Szakértő a Tesla Cybertruckról: Halálos veszély a gyalogosokra és a kerékpárosokra
2024. január 11. – 21:29
Bár világszerte sokan várták a megosztó formájú, egyesek szerint rettenetesen ronda, Giorgetto Giugiaro, olasz formatervező-legenda által viszont az autók Picassójának titulált Tesla Cybertruck megjelenését, szakértők szerint nem valószínű, hogy ebben a formában megjelenik Európában. Sőt, annak örülnének, ha ez nem történne meg. Az erről szóló nyilatkozatok elég pontosan megmutatják azt is, hogy milyen általános problémákat okozhatnak az egyre nagyobb és erősebb villanyautók, illetve bármilyen nagytestű pickup és SUV.
Reméljük, a Tesla nem hozza Európába ezt a típust, fogalmazott közleményében az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council), a Reuters szerint. Mint írták, egy ilyen hatalmas, nehéz és erős jármű egy halálos veszélyt jelentene a gyalogosokra és a kerékpárosokra egy baleset során.
A brüsszeli székhelyű szervezet nincs egyedül a véleményével. Már az új Tesla bemutatója után kifejezte aggodalmát az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatalának (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) korábbi megbízott vezetője, David Friedman is, aki úgy egyszerűsítette a problémát, hogy elmondta, két jármű ütközésekor az húzza a rövidebbet, amelynek karosszériáját gyűrődési zónával látták el ezért kevésbé merev, hogy deformációja során elnyelje az ütközési energia nagyobbik részét.
Bár ezzel a megállapítással lehet vitatkozni, ezen a ponton a kétféle aggodalom találkozik, és nem pusztán annyi az alapjuk, hogy a Tesla hidegen hengerelt, a hagyományos autókénál lényegesen vastagabb és merevebb rozsdamentes acél karosszériaelemekkel gyártja a Cybertruckot. A magas homlokfelületű kisteherautók valóban veszélyesebbek a többi közlekedőre, de különösen a gyalogosokra és kerékpárosokra nézve, mint egy lapos orrkiképzésű, hagyományos építésű személyautó.
Az elütések kimenetelét nemcsak a jármű sebessége befolyásolja, de az is, hogy gyalogos mely testtája érintkezik a karosszériával, illetve, hogy ez után a motorháztetőre vetődik-e, vagy maga alá gyűri az autó. Az Insurance Institute for Highway Safety, vagyis az Egyesült Államokban működő Közlekedésbiztonsági Intézet szerint a 100 centiméternél magasabb motorháztetejű pickupok és SUV-k esetében 45 százalékkal nagyobb a kockázat, hogy egy gyalogosgázolás halálos kimenetelű lesz. Ezzel kapcsolatban érdemes megvárni az első független intézet által elvégzett tesztet, mert egyelőre csak a Tesla saját próbájának eredményeit láthattuk, a gyalogosvédelméről pedig nem sokat tudunk.
Mások védelmükbe vették a Cybertruckot, mondván lényegesen alacsonyabb és laposabb az orra, mint az Egyesült Államokban piacvezető GMC és Ford pickupoknak. Bár az ottani gyártóknak nagyobb a mozgásterük, mert a hatóságok az önellenőrzést támogatják, ráadásul Musk egy interjúban azt állította, hogy a Cybertruck jól szerepelt a hivatalos biztonsági ellenőrzésen is.
A 61 ezer dolláros (kb. 21 millió forintos) indulóáron kínált Cybertruckra a cég állítása szerint a november végi bemutatóig összesen 2 millió előrendelés érkezett. A legnagyobb Tesla vevői zömében biztosan amerikaiak lesznek, mert ott évente 750 ezer pickupot adnak el és a típusok népszerűségi listáját is ilyen autók vezetik. Szakértők szerint ugyanakkor az előrendeléseknek legfeljebb 30-40 százalékából lesz valódi autóvásárlás, ami persze így is hatalmas szám és hihetővé teszi Musk ígéretét, amely szerint 2025-ben már évi 250 ezer Cybertruckot gyártanak majd.
A Tesla hivatalosan nem válaszolt az európai forgalmazással kapcsolatos kérdésre, ám a márka főmérnöke szerint valóban gondot okozhat, hogy az itteni balesetvédelmi szabályok nem támogatják a Cybertruckéhoz hasonló szögletes orrkiképzésű karosszériát. Az új Teslát akár át is alakíthatnák, például hagyományos acélból készült, gázoláskor felpattanó első karosszériaelemet és egyéb biztonságnövelő megoldásokat szerelhetnének rá, de kérdés, hogy mindez milyen egyéb módosításokat igényelne, illetve, hogy az átalakítás egyáltalán megérné-e a Teslának vagy sem.
A szakértői szájhúzások ellenére mégis van esély arra, hogy a valószerűtlen villanyautó előbb-utóbb felbukkan az európai utakon. Sok hagyományos, benzines amerikai pickuphoz hasonlóan a Cybertruckkal sem lehetetlen megkerülni az európai típusjóváhagyás szabályrendszerét. Erre évek óta bevett megoldás a korlátozott szériára érvényes átmeneti engedély, amely lehetővé tette például a Ford F-150, vagy a RAM pickupok regisztrációját. Ugyanakkor éppen az új Tesla jelentette kockázatok miatt merült fel sokadszor, hogy be kéne zárni ezt a kiskaput.
A közlekedésbiztonsági problémák mellett számos egyéb ok nehezíti, hogy a Tesla hasábteherautója az utcakép részévé váljon Európában. Aki vezetett már itt bármilyen, amerikai úthálózathoz és parkolókhoz méretezett autót, az tudja, hogy ez mindig kompromisszumokkal jár. Ezek az autók sok esetben hosszabbak és szélesebbek, mint európai kategóriatársaik, ami sokféle kényelmetlenséget okozhat, városi környezetben egyáltalán nem praktikus.
Bár az összehasonlítás sántít, a jelenlegi Toyota Hilux pickup hossza mindössze 5,3 méter, a Tesla Cybertrucké pedig közel 5,7. A két típus szélessége is eltér, hiszen a Toyotáé kevesebb mint 1,9 méter, a Tesláé viszont visszapillantó tükrökkel 2,4, ami a Cybertruck alábbi videón szorult helyzetben, működés közben látható összkerékkormányzása ellenére is gondokat okozhat a manőverezés az itteni parkolóhelyek, utcák, vagy éppen garázsbehajtók méretei mellett.
Szemfelnyitásnak így is kiváló a Cybertruck, hiszen minden zsenialitása ellenére dög nehéz, ahogy a legtöbb villanyautó szintén. Bár a förtelmes/csodaszép Tesla kishaszonjármű alapváltozatának hatótávja a hivatalos mérések szerint legalább 400 kilométer, a többmotoros, kiegészítő akkumulátorral is felszerelt verzióké pedig 500-700 kilométerig feltornászható, a mai lítiumion-akkumulátorokkal ez az összkerékhajtású változat esetében 2,9 tonna menetkész tömeget jelent, a hárommotoros csúcsmodell, a Cyberbeast esetében pedig 3,1 tonnát.
További probléma, hogy az európai B kategóriás jogosítvány, vagyis az autóhoz szükséges vezetői engedély legfeljebb 3,5 tonna megengedett össztömegig érvényes. Ezzel szemben a Cybertruck mindhárom változatának hasznos terhelhetősége 1133 kiló, valamint 3,4 vagy akár 5 tonnát vontathatnak, ezért az új Tesla vezetéséhez a legtöbb európai autós kénytelen lenne megszerezni a C kategóriás jogosítványt. Az pedig már csak apró kellemetlenség, hogy a személyautókéhoz képest kétszeres úthasználati díjat fizethetnének.
Nem tartja megoldhatatlannak a Cybertruckkal kapcsolatban felsorolt problémákat Zambelly György, a Teslavarázsló nevű független szakszerviz vezetője, aki szerint Magyarországon is rengetegen várnak, hogy átvehessék korábban leelőlegezett elektromos pickupjukat. Zambelly szerint az sem okoz majd végül gondot, hogy a Tesla szokásaihoz híven ezúttal is először az NACS-nek nevezett szabvány szerinti töltőcsatlakozóval kezdte gyártani a típust, mert várhatóan egy éven belül elkészül majd az európai szabványnak megfelelő csatlakozóval felszerelt verzió is.
Az előrendeléshez egy ideig csupán száz dollárt, átszámítva körülbelül 35 ezer forintnak megfelelő összeget kellett befizetni, majd a bemutató közeledtével ezt 250-re (kb. 86 ezer forintra) emelték és az előlegeket vissza lehet kérni, ha valaki mégsem venné meg az új típust. Aki évekkel ezelőtt fizetett azért, hogy első közt vehesse birtokba Cybertruckját, nagyon meglepődhetett amikor kihirdették a végleges árakat.
Korábban mindössze 40 ezer dolláros alapmodellt ígért a Tesla, végül az egymotoros, hátsókerék-hajtású változat is 61 ezer dollárra drágult, mire elkészült. Hogy végül megérkezik-e Európába az új Tesla, az nagyban függ attól is, hogy összességében hányan szeretnének ilyen autót a kontinensen, amit viszont csak részben befolyásol, hogy mit szólnak hozzá a hatóságok. Minden kritika ellenére vitathatatlan, hogy az utóbbi években egyetlen új típus sem kapott akkora figyelmet, mint az autók Picassója.
A többek közt a Volkswagen Golf első generációját, vagy éppen a Vissza a jövőbe trilógiából ismert, szintén rozsdamentesacél-karosszériával gyártott DeLorean DMC-12-t tervező Giugiaro szerint az emberek arra vágynak, hogy észrevegyék őket, és szintén elismerésre méltó, hogy a Cybertruck formaterve nem a harmónia és a tökéletesség keresését képviseli, hanem az érzelmeket és a robusztusságot.