A Google évi 26 milliárd dollárt költ, hogy egy funkciót minél nehezebb legyen megtalálni a telefonokon

2023. november 11. – 19:42

Másolás

Vágólapra másolva

Javában zajlik a Google, illetve az anyavállalata, az Alphabet antitrösztpere Amerikában. A tét hatalmas: ha bebizonyosodik, hogy a cég visszaél a piaci fölényével, az az okostelefonok piacán és az egész online bizniszben komoly változásokat indíthat el. Az ügy középpontjában az áll, hogy a Google a keresőszolgáltatásának erővel (azaz nagyon sok pénzzel) csinál helyet a piacon, elnyomva a konkurenseket, és ennek végső soron a felhasználók isszák meg a levét.

A perben nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint a cég évi 26 milliárd dollárt, azaz kb. 9000 milliárd forintot költ arra, hogy telefon-, tablet- és laptopgyártók a Google keresőjét használják alapértelmezett szolgáltatásnak a készülékeiken, és tegyék minél nehézkesebbé a felhasználók számára a váltást más keresőre. 26 milliárd dollár amúgy a teljes magyar gazdaság majdnem két hónapos teljesítményének felel meg.

Ennek a pénznek a java része a nagy telefongyártók, az Apple és a Samsung számláján landol, amelyek ebből a szempontból abszolút nyerő szituációban vannak: kapnak egy csomó pénzt azért, hogy azt a keresőt használják alapértelmezetten, amit valószínűleg amúgy is használnának, mert sok szempontból az a legjobb a piacon. A Google is jól jár, hiszen a keresések eredményei mellé megjelenített hirdetésekből van a bevétele nagy része, a legutóbbi negyedévben például 40 milliárd dollár jött be neki ebből. (Csak összehasonlításként, a Youtube hirdetésekből és előfizetésekből ugyanebben az időszakban 7 milliárdot, az androidos alkalmazásbolt szintén 7-et hozott.) Ha a Google felhasználókat veszít, azzal pénzt is bukik, és – mivel a kereső és a hirdetés-kiszolgálás annál hatékonyabb, minél több ember eteti a saját adataival – maga a szolgáltatás minősége is gyengébb lesz.

Az igazi vesztes a történetben a felhasználó, akitől elveszik a választás lehetőségét, vagy legalábbis megnehezítik azt, amennyire csak lehet. A telefongyártókkal kötött szerződésekben ki van kötve, hogy a telefon első bekapcsolásakor ne is ajánljon fel alternatív keresőt, és a változtatás elég mélyen legyen eldugva az opciók menüjeiben. Az EU-ban amúgy ez már nem így van, hosszas jogi birkózás árán sikerült rákényszeríteni a Google-re, hogy hagyjon fel ezzel a gyakorlattal. A várhatóan jövő év elején befejeződő perben hasonló ítélet születhet Amerikára és a világ többi részére nézve is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!