Saját tárgyait is felhasználta a Szegény párákban az Oscar-díjas Mihalek Zsuzsa

Legfontosabb

2024. március 11. – 13:03

Saját tárgyait is felhasználta a Szegény párákban az Oscar-díjas Mihalek Zsuzsa
Emma Stone és Kathryn Hunter a Szegény párákban – Fotó: Jorgosz Lánthimosz / Searchlight Pictures / 20th Century Studios

Másolás

Vágólapra másolva

Az idei évben is volt magyar díjazott az Oscaron, Mihalek Zsuzsa a Magyarországon forgatott Szegény párák berendezőjeként nyerte el a díjat a két látványtervezővel, James Price-szal és Shona Heath-szel együtt.

Azért is kapták hárman a legjobb production design díját, mert az Oscaron 1947 óta az a szabály, hogy a látványtervező(k) mellett a berendezőt is díjazzák ebben a kategóriában. Fontos hozzátenni, hogy mindannyian egy-egy részleget vezetnek a stábon belül, tehát rengeteg ember dolgozik még rajtuk kívül is egy-egy film látványvilágán egy Szegény párák-kaliberű produkció esetében.

A berendező leegyszerűsítve a film díszletében elhelyezett tárgyak legyártásáért, rendeléséért, minőségéért és elhelyezéséért felel.

Van szabad mozgástere, de alapvetően a látványtervező és persze a rendező víziójának megfelelően kell dolgoznia. A berendezőt talán a legegyszerűbben úgy lehet jellemezni, mint aki tárgyakkal mesél egy-egy szereplő karakteréről, ízléséről. Emellett fontos szerepük van abban is, hogy a kornak megfelelő tárgyak legyenek csak a díszletben, ezért a berendező munkáját alapos kutatómunka előzi meg. Ahogy azt Mihalek Zsuzsa a Kultura.hu-nak adott interjújában elmondta, a berendezőnek még gazdasági feladata is van, hiszen adott büdzsén belül kell maradnia a tárgyak beszerzése és gyártása során. A forgatáson a berendező és csapata már nincs jelen, a munkájuk az előkészítő fázisban véget is ér, ahogy azt a 2022-ben szintén Oscar-díjjal elismert Sipos Zuzsanna is elmondta korábban a Telexnek.

Mihalek Zsuzsa végül nem utazott el az Oscar-gálára, de a Szegény párák két látványtervezője így is többször mesélt interjúkban a berendező munkájáról.

Ezen a beszélgetésen, és aztán a díjátadó utáni backstage-interjúban (itt a korábbi Golden Globe-szavazó Návai Anikó kérdezte Mihalek munkájáról a két látványtervezőt) is hangsúlyozta a két látványtervező, hogy Mihalek saját ízlése is szerepet játszott a Szegény párák látványvilágában. A berendező hamar bekapcsolódott a közös munkába, amint megkapta a hatalmas, részletes dossziét a Szegény párák látványvilágáról.

Shona Heath azt is megemlítette, hogy abban a jelentben, amikor Duncan (Mark Ruffalo) először megy be Bella (Emma Stone) szobájába, akkor a földről Mihalek Zsuzsa egyik saját babáját veszi fel a földről. De szintén Mihalek személyes gyűjteményének darabja volt Bella ágya is a filmben.

James Price és Shona Heath az Oscar-díjátadón – Fotó: Patrick T. Fallon / AFP
James Price és Shona Heath az Oscar-díjátadón – Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

„1986 óta ezt csinálom, ezért nagyjából már az interneten sem kell berendezési tárgyak után kutatnom, mert rögtön tudom, hol fogok olyan bútorokat, textileket találni, amelyekre az adott filmhez szükségem van. Hálás vagyok, hogy a Pioneer Production Kft., a Szegény párák magyar gyártócége lehetőséget adott nekünk, és bíztak abban, hogy jól meg tudjuk oldani ezt a munkát. Gyakori, hogy a külföldi filmek a berendezőt is magukkal hozzák, és mi, magyarok mint kisegítő csapat működünk közre. Itt azonban szerencsére az egész feladatot mi kaptuk. Azt, hogy a látvány Oscar-jelölést kapott, nagyban befolyásolta az építészcsapatok csodálatos munkája is” – nyilatkozta a Kultura.hu-nak a munkájáról Mihalek Zsuzsa.

A Szegény párák látványvilágának megalkotása extrém feladat volt a stáb számára, hiszen a tervezőknek, az építészeknek és a berendezőknek stúdiókörülmények között kellett létrehoznia egy olyan világot, amely a viktoriánus kort idézte, de közben tele volt bizarr, futurisztikus elemekkel. Mindezt úgy, hogy a Szegény párákban alig használtak digitális trükköket az utómunkában. James Price is utalt arra az interjúban, hogy sokáig nem hitte el, hogy a rendező, Jorgosz Lánthimosz ekkora büdzséből rendezhet ilyen fura filmet.

Emiatt a szürreális látványvilág miatt is jött jól a magyar berendező és csapatának tapasztalata. „Nem lett volna elég csak Magyarországról összeszedni a tárgyakat, ezért Prágából, Franciaországból, Németországból is hozattunk bútorokat, Indiából pedig például terítőt, vagy Bécsből vázát – árulta el korábban Mihalek. A berendező szerint a filmben a párizsi bordélyház díszlete volt a kedvence a részletgazdagsága miatt, csak erre a helyszínre például öt országból rendeltek tárgyakat.

Mihalek Zsuzsa a Szegény párák előtt is több, Magyarországon forgatott filmben dolgozott már, ő felelt például az Atomszőke vagy a Suszter, szabó, baka, kém berendezéséért is. A külföldi produkciók mellett olyan magyar filmeken dolgozott, mint az Argo vagy a Made in Hungária. A Szegény párák című filmmel egyébként részletesen foglalkoztunk az After+ egyik februári adásában is.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!