2022. november 23. – 05:00
Annak ellenére, hogy a világ legismertebb színészei vannak benne, nem hibáztatok senkit, ha nem emlékszik az 1974-es Vérvörös bosszú (eredeti címén: Goncharov) című gengszterfilmre. A forgatás katasztrofális volt, a főszereplő Robert De Niro megsérült a munkálatok közben, a rendező pedig még a bemutató előtt rejtélyes körülmények között meghalt, a legenda szerint a maffia beleszólt a vágásba, több különböző változat létezik belőle, és a fordítási jogok miatt (egy 1961-es novella alapján készült) valami jogi féreglyukba keveredett, amiért csak hébe-hóba lehetett kikölcsönözni tékákból. Maga a producer, Martin Scorsese is azt mondta, hogy előbb fogják az emberek látni a The Day The Clown Cried című, legendás, soha be nem mutatott filmet, amiben Jerry Lewis egy olyan bohócot alakít, aki a gázkamrába kíséri a gyerekeket a koncentrációs táborokban, mint a Vérvörös bosszút.
Meg azért is, mert a Goncharov nem létezik.
Egy jó hosszúra nyúlt internetes vicc eredménye az egész, ami napok óta pörög a Tumblren, de annyira részletes és szövevényes, és annyira demokratikus (én például az első bekezdésben kitaláltam hozzá egy magyar címet), hogy már csak részt venni benne is izgalmas. Emlékszik még, ki volt Robert De Niro, Al Pacino vagy Harvey Keitel szinkronhangja a filmben? Én azt mondanám, hogy Cserhalmi György, Végvári Tamás és Szersén Gyula, de ki tudja, lehet, hogy rosszul emlékszem valamire, ami nem létezik.
A Goncharovnak viszont az internet erejének segítségével lettek szereplői, cselekményszálai, konfliktusai, készültek belőle GIF-ek, rajongói poszterek és illusztrációk. A sztorija pedig a következő: hősünk, Goncsarov (Robert De Niro), az egykori diszkótulajdonos a Szovjetunió bukása után a feleségével, Kátyával (Cybill Shepherd) együtt Nápolyba utazik, ahol mindenféle gyanús alakokkal összeszűri a levet, többek között Andrejjel (Harvey Keitel), Mario Ambrosinivel (Al Pacino), Valerij Mihajlovval (Gene Hackman), és valahogy bekerül a képbe egy Jégvágó Joe nevű bérgyilkos (John Cazale) is. Van egy tizenöt perces, egy beállításban készült jelenet, amiben Goncsarov és Mario arról beszélnek, hogy kell-e szardella a pizzára, vagy tiszteletben kell tartani a régi módszereket. A jelenetből állítólag csak úgy árad a homoerotika.
Ezeket nem én találtam ki, hanem mások: létezik egy nagyon részletes Google Dokumentum, ahol rajongók javasolhatnak jeleneteket, idézeteket, zenéket, kivágott jeleneteket a nem létező filmhez.
Vannak filmek, amik tényleg léteznek, de sosem láthatta őket szinte senki, ilyen például a már említett koncentrációs táboros/bohócos film (ami nem keverendő össze a rá kísértetiesen hasonlító, Oscar-díjas Az élet széppel), amivel kapcsolatban a készítő, Jerry Lewis kikötötte, hogy soha a büdös életben nem lehet megmutatni senkinek, és még a forgatókönyvéből készült felolvasást is jogilag ellehetetlenítette. (Részletek azért vannak belőle.) Vannak olyanok, amiket a Mandela-hatás nevű kollektív kréziség teremtett meg: ilyen az állítólagos, de sosem létező Shazaam című film, amiben a kilencvenes évek egyik népszerű komikusa, Sindbad egy csetlő-botló dzsinnt alakított.
A Shazaam sosem létezett (a Kazaam és a nem olyan régi Shazam című filmekkel ellentétben), de ez nem akadályozott meg senkit, hogy azt higgye, élete egy bizonyos pontján látta. Vannak olyan filmek, amik egyszer léteztek, de azóta elvesztek, restaurátorok, gyűjtők és szakértők pedig rendszeresen kérik az embereket, hogy legyenek szívesek megnézni a padlást, hátha ott rá lehet bukkanni valami kincsre. Ilyen például az 1921-es, magyar készítésű Drakula halála című horror, ami elvileg a Bram Stoker-féle Drakula első megjelenése lenne a filmtörténetben, ha a filmnek nem veszett volna nyoma, és azóta is keresné mindenki. (Képek fennmaradtak belőle.)
A Goncharov nem ilyen. A Goncharov abból indult ki, hogy valaki posztolt egy fotót az interneten vásárolt cipőjéről még 2020 augusztusában. A posztoló állítása szerint úgy érkezett meg a cipő, hogy nem egy márka volt rányomva, hanem egy „ismeretlen Martin Scorsese-film” plakátja. Itt meg lehet nézni a csukát, és hát tényleg az szerepel rajta, hogy
A legnagyszerűbb maffiafilm, ami valaha készült
Martin Scorsese bemutatja
GONCHAROV
egy Domenico Procacci produkció
Matteo JWHJ0715 filmje
a nápolyi maffiáról
Szemfüles és olasz maffiafilmekben jártas olvasók kiszúrhatták, hogy ezek az információk a Gomorra című film poszteréről származnak, bár jelentős különbség, hogy azt Matteo Garrone rendezte, nem pedig Matteo JWHJ0715. És itt jön az a pont, ahol az internet mágiája akcióba lép, ugyanis két évvel az eredeti poszt után készült egy poszter a filmhez, ami nem feltétlenül az esztétikai érdemeivel hívta fel magára a figyelmet, hanem azzal, hogy egy két évvel ezelőtti viccből sikerült még egy viccet kerekíteni.
Onnantól pedig nem volt fék a dilivonaton, a Tumblr felhasználói őrületes sebességgel gyártották a részleteket a nem létező filmhez. Készült hozzá zene, ami felbukkant a Spotifyon. Készült hozzá egy The Movie Database-adatlap, majd felkerült a filmkritika-alapú közösségi oldalra, a Letterboxdra is. Ezeket amúgy gyorsan törölték. A filmes és tévés közhelyeket gyűjtő TV Tropeson is saját adatlapot kapott, ezt mára már átrakták a viccrovatba.
Bár ilyenkor szinte teljesen mindegy a „miért?”, azért talán ebben az esetben meg lehet válaszolni a kérdést, hogy miért most pörgött be a nem létező film körüli felhajtás. A Goncharov-őrület a Twitter lehetséges összeomlása miatt születhetett meg. A Polygon a cikkében azzal érvel, hogy Elon Musk hatalomátvétele, az azzal járó tömeges kirúgások és technikai nehézségek miatt a felhasználók elkezdtek új platformokat keresni. Ugyan többen is a Hive-ra vagy a Mastodonra mentek át, sokan bekukkantottak Tumblrre, arra az oldalra, amit a 2010-es évek második felében szintén tömegesen hagytak el sokan a Yahoo hatalomátvétele és a felnőtteknek szánt tartalom kategorikus kitiltása után.
Az oldalt maguk mögött hagyók viszont most meglátták, hogy mi megy ott, és a Tumblr valamennyire zárt közösségéből átszivárgott az egész a még egyébként elketyegő Twitterre is, ahol mindenki rácsodálkozhatott, hogy mi folyik ott, amit halottnak hittek. És mint ahogy ez történt a Twitteren, Tumblren vagy bárhol máshol tíz éve is, az internet tovább fog majd lépni, és már csak egy emlék lesz a Goncharov. Vagy magyar címén a Vérvörös bosszú.