Mégis lett egy magyar név az idei Oscar-jelöltek névsorában: Sipos Zsuzsanna a Dűne produkciós design csapatának tagjaként, berendezőként kapott jelölést, a neve ott virít a film címe alatt a hivatalos listában is. Habár az Oscar-jelölés mindenképpen nagy szó, nem ez az első komoly jelölése idén Siposnak, akit a brit filmgyártás BAFTA-díjára is jelölték, szintén a production design kategóriájában.
„Szürreális, felfoghatatlan, soha nem gondoltam volna, nem tudom, hogy elhiszem-e valaha”
– mondta Sipos Zsuzsanna a Telexnek, amikor a jelölés bejelentésének napján telefonon elértük. Sipos abban a hitben volt, hogy éjszaka jelentik be a jelölteket, ezért annyira nem feszült rá, éppen társasjátékot ment venni, amikor anyukája hívta a hírrel. A saját bevallása szerint azóta zombiállapotban van.
Sipos volt a vezetője a Dűne forgatásán a berendező csapatnak, ami „99%-ban magyar” volt, egy külföldi kolléga kivételével, és nagyon nagy köszönettel tartozik nekik, mert „nélkülük nem lenne ott, ahol most van”.
Sipos korábban a Szárnyas fejvadász 2049-ben egy produkción dolgozott a Dűnét is rendező Denis Villeneuve-vel, de ott nem volt személyes kapcsolata a rendezővel, a sci-fi folytatásának forgatókönyvét is csak egy bezárt szobában olvashatta el akkor. Korábban Magyarországon dolgozott a Gemini Man, A Borgiák és Az elmeorvos produkcióin is.
Sipos a jelölést a „production design” kategóriájában kapta mint a production designerrel együtt dolgozó set decorator, azaz berendező. A forgatásokon nem dolgozik, az előkészületekben vesz rész egy stáb élén, ami azon dolgozik, hogy megépítse a filmhez szükséges díszleteket és kellékeket. „Van konceptrajzoló, van, aki photoshopban elkészíti a tervet, amit aztán valaki 3D-ben modellez, alaprajzot készít” – részletezi a munkát, aminek a fontos része az is, hogy költségvetést készítenek, mire mennyit lehet költeni.
A Dűnét kilencven százalékban Magyarországon, az Origo filmstúdióban gyártották le, minden, ami a filmben belső térben játszódott, azt ott kellett megépíteni. Nagyon sok dologra büszke abból a produkcióból, de legjobban a film elején látható szélcsengőre. A Dűnének volt egy kéthetes pótforgatása, ami alatt viszonylag sok jelenetet vettek fel még, akkor forgatták le azt a részt is, amikor Jessica a Hang használatára oktatja Pault reggeli közben.
Két nappal a forgatás előtt mondta neki a production designer, a szintén jelölt Patrice Vermette, hogy Denis Villeneuve szeretne egy szélcsengőt abba a jelenetbe. Sipos akkor hazament, kipakolta a műhelyét, elkezdett kipakolni „mindenfélét, övcsatot, szegecset”, és elkezdte összekötözgetni. A kész filmben végül egy külön közelképet is kapott, amire különösen büszke, mert minden más elemét a filmnek már hónapokkal korábban kitalálták, ő pedig csak improvizált.
Sipos már azt nagy szónak tartotta, hogy jelölték a Set Decorators Society of America, azaz az amerikai berendezők díjára, a BAFTA-jelölését pedig előző vasárnap már meg is ünnepelte. Valószínűleg ott lesz a díjátadókon, az utazását a Dűnét gyártó stúdió intézi.
Nagy valószínűséggel még idén elkezdődhet a Dűne folytatásának forgatása is Magyarországon, amiben reméli, hogy ugyanazzal a csapattal fog dolgozni. Abban Sipos is egyetért, hogy rengeteg lehetőség van Magyarországon a filmkészítésben, de kevés a szakember.
Az idei, 94. Oscar-díj átadóját március 27-én tartják meg.