Hangolódjunk egy Mészáros Lőrinc-sejtéssel a keddi matekérettségire: Mennyi közpénzt spórolunk, ha x bevétel úgy csökken y százalékkal, hogy a kapott eredmény z lesz?
2023. május 8. – 10:28
Talán tényleg a közelgő matematikamatúra tiszteletére – talán nem, de akkor vajon miért – a Kormányzati Tájékoztatási Központ talányos, matekos analógiával élve háromismeretlenes egyenlettel lepte meg hétfő délelőtt a közvéleményt. Én gimis koromban a kétismeretlenes egyenletrendszereket nagyon szerettem, és talán létezne a dolgoknak olyan együttállása, amikor háromismeretlenes rendszerekkel is elboldogulnék, most nem ez a helyzet.
A kormányzati, indokoltan írom idézőjellel, „tájékoztatási” központja ugyanis úgy adta ki a Csökkenti a kiadásokat a kormány az autópálya koncessziós szerződés módosításával című közleményét, hogy azt a matematika nyelvén csak egyetlen módon lehetne leírni.
Nevezetesen így:
x Ft * y% = z Ft
Vagyis a „tájékoztatásban” semmilyen kapaszkodó nincs arra nézvést, hogy a mostani, csökkentés előtti összeg (x) pontosan mennyi, hogy azt hány (y) százalékkal csökkentik, és így mekkora, az eddiginél mennyivel kisebb összegű díjat kell fizetnie az államnak 2023-ban és 2024-ben (továbbá az sem, hogy ennek a díjcsökkentésnek megfizetjük-e az árát 2025-től, amikor esetleg a szerződöttnél magasabb díjat kell fizetni).
A közlemény, amely szerint a kormány „felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést és az állami a felülvizsgálat eredményeként az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött”, foglalkozik természetesen „az elhibázott szankciós politika” okozta jelentős károkkal, az „elhúzódó háború okozta előre nem látható hátrányos következményekkel”, valamint azzal, hogy „a gyorsforgalmi közúthálózat hosszú távú, magas színvonalú és fenntartható üzemeltetése és fejlesztése” továbbra is fontos. Épp csak az érdemi részletekről nem árul el semmit.
Ha Önnek is fontos Mészáros Lőrinc anyagi biztonsága, akkor, feltételezem, Ön is velünk együtt aggódik, hogy mennyivel is csökkenhet ez a 35 évre megállapított és nyomban titkossá tett összeg (bár a bíróság egy idén márciusi ítélete szerint nem titkolhatnák a részleteket, tudomásom szerint az az ítélet nem lett jogerős). Hogy az aggodalom terhét levegyem a válláról, kérdéseket küldtem a Lázár János vezette építési tárcához, amely október óta látja el az autópálya-koncesszió felügyeletét. Ezeket kérdeztük (és mivel Lázár János egy korábbi megkeresésünkkor azt mondta: „én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni”, nem kételkedünk abban, hogy hamarosan válaszok érkeznek):
– Összegszerűen mennyivel csökkennek a koncessziós szerződéshez kapcsolódó állami kiadások 2023-ban, és mennyivel 2024-ben?
– Ez százalékosan mekkora csökkenést jelent a tervezetthez képest?
– A koncessziós szerződés módosítása milyen tartalmi változásokkal jár – magyarán hogyan változik a műszaki tartalom, a koncesszornak a kisebb összeg miatt milyen munkálatokat nem kell elvégeznie a gyorsforgalmi utakon?
– A szerződésmódosításra egyoldalúan joga volt-e az állami félnek, vagy egyeztető tárgyalások utáni kétoldalú módosítás történt-e?
– A 2023-ban és 2024-ben csökkentett díjfizetést kell-e a később években bármilyen módon kompenzálnia az államnak?
Ha bármi részlet kiderül arról, hogy mennyi x, y és z, természetesen azonnal jelentkezünk. És most kapcsoljuk a stúdiót, ahol Antal Imre mellett az Alcsútdoboz utcai általános iskola egy kisdiákja 3 pontért ismerteti a megoldást, további 5 pontért pedig az indoklást is.