Szürreális sikersztori: a brunei szultánnál figyelt fel a magyar okospadra a világ legnagyobb gyártója
2025. január 9. – 14:27
A Las Vegas-i CES-en minden évben szoktak lenni országspecifikus standok, ahol az ország méretétől és technológiai affinitásától függően a néhánytól a rengetegig terjed a kiállítók száma. Az ázsiai országok összes kiállítóját komoly meló végignézni, de az európai országok standja jellemzően jóval kompaktabb. Az idei expón először van magyar stand is a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) prezentálásában, ahol hat céget lehet megnézni, köztük a tavaly is jelen lévő, beltéri komposztálót gyártó Compocityt és az utcai okospadokat gyártó Kuube-ot is.
A brunei szultánig jutott magyar okospad
Kifejezetten érdekes volt a magyar standnál a kültéri okosbútorokban utazó Kuube, amely már öt éve létezik, és évek óta lehet róla hallani, de igazán csak idén fog majd felpörögni a gyártási folyamatuk, miután tavaly egy egészen szürreális sztori végén megállapodtak a Foxconn Magyarországgal. A Kuube pár száz okospadot gyártott le, lényegében kézműves módszerekkel, melyek egy részét külföldre adták el, az egyik pedig a brunei szultánig jutott. Itt találkozott vele a világ legnagyobb elektronikai gyártócége, a Foxconn tajvani fejese, akinek annyira megtetszett a dolog, hogy emailben kereste meg a magyar céget.
Ők viszont azt hitték, hogy valaki szórakozik velük, úgyhogy végül a magyarországi Foxconnt vezető Tálos Péter közbenjárása kellett ahhoz, hogy létrejöjjön a kapcsolat.
A Foxconn azóta dollármilliókat tolt bele a projektbe, és idén az ő komáromi gyárukban kezdődik meg hamarosan az okospadok gyártása, a jövőben pedig egész buszmegállókat is tervez majd gyártani a cég. A padok több méretben léteznek, napelemmel működnek, lehet velük telefont tölteni, Bluetooth-szal zenét lejátszani, van bennük ingyen wifi, a kijelzőiken pedig infókat vagy hirdetéseket lehet megjeleníteni. Állítólag ellenállóak is, kamera is van bennük, hogy elejét vegyék a vandalizmusnak, de a CES-en csak a kiterjesztett valóságban láthatóak, mert az érkező modellek nincsenek készen, a régebbiek viszont kevésbé fejlettek.
Ilyesmit meglepő módon nem sokan gyártanak, a Kuube-nak egy kínai és néhány európai versenytársa van, de mikor rákérdeztem, azt mondták, hogy több olyan visszajelzést is kaptak az ügyfeleiktől, hogy az övék a legjobb minőségű, és a dizájnban is magukra szavaznának – mondjuk valószínűleg nehéz lenne olyan kiállítót találni a CES-en, aki szerint a riválisa terméke a jobb.
Az okospadokat bármilyen környezetben el tudják képzelni, önkormányzatok, köztéri tervezőirodák, multik és reklámcégek is potenciális vevők lehetnek. Egy multi már vett is úgy okospadot, hogy azt elpostázta szegényebb országokba a saját logójával, a kijelzőkön pedig saját hirdetéseket pörget.
Autós szenzorokban erős a magyar felhozatal
Az autózáshoz kapcsolódó cégek is jelen vannak a magyar standnál, az egyik az Adaptive Recognition, a másik pedig a Vemoco. Előbbi egy évtizedek óta létező cég, mára világszinten piacvezetők az optikai karakterfelismerésben, és mindenhol megtalálhatóak a rendszám-azonosító kamerái. A cég mára bármilyen rendszámot képes azonosítani az eszközeivel, a legújabb verzióban pedig az a pláne, hogy jóval kisebb az elődjénél. Konkrétan alig szélesebb egy névjegykártyánál, simán tenyérben tartható, így akár rendőrségi villogókba is be lehet építeni. Ennek a tömeggyártása idén fog indulni.
A Vemoco szintén nem teljesen új szolgáltatással érkezett, hanem a vállalati szinten már használatban lévő szolgáltatásukat tették elérhetővé kedvezőbb modellben a kis- és középvállalatoknak és előfizetős konstrukcióban magánembereknek is. A Vemoco szolgáltatásának alapja egy autóba csatlakoztatható szenzor és/vagy egy saját alkalmazás – azért vagy, mert a freemium modellben csak egy telefonra van szükség az adatok begyűjtéséhez, igaz, ez nem is olyan részletes –, amelyekkel egy rakás telematikai adatot lehet gyűjteni az autónkról és az azzal megtett utakról is.
Vállalati szinten, egy flottánál ennek az előnyei nyilvánvalóak, de Gombár György, a cég vezérigazgatója úgy látja, hogy magánemberként is elég hasznos tud lenni a dolog. Itt meg kell venni a 38 ezer forintos szenzort, de a havi 3 ezer forintos előfizetéshez akárhány embert hozzá lehet adni, aki az azzal szerelt autót használja. Ők aztán beállíthatják, hogy milyen adatokat akarnak megosztani a többiekkel, így követhető például, hogy az idős rokonunk rendben megérkezik-e, és azt is láthatjuk, hogy időszerű-e az olajcsere, akkor is, ha éppen a karbantartáshoz kicsit sem konyító rokonunk használja az autót.
Tovább érlelődött a beltéri komposztáló
A standnál ugyancsak kint lévő Compocityről tavaly is írtunk már, de azóta ők is kiléptek a startupságból, és igazi cégként mentek idén a CES-re. Pancsa Emese, a cég alapítója a Telexnek elmondta, hogy a CompoBot nevű beltéri komposztálójuk tavaly óta kapott egy nagyobb kijelzőt, hogy azokat az infókat is ott lehessen elolvasni, amelyeket korábban nyomtatott tájékoztatókon kellett. Ezzel intuitívabb lett a használata, ami hasznos lehet például egy szállodában – mert hogy már ilyen partnerük is van –, ahol a felhasználók cserélődnek. Azon is dolgoznak, hogy a vállalatoknak biztosított kvízekből kinyert statisztikák alapján tudástérképet is tudjanak nekik készíteni.
A HEPA standjánál ezeken kívül két cég kapott még helyet. Az egyik az ugyancsak elég régóta a piacon lévő, vegyszermentes, ultrahangos kullancsriasztókat áruló Tickless, amely állatoknak nyakörvre szerelhető, embereknek pedig nyakba akasztható vagy ruhára, sőt, cipőfűzőre csíptethető megoldásokat kínál. A másik pedig a TI-Electronic, amely a kilencvenes évek óta gyárt elektronikus áramköröket és induktív termékeket.
Idén is a helyszínről tudósítunk a techvilág újdonságairól, a Las Vegas-i CES-en bemutatott legérdekesebb kütyükről, fejlesztésekről. További cikkeink itt olvashatók.