Egy tucat 48 ezer éves fog a neandervölgyi és a modern ember kereszteződésére utalhat

2021. február 1. – 11:32

frissítve

Néhány 48 ezer éves fog arra utalhat, hogy a neandervölgyi emberek kereszteződtek a korai homo sapiensekkel – írja a Yahoo News. A 13 fogat 1910 és 1911 között fedezték fel a Jersey-n található La Cotte de St Brelade-nál.

A tudósok eddig úgy gondolták, hogy csak neandervölgyi emberek fogai, de brit kutatók most olyan jellegzetességekre bukkantak, amik inkább a modern ember fogaira jellemzők. Sőt, most úgy vélik, hogy legalább két felnőtt fogairól van szó. A tanulmányuk a Journal of Human Evolution című szaklapban jelent meg. A fogakat komputertomográfiával vizsgálták.

A fogak néhány részlete inkább a modern ember fogazatára jellemző – Kép: Journal of Human Evolution

A neandervölgyi ember valamikor 400 ezer éve fejlődött ki. Nyugat-Európától kezdve egészen Szibériáig élhettek populációk, és nagyjából 40 ezer éve tűntek el. Körülbelül 5000 évig élhettek együtt a mi őseinkkel, akik Afrikából érkeztek.

„Mivel Európa egyes részein a modern emberek együtt éltek a neandervölgyiekkel, a La Cotte-i egyedek sajátosságai arra utalnak, hogy akár kettős, neandervölgyi és modern emberi leszármazottak”

– mondta Chris Stinger, a londoni Természettudományi Múzeum kutatója, a kutatás vezetője.

A leletek alapján elképzelhető, hogy a neandervölgyiek nem kihaltak, hanem beleolvadtak az egyre terjedő modern emberi populációkba. Az Afrikán kívül élő emberek genomjának 2-3 százaléka a neandervölgyiektől származik. Stinger szerint a fogak DNS-vizsgálata megerősítheti ezt a hibrid populációs elméletet.