Mit keres ennyi villanyautó a világ legmagasabb hegyén?
2022. július 23. – 11:09
Egyre többen gurulnak fel villanyautóval a Mount Everestre, pontosabban annak egyik ötezer méter fölötti alaptáborába. Mindez első hallásra egyszerű önsorsrontásnak tűnhet, hiszen köztudott, hogy éppen a meredek emelkedő eszi a leggyorsabban az elektromos autók hatótávját, de valójában a kategóriában rejlő potenciál új fokmérője lehet eljutni a világ tetejére. Hogy miért, annak Macsuga János jár utána.
„A mi villanyautóinkkal minden olyan helyre el lehet jutni, ahová a benzinmotorral hajtott kocsikkal” – mondta néhány évvel ezelőtt William Li, a kínai Nio villanyautó-gyártó alapítója és elnöke. Az első hallásra komolyanvehetetlen állítást 2018-ban azzal próbálták alátámasztani, hogy első SUV-jukkal, az ES8-assal elmentek a Mount Everest 5000 méter fölött található alaptáborába. Ha már arra jártak, megdöntötték helyi Guiness Rekordot is, és a Purog Kangri gleccseren egészen 5715 méterig jutottak az autóval.
A szürreális teljesítmény körül rengeteg volt a kérdőjel, és néhány hónapon belül a Twitter egyik kínai megfelelőjén, a Sina Weibón el is kezdtek terjedni olyan fotók, amelyeken az Everestre vezető úton dízelaggregátorokat cipelő dobozos teherautókról töltögetnek Nio ES8-akat.
Itt véget is érhetne a történet, oké, csaltak, de egyrészt a Nio nem is állította, hogy végig az egyébként nem is létező villanytöltőkön szoptatva küzdötték fel magukat az autóval a hegyre, másrészt akármennyire is a világ egyik legkietlenebb autós útvonaláról van szó, ha valóban el akarták volna kerülni a lebukást, akkor nem valószínű, hogy Nio logós furgonokkal támogatják a rekordkísérletet.
A kétes hírnevű akcióra felfigyelt a Hyundai is. 2019-ben Tibet fővárosából, Lhászából mentek el egy Kona típusú hobbiterepjáróval az alaptáborig, ám ezúttal a biztonság kedvéért külön kiemelték, hogy a 700 kilométeres utat végig tisztán elektromos üzemmódban tették meg, az autót szállodáknál töltötték fel éjszakánként. A Konával megdöntötték az ES8 magassági rekordját is, hiszen 5731 méterre mászott fel a dél-koreai autó. Az expedícióról dokumentumfilm is készült a Discovery segítségével.
2020 decemberében a Nio 14 darab 22 kW-os elektromosautó-töltőállomást épített ki Csengtu és az everesti alaptábor között, Lhászában ráadásul akkumulátorcserélő állomást is telepítettek. Hogy mindez valóban tervszerű lépés volt-e, vagy csak a saját botrányát akarta feledtetni a feltörekvő kínai gyártó, az nem világos, de a végeredmény pont annyira megalomán, hogy ez keveseket érdekeljen. A 2900 kilométeres úton így már átlagosan 200 kilométerenként van töltőállomás, tehát adottak a feltételek, hogy elektromos autóval fel lehessen menni az alaptáborba.
A Carnewschina szerint azóta már jó pár mezei villanyautós is rápróbált az útvonalra, voltak már fent Volkswagen ID.6-tal, és legutóbb egy Nio ET7-tulajdonos is úgy gondolta, hogy az Everest autós meghódítása lesz a legjobb módja egy nászútnak. 2021-ben a Tesla is beszállt a játékba, és elkezdett Superchargereket telepíteni az útvonalon, már a 4348 méter magas Tingriben is van töltőoszlopuk. Az alábbi videó bemutatja, hogy milyen elképesztő kalandok és kihívások várnak arra, aki bármilyen autóval megpróbál feljutni az alaptáborba.
De mi értelme ennek?
Lassan hozzászoktunk ahhoz, hogy az igazán nagy teljesítményű villanyautók gyorsulásban szinte bármilyen hagyományos Ferrarit lenyomnak legalább egy szakaszon. Sőt, a szupersportautók fokmérőjének számító Nürburgring Nordschleife versenypályán a második leggyorsabb autó a szintén elektromos hajtású Volkswagen ID.R prototípus, ami rendkívül fontos fegyvertény. Ez az a pálya, ahol az utóbbi évtizedekben minden magára adó autógyártó szeretett volna felállítani egy körrekordot, és ezzel maga mögé utasítani közvetlen kategóriatársait. Így a Nürburgringen elért eredmény lett az erős autók egyik selling pointja, a villanyautóké pedig a jelek szerint a hegymenet lesz.
A világon egyre több a töltőállomás, szép lassan nő az akkumulátorok energiasűrűsége, gyorsul a töltés is, de még mindig messze járunk attól, hogy egy villanyautót bárhol és bármikor olyan kompromisszummentesen tudjunk használni, mint egy belső égésű motoros típust.
Az Everest meghódításával a Nio ügyes marketing lehetőséget talált a villanyautók előnyeinek kidomborítására, ugyanis ezekbe a magasságokba eddig csak speciálisan felkészített benzines vagy dízelmotoros autókkal lehetett feljutni. A gondot a ritkább levegő okozza, ami miatt például egy szívómotoros autó az ökölszabály szerint 300 méter tengerszint feletti magasságonként körülbelül 3%-ot veszít a teljesítményéből a ritkább oxigén miatt, ami ugye kell az égéshez. Például egy 100 lóerős autó 4500 méteren már csak 55 lóerőt tud. Turbómotorokkal és a körülményekhez alkalmazkodó elektronikával lehet (és kell is) javítani az autók teljesítményén, hogy felérjenek a táborba.
Ezek azok a hátráltató tényezők, amelyekkel a villanyautók esetében nem kell számolni, hiszen teljesítményükre nincs befolyással a levegő oxigéntartalma, csupán az alacsony környezeti hőmérséklet korlátozhatja a hatótávjukat, mert az lassítja az akkumulátorban zajló kémiai folyamatokat és csökkenti kinyerhető kapacitásukat. A kiépített töltőinfrastruktúrának köszönhető, hogy ma már teljesen hétköznapi emberek, akár a nászútjuk részeként vállalkoznak a különleges autós utazásra. Egy nürburgringi köridőt mindig kisebb munka lesz összehozni, de nem csodálkoznánk rajta, ha a jövőben több autógyártó komolyan ráfeküdne a több mint kétezer kilométeres út rekordjának megdöntésére.