Három év alatt a felére zuhant a Petőfi Rádió hallgatottsága, most kívánságműsorral hoznák vissza a fiatalokat

Legfontosabb

2023. október 3. – 17:28

Három év alatt a felére zuhant a Petőfi Rádió hallgatottsága, most kívánságműsorral hoznák vissza a fiatalokat
Dominik Zsolt, a Petőfi Rádió új csatornaigazgatója az M1-en nyilatkozik a rádió átalakításáról – Forrás: Médiaklikk

Másolás

Vágólapra másolva

Miután majdnem a teljes szerkesztői és műsorvezetői csapatnak felmondtak a Petőfi Rádiónál, néhány nap késéssel feleszmélt a közmédia is. Hétfő reggel az M1-en mutatták be Dominik Zsoltot, az új csatornaigazgatót (ezelőtt felelős szerkesztője volt a csatornának) és a rádió megújult koncepcióját. Arra az interjúban azért végig kínosan figyeltek, hogy a stáb hirtelen lecserélése és a rádió elmúlt 16 évét meghatározó zenei szerkesztő elküldése még véletlenül se kerüljön szóba.

Az új szlogen (Petőfi Rádió – minden magyar) már korábban kiszivárgott, ennek megfelelően Dominik Zsolt a bemutatkozó interjúban is szinte minden mondatát arra futtatta ki, hogy ezentúl csak kortárs magyar előadók dalai szólnak majd a Petőfin. Ez önmagában nem jelentene nagy újdonságot. A Petőfi fő profilja korábban is hasonló volt, ám az elmúlt napok zenei kínálatát nézve az új irány eddig inkább azt jelenti, hogy magyar nyelvű előadók magyar nyelvű dalai jöhetnek főleg számításba az új petőfis szerkesztőknél. Dominik azonban az interjúban azért tett engedményt azzal, hogy más nyelvű dalok is számításba jöhetnek majd, ha azokat magyar előadó jegyzi.

A közmédiás interjúban Dominik azzal indokolta a váltást, hogy a Petőfi az utóbbi időben „nagyon elment a pop irányába”, ezért az új felállásban már – szó szerint idézzük –

„az alter, hiphop, rap, majd a rock, a hiphop, a rap és az alternatív zenei műfaj is helyet kap a kínálatban.”

Visszatér a Kultúrfitnesz

Az első nap alapján ez azt jelenti, hogy a Magna Cum Laude, Tóth Gabi, Majka, Bëlga és Carson Coma is megszólalhat a rádión. (Igaz, utóbbi zenekartól a kormánykritikus Feldobom a követ csak a régi stáb utolsó napján ment le.) Dominik mindenkit megnyugtatott arról is, hogy a Petőfi Zenei Díjat nem söpri el a mostani változás, sőt, hamarosan jöhet a Petőfi Zenei Fesztivál is, de a 25-40 közötti célcsoportot biztosan az esti kívánságműsor is lázba hozza majd.

Szimbolikus lépés az új vezetés részéről az is, hogy a Petőfi visszahozza a Kultúrfitnesz című műsort. A sokszor visszasírt, ízlésformáló Petőfi-korszak meghatározó műsorát az új felállásban a legutóbb a Sportrádiónál feltűnő Szani Roland vezeti majd, vagyis nem Horváth Gergely, a rádió korábbi főszerkesztője, akinek a nevével egybeforrt annak idején a műsor.

A korábbi markáns profilját egyre inkább elvesztő Petőfi Rádiónak az elmúlt 7-8 évében ez már a sokadik komolyabb koncepcióváltás, de eddig egyik változtatás sem hozott igazán fordulatot a rádió hallgatottságában. Ha az elmúlt évek adatait nézzük, a csatorna napi elérése folyamatosan csökkent, és országosan piacvezető rádióból egyre jelentéktelenebb szereplő lett az alapvetően fiatalokat célzó csatorna.

Ezen a helyzeten biztosan nem segít, hogy a közmédia forró krumpliként dobálgatja újabb és újabb szereplőkhöz a csatornát. Elég csak végignézni az elmúlt évek vezetőváltásain a Petőfi Rádiónál:

  • 2016-ban a zeneiparban is felháborodást keltve a korábbihoz képest még inkább a langyos kereskedelmi rádiós vonalra állt át a Petőfi: ekkoriban távozott a csatornától a Petőfi egykori kultuszát megalapozó Horváth Gergely, akit főszerkesztőként Pető Zoltán váltott.
  • Petőt 2017-ben váltotta le Tiszttartó Titusz, aki korábban a Roxy Rádiónál, a Danubiusnál és a Class FM-nél dolgozott, és ezekhez a rádiókhoz hasonlóan még kiszámíthatóbb zenei kínálatot honosított meg a Petőfinél is.
  • Tiszttartó után 2021-ben Béli Ádám lett a csatorna vezetője, aki akkoriban még Demeter Szilárddal együtt nyilatkozott arról, milyen lesz az új Petőfi Rádió és Petőfi TV.

Ekkoriban úgy tűnhetett, hogy a Petőfi és a magyar könnyűzene ügyét Demeter Szilárdra bízza a kormány, így a rádió- és a tévécsatorna műsorainak gyártása is a Demeter-féle Petőfi Media Grouphoz (PMG) került, a Petőfi stúdiója pedig még hangsúlyosabban az A38 Hajóra került. De 2023-ban itt is jött az újabb fordulat, amikor a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) szerződést bontott a PMG-vel, és a petőfis műsorgyártás a TV2 fontos beszállítójának számító, Vaszily Miklóshoz köthető IKO-hoz került. Valójában a legutóbbi felmondásokat is már ez a cég, az IKO vezényelte le, és az új stáb is hivatalosan az IKO-hoz tartozik.

Addig ment jól a Petőfi, amíg nem volt versenytárs

Az új szerkesztőcsapatnak egy folyamatosan apadó hallgatói bázist kellene felrázni a frissített zenei koncepcióval. Pedig nem volt ez mindig így: a Petőfi vesszőfutásának megalapozó 2016-os átalakítás után a rádiópiaci tényezők (főleg a Class FM analóg adásának megszűnése) miatt a két közcsatorna, a Petőfi és a Kossuth volt a piacvezető az országban 1,6 millió feletti napi eléréssel, hiszen csak ezeknek volt országos lefedettsége.

Persze hozzá kell tenni, nem is volt kereskedelmi versenytársuk ebben az időszakban. Hiába lépett be aztán az országos piacra az akkor még Andy Vajna tulajdonában lévő Rádió 1, a 2017-es mérések alapján az is előfordult, hogy a 15 évesnél idősebbek körében közel 2 millió embert ért el a Petőfi.

A helyzet a Retró Rádió 2018-as indulásával és a Rádió1 további terjeszkedésével változott meg. Ahogy két komolyabb kereskedelmi vetélytársa is lett az országos piacon a Petőfinek, a kereskedelmi rádiós zenei kínálatot képviselő csatorna elvesztette vezető szerepét. 2020-2021 körül állandósult az a helyzet, hogy a Petőfi országos szinten a 4. helyre szorult vissza, napi elérése pedig egyre nagyobb mértékben csökkenni kezdett. A legfrissebb, 2023-as adatokat nézve az látszik, hogy

3 év alatt felére csökkent a csatorna napi elérése.

(Forrás: NMHH / Kantar-Hoffmann M-meter)

Budapesten ennél mindig is szerényebb pozíciója volt a Petőfinek, részben a nagyobb kínálat miatt is. A Rádió1 régóta nagyobb elérésű a fővárosban, de a Petőfit Budapesten a Retró, a Kossuth és néha a Sláger FM is előzi. A csökkenő hallgatottság nyilván a rádió reklámbevételeinek sem tett jót, hiszen hiába nem piaci alapon működik a közmédia, azért egy ekkora elérésű rádiónál számottevő bevétel érkezik a hirdetésekből. 2022-ben azonban már nemcsak az állami szféra költött kevesebbet a közszolgálati rádióknál, de csökkent a piaci hirdetések összértéke is.

Az MTVA 2022-es beszámolója szerint 15 százalékkal estek vissza a közszolgálati rádiók hirdetési bevételei 2021-hez képest. Még a beszámoló is úgy fogalmaz, hogy „mindez a hallgatottság csökkenésével magyarázható.”

Ebben a beszámolóban szerepel egy érdekes mondat arról is, hogy

a Demeterékhez köthető PMG megbízása megdobta a Petőfi Rádió műsorainak gyártási költségét.

„2022 októberétől a rádióadó műsorai külső gyártásba kerültek, ami a tervezettnél több külső erőforrás igénybevételével, és ebből adódóan több kifizetéssel járt a külső gyártói partner felé” – olvasható a Petőfire vonatkozó rész a beszámolóban. Az A38 bérleti díjával együtt a Petőfi Rádió műsorainak gyártási költségei 2022-ben 554 millió forintot tettek ki. Ezt a drágulást és a mellé társuló hallgatottságcsökkenést elégelhették meg a közmédiánál a PMG félreállításával.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!