2024. december 18. – 14:25
Két hónapja nagy hullámokat vert a Cretins nevű YouTube-csapat paródiadala, a Fülhallgató. A dal a szerzők szerint figyelemfelhívás azoknak a vonatgázolásban elhunyt fiataloknak az ügyére, akik figyelmetlenségből léptek a sínekre. A szöveg és a klip ezzel szemben meredek sorokat és képeket használt. „Apa, anya siratja az egeret, a mentősök keresik a fejedet” – rappeli Regi, a Cretins egyik tagja, miközben egy síneken fekvő, letakart test mellett térdel.
A videó fogadtatása beszédes volt, Regi és a videóban vendégszereplő The Raven Croaks is bocsánatkérő videót töltött fel saját csatornájára nem sokkal a dal megjelenése után, aztán azóta azt mindketten törölték. Az egész ügy azonban többről szól, mint egyetlen rosszul elsült viccről. A videó és a körülötte kialakult helyzet sok másik tartalommal együtt rávilágít a hazai YouTube-szcéna jelenlegi helyzetére.
Botrányokkal a nézettségért
A Fülhallgatót azért sem fogadták jól a felhasználók, mert a benne szereplő Raven Croaks korábban éppen a morálisan megkérdőjelezhető tartalmak ellen szólalt fel videóiban. Ő volt a Cringebait című YouTube-műsor egyik arca, a Partizánban is többször szerepeltek YouTube-kritikus tartalmaikkal.
Mindezek fényében nem meglepő, hogy a YouTube-szcéna ismertebb arcai és a kommentelők egy emberként ugrottak a dalra és Raven Croaksra, hozzászólásokban, posztokban, reakcióvideókban estek neki a készítőknek. Az ügy hamar akkorára duzzadt, hogy még a magyar YouTube egyik legkultikusabb alakja, a már visszavonult FanMadeMaker is visszatért egy videóval, amiben Raven Croaksszal, és a bocsánatkérésével foglalkozik. Időközben az eredeti videó alatt letiltották a kommentelést, Regi és Raven Croaks bocsánatkérő videói pedig eltűntek a YouTube-ról.
Mindkét tartalomgyártó fontosnak érezte, hogy reagáljon az őket érő vádakra, mostanra viszont mégis úgy döntöttek, eltávolítják ezeket a videókat.
A csatornákon azóta folytatódott a tartalomgyártás, Raven Croaks kanos Tik-Tok-séfekről és McDonald’s-szendvicsről forgat videókat, de beszélt Ábrahám Róbert Lakatos Márkot célzó vádjairól is. Ezekben a videókban egyébként rendre reflektál a fülhallgatós botrányra is, de ezek a kiszólások jellemzően csak viccelődő megjegyzésként jelennek meg. A Cretins sem lassított, néhány napja újabb dalt adtak ki, amiben Regi többek között egy ablakból kiugrani készülő karakternek énekli, hogy „Öngyi Gyöngyi, depressziót kend a hajadra”. Magyarán az ügy minden szereplője továbblépett, úgy tesznek, mintha a botrány meg sem történt volna.
A Fülhallgató nem elszigetelt eset, rengeteg hasonló trash tartalom kering a magyar YouTube-on. Ott van például a gyerekvideókat gyártó Burján Fanni, aki korábban felfújt egy óvszerlufit a vattacukor-automatáinak promózása közben, nemrég pedig egy temetőben forgatott édességkóstolós videót. Burján a felháborodásra reagálva a szóban forgó videó alatt kitűzte az egyetlen kommentet, ami őt védi a népharaggal szemben, más hozzászólásra pedig egyáltalán nem reagált.
Herby, a magyar YouTube egyik legrégebbi, folyamatosan aktív hazai tartalomgyártója nemrég törölte magát a platformról. Ő leginkább a botrányairól volt szélesebb körben ismert, egyszer egy hozzá látogató rajongó miatt pánikolt kvázi gyilkossággal fenyegetőzve, aztán pár évvel később kiderült, hogy volt élettársával, a dalaiban és videóiban is gyakran szereplő Pinkyvel, sokszor erőszakosan viselkedett. Az együtt töltött évekről mindketten beszéltek korábban, ezek a videók azonban már nem elérhetők. Herby többször ivott alkoholt videóiban kiskorú rajongókkal vagy más videósokkal, mostani kivonulása a platformról pedig nem az első eset. Most sem tűnt el teljesen, Patreonra költözött, ahol pénzért gyárt tartalmat a követőinek. Azután döntött így, hogy egy rajongója megint megjelent a házánál, a videós pedig nekirontott.
Herby és a hiperinfantilizált gyerekvideókat gyártó Burján trash videósok lévén nem feltétlenül a legjobb példák a hazai szcéna esetleges értékválságára, mégis jól bemutatják, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük azoknak, akik az internetre gyártanak tartalmat. Ott van például a főleg Twitchen tevékenykedő 2okos nevű streamerpáros, ők szintén elég megosztók, egyik streamjükben például viccből megloptak egy árust. Ezeknek a videósoknak vagy streamereknek a nézettsége részben ezek miatt a botrányok miatt kimagasló. Ez egy öngerjesztő folyamat, ami arra sarkallja a tartalomgyártókat, hogy a mennyiséget helyezzék a minőség elé. Egyszerű, gyorsan elkészíthető, kattintékony, de silány videókat gyártanak, amikkel egyre több embert és egyre nagyobb bevételt tudnak elérni.
A hagyományos média már nem számít
Az ilyen túlkapások a tartalomgyártóktól nem csak itthon jellemzőek. Logan Paul amerikai youtuber például egy felakasztott holttestet videózott le néhány éve, ami után videóban kért bocsánatot, hogy aztán később, mindenféle gond nélkül visszatérjen. Ezután egy kriptovalutára épülő játékának befektetőit évekig nem fizette ki, legutóbb pedig KSI-jal és MrBeasttel közös uzsonnacsomagjai, a Lunchly miatt balhézott az interneten.
A Lunchly a három influenszer márkáinak közös uzsonnacsomagja, amivel a videósok az Amerikában népszerű Lunchables nevű, főleg gyerekeket célzó készételpakkokkal akarnak versenyre kelni. Miután piacra dobták a Lunchlyt, sokan azzal támadták őket, hogy az nem több egyszerű lehúzásnál, ráadásul az, hogy ezek a snackek egészségesek lennének, nem igaz, maximum kevésbé egészségtelenek a konkurenciánál.
MrBeasttől szintén nem állnak messze a necces szituk, nemrég közeli barátjától és munkatársáról derült ki, hogy kiskorúakkal próbált szexuális kapcsolatot létesíteni, nőgyűlölettel és éheztetéssel is megvádolták, év elején egy kétes szponzorációs ügybe keveredett Elon Muskkal, a Lunchlyt érő kritikákkal pedig szintén nem nagyon tudott mit kezdeni. A Lunchly harmadik tulajdonosát, KSI-t pedig korábban kitiltották az Eurogamer eseményeiről, miután minősíthetetlenül viselkedett több női dolgozóval. A nemrég Budapestet is körbeugató IShowSpeedet sem kell félteni, ha balhézásról van szó, őt e miatt a videó miatt örökre bannolták a Riot Games összes játékából.
Ezekben a botrányokban az a közös, hogy igazán egyik sem tudta megtépázni az érintett tartalomgyártók népszerűségét. Ez alapján úgy tűnhet, hogy a youtuberekre nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a szórakoztatóipar többi szereplőjére, hiába toxikusak, hiába beszélnek, vagy bánnak úgy az emberekkel, ahogy, népszerűségük láthatóan nem csökken. Ez részben annak is tulajdonítható, hogy a közönségük javarészt a fiatalabb generációból kerül ki, amelynek tagjai sokkal kevésbé adnak a hagyományos média szavára (amelyben rendre felhívják a figyelmet az internetes tartalomgyártók botrányaira).
Történjen bármi, a kedvenc videósaiknak sosem fordítanak hátat.
A témában felkerestük Prezenszki Alexet, a Mediator reklámügynökség social media szakértőjét, aki szerint a magyar és a nemzetközi influenszeripar között az egyik legalapvetőbb különbség, hogy utóbbi sokkal nagyobb, szervezettebb. Itthon ezzel szemben más a helyzet, „még mindig inkább az önállóság és a közvetlen kapcsolat dominál, ami emberközelibbé teszi a hazai tartalomgyártókat” – mondja a közösségi médiás szakember, ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy „ez valamennyiben korlátozza is őket”.
A hazai piac a nemzetközihez képest kevésbé rétegzett, sokszor ugyanazok a tartalomgyártók versenyeznek különböző demográfiai csoportok figyelméért. Azt viszont ő is kiemeli, hogy mindkét színtéren alapvető fontosságú a hitelesség, bár ennek megítélése sokszor szubjektív. Az ilyen internetes tartalomgyártók felelőssége rendkívül nagy, hiszen úgy tűnik, a fiatalabb generációk sokszor kritika nélkül nézik a videóikat. Prezenszki Alex szerint az influenszerek világa más szabályok szerint működik.
„Egy tartalomgyártó sokszor a botrányokból, provokációból nyeri az ismertségét, és ez a karakterépítés részévé válik”
– teszi hozzá.
Az újgenerációs influenszerek sokszor hasonlítanak az olyan botránycelebekhez, akiknek megjelenése itthon is nagyjából egyidős a kereskedelmi televíziózással, a közönség reakciója mégis egészen más az ő cselekedeteikre. „Logan Paul esete a japán öngyilkos erdőben forgatott videójával erre jó példa: óriási felháborodást keltett, de utána profin újraépítette magát. Az influenszerek közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, ami emberibbé és elérhetőbbé teszi őket, ezért a nézők hajlamosabbak megbocsátani nekik, főleg, ha bocsánatkéréssel vagy korrekcióval reagálnak. A hagyományos celebek ezzel szemben egy steril, kommunikációs eszközökkel kontrollált képet próbálnak fenntartani, ezért egy botrány jobban megrengetheti az imázsukat” – mondja Prezenszki Alex.
Az említett példák alapján a külföldi youtuberekre összességében jóval kisebb mértékben vannak hatással saját botrányaik (sőt, ez a hatás gyakran inkább pozitív, hiszen a piacukat saját maguk alakítják), ezzel szemben itthon úgy tűnik, más a helyzet, ami nem csak abból fakad, hogy ez a piac számottevően kisebb, mint az amerikai.
Fennmaradni bármi áron
Ahogy korábbi cikkünkben is írtuk, a tartalmak témájának megválasztása alapjában véve nehéz terep, ehhez még hozzájön, hogy az elmúlt évtizedben kialakult médiakörnyezet is rossz hatással van a tartalomgyártókra és a -fogyasztókra. A kontent gyakorlatilag végtelen mennyiségben zúdul ránk, és aki ebben a környezetben meg akar kapaszkodni, annak minden lehetőséget meg kell ragadnia annak érdekében, hogy felhívja magára a figyelmet.
„Egy olyan korszakban élünk, aminek a tempóját az algoritmusok diktálják, és ahol a figyelem megszerzése a legfontosabb” – mondja Prezenszki Alex. Szerinte ez a helyzet oda vezet, hogy a tartalomgyártók sokszor kénytelenek választani a minőségi tartalomgyártás és a kattintásvadászat között.
Úgy véli, hogy az extrém vagy polarizáló tartalmak előnyt élveznek, de ezek egyre nagyobb kockázatot is jelentenek, mert könnyen átléphetik a platformszabályozások határait. Az a környezet, amiben ezek az alkotók tartalmat gyártanak, kettős feladat elé állítja őket. Prezenszki Alex úgy látja, „az elmúlt évek átalakulása arra kényszerítette az influenszereket, hogy folyamatosan alkalmazkodjanak: egyszerre kell gyorsan reagálniuk a trendekre, és hosszú távon fenntartható márkát építeniük”.
A hazai piac és az itthon tevékenykedő tartalomgyártók sajátságos helyzetben vannak és ahhoz, hogy megvessék a lábukat, kénytelenek folyamatosan tartalmat előállítani. Ilyenkor viszont könnyen hiba csúszik a gépezetbe, amire a közönség sokkal hevesebben reagál, mint külföldön. „A magyar piac kisebb, a közönség szorosabb kapcsolatot érez a tartalomgyártókkal, és a nézők is sokkal kritikusabbak tudnak lenni” – mondja a Mediator közösségi médiás vezetője. Szerinte a kisebb közösség miatt egy botrány gyorsan felerősödhet, és nehezebb elveszni a zajban, mint, mondjuk, a nemzetközi piacon.
A szakértő úgy véli, hogy „a magyar nézők sokszor konzervatívabbak és kevésbé toleránsak a provokatív vagy szélsőséges tartalmakkal szemben, így egy hiba is könnyen hosszú távú bizalomvesztést okozhat, egy botrány után pedig nehezebb új közönséget találni a piac mérete miatt”. Minden a közönségen múlik, ennek tagjai az internetes tartalomgyártók esetében természetesen leginkább a fiatalok. Szerinte ezek a generációk szinte beleszülettek a digitális világba, és ma már nagyrészt ők alakítják a fogyasztási szokásokat.
„Az alfa és Z generációs közönség gyors, látványos és rövid tartalmakat vár el, ami hatással van a tartalomgyártás formátumára és stílusára is. Az tehát nem véletlen, hogy sok tartalomgyártó már inkább a TikTokra vagy a YouTube Shorts felületére dolgozik, ahogy az sem, hogy a videók vágása és dinamikája is rendkívül gyors, a témaválasztás pedig általában kifejezetten banális” – fejti ki Prezenszki Alex. Szerinte ez a generáció azonban meglepően kritikus is: „A fiatal nézők rendkívül kritikusak és érzékenyek az őszintétlenségre, ami megnehezíti a tartalomgyártók helyzetét. Folyamatosan hitelesnek kell maradniuk, miközben megpróbálják kielégíteni a gyorsan változó igényeket.”
A jognál is erősebb közösségi irányelvek
Akinek nem sikerült az elmúlt években tévéműsor szintűre fejlesztenie a YouTube-csatornáját, annak sokszor marad a végtelen útkeresés, a népszerűséghez vezető küzdelmes út pedig sokszor botrányokkal van kikövezve. Az ilyen videósoknak sokkal jobban kell küzdeniük, emiatt pedig vállalnak olyan dolgokat is, amiket sem morális, sem etikai, sem más szempontból nem gondolnak át, a legrosszabb esetben pedig mindenféle koncepció nélkül gyártanak tartalmat. Két út látszik így a tartalomgyártók előtt, az egyik, hogy a mémelhető, sokkoló dolgok irányába mennek el, vagy inkább, bízva a lassabb építkezésben, maradnak az átgondoltabb videóknál, amiket eleinte biztosan kevesebben néznek.
A két opciót házasítani kevés tartalomgyártónak sikerül, akik a könnyebb utat választják, azoknak többé-kevésbé eszközükké válnak a botrányok. Logan Paul sokat emlegetett hullavideózós példája, vagy éppen Raven Croaks közreműködése a Fülhallgatóban remekül mutatja, hogy az ilyen tartalomgyártók adott esetben mennyire torzultan láthatják a valóságot. A hazai közönség sokkal kevésbé megengedő, ami a Fülhallgató fogadtatásán is látszik. Ennek csak részben oka az, hogy itthon lassabban kezdődött el a platform piacosodása, mint, mondjuk, Amerikában. A rajongók itthon sokkal szorosabb kapcsolatot alakítanak ki a kedvenc tartalomgyártóikkal, ezért sokkal jobban „fáj” nekik, ha azok valami olyat tesznek, vagy mondanak, ami nekik nem tetszik, és aztán keményebben el is számoltatják őket, ha arról van szó.
A kérdéses tartalmak ellen viszont nehéz érdemben fellépni, Prezenszki Alex szerint ugyanis attól, hogy erkölcsi vagy morális alapon valami kifogásolható, jogilag még nem biztos, hogy támadható. Ha viszont egy tartalom személyiségi jogokat sért, rágalmazó, gyűlöletkeltő vagy káros viselkedésre buzdít, az már a jogi szabályozás hatáskörébe esik. Szerinte a platformok belső szabályzata viszont megkerülhetetlen, ezek a legtöbb esetben szigorúbbak a törvényeknél, így egy tartalom sorsa sokszor nem a bíróságon dől el, hanem az algoritmusok és moderátorok által meghatározott közösségi irányelvek alapján.
„A platformok ma már egyfajta gyorsított igazságszolgáltatásként működnek: egy tartalom eltűnhet, mielőtt jogi úton bárki lépni tudna ellene”
– teszi hozzá a szakember.
A YouTube-ot elsődleges médiaforrásként tekintő generáció kezében ott van a lájk és a feliratkozás gomb, amivel a másodperc törtrésze alatt meg lehet adni a bizalmat, de akár el is lehet venni. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak a YouTube-on, de más fórumokon is közösségek szerveződnek egy-egy ilyen videós köré, így a hazai youtuberek képesek arra, hogy teljes szubkultúrákat mozgassanak meg. Ezekben a közösségekben, ha nem is tökéletesen, de még működik az úgynevezett fékek és ellensúlyok rendszere, ami úgy tűnik, kordában tudja tartani a hazai tartalomgyártókat.