Hogy a fenébe rozsdásodik a rozsdamentes acélból készült Cybertruck, ha egyszer rozsdamentes?

2024. február 20. – 04:39

Másolás

Vágólapra másolva

Egy hónapon belül már másodjára írtunk a Telexen is arról, hogy az Európában, így értelemszerűen nálunk sem elérhető Tesla Cybertruck teljesen hétköznapi dolgok hatására is rögtön rozsdásodni kezd. Erről elsőre az juthat eszébe az embernek, hogy az autó tervezőinek vajon elment-e az eszük, másodjára pedig az, hogy a rozsdamentes acél egyáltalán hogy a fenébe tud rozsdásodni. Előbbi kérdésre a választ el sem kezdenénk firtatni, utóbbira viszont szerencsére nagyon egyszerű:

a „rozsdamentes” nem azt jelenti, hogy az acél rozsdamentes, hanem azt, hogy fokozottan rozsdaálló a sima acélhoz képest.

A rozsdásodás problémája január közepén merült fel először, amikor valaki kiposztolta az X-re (korábban Twitter) az autó kézikönyvének egyik részletét, amely szerint a Cybertruckról azonnal el kell távolítani az olajat, a zsírt, a madárürüléket, a gyantát, az elkenődött bogarakat, a kátrányt, az útszóró sót, az ipari lerakódásokat és egyéb, meg nem nevezett dolgokat is. Erre azért van szükség, mert ezek mind károsítják az autó karosszériáját, ami amúgy a Tesla szerint akkor is károsodni fog hosszú távon, ha nagyon vigyáznak rá a tulajdonosok.

Mint azóta kiderült, ez valóban így is van, a Cybertruck Owners Club nevű tulajdonosi csoport több tagja ugyanis már pár napnyi eső után rozsdásodásról számolt be, ez ellen pedig tényleg az égvilágon semmit nem tudnak tenni a tulajdonosok. Azon kívül persze, hogy ha egy kicsi esélye is van az esőnek, nem használják az autójukat.

Feltűnő lehet, hogy más autógyártóknál ilyen probléma nem szokott jelentkezni, és nem is csak azért, mert a nyolcvanas években piacra dobott DeLorean DMC–12 óta nem használnak rozsdamentes acélt. A Tesla viszont mégis azt használt, ráadásul pőrén is hagyta a rozsdamentes acélból készült karosszériát, bízva abban, hogy az a sajátos adottságai miatt az autóiparban ugyancsak bevett fényezés nélkül is kellően ellenálló lesz.

Most kiderült, hogy nem lett az, nagyon könnyen rozsdásodik és karcolódik, amire az egyetlen megoldásnak a kizárólag a Teslánál elérhető festés tűnik. Ez potom ötezer dollárba (1,8 millió forint) kerül, plusz ezer dollárért pedig fekete is lehet az autó, és a jelek szerint ez kötelező, hogy megvédjék a rozsdásodásra nagyon is hajlamos rozsdamentes acél karosszériát.

A Tesla a finn Outokumputól szerzi be a rozsdamentes acélt, aminek a pontos összetétele nem ismert, de az biztos, hogy ez sem oldotta meg a rozsdásodásra közismerten képes rozsdamentes acél problémáját. Rozsdamentes vagy pontosabban korrózióálló acélból a szövetszerkezetük alapján négy fajtát különböztetünk meg, ezek a ferrit, a martenzit, az ausztenit és a duplex (ausztenit+ferrit) acélok. Ezeket az ötvözeteket az köti össze, hogy a széntartalmuk maximum 1,2 százalék, a krómtartalmuk pedig minimum 10,5, de utóbbi a gyakorlatban 12 és 26 százalék között mozog.

Ennek oka, hogy 12 százaléktól alakul ki az az összefüggő, stabil, oxigén jelenlétében újraképződő oxidréteg, amely megvédi a felületet a rozsdásodástól, feltéve, hogy nincs kitéve tartós sérülésnek. Erről és a nemesacél összes többi formájáról ide kattintva lehet sokkal bővebben olvasni. Ezek után nem meglepő, hogy a Cybertruck kézikönyvében külön ki van emelve, hogy mindent azonnal le kell mosni róla, de egy rakás tényező járulhat még hozzá a rozsdásodásához a hőmérséklettől a felületet érő víz só- és oxigéntartalmáig. Ez pedig

nem túl előnyös egy olyan autónál, amit papíron a legmostohább körülményekre terveztek, sőt decemberben Elon Musk arról írt, hogy rövid távon még vízen is lehet majd haladni vele.

Musk autógyártó cégének különutassága persze az elnök-vezérigazgató személyiségének fényében teljesen érthető, de tényleg nem véletlen, hogy évtizedek óta nem használnak a gyártók rozsdamentes acélt. Az anyag valóban ellenállóbb a hagyományos alumíniumötvözeteknél – Musk előszeretettel mutogatta, hogy golyó- és nyílálló, mintha ezek gyakori problémák lennének –, de a rozsdásodás mellett az is ellene szól, hogy nehezebb és drágább, macerás vele dolgozni, és a merevsége miatt a baleseteknél is komoly veszélyt jelent.

A Tesla egyébként nem csak itt ment szembe az autóipar évtizedes sztenderdjeivel, és nem csak itt jött rá menet közben, hogy valószínűleg okkal csinálják a többiek máshogy a dolgokat. Az, hogy az autókon alapból rajta legyen a fényezés, nem megoldhatatlan feladat, az viszont már kellemetlenebb, hogy az autókat pár hete a dísztárcsák nélkül küldik ki, mert kitudódott, hogy kárt tesznek a gumikban, és mint kiderült, újakat kell majd tervezni. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy terepen nem csak a karosszéria koszolódása miatt fájhat a tulajok feje:

Mint az a fenti videóból kiderült, a differenciálzár majd egy későbbi frissítéssel jön, ami elég nagy hiányosság, és az is érthetetlen, hogy a sárvédők egyszerűen leestek az autóról. A Tesla, mondjuk, kifejezetten ajánlja, hogy terepre indulás előtt ezeket szereljék le a tulajdonosok, az viszont már nincs benne a kézikönyvben, hogy ezt pontosan hogyan is kellene csinálni. Persze minderről nyilván azonnal elfeledkezik majd minden morcos tulajdonos, ha felidézi, hogy az autót „bestia módba” lehet rakni, hogy gyorsabb legyen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!