Elektromos rásegítésű kerékpárokkal bővülhet a Mol Bubi közbringarendszer

2023. október 27. – 10:04

Elektromos rásegítésű kerékpárokkal bővülhet a Mol Bubi közbringarendszer
Kollégánk egy Bubi közbringa nyergében – Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A jelenleg kizárólag hagyományos városi kerékpárokból álló Mol Bubi közbringarendszer továbbfejlesztésén dolgozik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A szervezet október elején kérdőívet küldött a Bubi-felhasználóknak, hogy felmérje a pedálrásegítéses elektromos kerékpárokkal, közismert nevükön pedelecekkel kapcsolatos igényeket. Az ilyen típusú kerékpárokon az emberi erőt egy villanymotor egészíti ki, de ez csak pedálozás közben működik, vagyis egy rásegítéses kerékpár nem képes tisztán elektromos hajtással haladni.

Mint azt a Telex kérdéseire adott válaszában a BKK megerősítette, valóban vizsgálják a szolgáltatás bővítésének lehetőségét. Bár a bérelhető rásegítéses kerékpárok megjelenésének időpontjáról még nem döntöttek, a központ 2024-ben szeretné elindítani az újfajta szolgáltatást.

Az ügyfelek igényeinek felmérése mellett a lehetséges típusok összegyűjtésén is dolgoznak, valamint számításokat végeznek a Bubi flottájába kerülő pedelecek számával, a felmerülő költségekkel, illetve a szolgáltatás árával kapcsolatban. Mivel a pedelec kerékpárokra épülő szolgáltatás üzemeltetése sokkal költségesebb, például gondoskodni kell az akkumulátorok töltéséről és a bringák javításáról, a bérlésük is drágább lesz, mint a hagyományos kerékpároké.

Bár az újfajta Bubi-lehetőség tarifája nem derült ki a BKK válaszából, az elképzelés szerint nagyjából az e-rollerekéhez hasonló bérleti díjakkal számolhat majd, aki elektromos rásegítéses kerékpárra ülne.

A budapesti rollerszolgáltatók közül elsőként a kínai hátterű Lime jelent meg. A cégtől most elindulásonként 250 forintért bérelhetünk e-rollert, majd percenként 70 forintot számítanak fel, tehát egy tízperces rollerezés nagyjából ezer forintba kerül. 2145 forintért válthatunk 60 perces bérletet, ez a lejáratáig korlátlan utazásra jogosít, a 120 perces bérletért pedig 3745 forintot kell fizetni, így ez utóbbi fajlagos költsége lényegesen alacsonyabb. Az előbbi három, az utóbbi öt napig felhasználható, de létezik havi előfizetés is, amivel elkerülhető az indulásonkénti költség és más kedvezmények is járnak mellé.

Lime-felhasználó a Lánchídnál – Fotó: Rostás Bianka / Telex
Lime-felhasználó a Lánchídnál – Fotó: Rostás Bianka / Telex

A Mol Bubi flottájában 2460 kerékpár található, amelyeket több mint 200 gyűjtőállomáson lehet felvenni, illetve letenni a fővárosban. Előfizetés nélkül percenként 40 forintért lehet tekerni, a havi 1000 forintos előfizetéssel viszont ingyenes az első félóra, az éves bérlettel szintén, és ez utóbbi 8500 forintba kerül, ráadásul egyszerre 2 bringa bérelhető ebben a konstrukcióban. Az e-roller és a Bubi szolgáltatások árai közt jelentős a különbség, ezért ha a kettő közé helyezik az e-Bubik árszintjét, akkor a rásegítéses kerékpár használata, előfizetés nélkül várhatóan percenként 60-80 forintba kerül majd.

A Mol Bubi szolgáltatásának továbbfejlesztése egy rendkívül sikeres időszakban történhet meg. Mint azt a Telexen is olvashatták, a 2014-ben elindított budapesti közbringarendszerben, 2019, illetve 2020 január elejétől április végéig 55-60 ezer utazást indítottak. A 2021-es szünetet követő újraindítás és bővítés meghozta hatását, hiszen 2022 első négy hónapjában az utazásszám átlépte a félmilliót, idén, ugyanebben az időszakban meghaladta a 750 ezret, nyáron pedig már kilencszer annyian bubiztak átlagosan, mint négy évvel korábban. Szeptemberben megdőlt a napi és havi rekord is, hiszen 13-án egy nap alatt több mint 18 ezerszer, a hónap során pedig összesen 448 ezerszer használták a Bubi bringákat.

Az eredmények ellenére egyértelmű, hogy a további gyűjtőállomások telepítése, valamint a hagyományos, háromfokozatú agyváltóval felszerelt kerékpárok számának növelése mellett sokan azért nem használják a Mol Bubit, mert hegyvidéken laknak, ahol kevesebb a gyűjtőpont és a 21,4 kilós bringákkal nehéz, vagy lehetetlen feltekerni. Szintén sokan lehetnek, akik hosszabb távokat tennének meg magasabb átlagsebességgel, esetleg nem szeretnének nyáron megizzadni a menet közben, mert öltönyös helyen dolgoznak és a munkahelyükön nem tudnak átöltözni. Ezeket a problémákat enyhítheti a bérelhető rásegítéses biciklik megjelenése.

A pedálrásegítéses kerékpárok kölcsönzésének ötlete nem új, hiszen az Egyesült Államokban, illetve Európa számos nagyvárosában évek óta kínálnak pedeleceket a helyi közbringa-szolgáltatók. A párizsi Vélib' Métropole közbringarendszer 2007-óta üzemel, jelenleg 1464 gyűjtőállomása van, ahol 350 ezer ügyfele összesen 19 ezer kerékpár közül választhat, amelyeknek mintegy 40 százaléka pedálrásegítésű. A Vélib' 2018-óta kínál részben elektromos hajtású kerékpárokat, de időközben több versenytársra is akadt Párizsban, ahonnan éppen idén ősszel tiltották ki a bérelhető e-rollereket, miután tavaly hárman meghaltak, és 460-an sérültek meg rollerbalesetekben a BBC cikke szerint. A szolgáltatók küzdelme a rövid távokra alkalmas közlekedési alternatívákat keresők kegyeiért zajlik, de az elektromos rásegítéses kerékpárok esetében az is fontos szempont, hogy ezek egyelőre – különösen Magyarországon – megfizethetetlenül drágák a széles tömegek számára, ugyanakkor ideálisak lehetnek a kölcsönzéshez.

A képet árnyalja Neuzer András, a Neuzer kerékpármárka tulajdonosa, aki szerint az idei visszaesés előtt több tízezer pedelec kerékpárt értékesített a cég, és rengeteg magyar vásárlójuk is van. A Neuzer alvállalkozóként vett részt az esztergomi, veszprémi és tatabányai bérbringarendszerek felépítésében. Neuzer András az Esztergomban és Párkányban működő Mária Valéria Bike szolgáltatásaival szerzett tapasztalata, hogy annak ellenére népszerűbbek az elektromos kerékpárok, hogy az alkalmi felhasználóknak ez utóbbiakért megkezdett félóránként 200 forintot kell fizetniük, míg a hagyományos kerékpárokat az első félórában ingyen használhatják.

Neuzer szerint a Mol Bubi esetében az volna optimális, ha a teljes kerékpárflotta negyedét elektromos rásegítéses kerékpárok tennék ki. A szakértő olyan rendszert választana az üzemeltető helyében, amelyben a gyűjtőpont egyben töltőállomásként is szolgál. Bár ennek egyszeri kiépítése drágább, mint a cserélhető akkumulátoros kerékpárokra épített megoldásoké, az üzemeltetési költség az előbbi esetben alacsonyabb, ezért a töltőpontokra fordított kezdeti befektetés másfél éven belül megtérülhet.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint hatalmas potenciál van az elektromos kerékpárokban, hiszen az általános viszonyítási pontnak tekintett Németországban már 2022-ban is fele-fele arányban oszlott meg a hagyományos, illetve elektromos kerékpárok piaca, noha az előbbieket átlagosan 500 euróért (kb. 200 ezer forint), az utóbbiakat viszont átlagosan 2400 euróért (kb. 925 ezer forint) fizettek a vásárlók.

Kürti tapasztalata az, hogy elektromos rásegítés lehetősége szélesíti a kerékpárral közlekedők korcsoportját, egyúttal növekszik a bringázás gyakorisága, és a domborzati korlátok leküzdésében is segít. Mint a Kerékpárosklub elnöke hozzátetette, a kerékpáros közlekedés gyakoriság-távolság Gauss-görbéjének csúcsa 4-5 kilométernél van, vagyis a legtöbben átlagosan ekkora távokat tesznek meg alkalmanként, az elektromos rásegítés viszont akár másfél-kétszeresre növeli ezt. Ugyanakkor Kürti Gábor szerint előfordulhat, hogy éppen nagyobb átlagos távolság miatt át kell majd alakítani a Mol Bubi rendszerében szereplő 30 perces ingyenes bérlési időre vonatkozó szabályt.

Elekromos rásegítésű kerékpárok a Vélib' Métropole flottájában – Fotó: Robin Tutenges / Hans Lucas / AFP
Elekromos rásegítésű kerékpárok a Vélib' Métropole flottájában – Fotó: Robin Tutenges / Hans Lucas / AFP

Mivel Kürti a Hajtás Pajtás futárszolgálat vezetője is, és a cég régóta használ elektromos rásegítésű kerékpárokat, az ezekkel szerzett tapasztalatokról is megkérdeztük. A cég teherkerékpárjain alkalmaz elektromos rásegítést, mert amíg hagyományos, teljen emberi erővel hajtott teherbringákkal vitték a csomagokat, a budai hegyekbe sokszor autót kellett küldeniük, ha a megrendelő 10-20 kilós küldeményt szeretett volna célba juttatni. A Hajtás Pajtás eleinte egyedi építésű rásegítéssel kísérletezett, de aztán áttért a lényegesen drágább gyári megoldásokra, mert ezek összehasonlíthatatlanul megbízhatóbbak és tartósabbak.

Kürti véleménye szerint a leendő pedálrásegítéses bérbringák esetében a cserélhető akkumulátorral szerelt típusok lehetnek megfelelőek, hiszen fölösleges 25-30 kilós, nagy helyet foglaló bicikliket mozgatni a 2 kilós akkuk helyett. Az akkumulátortöltés akár úgy is beépülhet a Mol Bubi tervezett pedelec-szolgáltatásába, hogy a feladatot kedvezményekért vagy más ellenszolgáltatásért cserébe önkéntesekre, akár az erre vállalkozó felhasználókra bízzák.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!