Az egyik legnépszerűbb kártyajáték kiadója azzal kezdte az évet, hogy bohócot csinált magából
2024. január 14. – 17:08
Alig telt el egy hét 2024-ből, de már biztosra vehető, hogy ez az év is a mesterséges intelligenciáról (MI) fog szólni, amit a jelenleg is zajló CES techkiállítás teljes ledominálása mellett az is remekül mutat, hogy a Microsoft közel harminc évvel a Windows-gomb bevezetése után a Copilot nevű MI-asszisztensének is külön gombot csinált a billentyűzetekre. És persze az, hogy ennyi idő is elég volt az évből ahhoz, hogy egy újabb botrány mutasson rá, hogy mekkora szükség van a generatív MI szabályozására. Méghozzá pont a rengeteg fantasztikus dizájnjáról ismert szerepjáték, a Dungeons & Dragons és a gyűjtögetős kártyajáték, a Magic: The Gathering mögött álló Wizards of the Coast futott bele egy botrányba.
A cégnél a napokban azután kényszerültek bocsánatkérésre egy MI által generált kép miatt, hogy nem sokkal korábban még váltig állították, a szóban forgó promóciós anyaghoz semmi köze nem volt a mesterséges intelligenciának. A cégnek úgy sincs könnyű dolga, hogy már kiállt az MI használata ellen, ez pedig a Facebookon a nyilvánvaló hibáik ellenére lájkok tízezreit összeszedő kamuképekkel együtt nem sok jóval kecsegtet a mindenhova bekúszó generált képek jövőjét illetően.
Tagadástól a bocsánatkérésig
A Wizards of the Coast vesszőfutása múlt csütörtökön vette kezdetét, amikor a cég közzétett egy képet öt, ízlésesen elhelyezett kártyáról egy furcsa, égős, nyomásmérős, fadobozos szerkezet előtt egy asztalon. A háttérben könyvek és mindenféle üvegcsék tették teljessé a steampunk látványt, a cég pedig azt fűzte hozzá, hogy lenyűgöző, milyen jól néznek ki a kártyák ebben a retró környezetben. Az azóta már törölt bejegyzés alatt tömegesen megjelenő dühös rajongók viszont nem így gondolták, és nem kellett sok idő ahhoz, hogy felmerüljön, ezt bizony nem ember alkotta.
Ha jobban megnézi az ember a képet (ami kattintásra nagyítható is), tényleg nem nehéz rájönni, hogy a kártyákon kívül valószínűleg mindent egy generatív MI csinált, de a legegyértelműbb nyilván a nyomásmérő, ahol a külső íven a skála vége teljes káoszba torkollik. De ahogy arra például ez a twitterező (ikszező?) is felhívta a figyelmet, más helyeken is jól látszanak az életszerűtlen csatlakozások és a hirtelen semmibe vesző részletek. A Wizards of the Coast viszont állította, hogy erről szó sincs, később pedig meg is erősítette, hogy bár a kép merőben más, mint ami a kártyák alapján megszokott lenne, ezt a képet emberek készítették, nem pedig egy gép.
Vasárnap viszont jött a fordulat: a cég beismerte, hogy hibázott, és bár a közlemény kiemelte, hogy a kép egy külsős partnertől érkezett, az MI-eszközök pedig egyre elterjedtebbek az olyan iparági sztenderdnek számító programokban is, mint a Photoshop, végső soron nekik kell mindent megtenniük azért, hogy tartsák magukat azokhoz az alapelvekhez, amelyeket korábban lefektettek. A cég egy hasonló(an kellemetlen), Dungeons & Dragons-os könyvvel összefüggő botrány miatt már tavaly nyáron megtiltotta az MI használatát az összes velük dolgozó művésznek, most pedig jelezte, hogy a partnerekkel és a marketingesekkel is lefutja ugyanezt a kört.
Az, hogy a cég némi közjáték után így reagált, egyáltalán nem meglepő, és nem is csak azért, mert néhány hónapja már elég határozottan állást foglaltak a kérdésben. A vizuális körítés a Dungeons & Dragonshöz készült hivatalos szabálykönyvekben és kiegészítő kiadványokban rendkívül fontos, a Magic: The Gatheringnél pedig ugyanez a helyzet, elvégre játék közben is végig ezeket kell nézni. Arról nem is beszélve, hogy a rengeteg limitált szett és limitált kártya miatt nemcsak a játékosok, hanem a gyűjtők is komolyan érdeklődnek a Magic iránt, nem kis részben a dizájn miatt.
A tavaly megjelent A Gyűrűk Ura-s szettben kiadott, teljesen egyedi Egy Gyűrűt például 700 millió forintnak megfelelő összegért vette meg tavaly a rapper Post Malone. Ebben persze nyilván nagyobb szerepe volt annak, hogy ebből tényleg csak egy van, de nem nehéz belátni, hogy egy MI-s típushibáktól hemzsegő kártya jóval kevésbé lenne vonzó a gyűjtőknek, és ha ez elharapózna, az a Wizards of the Coast és a velük dolgozó, nagyon tehetséges grafikusok viszonyára is rányomná a bélyegét. Azt, hogy ez mennyire reális veszély, jól mutatja, hogy a balhé miatt a többek közt a Marvellel is sokat dolgozó Dave Rapoza ott is hagyta a céget:
Nehezített pálya
Az ugyanakkor jó kérdés, hogy a Wizards of the Coast pontosan mit tud tenni azért, hogy teljesen kiiktassa a generatív MI-t a hivatalosan közzétett anyagaiból. A különféle modellek az elmúlt években hihetetlen fejlődésen mentek keresztül, és bár tüzetesebb átvizsgálás után még mindig ki lehet szúrni a hibáikat, az átlagemberek egyre nehezebben tudják megkülönböztetni őket egy valódi alkotástól, vagy éppen meg sem akarják ezt próbálni. Ez utóbbira jó példa, hogy az ilyen képek a magyar interneten ezres, a nemzetközin tízezres nagyságrendben vonzzák a lájkokat, és tömegek kommentelik oda alájuk, hogy „fantasztikus, nagyon ügyes vagy”. Még akkor is, amikor valakinek hiányzik a lába, vagy a teste egy dzsipbe folyik bele.
Eközben viszont azok, akik azonnal harapnak a generatív MI-re, gyakran már árnyékokra is ugranak. Egy hónapja például egy másik Dungeons & Dragons-kiadványról is felmerült, hogy MI-vel készült, de a művész jelezte, hogy erről szó sincs. A cég nyilván nem tudja mindenhol az egész folyamatot végigellenőrizni, nehogy valaki MI-t használjon, így a kételkedő rajongóknak egy ponton muszáj lesz simán megbízniuk a cégben, amely viszont a grafikusokra van utalva ezen a téren. Emiatt egyelőre nem látszik, hogy a technológia átfogó szabályozása nélkül hogyan lehetne feloldani a helyzetet, erre viszont legjobb esetben is éveket kell várni. A digitális művészet és az MI viszonyáról és a felmerülő szerzői jogi problémákról ebben a cikkben írtunk részletesen.
A Wizards of the Coast esetében a mostani botrány mellett azért is különösen égető ez a probléma, mert annak ellenére, hogy a cég a történetének egyik legjobb évén van túl – a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület című film meglepően jól sikerült, a szintén a D&D-n alapuló Baldur's Gate 3 pedig az év játéka lett –, és a Hasbro legjobban teljesítő leányvállalata lett, mégsem tudta elkerülni a játékgyártó által az év végén bejelentett tömeges leépítéseket. Ahogy az ebből a gyűjtésből is látszik, ez ráadásul kifejezetten magas beosztású embereket is érintett, és emiatt újra szárnyra kaptak azok a pletykák, hogy ha a Wizards of the Coast nem is, a Hasbro lehet, hogy szeretné jobban kihasználni az MI-t a jövőben.