Elon Musk: Ha jön az MI-apokalipszis, azt azért szeretném látni
2024. február 29. – 17:58
Az MI-cége és a Tesla révén a témához több szálon is kapcsolódó Elon Muskkal zárult le idén a Bosch Connected World nevű berlini expója, ahol a videón bejelentkező milliárdos (üzletember, polihisztor, botrányhős, és még sok más) többek közt arról beszélt, hogy sosem látott még gyorsabb technológiai fejlődést a mesterséges intelligenciáénál, a processzorláz durvább, mint bármilyen aranyláz volt, és a küszöbén vagyunk a legnagyobb technológiai forradalomnak, amit valaha láttunk.
Musk önmagához híven azzal kezdte a bejelentkezését, hogy értetlenkedve visszakérdezett, hogy a mesterséges megtermékenyítésről (artificial insemination) kérdezik-e, mikor az AI-ról (mesterséges intelligencia) kérdezik, aztán amikor senki sem nevetett, megjegyezte, hogy milyen savanyú a közönség. Utána viszont persze elkezdett a témához is hozzászólni, és a Bosch törekvéseit kicsit zárójelbe téve arról kezdett el beszélni a jövő kapcsán, hogy a teljesen autonóm járművek már közel vannak, méghozzá szenzorok nélkül, csak kamerákkal és neurális hálókkal.
Szerinte ahhoz, hogy ez működjön, gyakorlatilag kicsiben meg kell alkotni egy általános MI-t, ami a szavai alapján nem is lehetetlen, mert ő sosem látott még ennél gyorsabb technológiai fejlődést. Mint mondta, félévente megtízszereződik az online MI-eszközök mennyisége, ezért is van az, hogy az MI-hullámot gyorsítókártyákkal meglovagoló Nvidia piaci kapitalizációja az egekben van, a processzoráz pedig szintén durvább, mint korábban bármi.
Musk szerint a viselkedésükben is humanoid robotok is jönnek – természetesen itt a Tesla saját robotját, az Optimust említette –, és megjegyezte, hogy reméli, a robotok kedvesek lesznek hozzánk. Szerinte az MI mindenhol növelni fogja a produktivitást, és mint mondta, nagyon érdekes időket élünk, és a küszöbén vagyunk a legnagyobb technológiai forradalomnak, amit valaha láttunk. Arról is beszélt, hogy őt is nyomasztotta, hogy akkor most majd le fog cserélni minket a mesterséges intelligencia, de
végül arra jutott, hogy ha rajta múlik, igazából szeretné megnézni azt, amikor eljön az MI-apokalipszis.
A milliárdos kitért arra is, hogy a csiphiány után most a feszültségváltók jelentik a problémát, amire ő számított is, később pedig szerinte az elektromosság lesz majd a szűk keresztmetszet. A Tesla jövőjéről kapott kérdésre nem meglepő módon annyit mondott, hogy az autó az autonómiára fókuszál majd és olcsó lesz. Azt a tegnap az X-en (korábban Twitter) már elhintett tényt is megismételte, hogy a következő Tesla Roadster kevesebb mint egy másodperc alatt gyorsul majd 0-ról 100-ra. Ezt egyszer már beígérte, de akkor nem jött be, és most sem tűnik sokkal valószínűbbnek a dolog. Az egész beszélgetést itt lehet visszanézni.
A Bosch expóján már a generatív mesterséges intelligencia berobbanása előtt is középpontban volt az MI, így abban tényleg semmi meglepő nem volt, hogy idén is ez dominált itt, a szerdán bejelentett, Microsofttal közös autós törekvéseken túl is. Ez jól látszott abból is, hogy Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke rögtön azzal az egyre elcsépeltebbnek tűnő fejtegetéssel kezdte, hogy a mesterséges intelligencia meg fogja változtatni az életünket, akár akarjuk, akár nem, és emiatt muszáj beszélni róla.
Mint mondta, a Bosch hisz abban, hogy az embereket is be kell vonni ebbe a folyamatba, amire amúgy törekednek is, többek közt évente csinálnak felmérést is arról, hogy mit gondolnak az emberek a technológiáról szerte a világon. Tanja Rückert, a Bosch igazgatóságának digitalizációért felelős tagja ugyancsak a nyitószegmensben elmondta, az MI éppúgy átalakíthatja az ipart, mint azt egykor a számítógép feltalálása tette, és a Bosch idei felmérése alapján ebben egyre többen hisznek is, az emberek kétharmada mondta, hogy ez a legfontosabb új technológia.
A Bosch kockázatitőke-részlege komoly pénzeket tolt bele például a mesterséges intelligenciával foglalkozó német, szuverén MI kifejlesztésén dolgozó Aleph Alphába, amellyel együtt is működik. Észak-Amerikában már be is mutattak egy MI-alapú beszédfelismerő modellt, amelyben egy egy chatbot értelmezi és kezeli a műszaki meghibásodások elhárítására vonatkozó hívásokat. A Bosch szerint így a hívásoknak durván 40 százaléka megoldható automatikusan. Az Aleph Alpha multimodális modelljét az expón a Hewlett Packard Enterprise által bemutatott, ABB által gyártott,
YuMi nevű kétkarú robotba is belerakták, ami így meghibásodás esetén el tudja mondani, hogy mi baja, ha a probléma szerepel a kézikönyvében, ezzel jelentősen megkönnyítve a karbantartók munkáját.
Hartung szerint a legtöbben a ChatGPT miatt ismerik a generatív MI-t, de szerinte ez ennél jóval távolabbra vezet, és a technológia legnagyobb hatásától még messze vagyunk. Ez szerinte az lesz, amikor a generatív modelleket arra fogjuk használni, hogy ne csak felismerjék az embereket egy teremben, hanem azt is meg tudják mondani, hogy milyen a terem hangulata, az autók pedig felismerik majd, hogy egy adott helyzet veszélyes, vagy afelé halad-e. Erről itt írtunk bővebben.