad tér) állomásai mellett külön pályáztatták a teljes metróalagutat is.

2017-ben hirdettek eredményt az északi szakasz rekonstrukciós tenderén, az átadás pedig 2019. március 30-án volt – közel fél éves csúszással. A déli szakasz felújítására 2019 február 15-én kötöttek szerződést, a kivitelezés 2019 áprilisában kezdődött. Az eredetileg becsült harmadik negyedév végéhez képest itt is csúszott a befejezés, 2020 október 22-re.

A 3-as metró déli szakaszának átadása – Fotó: Huszti István / Telex

A középső vonalszakasz állomásainak felújítására 2019. november végén szerződtek. Két állomáson, az Arany János utcain és a Ferenciek terén már tavasszal elkezdődött a munka, a szétbontott állomástereken a metró megállás nélkül átment. Júliusban ugyanez történt a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák metróállomáson is. Az Erzsébet téren szintén fél éve tartanak a Deák Ferenc téri állomás akadálymentesítését szolgáló lift és összekötő alagút építési munkái. A másik három állomás (Kálvin tér, Deák tér, Nyugati pályaudvar) bontása szombaton kezdődik. A teljes befejezést pedig 2022 végére becsüli még mindig hivatalosan a BKK.

Legfrissebb budapesti híreinkért kattintson ide >>>