Négyszázezer forint ment el trélerezésre, mire megtalálták a Volkswagen villanyautó hibáját

Legfontosabb

2024. november 23. – 06:36

Négyszázezer forint ment el trélerezésre, mire megtalálták a Volkswagen villanyautó hibáját
Fotó: Olvasónk, Tamás / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Október végén visszakapta autóját a javítás után Tamás, és mivel azóta több mint 500 kilométert megtett vele gond nélkül, eljött az óvatos optimizmus ideje. Egyre valószínűbb, hogy nem robban le ismét a 2019-es évjáratú Volkswagen e-Golf villanyautó, amely előzőleg alig több mint 70 ezer kilométer futásteljesítménynél működésképtelenné vált. Olvasónk a lerobbanás előtt 900 kilométert ment a nyár elején, magánszemélytől vásárolt, de újként Németországban forgalomba helyezett e-Golffal. Mivel a szerződéskötés előtt bizonytalan volt döntésében, a Lukács és Tamás nevű váci márkaszervizben átvizsgáltatta a kiszemelt példányt, és mivel ott nem tártak fel érdemi problémát, végül megvette az autót.

A váci szerviz nem megbontásos vizsgálatot végzett és nem tudta megmondani azt sem, hogy mennyi maradt a hajtóakkumulátor eredetileg 35,8 kilowattóra bruttó kapacitásából. Tamás mégsem aggódott a továbbiak miatt, hiszen elmondása szerint megnyugtatták, hogy ezekhez az autókhoz 2 év teljes körű gyártói garancia mellett 8 év vagy 160 ezer kilométer akkumulátorgaranciát adott a Volkswagen. Utóbbi azt jelenti, hogy az autó akkumulátorát elvileg 2027-ig, illetve a speciális garanciához társuló futásteljesítmény eléréséig ingyen javítják a márkaszervizek, ami nem apróság, hiszen a villanyautók messze legdrágább alkatrésze éppen az akkumulátoruk.

Tamás e-Golfjának legutóbbi kötelező karbantartását az előző tulajdonos az előírásoknak megfelelően 2023 szeptemberében elvégeztette a váci szervizben. Az autó első, német gazdája 2021-ben részt vett egy visszahívási akcióban is, amelyben kicserélték a nagyfeszültségű akkucsomag fedelének szigetelését. Olvasónk napi 40 kilométernyi helyikibocsátás-mentes ingázáshoz keresett ideális eszközt, és az e-Golf minden szempontból megfelelőnek tűnt.

Amikor mindössze 20 nappal a vásárlás után mégis indíthatatlanná vált a villanyautó, a Volkswagen hivatalos pécsi márkaszervizébe szállították trélerrel. Itt hamarosan megállapították, hogy a hajtóakkumulátor huszonhét cellamoduljából három tönkrement, ezért azokat a gyári ajánlás szerint ki kell cserélni. Ezt a beavatkozást olvasónk szerint 2,8 millió forintért vállalták volna.

Hasonló esetekben két lehetőség áll minden használtautó-vásárló előtt. Az egyik, hogy az előző tulajdonoshoz fordul, ahogy ezt megtette Tamás is, de ezúttal a gyári akkugarancia érvényesítése tűnt logikusabbnak, hiszen abban a hiszemben vette meg az e-Golfot, hogy akkumulátorprobléma esetén segít a Volkswagen. Csakhogy a pécsi szerviz azt mondta neki, hogy nem érvényes a garancia, ezért olvasónk felvette a kapcsolatot a Porsche Hungáriával, a márka importőrével. Ott arra hivatkoztak, hogy az autó németországi szerviztörténete hiányos, így nem teljesül egy fontos garanciális feltétel, ezért az autó gazdája kénytelen kifizeti a javítást. Tamás erre nemet mondott, emiatt viszont a pécsi szerviz kiszámlázta a mozgásképtelen Volkswagen autómentős szállításának 100 ezer forintos költségét, mondván, javítás nélkül nem érvényes a 2023 szeptemberében elvégzett karbantartáshoz kapott egyéves mobilitási garancia sem. Pontosan ugyanezért további 100 ezerbe került az autó hazaszállítása is a diagnosztika után.

Ha magánszemélyek közti adásvételi szerződéssel cserél gazdát egy használt autó, majd ezután elromlik, akkor az eladónak 1 év kellékszavatossági kötelezettsége van ugyan, de a vevőnek kell bizonyítania, hogy a váratlan hiba fennállt a vásárlás előtt, és csak ez esetben tarthat igényt valamilyen kompenzációra. A hiba keletkezési körülményeinek és időpontjának bizonyítása nemcsak az e-Golféhoz hasonló ügyekben nehéz, hanem a hagyományos, benzines vagy dízelmotoros autók esetében is. Ha az eladó és a vevő nem tudnak megállapodni a helyzet békés rendezéséről, és pereskedni kezdenek, az ügy elhúzódhat, mert a bíróságok lassan dolgoznak. Ha az eljárás során igazságügyi szakértői vizsgálatot is végeznek, annak több százezer forintos költségét a felperes viseli amíg meg nem nyeri a pert, ez esetben tehát a lerobbant Golf gazdája lett volna kénytelen kifizetni ezt is.

Tamás nem akart pereskedni, de ismét felhívta a váci márkaszervizt, ahol annak idején átnézték az autót. A Lukács és Tamás munkatársai sajnálták a történteket, más segítséget viszont nem tudtak adni. Olvasónk Telexnek küldött első levele után, augusztus elején, kérdéseket küldtünk a Porsche Hungáriának, ahol nem tudtak arról, hogy a Tamás által felkért márkaszerviz tájékoztatásában szerepeltek-e az autó garanciájának érvényességére vonatkozó információk, ezért javasolták, hogy ezzel kapcsolatban keressük meg a váci céget. Amikor olvasónkat ismét megkérdeztük, hogy kapott-e tájékoztatást Vácon a garanciával kapcsolatban, ismét megerősítette a korábbi állítását.

Ezzel szemben a váci márkaszerviz válaszából az derült ki, hogy a használt autók gyári garanciájával kapcsolatban csak általános tájékoztatást adnak, vagyis nem árulják el, hogy érvényes-e a garancia, vagy sem. Mint hozzátették, ezt eleve csak meghibásodáskor, a hiba kivizsgálása során tudják ellenőrizni, vagyis, bár ez egyáltalán nem logikus, el kell romlania az autónak ahhoz, hogy a márkaszerviz elárulja, kifizeti az akár több millió forintos javítást.

A cég az adatvédelmi szabályok miatt az autók szerviztörténetét sem vizsgálja részletesen, és erről sem ad információkat azoknak, akik egyébként ez alapján vennének meg egy használt autót, derült ki szintén a Lukács és Tamás nekünk adott válaszából. Tamás Volkswagenének átvizsgálásával kapcsolatban kiemelték, hogy az az autó pillanatnyi állapotát rögzítette, és ez az ellenőrzés nem is alkalmas a rejtett hibák felderítésére. Csupán két korábbi, úgynevezett passzív hibakódot találtak az e-Golf számítógépében, de egyiknek sem volt köze az akkumulátorhoz.

Néhány nappal az importőrrel való első levélváltásunk után Tamás újabb levelet kapott a pécsi szerviztől. E szerint a korábbi 2,8 helyett akár 2,3 millió forintért vállalták volna a Volkswagen e-Golf részleges akkumulátorjavítását, a Porsche Hungária döntése alapján. Olvasónk nem fogadta el a kedvezményes ajánlatot, méltányossági kérelmét pedig elutasította az importőr.

Ezután megkereste a solymári E-Service nevű független műhelyt, ahová újabb 100 ezer forintért elszállították a még mindig mozgásképtelen Volkswagent. Ebben a szervizben nemcsak műszeres vizsgálatot végeztek, de szét is bontották az e-Golf akkumulátorcsomagját. Megállapították, hogy az összes cellamodul hibátlan, sőt, az általában 2-3 modult vezérlő számítógépek is minden műszeres teszten átmentek. Ezeket az elektronikákat nem lehet áramtalanítani, hiszen közvetlenül az akkumulátormodulokról kapják a tápellátást, viszont felmerült a lehetőség, hogy a rendszer újraindításával elhárulhat az átmeneti hiba.

Ezt meg is tették, és az eredeti problémát a műhely már szándékosan sem tudta reprodukálni. Végül Tamással közösen úgy döntött az E-Service, hogy megéri kockáztatni egy esetleges újabb vizsgálatot a költséges alkatrészcsere előtt, hátha nem jön elő ismét a hiba. Ennek megfelelően összeszerelték az autót, amely ismét működőképessé vált. Olvasónk ezért a beavatkozásért kedvezményesen 300 ezer forintot fizetett a solymári szerviznek, és a számla szerint az elektromos hajtás hajtóműolaját is kicserélték.

Fotó: Olvasónk, Tamás / Telex
Fotó: Olvasónk, Tamás / Telex

Egy héttel az életre keltett autó átvétele után tréleren érkezett vissza az e-Golf a műhelybe, mert ismét jelentkezett a hiba. Az előző vizsgálat miatt már nem volt kérdés, hogy a több cellamodult vezérlő áramköri egységet ki kell cserélni, mert ennek a hibája miatt vált használhatatlanná három cellamodul, ami miatt letiltott az autó. Az alkatrész eredeti ára 500 ezer forint, de 300 ezer forintért elvégezték a teljes beavatkozást, vagyis ezúttal nem számítottak fel munkadíjat olvasónknak. Tamás október 30-án átvette az autóját, amelyre a szállításokkal együtt körülbelül egymillió forintot kellett költenie, hogy használhatóvá váljon. Mivel az e-Golf előző gazdája mindvégig együttműködő volt, olvasónkkal megfelezték az összeget, az autó pedig azóta hibátlan.

Az importőr Telexnek adott tájékoztatásának általános megállapítása, hogy nem csak a Volkswagen villanyautóiban kerülhet a márkaszerviz által kalkulált 2,8, majd 2,3 millió forinthoz hasonló összegbe a nagyfeszültségű akkumulátor javítása. A gyár lehetőséget ad arra, hogy a még az ennél is drágább, teljes akkumulátorcsomagot részegységenként javítsák az erre felhatalmazott márkaszervizek. Ez a hozzáállás előremutató, hiszen a Tamás első levelében is említett másik e-Golf ügyében 4,3 millió forintba került volna az előírásoknak megfelelő teljes hajtóműcsere egy hivatalos márkaszervizben, hiszen a gyár nem támogatta az egység megbontásos javítását. Szintén a Telexen olvashattak annak a 2014-es Renault Kangoo Z.E. furgonnak az esetéről, amelyben a korai, 22 kilowattóra kapacitású, bérelhető akkumulátort szerelte a gyár, és a Renault álláspontja szerint ez csak egyben cserélhető, feltéve, hogy valóban cserélni kell.

Az e-Golf esete rávilágít arra az általános gyakorlatra, amely sokszor lehetetlenné teszi, hogy a használtautó-vásárlók érdemi információkhoz jussanak egy-egy kiválasztott autó előéletéről. Bár a Porsche Hungária a szervizkönyv fontosságát hangsúlyozza, és azt javasolja, hogy ezt mindenki ellenőrizze a vásárlás előtt, ez sem tökéletes megoldás, mert nem mindig szerepel benne az összes javítás.

A Volkswagen-konszern márkáinak importőre arra is kitért, hogy az autók tulajdonosai vagy üzembentartói csak annak az időszaknak a szervizeseményeiről kaphatnak tájékoztatást, amikor ők voltak az autók gazdái, a korábbi időszakról viszont nem. Ennek a cég szerint lehetnek adatvédelmi okai, és mint a Porsche Hungária hozzátette, a magyar jogszabályok alapján nem is köteles ezeket elárulni az érdeklődőknek. Más esetekben viszont nem is látják a márkaszervizek a részletes szervizelőzményeket, különösen akkor nem, ha az autót nem az adott szervizbe hordták a gazdái, esetleg nem hivatalos márkaszervizbe, vagy nem az importőr magyarországi szervizhálózatának tagjaihoz.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!