A Wu-Tang Clan korszakalkotó lemezét a soul- és kungfufilm-minták tették felejthetetlenné

2023. november 11. – 16:18

A Wu-Tang Clan korszakalkotó lemezét a soul- és kungfufilm-minták tették felejthetetlenné
A Wu-Tang Clan mind a 9 tagja New York Staten Island kerületében, 1993. május 8-án – Fotó: Al Pereira / Michael Ochs Archives / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

November 9-én 30. születésnapját töltötte a Wu-Tang Clan debütlemeze, a mindent – vagyis a hiphopot biztosan – alapjaiban felforgató és megváltoztató Enter The Wu-Tang (36 Chambers). Az Afterben (és az After+ című új műsorunkban is) egész héten át kiemelten foglalkoztunk a New York-i legendákkal cikk-, podcast- és most, bevett heti szokás szerint playlist formájában is, sőt a zárt Facebook-csoportunkban is beszámoltunk minderről.

Nagy elemző és visszatekintő cikkben írtuk meg, mit köszönhetünk Staten Island kilenc saolin rapperének, Aza és Saiid pedig személyes történeteiken keresztül is kontextusba helyezték a lemez és a csapat jelentőségét.

Hétfőtől szombatig az Instagramunkon naponta két-három dalt posztoltunk: egész pontosan a Wu-Tang Clan-lemez kulcsdalait, azok előtt pedig azokat az eredeti dalokat, melyeket a klán szuperproducere, egyben de facto lelki vezetője, RZA mintaként használt fel az album készítése során, újat és formabontót gyúrva a régi soul slágerekből.

Csak hogy halljuk és érzékeljük miből mi lett elég, ha Wendy Rene souldíva After Laughter (Comes Tears) című dalára-, majd az abból születő Tearz nevű számra gondolunk.

Némelyik, a WhoSampled kiváló és részletes adatbázisában feltüntetett, mintaként használt dal nincs fent a Spotify kínálatában, és éppígy nehéz fellelni streamingoldalakon azon kungfufilmek betétjeit és monológjait, melyekkel teletűzdelve szólalt meg a 36 Chambers. A Wu-Tang neve az 1983-as Shaolin and Wu Tang nevű hongkongi harcművészeti filmből ered, a 36 Chambers pedig a The 36th Chamber of Shaolin című 1978-as filmből lett átemelve, ezekből bőven hallani is részleteket a dalokban.

A Wu-Tang Clanről szóló cikkünkben így írtunk a lemez produceri minőségéről, avagy arról a hangzásról, amely a kor hiphopzenei sztenderdjeivel szembement: „Profi felszerelés hiányában RZA alapjaival kapcsolatban gyakran hangsúlyozzák azt a koszos, szétszabdalt, mocskos karcosságot, amely utcaivá és igazivá tette a Wu-Tang zenéit. A dobok túlvezérelten, dobhártyaszaggató erővel dübörögtek, már-már csörömpöltek, a jó érzékkel válogatott, sok helyről összeszedett soulminták pedig Ben Yew 2005-ös cikke szerint kísértetiesen visszhangoznak a háttérben.

Néha feltűnnek, néha elhalkulnak, néha csak dobokat hallunk, végül a semmiből visszatér az eredeti dal, köztük a Jackson 5, Otis Redding, a Charmels, Wendy Rene és Barbra Streisand számai.”

Az már csak extra zsenialitás, hogy RZA állítólag olyan analóg, földi eszközöket is használatba vett, mint a vonalzó, egy kanál vagy egy vödör: mint Inspectah Deck meséli a Certified mini-dokujában, a rapper-producer úgy rögzítette a Bring Da Ruckus snare-jeit, hogy a mikrofonját letakarta egy festékes vödörrel, majd azt ritmusosan ütni-vágni kezdte kanállal és vonalzóval. Ha elég szemfülesen hallgatózunk, a dalt pörgetve észre lehet venni ezt a tökéletes tökéletlenséget.

Bizonyos dalokhoz nem egy, nem kettő, hanem egyenesen három korábbi slágerből és soul-remekből mintázott RZA. A Clan In Da Front Thelonius Monk jazzlegenda egyik mesterművét, a detroiti The New Birth funk-R&B zenekar Honeybee című dalát és a Jackson 5 The Love You Save-jét veszi alapul, míg a 7th Chamberhöz nem kisebb kiválóságot, mint Otis Reddinget mintáztak.

Ahogy a mélyen, de lazán filozofikus és spirituális Da Mystery of Chessboxin' dalhoz is: ebben Redding és Carla Thomas Trampjének a lüktetését lehet felfedezni. A kultikus C.R.E.A.M. felejthetetlen dallammenete pedig a memphisi afroamerikai női zenekar, a The Charmels As Long as I've Got You című meseszép dalából származik. Utólag különösen érdekes hallani, hogy RZA néha rétegek alá bújtatva, komplexen mintázott és emelt át dobképleteket, néha viszont sokkal direktebben nyúlt egy-egy sample építőkockáihoz, ahogy például itt is; a Charmels eredetije minimális változtatással loopolva hallható és végigvezeti dalt.

A nyolcadik Telex After playlist alább hallgatható.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!