A NER lebontása purhabbal – hogyan lett Google-etető reklámújság Karácsonyék egykori weboldalából?
2024. január 22. – 10:29
„Tanácsok a ragasztó purhab alkalmazásához és hogy tudjuk eltávolítani? A kormányváltás az, ami mindent elrendez”
– ez nem egy erősen ellenzéki beállítottságú építőmunkás szaktanácsa, hanem két cím a Karácsony Gergely főpolgármester 2021-es miniszterelnök-jelölti előválasztási kampánya mögött álló 99 Mozgalom honlapjáról.
A kilencvenkilenc.hu léte az előválasztás, majd a 2022-es országgyűlési választás után értelemszerűen okafogyottá vált. Mi is csak azért tévedtünk oda, mert a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) egy december 20-i végzésében felszólította a mozgalom mögött álló egyesületet, hogy törölje az előválasztási kampányban a szimpatizánsoktól az oldalon begyűjtött adatokat. Ekkor vettük észre, hogy az oldal fura hibriddé alakult: az eredeti oldalról átmásolt kampányszövegek és a legkülönfélébb termékeket reklámozó bejegyzések váltották egymást a stockfotókkal feldíszített, meglehetősen fapados dizájnú oldalon.
Az első két dolog, ami az odatévedő egyszeri internetező eszébe juthatott, hogy
- Karácsonyék megőrültek, vagy
- az oldalukat meghekkelték.
De a magyarázat jóval egyszerűbb: a kilencvenkilenc.hu már nem a mozgalom tulajdonában áll. Utánajártunk, hogy mi történt: hogyan lett az oldalukból reklámújság, ki áll mögötte, és mi értelme egy egykori politikai oldalon purhabot, utasbiztosítást vagy CBD-olajat hirdetni. Megtaláltuk az oldal új tulajdonosát is, aki kérdésünkre belátta, hogy a PR-cikkek mellett megtévesztőek lehetnek a régi felületről átemelt politikai szövegek. Egyébként több száz hasonló bérelhető oldala van, köztük egészen meglepő előéletűek is.
Demokrácia és tintapatron
Ha az új oldal nem másolta volna le Karácsonyék eredeti oldalának egyes szövegeit, akkor valószínűleg a mi szemünk se akadt volna meg rajta, hiszen előfordul, hogy egy-egy lejárt regisztrációjú címet valaki újrahasznosít – bár az joggal merülhet fel, hogy egy politikai szervezetnek nem ért volna-e évi néhány ezer forintot, hogy ne tudjon más profitálni az ismertségéből.
A jelek szerint nem ért meg, így az a helyzet állt elő, hogy ahol korábban linkelték Karácsonyék oldalát, onnan most ugyanezek a linkek egy reklámoldalra mutatnak. A domainregisztráció egyszerű meghosszabbításával olyan kellemetlenségeket is el lehetett volna kerülni, mint hogy a Facebookon Karácsony Gergely, Mesterházy Attila, a Magyar Szocialista Párt vagy a Párbeszéd – Zöldek oldala is egy olyan oldalt reklámozzon, amelyen „A szociális jóvátétel programja” helyett ma tintapatronokról és nógrádi állásajánlatokról szóló reklámok olvashatók.
A megújított oldalra minden bejegyzést Sunkos Adalina álnév alatt töltöttek fel. Néhány eredetiből átemelt bejegyzést még 2021-es dátummal (tehát az eredeti felkerülésük idejére datálva) töltöttek fel, de egy idő után erre a visszadátumozásra sem figyeltek már, így „A jóvátétel programja” még 2021. júliusi dátumozású, de „A NER lebontásának programját” már két évvel későbbi, tavaly júliusi dátummal osztotta meg a világgal „Sunkos Adalina”.
Aztán egyszer csak jön az éles váltás: „A demokrácia és az autonómiák megerősítése” című bejegyzés után öt nappal már az „Így történhet meg a vizes fal javítása” című cikk következik. Ezt még talán lehetne is szimbolikusan értelmezni mint a demokrácia alapjainak helyreállítását, de a következő, „Leves receptek széles választékban” című bejegyzésre már nincs ötletem. (Bár csábító analógia lenne, hogy az ellenzék lassan mehet a levesbe.)
Cikkünk írásakor található volt még az oldalon e-cigarettát, CBD-olajat, purhabot, álláskereső portált, utasbiztosítást, online kaszinót, víz-, gáz-, fűtésszerelést, webfejlesztést, tintapatront és addiktológiai központot népszerűsítő PR-cikk is. A reklámszövegek tavaly júliusi, szeptemberi, novemberi és decemberi, illetve idén januári dátummal kerültek fel, a legutóbbi éppen cikkünk írása közben, azaz láthatóan aktívan használják az oldalt. Na de kik és mire?
Feltárul a hálózat a reklámok mögött
Ahhoz, hogy megértsük, hogyan cserélnek gazdát egyes weboldalak, úgy is elképzelhetjük őket, mint egy albérletet. Egy oldalnak is van egy gazdája, aki ott lakik. Van egy címe is, ahol megtalálható; weboldalaknál ez a domainnév, amelyet be kell pötyögni a böngészőben a címmezőbe, ha oda akarunk látogatni. Amikor valaki már nem szeretne tovább az adott címen lakni, ezért nem fizeti tovább a bérleti díjat, a cím egy idő után felszabadul. Ilyenkor bárki más beköltözhet, aki megállapodik a főbérlővel, és kifizeti a bérleti díjat. Értelemszerűen az új lakó hozza magával a saját bútorait, tárgyait. Előfordulhat azonban, hogy az előző lakó ott hagyott valamit, amire már nem volt szüksége, az új lakó ilyenkor dönthet úgy, hogy jó lesz az neki is, és megtartja.
Nagyjából ez történt a kilencvenkilenc.hu esetében is. A 99 Mozgalomnak már nem volt szüksége erre a domainnévre, amely a kifizetett időszak lejárta után felszabadult. Ekkor jött valaki, aki lefoglalta, és a saját oldalával berendezkedett rajta, de néhány korábbi bejegyzés megtetszett neki, ezért azokat az új oldalra is kirakta. Ez utóbbi mozzanatnak adott esetben lehetnek etikai vagy akár szerzői jogi vonatkozásai, de a mi esetünkben inkább az a fontos, hogy a két bérlőnek a címegyezéstől függetlenül semmi köze nem kell, hogy legyen egymáshoz.
Mozgalmas időket él a nem létező mozgalom
Felmerül a kérdés, hogy a 99 Mozgalom mögötti egyesület hogyan tudná törölni az 63 313 érintettől az oldalán begyűjtött személyes adatokat, ha egyszer maga az oldal sem működik már. Ehhez azonban az oldalra nincs is szükség: az egyesület a NAIH végzése szerint azt közölte a hatósággal, hogy ezek az adatok egy pendrive-on pihennek az egyik egyesületi tag budapesti lakásán. Fogósabb kérdés, hogy bár a NAIH felszólítása értelmében az adatkezelésről is utólagos tájékoztatást kellene adniuk a honlapjukon, honlap híján ezt hogyan fogják teljesíteni.
Kerestük az ügyben Karácsony Gergelyt és a mozgalmat képviselő Perjés Gábor párbeszédes képviselőt is. Azt is megkérdeztük tőlük, tudják-e, mi történt az egykori oldalukkal, illetve hogy ki a domain jelenlegi tulajdonosa. Hivatala szerint a főpolgármester nem illetékes, Perjés pedig cikkünk megjelenéséig nem reagált. A mozgalom a kampány alatti adománygyűjtési gyakorlata körül kibontakozott ügy miatt is rendszeresen szerepelt a hírekben az elmúlt hónapokban.
Ha meg akarjuk nézni, kié jelenleg egy .hu-s domainnév, ezt a magyar domainnyilvántartó adatbázisában tehetjük meg, de a domainhasználó nevének közzétételéhez ma már nem kötelező hozzájárulni, ezért gyakran nem is derül ki, kié az adott oldal. Így van ez a kilencvenkilenc.hu esetében is. A nyilvántartásban csak annyi látszik, hogy a címet a jelenlegi használója 2023 májusában regisztrálta, illetve a cég neve, amelynél az illető beregisztrálta a címet (az úgynevezett regisztrátor), és hogy utoljára december 31-én késő este módosították a domain regisztrációját, amely 2025 májusáig van lefoglalva. Mindez egybevág azzal, hogy a weboldalak aktuális állapotáról pillanatképet készítő Wayback Machine-ben az utolsó elérhető mentés Karácsonyék eredeti oldaláról 2022. augusztusi, a domain következő mentett állapotakor, 2023. júliusban viszont már a PR-oldal futott rajta.
Ahogy a lakcímek mögött is van egy helyrajzi szám, a domainnevek is lefordíthatók egy IP-címre. A kilencvenkilenc.hu IP-címe egy németországi adatközpontra mutat, azaz egy ott található szerveren tárolják az oldalt. Az ilyen szervereken a tárhelyszolgáltatók gyakran sok másik oldalt is tárolnak, így ezek IP-címe azonos. Önmagában nem bizonyít semmit, ha egyes oldalakat közös szerveren tárolnak, ettől még lehetnek egymástól teljesen függetlenek, de ez is lehet egy a kapcsolódásukra utaló jelek közül. (Jól illusztrálta mindezt például a Mediaworks lapjai elleni 2022-es hekkertámadás, amelyet feltehetően egy közös szerver megtámadásán keresztül vittek véghez, a kinézett lapoktól független oldalakat is megbénítva.)
Keresésünk alapján összesen 651 domain található ezen a szerveren, ebből 43 .hu végződésű, azaz biztosan magyar. A legtöbb teljesen más jellegű weboldal, de találtunk öt olyat is, amelyek a kilencvenkilenc.hu-hoz hasonló linkgyűjtő PR-oldalak, és részben ugyanazokat a termékeket reklámozzák ugyanazokra a webáruházakra linkelő bejegyzésekben. Ezt az öt oldalt is ellenőriztük a domainnyilvántartóban, és bár a használójuk ezeknek sem látszik, az ötből négyet ugyanannál a regisztrátornál regisztráltak, mint a kilencvenkilenc.hu-t, ugyanabban a hónapban, és ugyanúgy december 31-én késő este módosították utoljára a regisztrációját, miközben a tartalmuk is nagy átfedést mutat.
Mindebből az körvonalazódik, hogy egy számos, nevük alapján egymástól függetlennek tűnő oldalra kiterjedő hálózatról lehet szó, amely az egyes oldalakon más-más szöveggel megtámogatva, de nagy átfedésben ugyanazokat a termékeket, szolgáltatásokat reklámozza.
Magukat a reklámozott, azaz a PR-cikkekben linkelt oldalakat végignézve további kapcsolódásokat lehet észrevenni. A kilencvenkilenc.hu-n cikkünk írásakor tizenkét cég oldalát reklámozták, ebből különféle módokon, de négynél találtunk kapcsolódást egy webes szolgáltatásokat, többek között keresőoptimalizálást nyújtó vállalkozáshoz.
Miután számos jel utalt arra, hogy a szóban forgó vállalkozásé a kilencvenkilenc.hu, magánemberként küldtem nekik egy ajánlatkérést, hogy megbizonyosodjak róla. Válaszként kaptam egy táblázatot közel háromszáz oldallal, és valóban köztük volt ez is, mint PR-cikkek megjelentetésére bérbe vehető felület.
A vállalkozást nem nevezzük meg, mert valójában semmi illegálisat nem tett, és a témánk szempontjából nem is lényeges a konkrét név. Maga a biznisz azonban, amelyben utaznak, és amelyben Karácsony Gergely mozgalmának egykori oldalát is használják, az internetes kereskedelem egy megkerülhetetlen, mégis kevéssé ismert része.
Így etesd a keresődet
Egy-egy domain rangjára többféle mérőszám létezik, amelyekkel be lehet lőni, hogy milyen előkelő helyen jelenik meg az internetes keresési találatok között egy-egy releváns keresési kulcsszóra. Ez létfontosságú kérdés egy webshop esetében, hiszen minél jobb pozíciót tud elérni, annál nagyobb valószínűséggel találnak rá a potenciális vásárlók. Lehet persze hirdetéseket venni a Google-től vagy más keresőmotor üzemeltetőjétől, hogy már az organikus találatok felett megjelenjen az oldalunk, de az organikus találatokon belül is vannak trükkök a feljebb tornászására.
Ilyen keresőoptimalizációs (SEO) trükk például a linképítés. Egy-egy oldal erősségét sok tényező befolyásolja, de az egyik legfontosabb, hogy hány másik oldalról mutatnak rá linkek, és ezek az úgynevezett viszontlinkek milyen minőségű oldalakon, azokon milyen kontextusban találhatók. A linképítő szolgáltatások lényege, hogy erre fenntartott oldalakon linkeket helyeznek el az ügyfelük weboldalára, hogy a keresések találati listáját összeállító algoritmus azt lássa, hogy az adott weboldalt sok másik helyen hivatkozzák, ezért biztos releváns találat.
Nem mindegy azonban, hogy milyen oldalon helyezik el ezeket a linkeket. Minél erősebb az oldal, ahonnan a viszontlink a mi weboldalunkra mutat, annál jobb lesz nekünk. Ehhez a Google weboldalakat pásztázó botjai sok mindent figyelnek, például hogy a link milyen szövegkörnyezetben szerepel, milyen más linkek társaságában. És persze azt is, hogy maga a linkelő oldal mennyire hivatkozott.
Itt el is értünk oda, hogy miért lehet értékes a kilencvenkilenc.hu egy ilyen szolgáltatónak. Egyrészt egy évek óta használt domain sokkal erősebb pozícióból indul, mint egy először bejegyzett, még nem bejáratott cím. Másrészt a főpolgármestert támogató mozgalom egykori weboldalát természetesen sok erős oldal linkelte, például nagy híroldalak. Ezek a linkek pedig attól még, hogy a domain mögötti weboldal tartalma megváltozott, ugyanúgy élnek.
A linképítő szolgáltatót – és az ügyfeleit – tehát a legkevésbé sem érdekli, hogy egy ilyen linkgyűjtő oldal hogy néz ki, mennyire meggyőzőek a linkek köré írt PR-cikkek, illetve hogy az oldalra tévedő látogató mit gondol arról, hogy a NER lebontásáról és a purhabról is talált tartalmakat ugyanazon az oldalon. Innen nézve már érthető az is, hogy a kilencvenkilenc.hu PR-cikkeiben szabad szemmel miért észrevehetetlen az elhelyezett link: nem az a cél, hogy valaki átkattintson, hanem hogy a keresőbotok megtalálják.
Lejárt kormányzati oldalak is bérelhetők
A nekem küldött ajánlatban 283 oldal szerepel, méghozzá az erősségük szerinti sorrendben. A rangsoroláshoz a szolgáltató a Domain Authority (DA) nevű mérőszámot használja, amely egytől százig pontozza az oldalakat. A szolgáltatás alapárát is ez a szám határozza meg. A kilencvenkilenc.hu erőssége a táblázat szerint DA33-as, amivel az itt elérhető oldalak első negyedébe tartozik. Ezzel a pontszámmal az alapára hatezer forint (céges megrendelés esetén húsz százalékkal több), de több mint öt oldal csomagban rendelése esetén már kedvezmény jár. Ha a megrendelő a cikket is a szolgáltatóval íratná a linkhez, az plusz háromezer forint.
A portfólió legerősebbek oldalai DA53-as besorolásúak, ilyenből kettő van. Rögtön az első „tematikus” megjelölésű, ez egy pornóoldal, de tanulságos evolúcióval: a Wayback Machine szerint 2008 körül még egy webdesignnal foglalkozó cég honlapja volt (a domainnév ma is ezt tükrözi), néhány évvel később a mostani kilencvenkilenc.hu-hoz hasonló linkgyűjtő reklámoldal lett belőle, majd ezután került a domainnév alá egy „tematikus” oldal. A második opció egy klasszikus linkgyűjtő oldal, de néhány éve még egy számlázóprogramra lehetett rajta előfizetni. Itt is megfigyelhető, hogy az eredeti oldalról átemeltek szövegrészeket.
De a legkülönfélébb domaineket szedték csokorba, válogatás nélkül felszippantva mindenfélét, aminek lejárt a regisztrációja. Néhány érdekesebb példa:
- egy nagy állami fejlesztési projekt társadalmi egyeztetésre létrehozott kormányzati oldala,
- az első Gyurcsány-kormány egyik minisztériuma,
- egy kormányzati emlékbizottság, amelyet Orbán Viktor elnökölt (a bizottság egy emlékév ünnepi eseményeit koordinálta),
- egy már megszűnt ellenzéki párt,
- egy Magyarországon rendezett nemzetközi sportverseny,
- egy országos lefedettségű rádióadó,
- egy megyei jogú város már megszűnt híroldala,
- egy Balaton-parti város turisztikai egyesülete,
- egy csődbe ment utazási iroda,
- egy azóta átnevezett budapesti hotel.
De akadnak a gyűjteményben pornóoldalak, éttermek, kávéházak, bárok, kulturális fesztiválok, kiállítások, szakmai konferenciák, jógastúdió, IT-biztonsági cég, digitális tévészolgáltató, vidéki gyógyfürdő, diszkó, zenekar, fuvarozócég, piackutató, irodalmi folyóirat, befektetési tanácsadó, egy bankkártyás cég promóciós oldala és ironikus módon egy olyan is, ami már eredetileg is linkgyűjtő oldal volt.
A kilencvenkilenc.hu esetéhez hasonlóan több másik oldalon is megfigyelhető, hogy az eredeti oldalról átemeltek bizonyos szövegeket, akár képeket is – van olyan oldal, amelyik egészen sokáig úgy néz ki, mint az elődje, és csak a legaljára görgetve kerülnek elő a PR-cikkek.
A legtöbb oldalon visszaköszönnek ugyanazok a termékek, amelyeket a kilencvenkilenc.hu-ról már ismerhetünk (CBD-olaj, tintapatron, építési ragasztó, stb), ami nem csoda, hiszen ezekre az oldalakra a linkelhelyezést a linképítő szolgáltatás keretében csomagban is meg lehet vásárolni, és valószínűleg csak így is van igazán értelme.
Linkvadászat
Miután bebizonyosodott, hogy kié az oldal, megkerestem a vállalkozás vezetőjét, hogy meséljen a linképítős piacról – és hogy magyarázza el, miért érte meg nekik átvenni Karácsonyék kampányszövegeit egy linkgyűjtő reklámoldalra.
Kezdjük az utóbbival: elöljáróban azt gondoltam, ennek abban lehet jelentősége, hogy az eredeti oldal politikai bejegyzéseire mutató korábbi linkek feléledjenek, ezzel is erősítve az oldal értékét a keresők szemében. Mint kiderült, ez nem lényeges szempont, mert egy-egy aloldalra mutató linket egyszerűen átirányíthatnak a főoldalra. Így az időközben törölt bejegyzésekre mutató linkek továbbra is működni fognak, „hogy a linkerő átjöjjön” – mondta a vállalkozás vezetője.
„Itt a poén az egészben: azért erős ez az oldal, mert olyan helyekről mutatnak rá linkek, mint akár a Telex vagy bármilyen erős hírportál.”
A megvásárolt domainen korábban megtalálható szövegek átemelésének szerinte akkor van igazán jelentősége, ha ezek relevánsak az új tartalom, azaz a hirdetett termékek vagy szolgáltatások szempontjából. „Ha van egy egészségügyi oldal, amit úgy veszünk át, hogy rajta vannak régi egészségügyi adatok vagy témában vágó cikkek, és egészségügyi viszontlinkek vannak az oldalon, akkor ez számít. Itt viszont annyira nem lényeges a dolog.” A kilencvenkilenc.hu esetében jóval pragmatikusabb a magyarázat: „Át szoktunk venni néhány anyagot a régi oldalról, hogy ne úgy induljon el az új oldal, hogy tök üres.”
Így viszont megtévesztő lehet az oldal tartalma, mert az átemelt politikai szövegek még úgy is adhatnak okot félreértésre, hogy az oldal tetejére kiírták, hogy „NEM HIVATALOS OLDAL!”. Ezt a vállalkozás vezetőjének is felvetettük, aki belátta, hogy valóban nem szerencsés ez a megoldás egy ilyen oldal esetében, ezért ígéretet tett a kölcsönvett szövegek törlésére.
De egyáltalán hogy választják ki, hogy melyik oldalakat szerzik meg, és hogy működik ez a folyamat, a portfólió kiépítése? A vállalkozó szerint egyszerűen figyelik a hivatalos domainnyilvántartó naponta frissülő listáját azokról a domainekről, amelyeknek lejárt a regisztrációjuk, és hamarosan elérhetővé válnak. Ezeket a nyilvántartó a törlés előtt egy hónapra „parkolásba teszi”, és ha addig sem hosszabbít az addigi tulajdonos, a 31. naptól felszabadulnak.
Azt, hogy melyik felszabaduló oldalt próbálják megszerezni, domainerősség alapján lövik be. Ehhez többféle mérőszámot is ellenőriznek az erre szolgáló eszközökkel (például a nekem küldött ajánlatban is szereplő DA-pontszámot). Arra is figyelniük kell, hogy vannak olyan értékek, amelyeket meg lehet hamisítani.
„Így össze lehet rakni, hogy mi az az oldal, ami érdekes lehet, és aminek van értelme, azt megpályázzuk. Persze ha megpályázzuk, az még nem azt jelenti, hogy meg is nyerjük, mert ezekre verseny van a SEO-s cégek között” – mondta. Ha valaki le akar foglalni egy felszabaduló domaint, akkor ehhez egy regisztrátorcéget kell megbíznia, hogy vetesse nyilvántartásba az igényüket. Ilyet viszont egyszerre többen is leadhatnak. A regisztrátorok között is lehet különbség. „Melyik cég hogy csinálja. Van olyan, ami előre bekéri az összeget, van, ami utólag bocsátja ki licitre az oldalt. Simán mennek 30-40-50 ezer forintért is ilyen pályázatok.”
Kíváncsi voltam még arra is, hogy miért éri meg pornóoldalakat tartani a linképítős portfólióban. Van, aki kifejezetten ilyen oldalt választ a linkjei megjelenítésére? „Van egy-két olyan téma, amiről nem teszünk cikket a legtöbb oldalunkra. A szerencsejáték meg a pornó, leginkább ez a két ilyen történet, mert mondjuk egy víz-, gázszerelő ügyfél nem biztos, hogy szívesen látná a saját anyagai között. Erre vannak az ilyen tematikus oldalaink. De ez kifejezetten jó is lehet, ha valaki mondjuk épp egy szexshopot akar reklámozni, mert a cikkeknél az is számít, hogy mennyire releváns környezetből jön a link” – mondta a linképítő vállalkozás vezetője.
A beszélgetésünk után nem sokkal egyébként tényleg törölte a Karácsonyéktól kölcsönzött szövegeket, és ezzel együtt az eredeti oldal bejegyzéseire mutató linkek is a kilencvenkilenc.hu főoldalára visznek már, az oldal fejlécében pedig már nem a „99 Mozgalom” felirat szerepel, hanem az, hogy „99 mozgás”. Azaz a politikai-hirdetési szörnyszülött helyett most már egy tisztán PR-cikkekkel teli oldal maradt csak a szebb napokat látott mozgalom egykori honlapjának helyén.
A cikk elkészítésében közreműködött Bozzay Balázs.